Onko tämä normaalia työharjoittelussa?
Aikaisempaa työkokemusta näistä niinsanotusti oikeista aikuisten töistä minulla ei ole, joten en osaa arvioida onko tilanne normaali. Työ on toimistotyötä.
Ajattelin että työharjoittelu olisi nimenomaan työharjoittelua. Olen aika opintojeni alkuvaiheessa joten vaikka joo, osaan asioita, en osaa asioita. Tuntuu että paperilla työsopimuksessa sovitut asiat ei nyt oikein kohtaa todellisuuden kanssa ja minulle sysätään liikaa vastuuta.
Viime viikolla minulle ilmoitettiin että ohjaajani lähtee lomalle ja samalla ilmoitettiin että tämän työtehtävät jäävät TÄYSIN minulle. En koe että osaan hoitaa tämän vastuualueet täysin, mutta voiko tuollaisesta kieltäytyäkään? Koko harjoittelun minusta on tuntunut siltä että minut on palkattu normaaliksi kaiken osaavaksi työntekijäksi, ja nyt työkavereita ärsyttää kun joudunkin kyselemään asioita enkä osaa kaikkea. Työ tuntuu sellaiselta mihin oikeasti vaadittaisiin oikea kokenut ammattilainen, eikä juuri ja juuri vähän alaa opiskellut.
Työharjoittelun kesken jättäminen tuntuu dramaattiselta vaihtoehdolta ja pelkään että ehkä olenkin vain liian herkkä ja avuton, ja tästä työstä pitäisikin selviytyä tällä osaamisella. En tiedä mitä tehdä.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tämä järjestely kuulostaa ihan normaalilta yliopistoharjoittelulta. Itselläkin ollut nimenomaan työsopimus ja nimikkeenä harjoittelija, eikä siihen työhön puuttumiseen ole yliopistolla ollut mitään asiaa, niin kuin kommenttien perusteella joissakin oppilaitoksissa vaikuttaa olevan. Käytännöt ovat varmasti hyvin alakohtaisia.
Mutta itse kysymyksestä. Harjoittelijan toimiminen sijaisena ei sinänsä ole mitään ihmeellistä, mutta siihen pitäisi saada kyllä tukea ja ohjausta ennen sijaisuutta ja sen aikana. Tehtävät voivat myös tuntua haastavilta, mutta kun pääsee alkusäikähdyksestä ohi usein hommat alkavat kyllä rullaamaan. Työnantaja tietää, missä vaiheessa opintojasi olet ja kuinka paljon sinulla on työkokemusta. Itsehän ovat sinut palkanneet, jolloin toivottavaa olisi, että vaativuustaso olisi sinulle kohdistettu.
Olisin tilanteesta rehellinen esihenkilöllesi, jos et pysty kyselemällä ja itse selvittämällä tekemään työtehtäviä. Apua pitää aikuisena uskaltaa pyytää, vaikka se olisikin kiusallista ja välillä muista työntekijöistä ärsyttävää. Vaikka oma-aloitteisuus ja reippaus ovat tietenkin tärkeitä, harjoittelijana on sallittua harjoitella. Jos tämä ei työpaikalle sovi, heidän pitäisi palkata kokeneempia työntekijöitä asiaankuuluvalla palkalla.
Ei, ei ja ei. Harjoitteluun kuuluu aina ohjaus ja se tehdään vastaavan ohjaajan alaisuudessa, ohjauksessa ja valvonnassa. Se kirjataan a i n a myös harjoittelu-sopimukseen.
Sijaistamisen kuuluu olla
p a l k k a t y ö t ä, ei harjoittelua!
Vaikka miten huutaisit, niin kaikilla aloilla ja koulutuksissa ei ole näin, vaan opintoihin luettavan harjoittelun pointti voi yksinkertaisesti olla vaan tutustua työelämään. Ei se silloin eroa normaalista työnteosta.
Päin vastoin, jos kyse on "työelämään tutustumisesta" niin erityisesti silloin se eroaa normaalista työstä.
Harjoitteluun kuuluu aina vastuuhenkilö ja ohjaus. Harjoittelijan käyttäminen sijaisena ja työvoiman korvaaminen harjoittelijalla on yksinkertaisesti
l a i t o n t a .
Nyt ei ole harjoittelusopimuksesta, oppisopimuksesta ts. kyse vaan Työsopimuksesta. Ainakin aloittajan mukaan.
En ymmärrä noita ihmisiä, joita kysyminen ärsyttää. Minä tykkään kun kysytään, se on myös osa kommunikaatiota ja hyvän ilmapiirin luomista. Kauheaa, jos olisin itsekin joku kärttyinen tyyppi, olisi työpäivät melkoisen raskaita. Relatkaa ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tämä järjestely kuulostaa ihan normaalilta yliopistoharjoittelulta. Itselläkin ollut nimenomaan työsopimus ja nimikkeenä harjoittelija, eikä siihen työhön puuttumiseen ole yliopistolla ollut mitään asiaa, niin kuin kommenttien perusteella joissakin oppilaitoksissa vaikuttaa olevan. Käytännöt ovat varmasti hyvin alakohtaisia.
Mutta itse kysymyksestä. Harjoittelijan toimiminen sijaisena ei sinänsä ole mitään ihmeellistä, mutta siihen pitäisi saada kyllä tukea ja ohjausta ennen sijaisuutta ja sen aikana. Tehtävät voivat myös tuntua haastavilta, mutta kun pääsee alkusäikähdyksestä ohi usein hommat alkavat kyllä rullaamaan. Työnantaja tietää, missä vaiheessa opintojasi olet ja kuinka paljon sinulla on työkokemusta. Itsehän ovat sinut palkanneet, jolloin toivottavaa olisi, että vaativuustaso olisi sinulle kohdistettu.
Olisin tilanteesta rehellinen esihenkilöllesi, jos et pysty kyselemällä ja itse selvittämällä tekemään työtehtäviä. Apua pitää aikuisena uskaltaa pyytää, vaikka se olisikin kiusallista ja välillä muista työntekijöistä ärsyttävää. Vaikka oma-aloitteisuus ja reippaus ovat tietenkin tärkeitä, harjoittelijana on sallittua harjoitella. Jos tämä ei työpaikalle sovi, heidän pitäisi palkata kokeneempia työntekijöitä asiaankuuluvalla palkalla.
Ei, ei ja ei. Harjoitteluun kuuluu aina ohjaus ja se tehdään vastaavan ohjaajan alaisuudessa, ohjauksessa ja valvonnassa. Se kirjataan a i n a myös harjoittelu-sopimukseen.
Aloittaja on työsopimuksella ja saa palkkaa. Hänellä on ohjaaja joka on nyt saikulle jäänyt ja aloittajan odotetaan hoitavan saikun ajan ohjaajan sijaisena työt.
Ongelma-> Muut eivät tykkää aloittajan tulkinnan mukaan siitä että hän kyselee muilta neuvoa ja tukea.
Ratkaisu-> Esimies ja puheeksiotto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka miten huutaisit, niin kaikilla aloilla ja koulutuksissa ei ole näin, vaan opintoihin luettavan harjoittelun pointti voi yksinkertaisesti olla vaan tutustua työelämään. Ei se silloin eroa normaalista työnteosta.
Päin vastoin, jos kyse on "työelämään tutustumisesta" niin erityisesti silloin se eroaa normaalista työstä.
Harjoitteluun kuuluu aina vastuuhenkilö ja ohjaus. Harjoittelijan käyttäminen sijaisena ja työvoiman korvaaminen harjoittelijalla on yksinkertaisesti
l a i t o n t a .
Nyt ei ole harjoittelusopimuksesta, oppisopimuksesta ts. kyse vaan Työsopimuksesta. Ainakin aloittajan mukaan.
Niin. Työsopimus on työsopimus ja harjoittelusopimus on harjoittelusopimus.
Varmasti Ap itse tietää mitä siinä sopimuksessa lukee.
Muistan ikuisesti ensimmäisen työpäiväni. Ehdin olla jotain puoli tuntia perehdytettävänä, kun joku teloi itsensä ja muut lähtivät selvittämään sitä tilannetta. Sitten kun saivat selviteltyä tilanteen ja tulivat takaisin, totesivat, että hommat sujuvat, ja perehdytys oli sitten siinä. Myöhemmin perehdyttäessäni muita tein sitten asiat aika toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se olekaan huutamisesta kiinni, vaan siitä, että mitä siinä sopimuksessa lukee ja mitä lainsäädännössä asiasta sanotaan.
Sanopas edes yksikin esimerkki sellaisesta alasta, ja siihen liittyen harjoittelumuodosta, jossa on lain mukaan oikeus käyttää harjoittelijaa lomasijaisena ja jättää hänet vastaamaan työstä täysin ilman ohjausta.
Yksikin esimerkki riittää :)
Mun luonnontieteisiin kuuluvalla yliopistolinjalla oli juuri näin. Kuten on aiemminkin kuvattu, niin harjoittelusta sai opintopisteitä, ja se harjoittelu tarkoitti sitä että oli vaikka jossain alan firmassa normaaleissa kesätöissä. Seuraavana kesänä olin tekemässä samoja kesätöitä ilman että sitä pidettiin harjoitteluna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
l a i t o n t a .
Niin. Työsopimus on työsopimus ja harjoittelusopimus on harjoittelusopimus.
Varmasti Ap itse tietää mitä siinä sopimuksessa lukee.
Nimenomaanhan tuo ei tunnu tietävän. Ei se työnantajan vika ole.
Itsehän heittäisin jakson päätteeksi kaikki aikaansaannokset roskiin ja toteaisin, että kysehän oli vain harjoittelusta eli ei mistään oikeasta.
Vierailija kirjoitti:
Itsehän heittäisin jakson päätteeksi kaikki aikaansaannokset roskiin ja toteaisin, että kysehän oli vain harjoittelusta eli ei mistään oikeasta.
Et ole tainnut päästä työelämään käsiksi?
Vierailija kirjoitti:
Okei eli ei ole normaalia. Luulin että kyseessä on ihan normaali työharjoittelu, kun sillä nimellä kaikki ovat tästä puhuneet. Alani on yliopistossa ja tuntuu että se miten ihmiset opintonsa järjestelevät on aika vapaamuotoista, joten en ajatellut että tämä olisi ongelma, varsinkaan kun varmistelin tuolta harjoittelusta vastaavalta opettajalta ja yhdeltä toiselta opettajalta että kai näin voi tehdä. Koin että minua kannustettiin hoitamaan asia näin, kun se tuli mahdolliseksi. Ap
Kuulostaa siltä, että olet työsuhteessa ja nimikkeesi on harjoittelija. Tuosta työsuhteesta saamallasi työkokemuksella (työtodistus) saat nk. hyväksiluvun opintoihisi pakollisena kuuluvasta harjoittelusta. Moni jo aiemmin mainitsikin, että kyseessä ei ole harjoittelusopimus oppilaitoksen ja työpaikan välillä. Et ole siellä opiskelijana, vaan sinut on palkattu työsuhteeseen työntekijänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole tainnut päästä työelämään käsiksi?
Harjoittelu on harjoittelua.
Vierailija kirjoitti:
Ap, kerro selkeästi:
-oletko työsuhteessa (ilmeisesti olet, harjoittelijan nimikkeellä?)
-harjoittelun tai työsuhteen kesto?
-kuinka kauan olet ollut siellä nyt?
-kerro hieman tarkemmin, millaisia tai minkä tyyppisiä vastuita sinulta odotetaan suhteessa osaamiseesi.
-oletko saanut kunnollisen perehdytyksen? onko sinulla nimetty perehdyttäjä tai ohjaaja?
-onko työyhteisö tietoinen osaamisestasi/statuksestasi?
-Olen työsuhteessa harjoittelijan nimikkeellä.
-Muutaman kuukauden, en halua kertoa tarkkaa kestoa.
-Vähän päälle kuukauden.
-Palaan tuohon raporttiesimerkkiin. Olin ymmärtänyt että minun pitää vain esitäyttää esimerkiksi eräät raportit ja sitten lähettää ne tätä pyytäneelle työntekijälle tarkastettavaksi. Tuo työntekijä ei käynyt raporttia mitenkään läpi vaan oletti että olin täyttänyt ne täysin miten pitikin, vaikka pyysin sitä ja selitin asian. Raportissa pitää ottaa huomioon paljon asiakkaalta saatua tietoa ja pitäisi tietää asioita, joita en ole opiskellut vielä ollenkaan ja joista on ihan todella hankalaa kasata yhteläistä tietoa nyt tähän hätään, koska poikkeuksia ja sellaista mitä pitää vaan tietää on niin paljon.
-Perehdytys oli 2vk, minulla on osoitettu ohjaaja.
-Työyhteisö on tietoinen, olen tuonut asian ilmi. Yksi työkaveri kyllä ihmetteli asiaa, mutta sen kummemmin asiaan ei ole tartuttu. Ap
Tuttua, harkkani meni aika samalla tavalla. Sukulaisen tuttu sai kuulla että opiskelin alaa ja pyysi töihin. Naiivina menin sinne vuoden opinnot takana. Työ oli järkyttävän rankkaa ja minut pistettiin ihan nollaosaamisella vastuuseen mm. laskutuksesta ja monimutkaisista laskelmista eräällä tietokoneohjelmalla. En saanut apua keneltäkään, en mitään tehtyä oikein ja työkaverit oli helisemässä. Tsemppiä aloittaja!
Vierailija kirjoitti:
Työharjoittelijaa ei saa jättää yksin, jos sinulle jotain sattuu, niin ei sitä mikään vakuutus korvaa.
Olet opiskelija, et vielä siis ammattilainen. Sinua ei voi verrata palkalliseen työvoimaan. Sinun tulisi ottaa asia puheeksi oppilaitoksen ja työnantajan kanssa.
Ennen kaikkea oppilaitoksen kanssa, ainahan näitä on työnantajia jotka koittavat hyväksikäyttää ilmaista työvoimaa, mutta näissä on kuitenkin ihan säädettyjä lakeja.
Ja sitten odotellaan että oppilaitoksen puolelta asiaan puututaan? Miksei aikuinen ihminen hoida työnantajan kanssa asiaa kasvotusten itse?
En olisi tullut tänne töihin jos olisin tiennyt miten vaativaa ja vastuullista työ on. Alan kallistua siihen että minun on pakko ottaa puheeksi se, etten selviydy töistä. Annetut työtehtävät tuntuvat myös todella pirstaleisilta ja olen esimerkiksi ihan täysin pihalla siitä ketä pitää informoida ja mistä. Käytettävät ohjelmistot ovat hankalia enkä ole vielä käynyt kursseja niistä. Olen googlannut hiki otsalla ohjeita ja tutoriaaleja niistä mutta käyttö on niin soveltavaa, että opettelu ja oikea tekeminen samanaikaisesti tuntuu mahdottomalta. Tuntuu vaan että pitäisi tietää niin paljon asioita joita en vain tiedä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tässä on apllä luultavasti sellainen tilanne, että hän on mennyt työpaikkaan, jossa on vuosittain joku harjoittelija. Tällaisia syysteemejä on yrityksissä ja laitoksissa. Aiempina vuosina opiskelijat ovat olleet loppuvaiheen opiskelijoita, joten ohjausta ei juuri ole edes tarvittu. Ongelma on siinä, että työpaikalla ei ole tajuttu, että nyt on eri tilanne. Onkohan ap reilusti jo alussa sanonut, ettei tunne alaa riittävästi?
Talossa on tällä hetkellä toinen samankaltaisella harjoittelija-loppuisella työnimikkeellä oleva, kyseessä on myös harjoittelua tekevä opiskelija mutta itseäni noin 20v vanhempi henkilö jolla on samankaltaiselta alalta jo paljon työkokemusta.
Olen tuonut mielestäni selkeästi ilmi tilanteeni ja missä vaiheessa opintoja olen. Siksi en tiedäkään pitäisikö minun selviytyä jo paremmin kaikesta tässä vaiheessa, kun sitä selkeästi minulta odotetaan. Tämä on ensimmäinen oikea työpaikkani, joten en osaa arvioida miten paljon vastuuta tässä vaiheessa pitäisi olla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varmaankin ottaa yhteyttä vastuuopettajaan. Kerro tilanne ja kysy hänen mielipidettään tuosta tuuraamisesta harjoittelun tässä vaiheessa.
Myös harjoittelusta tehty sopimus kannattaa lukea tarkasti, siinäkin voi olla rajattu harjoittelutyön vastuuta.
Harjoittelu voi olla melko itsenäistä, mutta luulisin, että työpaikkaohjaajan loman ajaksi hänelle tulisi nimetä sijainen.
Hyvä neuvo ellei tästä seuraava maineen menetys haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla opintoihin kuuluva harjoittelu on palkallista?
Ainakin tradenomiopiskelijat saavat harjoitteluajaltaan palkkaa, koska tekevät esim. logistiikka-alan yrityksissä tai julkishallinnossa oikeaa työtä eli sitä mitä muutkin.
Suomessa työharjoittelu on piilonimi halpatyövoimalle.
l a i t o n t a .