Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tämä normaalia työharjoittelussa?

Vierailija
30.03.2026 |

Aikaisempaa työkokemusta näistä niinsanotusti oikeista aikuisten töistä minulla ei ole, joten en osaa arvioida onko tilanne normaali. Työ on toimistotyötä.

Ajattelin että työharjoittelu olisi nimenomaan työharjoittelua. Olen aika opintojeni alkuvaiheessa joten vaikka joo, osaan asioita, en osaa asioita. Tuntuu että paperilla työsopimuksessa sovitut asiat ei nyt oikein kohtaa todellisuuden kanssa ja minulle sysätään liikaa vastuuta.

Viime viikolla minulle ilmoitettiin että ohjaajani lähtee lomalle ja samalla ilmoitettiin että tämän työtehtävät jäävät TÄYSIN minulle. En koe että osaan hoitaa tämän vastuualueet täysin, mutta voiko tuollaisesta kieltäytyäkään? Koko harjoittelun minusta on tuntunut siltä että minut on palkattu normaaliksi kaiken osaavaksi työntekijäksi, ja nyt työkavereita ärsyttää kun joudunkin kyselemään asioita enkä osaa kaikkea. Työ tuntuu sellaiselta mihin oikeasti vaadittaisiin oikea kokenut ammattilainen, eikä juuri ja juuri vähän alaa opiskellut.

Työharjoittelun kesken jättäminen tuntuu dramaattiselta vaihtoehdolta ja pelkään että ehkä olenkin vain liian herkkä ja avuton, ja tästä työstä pitäisikin selviytyä tällä osaamisella. En tiedä mitä tehdä.

Kommentit (123)

Vierailija
101/123 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi lässyn lässyn. Onneksi olen kiertänyt kaikki tuollaiset harjoittelijat. Meillä tehdään töitä, siis TÖITÄ. Meillä ei seurustella puhelimen tai kahvinkeittimen kanssa. Jos sinulle on opetettu työtehtävä, sinä teet sitä, sinä olet oppimassa työntekoa. Tuollaisella asenteella, mitä AP kirjoitti, voi olla jo varma, että valmistuttuasi tuonne sinua EI PALKATA.

Vierailija
102/123 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi lässyn lässyn. Onneksi olen kiertänyt kaikki tuollaiset harjoittelijat. Meillä tehdään töitä, siis TÖITÄ. Meillä ei seurustella puhelimen tai kahvinkeittimen kanssa. Jos sinulle on opetettu työtehtävä, sinä teet sitä, sinä olet oppimassa työntekoa. Tuollaisella asenteella, mitä AP kirjoitti, voi olla jo varma, että valmistuttuasi tuonne sinua EI PALKATA.

Eipä ap:n työpaikalla tehdä työtä vasn lomaillaan siis LOMAILLAAN.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/123 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap:n paikka olisi peruttu loman takia, siitäkin hän olisi varmasti valittanut ja sanonut, että mähän olisin voinut tuurata häntä loman ajan. 

Vierailija
104/123 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt töitä sen mitä osaan, yritän kovasti, mutta työtehtävät ovat hankalia ja niihin selkeästi tarvitsisi tietoa mitä minulla ei ole. Työtehtäviin opetus on ollut aika olematonta, tai jos arvioin sen väärin, sitten en vain oikeasti ole tarpeeksi pitkällä opinnoissa suoriutuakseni niistä normaalilla perehdytyksellä. Olen yrittänyt olla reipas ja mukava kaikille, mutta ärsytän selkeästi työkavereita olemalla kaikesta pihalla kuin lumiukko.

Tuota, valmistumiseni on niin pitkällä vuosien päässä että en usko että minut olisi otettu tänne valmistuttuani töihin sitten joskus muutenkaan. Tai mistä minä sen tiedän, mutta tilanne ei siis ole se että pystyisin jatkamaan mitenkään täällä nyt harjoittelun loputtua. Ap

Vierailija
105/123 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelija on tuossa todennäköisesti käytössä olevaan työehtosopimukseen perustuva termi: Se kertoo sun taitotasostasi ja määrää mihin palkkaryhmään sä kuulut. Normaalisti se ei aseta työnantajalle mitään velvollisuutta että työnantajan pitäisi järjestää sulle sen kummempaa ohjausta, vaan työnantaja päättää mitä ohjausta hän järjestää ja minkä verran.

Tuossa kannattaa kertoa sun esimiehellesi että sä et nyt osaa tehdä töitä yksin ja sun pitäisi työskennellä jonkun kokeneemman henkilön kanssa/alaisuudessa/apulaisena.  Sun esimiehelläsi ei kuitenkaan ole velvollisuutta järjestää sulle mitään sellaista, vaan monesti noissa on tilanteessa että hyvällä tuurilla esimies järjestää sen, huonolla tuurilla sä et saa mitään vaan joudut yrittämään yksin.

Vierailija
106/123 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko se harjoittelusopimus vai työsopimus? Puhut harjoittelusta, mutta samalla myös työsopimuksesta. Mitä sopimus sisältää? On eria asia olla harjoittelussa kuin suorittaa harjoittelua työsuhteessa.

Työsopimus. Ei kanssani ole mitään harjoittelusopimuksia tehty, mutta työnimikkeessäni on "työnimike"harjoittelija. Koska teen harjoittelun niin etuajassa kyselin niistä vastaavalta opettajalta miten toimitaan, ja tämä sanoi että katsotaan kaikki suoritusmerkinnät ja muut sitten harjoittelun jälkeen, ei tarvitse huolehtia niistä vielä. Saan harjoittelusta palkkaa. Ap

Tällä tiedolla sinut voidaan jättää vastuuseen lomalaisen töistä. Mutta koska vasta harjoittelet, työnantajan olisi hyvä osoittaa joku henkilö jolta voit pyytää ohjausta. Onko mahdollista, että harjoittelu tuli kuitenkin liian aikaisin?

Ei missään yliopistokoulutuksessa opeteta johonkin tiettyyn työhön, kyllä se täytyy siellä työpaikalla opetella. Toki jos on liian kypsymätön ylipäätään työelämään voi olla liian aikaista harjoitteluun, mutta kyselemällä ja opettelemalla se homma pitää opetella ihan riippumatta siitä koska pääsee ensimmäiseen oikeaan työhön. 

Ei opeteta tiettyyn työhön, mutta opitaan ne pohjatiedot mitkä töissä tarvitaan. Ap:lla ne eivät ilmeisesti ole vielä riittävät jos opinnot ovat alkuvaiheessa ja työ tuntuu liian haastavalta.

Vierailija
107/123 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä koulutuksessa harjoittelu on jo opintojen alkuvaiheessa?

Ja vielä palkallisena 🤣

Vierailija
108/123 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meillä inssi opistossa oltiin 4kk koulussa (syys-joulukuu) ja sen jälkeen 8kk pakollisessa työharjoittelussa tammi-syyskuu.

Tarkoitatko ”tekua” josta valmistui teknikoita?

Vierailija
109/123 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu on jo  kerrottu monta kertaa. Kerro lähiesihenkilöllesi, että tarvitset lisää ohjausta. Sellainen on aina talossa.

Vierailija
110/123 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon parempi pyytää apua kuin tunaroida.

Vierailija
111/123 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä palkallisena 🤣

Yliopistossa useillakin aloilla.

Vierailija
112/123 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt töitä sen mitä osaan, yritän kovasti, mutta työtehtävät ovat hankalia ja niihin selkeästi tarvitsisi tietoa mitä minulla ei ole. Työtehtäviin opetus on ollut aika olematonta, tai jos arvioin sen väärin, sitten en vain oikeasti ole tarpeeksi pitkällä opinnoissa suoriutuakseni niistä normaalilla perehdytyksellä. Olen yrittänyt olla reipas ja mukava kaikille, mutta ärsytän selkeästi työkavereita olemalla kaikesta pihalla kuin lumiukko.

Tuota, valmistumiseni on niin pitkällä vuosien päässä että en usko että minut olisi otettu tänne valmistuttuani töihin sitten joskus muutenkaan. Tai mistä minä sen tiedän, mutta tilanne ei siis ole se että pystyisin jatkamaan mitenkään täällä nyt harjoittelun loputtua. Ap

Mikset pystyisi jatkamaan? Yleensä tuollaisista harjoittelusta jatketaan normaalina työntekijänä. Ellei työt mene ihan surkeasti. Nythän työnantaja kouluttaa sinut turhaan.

Vierailija
113/123 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset pystyisi jatkamaan? Yleensä tuollaisista harjoittelusta jatketaan normaalina työntekijänä. Ellei työt mene ihan surkeasti. Nythän työnantaja kouluttaa sinut turhaan.

Koska opintoni ovat täysin kesken, kuten jo selitin. Tämä harjoittelun aikaväli on juuri ja juuri sellainen, että pystyn ottamaan sen tähän väliin ja pystyn fyysisesti edes kulkemaan tuonne työpaikalle. Tämäkin ajankohta vaati jo järjestelyä ja hyvän tuurin. Ap

Vierailija
114/123 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska opintoni ovat täysin kesken, kuten jo selitin. Tämä harjoittelun aikaväli on juuri ja juuri sellainen, että pystyn ottamaan sen tähän väliin ja pystyn fyysisesti edes kulkemaan tuonne työpaikalle. Tämäkin ajankohta vaati jo järjestelyä ja hyvän tuurin. Ap

Vaikea sanoa näillä tiedoilla miten kannattaisi toimia. Sinänsä harjoittelu ei ole työsuhde, eikä tuo hyvältä kuulosta. Toisaalta todellisuus on mitä on. Mainitsit, että alallasi voi olla hankalaa löytää harjoittelupaikkaa, siltä kannalta voisi kannattaa sinnitellä, olisi ainakin suoritettu. Ohjaajaltasi voisit kysyä mainitusta harjoittelusopimuksesta ja ohjauksesta harjoittelupaikassa. Luulisin, että sinulle kuuluisi harjoittelupaikassa tehtävään nimetty henkilö. Vaikka harjoittelu olisi palkallinen, olet silti harjoittelija. Harjoittelijan palkka ei varmaan vastaa työntekijöiden palkkaa? Toimi harkiten. Valintasi saattavat vaikuttaa kohteluusi harjoittelupaikassa. Mieti pystytkö kantamaan sinulle sysättyä vastuuta etenkin siltä kannalta ettei koidu itsellesi haittaa tai kenellekään muillekaan. Liittyykö harjoitteluun jotain tehtäviä tai suorituksia? Pidä huolta, että ne täyttyvät.

Vierailija
115/123 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyötyä harjoittelijasta on työyhteisölle, jos hän ei saa tehdä mitään itsenäisesti vaan kaikessa pitää ohjata ja opastaa? (perehdytys on eri asia)

Vierailija
116/123 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen yrityskenttä on keskimäärin enemmän kuin vähemmän perseestä. Olet ihan oikeassa. Vaihtoehtoja on useampia

- pyydä lisää tukea ja esitä huolesi sille esimiehelle jonka hoteisiin jäät

- totea että "kikkels kokkels jos laitatte harkkarin vastuuseen niin sitten ette itke tuloksista" ja teet mitä osaat

Joka tapauksessa stressi mitä tilanne sinulle aiheuttaa ei kuulu sinulle, ulkoista se suoraan takaisin firmalle. Ja se on hyvä että et voi paskafirmaan jäädä. Lähtiessäsi pyydät tietty suositukset ja arvioinnin ja oletat että se on huippuhyvä kun tuurasit oikeaa työntekijää.

Vierailija
117/123 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä harjoittelijasta on työyhteisölle, jos hän ei saa tehdä mitään itsenäisesti vaan kaikessa pitää ohjata ja opastaa? (perehdytys on eri asia)

Mitä hyötyä harkkarille on yrityksestä missä häntä lähinnä pahoinpidellään ja stressataan? Suurimmassa osassa yrityksistä ei ole perehdytystä ja niissä missä se on, se on vähäinen tai riittämätön ja yritys yrittää luistaa siitäkin tehdäkseen parempaa tulosta. Se on vähän niinkuin jättäisi pellon 10v putkeen lannoittamatta toivoen että sato vaan paranee ja paranee. 

Ei mikään ihme että yrityksiä menee konkurssiin kuin viljaa syksyllä kun ajattelu on noin itsekästä ja lyhytkatseista.

Vierailija
118/123 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mennä vaan. Sinut on otettu sinne harjoittelijaksi, teet hommia sen mukaan miten sua on perehdytetty. Jos jotain on jäänyt kertomatta, se ei ole sinun syysi. Jos työkaverit eivät neuvo, se ei ole sinun syysi. Tietysti tulee virheitä ja hommat kusee jos huonosti perehdytetty harjoittelija tekee mitä sattuu, mutta se on työnantajan valinta. Muista ettei sinulla ole vastuuta perehdytyksestä, annat vain mennä parhaan taitosi mukaan. Ja muista, ei ne sua kuitenkaan palkkaisi, joten on ihan sama mitä teet siellä. 

Vierailija
119/123 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työharjoittelun luonne vaihtelee paljon. Joissain paikoissa saa heti vastuuta ja paljon työtä. Jossain muualla ollaan ihan tyhjän panttina. 

Vierailija
120/123 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä harkkarille on yrityksestä missä häntä lähinnä pahoinpidellään ja stressataan? Suurimmassa osassa yrityksistä ei ole perehdytystä ja niissä missä se on, se on vähäinen tai riittämätön ja yritys yrittää luistaa siitäkin tehdäkseen parempaa tulosta. Se on vähän niinkuin jättäisi pellon 10v putkeen lannoittamatta toivoen että sato vaan paranee ja paranee. 

Ei mikään ihme että yrityksiä menee konkurssiin kuin viljaa syksyllä kun ajattelu on noin itsekästä ja lyhytkatseista.

Perehdytys on hienosti kirjattu firmojen nettisivuille, mutta käytännössä se tarkoittaa sitä, että muiden työntekijöiden pitää tehdä se omien töidensä ohella ilman, että siihen on varattu mitään aikaa. Kyllä se syö vakituisia työntekijöitä, kun yhden harjoittelijan on saanut perehdytettyä, niin se vaihtuu toiseen harjoittelijaan ja aloitat alusta. Jos tiedossa olisi, että harjoittelija on jäämässä taloon, niin perehdyttämiseen suhtautuisi positiivisemmin.