Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko kantaperäinen suomalainen ja sinulla on tummat silmät ja ruskea tukka?

Vierailija
31.03.2026 |

Olen syntyperäinen suomalainen ja sukuni historia oman tietoni mukaan kantaa ainakin sen 150 vuotta savon alueelle. Tiettävästi, suvussamme ei ole saami tai romani verta. Kuitenkin puolet sukulaisistani on ruskeasilmäisiä ja tumma tukkasia ja toinen puoli vaaleita ja sinisilmäisiä.

Onko teillä muilla samaa?

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä nyt sitten on "kantaperäinen suomalainen".

Geenitutkimus on kaikkea muuta kuin yksinkertaista.

Totta, vaikea koettaa selventää mitä tarkoitan, koska ei sellaista juuri ole, kuin ' kantaperäinen' mutta toivottavasti ymmärrät mitä haen takaa. 

Suomen vähemmistö on käsittääkseni geeniperimältään erittäin vaihteleva,  mutta kuitenkin, jos nettiin on uskomista, väestö on näennäisesti enemmän vaaleaahkoja hiuksiltaan ja silmien väri harmaa, vihreä tai sininen.

Tästä kun sermin yli vilkaisen niin aitoja blondeja on vähemmistö ympärilläni. 

Vierailija
22/83 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tosi tumman ruskea tukka, mutta vaaleansiniset silmät. Näytän kuulemma suvusta eniten mummuni mummulta, joka oli venäläinen, loikkasi Suomeen rakastuttuaan suomalaiseen mieheen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, vaikea koettaa selventää mitä tarkoitan, koska ei sellaista juuri ole, kuin ' kantaperäinen' mutta toivottavasti ymmärrät mitä haen takaa. 

Suomen vähemmistö on käsittääkseni geeniperimältään erittäin vaihteleva,  mutta kuitenkin, jos nettiin on uskomista, väestö on näennäisesti enemmän vaaleaahkoja hiuksiltaan ja silmien väri harmaa, vihreä tai sininen.

Luulen, että sermi yli vilkaiseminen on aika suppea otanta, mutta huomion kuitenkin mielipiteesi. Kiitos.

Vierailija
24/83 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinpuoleisessa suvussa on enimmäkseen vaaleatukkaisia ja sinisilmäisiä (kantahämäläisiä); isänpuoleisessa suvussa taas enemmistö on tummatukkaisia ja tummasilmäisiä (evakkokarjalaisia). Tosin kantaperäisyys on sitten hankalahko käsite, koska isän sukujuuret on jäljitetty 1500-luvulle saakka ja alkuperäiset esi-isät olivat tiettävästi puolalaisia sotilaita, jotka saivat palveluksen jälkeen maita palkaksi.

Vierailija
25/83 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että sermi yli vilkaiseminen on aika suppea otanta, mutta huomion kuitenkin mielipiteesi. Kiitos.

En nyt ylipäätänsä muista olleeni sellaisessa ryhmässä jossa olisi ollut blondeja enemmän kuin muita. Eikä ole ihan pieni otanta.

Vierailija
26/83 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee hieman ohi aiheen, mutta tuli geeniperimästä mieleen, että minun isäni puolen suvussa on viitteitä viikienkien geeniperimästä, mm erilaisten harvinaislaatuisien sairauksien muodossa, joiden arvioitiin olleen tyypillisiä viikingeillä.

Vierailija
27/83 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, karjalaista verta 50%. Tuon puolen suvusta noin 75% tummia.

Vierailija
28/83 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla suomalainen jos hiukset ja silmät samanlaiset kuin intialaisella yms? 

Vierailija
29/83 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tummat silmät eikä tummat hiukset, vaikka äitini suku on tullut Suomen alueelle jo 250 vuotta sitten. Kaikkia sukuhaaroja ei edes pääse tutkimaan 1700-lukua kauemmaksi.

Ennen Suomen itsenäistymistä tämä alue on ollut sotatanner. Vuoroin on hyökätty idästä, vuoroin lännestä. Kansanmurhiakin täällä on suoritettu.

Ja aina on sotilaat jättäneet tänne geneettistä perimäänsä, mutta sitä ei yleensä kirjoitettu kirkonkirjoihin.

Vierailija
30/83 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, mustanruskeat silmät, keskiruskeat hiukset, rusketun myös hyvin.

Toisen vanhemman taustalla on pitkälle sukupolvien yli "espanjalaisen näköistä väkeä", sukua tutkittu 1600-luvulle asti, kaikki suomalaisia.

Ehkä kaikkea ei ole laitettu paperille... (?).

Vierailija
31/83 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ylipäätänsä muista olleeni sellaisessa ryhmässä jossa olisi ollut blondeja enemmän kuin muita. Eikä ole ihan pieni otanta.

Tässähän nyt ei siis ap kysynyt ihmisten hiusten väristä. Luitko ees ton aloitus postauksen?

Vierailija
32/83 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nykyään aito blondi.

N74

Vierailija
33/83 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tummanruskeat hiukset, silmät vihreät. Isälläni hiukset mustat, silmät turkoosin siniset, äidillä hiukset maantienväriset, silmä vihreät.

My Heritagen DNA-testin mukaan olen 97% suomalainen, 3% baltti. Tuo 3% viitannee ulkonäköni huomioon ottaen Baltian saksalaisiin.

Vierailija
34/83 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuten, mutta silmät on sinivihreät.  Sukuni on karjalasta ja hämeestä. 

Oletteko kuulleet, että suomeen on tullut euroopasta väkeä, kun tänne on perustettu ruukkeja? Siis joskus 1600- luvulla.

Vierailija
35/83 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon tummatukkainen (tulee molempien vanhempien puolelta), mutta silmät on vihreät (isältä). Äitini ja äidinäitini olivat molemmat mustahiuksisia ja ruskeasilmäisiä. Mun isovanhemmat on 3/4 luovutetun Karjalan alueelta. Se yksi on syntynyt Helsingissä. 

Vähän ohi aiheen, mutta meillä luovutetun karjalan puolelta tulleet sukulaiset ovat vaalea-/punahiuksisia ja sini-/vihreäsilmäisiä. Sitten taas Hämeestä olevilla on ruskeat silmät ja hiukset. Mieheni on syntyperältään Hämeestä ja hänellä on ruskeat hiukset ja tummanvihreän ja ruskean välimaastoon menevät silmät. 

Olen kuullut paljon puhetta, että karjalaiset olisivat tummia, mutta ei päde meidän suvun kohdalla. 

Vierailija
36/83 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla suomalainen jos hiukset ja silmät samanlaiset kuin intialaisella yms? 

Kyllä voi olla, itse olen

Vierailija
37/83 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Suurimalla osalla suomalaisista on.

Onko sinulla?

Vierailija
38/83 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tyypillinen ristiverinen olen. Iho on hyvin vaalea jopa suomalaisittain, silmät hazel (tai siniharmaat ruskeilla täplillä), hiukset luonnostaan tummanvaaleat tai vaaleanruskeat, aurinko vaalentaa niitä kesäisin. Ripset ja kulmat ovat luonnostaan tummat.

Ulkonäön perusteella ei silti kovin usein suomalaiseksi uskota. Tosin hollantilaiset, ruotsalaiset, britit tai saksalaiset voisivat näyttää ihan samalta kuin minä ja niiksi onkin monesti luultu. Aika usein italialaiseksikin, mitä vähän ihmettelen, mutta Pohjois-Italiassa tapaa ihan yhtä ristiverisiä ihmisiä ja välillä sinisilmäisiä blondejakin.

Vierailija
39/83 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neanderthaleilta ruskeat ja punertavat. 

Vierailija
40/83 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen, tummanruskeat, miltei mustat silmät ja tummanruskea tukka joka on haalistunut aina kesällä lähemmäs keskiruskeaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi