Oletko kantaperäinen suomalainen ja sinulla on tummat silmät ja ruskea tukka?
Olen syntyperäinen suomalainen ja sukuni historia oman tietoni mukaan kantaa ainakin sen 150 vuotta savon alueelle. Tiettävästi, suvussamme ei ole saami tai romani verta. Kuitenkin puolet sukulaisistani on ruskeasilmäisiä ja tumma tukkasia ja toinen puoli vaaleita ja sinisilmäisiä.
Onko teillä muilla samaa?
Kommentit (83)
On tummat silmät ja ruskea tukka. Isällä oli nuorena musta tukka. En tiedä että olisi ulkomailta tulleita sukulaisia lähisuvussa. Omalla lapsella on melkein mustat silmät, niitä on moni ihmetellyt.
Vierailija kirjoitti:
alkuperäiset suomalaiset olivat tummahiuksisia ja tummaihoisia. Silmät olivat ruskeat tai myöhemmin siniset. Vaaleat hiukset ja ihon vaaleus tulivat vasta reilusti myöhemmin ihmispopulaatioomme kun maataloudesta ruokansa saaneita porukoita alkoi levittäytyä tänne metsästäjien sekaan.
Mihin tutkimukseen tämä nyt sitte viittaa?
Vierailija kirjoitti:
Äidinpuoleisessa suvussa on enimmäkseen vaaleatukkaisia ja sinisilmäisiä (kantahämäläisiä); isänpuoleisessa suvussa taas enemmistö on tummatukkaisia ja tummasilmäisiä (evakkokarjalaisia). Tosin kantaperäisyys on sitten hankalahko käsite, koska isän sukujuuret on jäljitetty 1500-luvulle saakka ja alkuperäiset esi-isät olivat tiettävästi puolalaisia sotilaita, jotka saivat palveluksen jälkeen maita palkaksi.
Esi-isiesi määrä perimässä on todella pieni, jos on asuttu täällä ja jatkettu sukua muiden kuin esi-isien kesken sukurutsaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me halutaan olla neẹkerẹitä (neẹkẹreitä)
Pidetään salaa kekkereitä
Mustat kädet yhteen hakkaa
Musiikki ei koskaan lakkaa
Tahdon löytää aidon sykkeen
Mustan junan kyykkyyn lykkää
Tahdon mennä mustaan yöhön
Enkä puuvillapellon tylsään työhön
Huuliharppuni joku noutaa
Päivän murhe pois jo joutaa
Kuutamolla laulu kulkee
Etelän yö mut syliin sulkee
Me halutaan olla neẹkẹreitä (neẹkẹreitä)
Mustan junan kyykkyyn lykkää
Hurja rytmi tempoo meitä
Syödään salaa tiikereitä
Musta nainen kiipee puuhun
Pähkinöitä tunkee suuhun
Nuotiolla laulu raikuu
Viidakossa rytmi kaikuu
Me halutaan olla neẹkẹreitä
Mustan junan vauhtiin lykkää
Rumpu hakkaa, ääni pauhaa
Kongot ei saa hetken rauhaa
Yö yltyy villiin huumaan
Hengitys on tulisen kuumaa
Jalka nousee, kädet hakkaa
Ja bluesimme ei koskaan lakkaa
X5
Me halutaan olla neẹkẹreitä (neẹkẹreitä)
NeẹkẹreitäNo tiesin, että tähän joku rasisti heti nappaa, mutta eipä tuo minua niin liikuta. Lähinnä tässä mietiskelen, että kuinka paljon Aasiasta on tullut vaikutetta itä-suomalaiseen väestöön? Moni suomalainen näyttää vähän enemmän aasialaisesta kuin kaukaasialaiselta.
Tokihan suomen geneettinen pooli on laaja.
Tiedetään että paljon. Toki myös lännestä on tullut paljon. Kumpi oli ensin? Itse veikkaisin että itäiset.
Jostain luin, että itä- ja länsisuomalaisilla on yhtä paljon geneettistä perimää kuin englantilaisilla ja turkkilaisilla.
Siis, pointti että Suomi on hyvin geneettisesti jakautunut ja muuttoa suomeen on ollut monesta suunnasta.
Keskiruskeat silmät mulla kuissa hintsu viherrystähi, tummanruskea tukka. Yksi siskoni hyvin vaaleatukkainen, kaksi muuta meidän välistä. Ei ole meissä romanismia eikä saamismia, t. oulun seudulla suku
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https%3A%2F%2Fwww… Länsi- ja Itälappalaisen ero. Torniosta ja Kemijärveltä
Kantaperäinen? Siis niin lyhyt että kantapäät alkaa perseestä vai?
Tummat silmät ja tummanruskea vähän kihara tukka. Molemmilta puolilta pitkän linjan savolaissuvuista, toiselta puolelta löytyy myös saksalaisverta jostain 1500-luvun tietämiltä. Sukunimikin on tältä saksalaiskauppiaalta peräisin, sittemmin savolaiseen suuhun sopivaksi vääntynyt.
Mistä asti lasketaan syntyperäisyys ja kuka lasketaan suomalaiseksi? Oma suku on kotoisin raja-alueilta Karjalasta ja siellä on suomalaisten lisäksi asunut ainakin karjalaisia ja venäläisiä. Se mikä oli Suomea 150 vuotta sitten ei välttämättä enää ole Suomea nyt.
Olen vain puoliksi suomalainen ja silti olen 190 cm pitkä ja blondi. Siniset silmät. Olen nainen. Suomalaiset ovat tunnetust mongoleja.
Vierailija kirjoitti:
Mistä asti lasketaan syntyperäisyys ja kuka lasketaan suomalaiseksi? Oma suku on kotoisin raja-alueilta Karjalasta ja siellä on suomalaisten lisäksi asunut ainakin karjalaisia ja venäläisiä. Se mikä oli Suomea 150 vuotta sitten ei välttämättä enää ole Suomea nyt.
No jos tuolle linjalle lähtee, niin onko kukaan mistään kotoisin? Ollaanko me kaikki sitte vaan afrikkalaisia?
Vierailija kirjoitti:
On. Suurimalla osalla suomalaisista on.
No ei kyll ol
Vierailija kirjoitti:
On. Suurimalla osalla suomalaisista on.
Suurimmalla osalla suomalaisista on siniset, vihreät tai harmaat silmät. Hiusten väri on hyvin harvoin tai ei koskaan pikimusta, mutta ruskean eri sävyjä on suurimmalla osalla.
Mun mies on tumma, ruskeasilmäinen ja kiharat hiukset. Samoin meidän lapset. Appeni oli tumma ja ruskeasilmäinen, nenä kyömy. Sukututkimukset on tehty, eikä sieltä mitään selitystä näille piirteille. Monta sataa vuotta sitten joku tuli Saksasta Suomeen.
Isälläni oli paksut mustat hiukset. Suvusta ei löydy ulkomaanverta, paitsi yks valkovenäläinen.
Vierailija kirjoitti:
Ruskeanvihreät silmät ja harmaantumiseen asti mustat hiukset. Joku esivanempi noin 150 vuoden takaa oli kotoisin Saksasta.
Musta tukkaiset harmaantuu aina hienosti.
Vierailija kirjoitti:
Olen vain puoliksi suomalainen ja silti olen 190 cm pitkä ja blondi. Siniset silmät. Olen nainen. Suomalaiset ovat tunnetust mongoleja.
Ruotsalainenkin tuli keskustelemaan. Teillä on niin sivistynyt keskustelutyyli.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla suomalainen jos hiukset ja silmät samanlaiset kuin intialaisella yms?
No onhan ne nyt vaikka ne Saamelaiset ja Romanit niitä suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla suomalainen jos hiukset ja silmät samanlaiset kuin intialaisella yms?
Mun isoäiti oli tumma ja piirteet kaikin tavoin kuin etelä-eurooppalaisilla. Silmät olivat siniset. Karjalasta oli kotoisin. Ei ole tiedossa, että olisi mitään etelä-eurooppalaista verta.
Vastailetko itelles?