Oletko kantaperäinen suomalainen ja sinulla on tummat silmät ja ruskea tukka?
Olen syntyperäinen suomalainen ja sukuni historia oman tietoni mukaan kantaa ainakin sen 150 vuotta savon alueelle. Tiettävästi, suvussamme ei ole saami tai romani verta. Kuitenkin puolet sukulaisistani on ruskeasilmäisiä ja tumma tukkasia ja toinen puoli vaaleita ja sinisilmäisiä.
Onko teillä muilla samaa?
Kommentit (93)
Suomalainen ei erota tummaa suomalaista ja ulkomaalaista toisistaan, vaikka olisi suurennuslasi molemmissa silmissä. Sen on omat kokemukset osoittaneet, kun on paljasjalkaisia suomalaisia suvun jäseniä kohdeltu niin kuin he eivät olisi sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon tummatukkainen (tulee molempien vanhempien puolelta), mutta silmät on vihreät (isältä). Äitini ja äidinäitini olivat molemmat mustahiuksisia ja ruskeasilmäisiä. Mun isovanhemmat on 3/4 luovutetun Karjalan alueelta. Se yksi on syntynyt Helsingissä.
Vähän ohi aiheen, mutta meillä luovutetun karjalan puolelta tulleet sukulaiset ovat vaalea-/punahiuksisia ja sini-/vihreäsilmäisiä. Sitten taas Hämeestä olevilla on ruskeat silmät ja hiukset. Mieheni on syntyperältään Hämeestä ja hänellä on ruskeat hiukset ja tummanvihreän ja ruskean välimaastoon menevät silmät.
Olen kuullut paljon puhetta, että karjalaiset olisivat tummia, mutta ei päde meidän suvun kohdalla.
Minulla myös evakkokarjalaiset sukulaisista ovat vaaleita ja kasvonpiirteiltään Sursillin sukua muistuttavia, vaikka mitään tiedettyä yhteyttä ei ainakaan. Minua luullaan hyvin usein ruotsalaiseksi. Isälläni ei ole karjalaisia juuria, mutta hänellä on suvussaan paljon tummia ihmisiä. Siis silmiltään ja hiuksiltaan, vaikka isä itse on ollut vaalea ja sinisilmäinen. Yleinen vitsi on, että isän serkut tekivät sukututkimusta, kunnnes suvusta löytyi tiettyä vähemmistöä ja siihen loppui.
Mitä vikaa vähemmistöissä?
No, ei mitään, mutta osalle sukulaista taisi olla aika kova paikka.
Vierailija kirjoitti:
Ruskeasilmäisiä ei ole suvussa, mutta puolet suvusta on tummaa. Niin tummaa, että on joitakin mustalaisiksi ja mutakuonoiksi haukuttu, kun on luultu ulkomaalaisiksi. Suku on kumminkin 1700-luvulta asti asunut Länsi-Suomessa samoilla seuduilla.
Todennäköisesti ovat taustaltaan juurikin romaneja. Suomalaisilla on vaalea iho, silloinkin kun hiukset ovat tummat.
Ulkonäön piirteet voivat tulla monenkin sukupolven takaa. Kuinka pitkälle olet sukuasi tutkinut? Savolaisilla on jonkun verran saksalaisia esi-isiä. Itsellänikin on. Suvussani on tosi tummahiuksisia, vaikka kyllähän Saksassa on hyvin vaaleitakin ihmisiä.
Tämä nyt on yksi mahdollinen vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Kenellä on taas pakkomielle tuollaisia ulkonäkö juttuja kohtaan? (Sarkasmi)
Stereotypioita nuo, kuten ruotsalaiset aina vaaleita? Paitsi eikö olekin suurin osa?
Ei sitä tarvitse hävetä, jos on stereotypiasta poikkeava, mutta muistuu mieleen, kun lapsen päiväkodissa aikoinaan erään lapsen äiti kertoili vanhempainillassa, että meidän Emma 3 v.aina kertoilee muille, kuinka äidillä on upea pitkä ruskea tukka ja ruskeat silmät.Ei tuo nyt paheksuttavaa ole mitenkään, mutta en itse ehkä laukoisi noin vieraiden ihmisten kesken. .
No mikä siinä on sitte ongelma? Jos on suomalaisesta stereotypiasta poikkeava, mutta maailman mittakaavassa täysin tavis?
Blondit ja sinisilmäiset on niitä jotka on globaalisti harvinaisia ja poikkeavat täysin valtaväestöstä.
Siitähän siis voi vähän jopa ylpeillä.
Myöskään tuo ( sarkasmi) ei vissiin ole vahvin lajisi.
Kyllä olen. Optikko kerran kommentoi, että harvoin näkee näin ruskeita silmiä suomalaisella. Euroopassa minua luullaan usein espanjalaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on keskiruskea tukka, hazel - yhtä aikaa ruskeat ja harmaat eri osiltaan - silmät, punaiset häpykarvat, ruskeat pyllykarvat, pisamia ja suku Etelä-Savosta.
Eli sinulla on vielä punapigmenttiä, eikä edes tummat silmät ja vastaat kysymykseen, onko sinulla tummat silmät ja hiukset. Sisälukutaito?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen. Optikko kerran kommentoi, että harvoin näkee näin ruskeita silmiä suomalaisella. Euroopassa minua luullaan usein espanjalaiseksi.
Tähän vielä lisään, että mieheni on sinisilmäinen blondi ja lapset myös. Yleinen vitsin aihe on, että kenen blondin naisen kanssa hän on nämä lapset tehnyt. En tajua, miten "ruskeat" geenit eivät siirtyneet minulta ollenkaan lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Mikä nyt sitten on "kantaperäinen suomalainen".
Geenitutkimus on kaikkea muuta kuin yksinkertaista.
Geenitutkimuksen mukaan hyvinkin yksinkertaista ja helppo selvittää suomalaisuus. Valheesi eivät sitä faktaa kumoa.
Nykyään on kaikenvärisiä ja -taustaisia suomalaisia. Suomalaisuus ei riipu syntyperästä tai ulkonäöstä. Ainoastaan persuja en pidä suomalaisina, sillä heidän koko juttunsa on tuontitavaraa ja heidän henkinen kotimaansa löytyy itärajan takaa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on kaikenvärisiä ja -taustaisia suomalaisia. Suomalaisuus ei riipu syntyperästä tai ulkonäöstä. Ainoastaan persuja en pidä suomalaisina, sillä heidän koko juttunsa on tuontitavaraa ja heidän henkinen kotimaansa löytyy itärajan takaa.
Totta. On myös suomalaisia, jotka eivät puhu suomea tai ruotsia.
Vihreät silmät ja niin tumma tukka että näyttää kesällä varsinkin ihan mustalta ja 100% suomalainen