Oletko kantaperäinen suomalainen ja sinulla on tummat silmät ja ruskea tukka?
Olen syntyperäinen suomalainen ja sukuni historia oman tietoni mukaan kantaa ainakin sen 150 vuotta savon alueelle. Tiettävästi, suvussamme ei ole saami tai romani verta. Kuitenkin puolet sukulaisistani on ruskeasilmäisiä ja tumma tukkasia ja toinen puoli vaaleita ja sinisilmäisiä.
Onko teillä muilla samaa?
Kommentit (83)
Minulla on keskiruskea tukka, hazel - yhtä aikaa ruskeat ja harmaat eri osiltaan - silmät, punaiset häpykarvat, ruskeat pyllykarvat, pisamia ja suku Etelä-Savosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vain puoliksi suomalainen ja silti olen 190 cm pitkä ja blondi. Siniset silmät. Olen nainen. Suomalaiset ovat tunnetust mongoleja.
Ruotsalainenkin tuli keskustelemaan. Teillä on niin sivistynyt keskustelutyyli.
Ei siinä nyt ole mitään vikaa jos on pitkä vaaleaverikkö. Eikä siinä ole mitään vikaa jos on Mongolialaista perimää. Me kaikki ollaan erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me halutaan olla neẹkerẹitä (neẹkẹreitä)
Pidetään salaa kekkereitä
Mustat kädet yhteen hakkaa
Musiikki ei koskaan lakkaa
Tahdon löytää aidon sykkeen
Mustan junan kyykkyyn lykkää
Tahdon mennä mustaan yöhön
Enkä puuvillapellon tylsään työhön
Huuliharppuni joku noutaa
Päivän murhe pois jo joutaa
Kuutamolla laulu kulkee
Etelän yö mut syliin sulkee
Me halutaan olla neẹkẹreitä (neẹkẹreitä)
Hurja rytmi tempoo meitä
Syödään salaa tiikereitä
Musta nainen kiipee puuhun
Pähkinöitä tunkee suuhun
Nuotiolla laulu raikuu
Viidakossa rytmi kaikuu
Me halutaan olla neẹkẹreitä
Mustan junan vauhtiin lykkää
Rumpu hakkaa, ääni pauhaa
Kongot ei saa hetken rauhaa
Yö yltyy villiin huumaan
Hengitys on tulisen kuumaa
Jalka nousee, kädet hakkaa
Ja bluesimme ei koskaan lakkaa
X5
NeẹkẹreitäNo tiesin, että tähän joku rasisti heti nappaa, mutta eipä tuo minua niin liikuta. Lähinnä tässä mietiskelen, että kuinka paljon Aasiasta on tullut vaikutetta itä-suomalaiseen väestöön? Moni suomalainen näyttää vähän enemmän aasialaisesta kuin kaukaasialaiselta.
Tokihan suomen geneettinen pooli on laaja.
Tiedetään että paljon. Toki myös lännestä on tullut paljon. Kumpi oli ensin? Itse veikkaisin että itäiset.
Jostain luin, että itä- ja länsisuomalaisilla on yhtä paljon geneettistä perimää kuin englantilaisilla ja turkkilaisilla.
Siis, pointti että Suomi on hyvin geneettisesti jakautunut ja muuttoa suomeen on ollut monesta suunnasta.
Tarkoitit varmaan, että itä - ja länsisuomalaiset ovat genetiikaltaan erotettavissa? Kuirenkin suomalaiset ovat hyvin homogeeninen kansa.
Sukuni on 3/4 osaa luovutetun Karjalan alueelta, 1/4 osa rajan pinnasta Pohjois-Karjalasta. Nämä juuret menevät ainakin 1500-luvulle, johon asti on mahdollista löytää omia juuriaan varmuudella.
Isäni suvun ominaisuutena hyvin tummat kiharat hiukset ja kirkkaan siniset silmät, äidin suvulla taas vaaleat hiukset ja vihreät silmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuutamolla laulu kulkee
Hurja rytmi tempoo meitä
Syödään salaa tiikereitä
Pähkinöitä tunkee suuhun
Nuotiolla laulu raikuu
Viidakossa rytmi kaikuu
Yö yltyy villiin huumaan
X5
NeẹkẹreitäNo tiesin, että tähän joku rasisti heti nappaa, mutta eipä tuo minua niin liikuta. Lähinnä tässä mietiskelen, että kuinka paljon Aasiasta on tullut vaikutetta itä-suomalaiseen väestöön? Moni suomalainen näyttää vähän enemmän aasialaisesta kuin kaukaasialaiselta.
Tiedetään että paljon. Toki myös lännestä on tullut paljon. Kumpi oli ensin? Itse veikkaisin että itäiset.
Jostain luin, että itä- ja länsisuomalaisilla on yhtä paljon geneettistä perimää kuin englantilaisilla ja turkkilaisilla.
Siis, pointti että Suomi on hyvin geneettisesti jakautunut ja muuttoa suomeen on ollut monesta suunnasta.
Tarkoitit varmaan, että itä - ja länsisuomalaiset ovat genetiikaltaan erotettavissa? Kuirenkin suomalaiset ovat hyvin homogeeninen kansa.
Niin, he just ovat genetiikaltaan hyvinkin erilaisia. Ja ei, suomalaiset eivät ole homogeeninen kansa.
Kenellä on taas pakkomielle tuollaisia ulkonäkö juttuja kohtaan? (Sarkasmi)
Stereotypioita nuo, kuten ruotsalaiset aina vaaleita? Paitsi eikö olekin suurin osa?
Ei sitä tarvitse hävetä, jos on stereotypiasta poikkeava, mutta muistuu mieleen, kun lapsen päiväkodissa aikoinaan erään lapsen äiti kertoili vanhempainillassa, että meidän Emma 3 v.aina kertoilee muille, kuinka äidillä on upea pitkä ruskea tukka ja ruskeat silmät.
Ei tuo nyt paheksuttavaa ole mitenkään, mutta en itse ehkä laukoisi noin vieraiden ihmisten kesken. .
Vierailija kirjoitti:
Olen vain puoliksi suomalainen ja silti olen 190 cm pitkä ja blondi. Siniset silmät. Olen nainen. Suomalaiset ovat tunnetust mongoleja.
"Ei, suomalaiset eivät ole mongoleja.
Käsitys suomalaisten "mongolitaustasta" on vanhentunut, 1800-luvulla syntynyt rotuopillinen ja kielellinen väärinkäsitys. Nykytutkimus on osoittanut tämän teorian vääräksi."
HS.fi
Tässä keskeiset faktat suomalaisten alkuperästä:
Geeniperimä: Suomalaiset ovat geneettisesti lähempänä muita eurooppalaisia kansoja kuin mongoleja tai muita Itä-Aasian kansoja. Suomalaisilla on kuitenkin pieni määrä siperialaista perimää, joka on peräisin tuhansia vuosia sitten tapahtuneista muuttoliikkeistä, mutta tämä ei tee heistä mongoleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä asti lasketaan syntyperäisyys ja kuka lasketaan suomalaiseksi? Oma suku on kotoisin raja-alueilta Karjalasta ja siellä on suomalaisten lisäksi asunut ainakin karjalaisia ja venäläisiä. Se mikä oli Suomea 150 vuotta sitten ei välttämättä enää ole Suomea nyt.
No jos tuolle linjalle lähtee, niin onko kukaan mistään kotoisin? Ollaanko me kaikki sitte vaan afrikkalaisia?
No Afrikka taitaa olla ihmiskunnan alkukoti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon tummatukkainen (tulee molempien vanhempien puolelta), mutta silmät on vihreät (isältä). Äitini ja äidinäitini olivat molemmat mustahiuksisia ja ruskeasilmäisiä. Mun isovanhemmat on 3/4 luovutetun Karjalan alueelta. Se yksi on syntynyt Helsingissä.
Vähän ohi aiheen, mutta meillä luovutetun karjalan puolelta tulleet sukulaiset ovat vaalea-/punahiuksisia ja sini-/vihreäsilmäisiä. Sitten taas Hämeestä olevilla on ruskeat silmät ja hiukset. Mieheni on syntyperältään Hämeestä ja hänellä on ruskeat hiukset ja tummanvihreän ja ruskean välimaastoon menevät silmät.
Olen kuullut paljon puhetta, että karjalaiset olisivat tummia, mutta ei päde meidän suvun kohdalla.
Minulla myös evakkokarjalaiset sukulaisista ovat vaaleita ja kasvonpiirteiltään Sursillin sukua muistuttavia, vaikka mitään tiedettyä yhteyttä ei ainakaan. Minua luullaan hyvin usein ruotsalaiseksi. Isälläni ei ole karjalaisia juuria, mutta hänellä on suvussaan paljon tummia ihmisiä. Siis silmiltään ja hiuksiltaan, vaikka isä itse on ollut vaalea ja sinisilmäinen. Yleinen vitsi on, että isän serkut tekivät sukututkimusta, kunnnes suvusta löytyi tiettyä vähemmistöä ja siihen loppui.
Mitä vikaa vähemmistöissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuutamolla laulu kulkee
Hurja rytmi tempoo meitä
Syödään salaa tiikereitä
Pähkinöitä tunkee suuhun
Nuotiolla laulu raikuu
Viidakossa rytmi kaikuu
Yö yltyy villiin huumaan
X5
Näin minäkin olen ymmärtänyt et länsi-ja itä-suomalaiset ovat geneettisesti eri kansaa. Tosin meidän suvussa löytyy molempia.
Tuo on Kainuun seudulla yleistä, vaikka ei ole saami- tai romaniverta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalainenkin tuli keskustelemaan. Teillä on niin sivistynyt keskustelutyyli.
Ei siinä nyt ole mitään vikaa jos on pitkä vaaleaverikkö. Eikä siinä ole mitään vikaa jos on Mongolialaista perimää. Me kaikki ollaan erilaisia.
Olet rasisti, joka spämmää tuota. Suurimmalla osalla 90 % suomalaisista ei ole mitään eskimotaustaa.
Mies on täysin suomalainen ja silti on mustalaisen näköinen. Tumma tukka ja parta, vihertävät silmät. Ei kaikki suomalaiset ole vaaleita ja sinisilmäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuutamolla laulu kulkee
Hurja rytmi tempoo meitä
Syödään salaa tiikereitä
Pähkinöitä tunkee suuhun
Nuotiolla laulu raikuu
Viidakossa rytmi kaikuu
Yö yltyy villiin huumaan
X5
Niin, he just ovat genetiikaltaan hyvinkin erilaisia. Ja ei, suomalaiset eivät ole homogeeninen kansa.
Vaikka eroja on, molemmat ryhmät ovat silti geneettisesti lähempänä toisiaan kuin muita eurooppalaisia.
Haploryhmä N on ihmisen Y-kromosomin haplotyyppi, joka on yleinen Pohjois-Euraasiassa. Isälinjan haploryhmän tyyppi N on yleinen suomensukuisilla kansoilla.
Pähkinänkuoressa: Suurella osalla suomalaisista on aivan eri esi-isät kuin muilla eurooppalaisilla.
Vierailija kirjoitti:
Mies on täysin suomalainen ja silti on mustalaisen näköinen. Tumma tukka ja parta, vihertävät silmät. Ei kaikki suomalaiset ole vaaleita ja sinisilmäisiä.
Vihertävät silmät ovat maailman mittakaavassa erittäin vaaleat silmät. Etkö edes ymmärrä, että mustat silmät ovat yleisin silmien väri maailmassa, ei edes ne suklaan ruskeat, vaan mustat?
Ruskeasilmäisiä ei ole suvussa, mutta puolet suvusta on tummaa. Niin tummaa, että on joitakin mustalaisiksi ja mutakuonoiksi haukuttu, kun on luultu ulkomaalaisiksi. Suku on kumminkin 1700-luvulta asti asunut Länsi-Suomessa samoilla seuduilla.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla suomalainen jos hiukset ja silmät samanlaiset kuin intialaisella yms?
Nämähän ne ovat niitä aitoja suomalaisia, mongoliperimäisiä. Blondit ovat ruotsalaisperimäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä asti lasketaan syntyperäisyys ja kuka lasketaan suomalaiseksi? Oma suku on kotoisin raja-alueilta Karjalasta ja siellä on suomalaisten lisäksi asunut ainakin karjalaisia ja venäläisiä. Se mikä oli Suomea 150 vuotta sitten ei välttämättä enää ole Suomea nyt.
No jos tuolle linjalle lähtee, niin onko kukaan mistään kotoisin? Ollaanko me kaikki sitte vaan afrikkalaisia?
No Afrikka taitaa olla ihmiskunnan alkukoti.
Lähi-itä on alkukoti. Tosin siihen myös pohjoisin Afrikka osittain kuuluu.
Minulla myös evakkokarjalaiset sukulaisista ovat vaaleita ja kasvonpiirteiltään Sursillin sukua muistuttavia, vaikka mitään tiedettyä yhteyttä ei ainakaan. Minua luullaan hyvin usein ruotsalaiseksi. Isälläni ei ole karjalaisia juuria, mutta hänellä on suvussaan paljon tummia ihmisiä. Siis silmiltään ja hiuksiltaan, vaikka isä itse on ollut vaalea ja sinisilmäinen. Yleinen vitsi on, että isän serkut tekivät sukututkimusta, kunnnes suvusta löytyi tiettyä vähemmistöä ja siihen loppui.