Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tämä normaalia työharjoittelussa?

Vierailija
30.03.2026 |

Aikaisempaa työkokemusta näistä niinsanotusti oikeista aikuisten töistä minulla ei ole, joten en osaa arvioida onko tilanne normaali. Työ on toimistotyötä.

Ajattelin että työharjoittelu olisi nimenomaan työharjoittelua. Olen aika opintojeni alkuvaiheessa joten vaikka joo, osaan asioita, en osaa asioita. Tuntuu että paperilla työsopimuksessa sovitut asiat ei nyt oikein kohtaa todellisuuden kanssa ja minulle sysätään liikaa vastuuta.

Viime viikolla minulle ilmoitettiin että ohjaajani lähtee lomalle ja samalla ilmoitettiin että tämän työtehtävät jäävät TÄYSIN minulle. En koe että osaan hoitaa tämän vastuualueet täysin, mutta voiko tuollaisesta kieltäytyäkään? Koko harjoittelun minusta on tuntunut siltä että minut on palkattu normaaliksi kaiken osaavaksi työntekijäksi, ja nyt työkavereita ärsyttää kun joudunkin kyselemään asioita enkä osaa kaikkea. Työ tuntuu sellaiselta mihin oikeasti vaadittaisiin oikea kokenut ammattilainen, eikä juuri ja juuri vähän alaa opiskellut.

Työharjoittelun kesken jättäminen tuntuu dramaattiselta vaihtoehdolta ja pelkään että ehkä olenkin vain liian herkkä ja avuton, ja tästä työstä pitäisikin selviytyä tällä osaamisella. En tiedä mitä tehdä.

Kommentit (123)

Vierailija
41/123 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on apllä luultavasti sellainen tilanne, että hän on mennyt työpaikkaan, jossa on vuosittain joku harjoittelija. Tällaisia syysteemejä on yrityksissä ja laitoksissa. Aiempina vuosina opiskelijat ovat olleet loppuvaiheen opiskelijoita, joten ohjausta ei juuri ole edes tarvittu. Ongelma on siinä, että työpaikalla ei ole tajuttu, että nyt on eri tilanne. Onkohan ap reilusti jo alussa sanonut, ettei tunne alaa riittävästi?

Vierailija
42/123 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työharjoittelijaa ei saa jättää yksin, jos sinulle jotain sattuu, niin ei sitä mikään vakuutus korvaa.  

Olet opiskelija,  et vielä siis ammattilainen. Sinua ei voi verrata palkalliseen työvoimaan. Sinun tulisi ottaa asia puheeksi oppilaitoksen ja työnantajan kanssa.

Ennen kaikkea oppilaitoksen kanssa, ainahan näitä on työnantajia jotka koittavat hyväksikäyttää ilmaista työvoimaa, mutta näissä on kuitenkin ihan säädettyjä lakeja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/123 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille otetaan harjoittelijoita määräaikaiseen työsuhteeseen ja heille maksetaan palkka. Ei aavistustakaan, saavatko hyväksiluettua jotakin oppilaitokseensa, mutta hakijoita näihin hommiin on ainakin riittänyt. Heille on nimetty vastuuhenkilö, jälleen meiltä, ei ole kysytty oppilaitoksesta mitään, ja tämä ohjaaja on ohjannut työn sisältöä ja tukenut. Harjoittelijalle on työsuhteen ajaksi annettu selkeä työtehtävä, joka hänen on pitänyt tehdä, esimerkiksi raportti asiasta y. Ohjaaja voi olla välillä lomalla, mutta siksi aikaa hänen on pitänyt antaa selkeä osatehtävä harjoittelijalle. Ota ap yhteys esihenkilöön, sellainen on aina oltava läsnä ja kerro tilanne.

Vierailija
44/123 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työharjoittelijaa ei saa jättää yksin, jos sinulle jotain sattuu, niin ei sitä mikään vakuutus korvaa.  

Olet opiskelija,  et vielä siis ammattilainen. Sinua ei voi verrata palkalliseen työvoimaan. Sinun tulisi ottaa asia puheeksi oppilaitoksen ja työnantajan kanssa.

Ennen kaikkea oppilaitoksen kanssa, ainahan näitä on työnantajia jotka koittavat hyväksikäyttää ilmaista työvoimaa, mutta näissä on kuitenkin ihan säädettyjä lakeja.

Luitko edes ap:n viestejä? Hän ei ole palkaton harjoittelija.

Vierailija
45/123 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä nää työnantajat alapeukuttaa. Työharjoittelija ei ole palkattua työvoimaa, eikä ole työsuhteessa. Työharjoittelija on opiskelija. 

Vierailija
46/123 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti oppisopimus kyseessä ja silloin olet täysin työntekijä kun saat palkkaakin 

Harjoittelija voi tehdä työsopimuksen. Silloin hän on työntekijä, eikä harjoittelija. Sopimus työharjoittelusta yleensä tehdään ja allekirjoitetaan, joten ehkä tämä on se sekaannus.

Vierailija
47/123 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä nää työnantajat alapeukuttaa. Työharjoittelija ei ole palkattua työvoimaa, eikä ole työsuhteessa. Työharjoittelija on opiskelija. 

Paitsi että ap on työsuhteessa ja on palkattua työvoimaa.

Vierailija
48/123 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko edes ap:n viestejä? Hän ei ole palkaton harjoittelija.

No, tässä ei minusta nyt täysin käy ilmi onko hän palkattu vai harjoittelija, koska käyttää kumpaakin termiä.  Siksi haluan tuoda esille, että jos hän on harjoittelija, ei palkattu työntekijä, häntä ei saa jättää yksin ja hänelle ei voi sysätä vastuuta. 

Vierailija
49/123 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo olisi mahtava tilaisuus näyttää taitonsa? Ei voi toimistotyö olla niin vaikeaa. 

Toimistotyö voi olla melkein mitä hyvänsä kuten tilinpäätöksen tekoa tai palkanlaskentaa. 

No en  minä haluaisi kokemattoman harjoittelijan tekevän nuita kumpaakaan minun yrityksessäni ilman valvontaa. Varsinkaan jos hän vielä itse sanoo, ettei ole luottavainen omiin kykyihin.

Vierailija
50/123 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin työnantajapuolen edustajana ihmettelen joskus sitä oppilaitosten ajatusta, että meidän on tarkoitus toimia osana koulutusorganisaatiota ilman mitään korvausta. Eli tukea ja ohjata joka päivä opiskelijaa, jonka työpanos ei missään tapauksessa vastaa edes pienin osin työntekijän panosta. Siihen jatkuvaan ohjaamiseen menee kuiitenkin meidän palkatun työvoiman työaikaa, paljon. Ja se aika on pois heidän oikeista töistään.

Siksi suhtaudun nykyään harjoittelijoiden ottamiseen kriitttisesti.

Vierailija
51/123 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä koulutuksessa harjoittelu on jo opintojen alkuvaiheessa?

Minulla aikoinaan Teknillisen oppilaitoksen opinnot alkoivat muutaman kuukauden harjoittelulla. Tuskin tavatonta tänäkään päivänä.

Vierailija
52/123 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin työnantajapuolen edustajana ihmettelen joskus sitä oppilaitosten ajatusta, että meidän on tarkoitus toimia osana koulutusorganisaatiota ilman mitään korvausta. Eli tukea ja ohjata joka päivä opiskelijaa, jonka työpanos ei missään tapauksessa vastaa edes pienin osin työntekijän panosta. Siihen jatkuvaan ohjaamiseen menee kuiitenkin meidän palkatun työvoiman työaikaa, paljon. Ja se aika on pois heidän oikeista töistään.

Siksi suhtaudun nykyään harjoittelijoiden ottamiseen kriitttisesti.

Ainakin minun yliopistoaikanani tein töitä ihan siinä missä kuka tahansa muukin tilapäistyöntekijä, siitä saadun todistuksen perusteella vaan sai hyväksiluettua koulun harjoittelun ja siitä saatavat opintopisteet. Ei minua kukaan ohjannut sen enempää kuin muitakaan työntekijöitä. Toki harjoitteluita on tosiaan erilaisia, mutta ap:n tapauksessa kuulostaisi olevan kyse juuri tällaisesta. Älä siis lähtökohtaisesti teilaa kaikkia harjoittelijoita ymmärtämättä mitä teiltä vaaditaan. 

Vierailija
53/123 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta sillä ei ole hirveästi merkitystä, suorittaako harjoittelun opintojen alussa vai lopussa. Työkokemus on useilla asiantuntija-aloilla se tärkein juttu. Tietysti teoria-osaaminen on tärkeää juuri niissä tapauksissa, jos lähtee harjoittelemaan tilinpäätöksiä tai vastaavia, joissa pitää ymmärtää jo valmiiksi taustalla vallitsevat käytännöt. Mutta ei kukaan vastavalmistunutkaan niitä yleensä suoraan tee, vaan työnantaja ymmärtää henkilön palkatessaan tämän tarvitsevan ohjausta.

Aloittajalle sanoisin, että täystumpelolle ei kyllä harjoittelussa anneta vastuuta, eli jotain olet tehnyt oikein. Tee itsestäsi korvaamaton niin saat vakkaripestin harjoittelun jälkeen. Jos pystyt jo tuuraamaan vakkareita työpaikalla, se on jo aivan hämmentävän hyvä näyttö ja osoitus osaamisesta.

Vierailija
54/123 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti oppisopimus kyseessä ja silloin olet täysin työntekijä kun saat palkkaakin 

Ei ole täysin työntekijä, jos ei makseta täyttä palkkaa. Minä opiskelin oppisopimuksella ja muutaman kuukauden päästä sain täyden palkan, koska kukaan ei ehtinyt minua ohjata ja opastaa. Sitä ennen olin oppilas ja palkka sen mukainen.

Vierailija
55/123 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen palkattuna ja työnimikkeessäni on harjoittelija. Alallani ei edes ole oikein palkattomia harjoitteluja, ellei sitten käy niin ettei harjoittelua oikeasti löydy ja se pitää korvata olemalla harjoittelussa yliopistolla. Sopimukseni on määräaikainen.

Olen myös tuonut jatkuvasti esille sen että olen opintojeni alkuvaiheessa ja esimieheni kyllä tiesi tämän myös heti. Työsopimuksen sisältöä on hankala tässä avata paljastamatta alaa tai muuta liikaa, mutta asiat oli ilmaistu niin että siitä tulee mielikuva, että lähinnä autan vakituisia työntekijöitä heidän tehtävissään. Toki siellä on myös se lisä, että minulle voidaan osoittaa tarvittaessa myös muita työtehtäviä.

Nolottaa olla tässä tilanteessa. Työ on oikeasti hankalaa ja vaativaa, ohjeet tuntuvat olevan siellä sun täällä ja tässä tarvitsisi alalta oikeasti syvällisempää osaamista. Siis vaikkapa raporttien laatimista jossa pitäisi oikeasti tietää mitä tekee, ja millä perustelee sen mitä niihin kirjoittaa. Ap

Vierailija
56/123 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei monet asiantuntijatkaan tiedä tarkalleen mitä pitäisi tehdä. Saatat nyt myös kärsiä huijarisyndroomasta.

Vierailija
57/123 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kertonut esihenkilölle, että tarvitset lisää perehdytystä?

Vierailija
58/123 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä koulutuksessa pitäisikään olla, mutta satuin saamaan harkkapaikan puolivahingossa ja sain junailtua asiat niin että teen harkkani nyt, niin se on pois alta. Yleinen työtilanne tällä hetkellä myös pelotti, että jos en olisi ottanut tätä onnekasta sattumaa vastaan, pääsisinkö harjoitteluun ollenkaan sitten myöhemmin. Ap

Ei tuollaisia kukaan voi junailla, siellä kun on ryhmäsi/vuosikurssisi muilla luennot tms. meneillään tai kirjallisia töitä, jotka pitää palauttaa ajallaan eikä kukaan opettaja päästä osaamatonta harjoitteluun, jonka pitäisi olla vasta sitten, kun teoriat on käyty läpi.

Harjoittelusta on harjoittelusopimus, jos teit työsopimuksen, niin kyse ei ole enää oppilaitoksen valvomasta harjoittelusta, he vain hyväksyvät tehdyt työpäivät osaksi opintopisteitä.

Joten sinun pitää nyt vain osata työsi, et voi vedota harjoitteluun, jos siitä ei ole sopimusta.

Eikä pidä "nyt vain osata". Työntekijällä on oikeus kunnolliseen perehdytykseen ja nimettyyn perehdyttäjään.

Eipä ihme, että työelämä on mennyt pilalle, kun täällä on tällaisia käsityksiä, että "sun nyt vain pitää osata" ja kaikki pitäisi tietää. Ei perehdytetä, ei auteta. Tällaisen kokemuksen jälkeen ei tee mieli auttaa seuraavaa uutta, vaan pistää vahinko kiertämään. Kierre on valmis. Naisvaltaisissa paikoissa tämä on pahinta.

Vierailija
59/123 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko se harjoittelusopimus vai työsopimus? Puhut harjoittelusta, mutta samalla myös työsopimuksesta. Mitä sopimus sisältää? On eria asia olla harjoittelussa kuin suorittaa harjoittelua työsuhteessa.

Työsopimus. Ei kanssani ole mitään harjoittelusopimuksia tehty, mutta työnimikkeessäni on "työnimike"harjoittelija. Koska teen harjoittelun niin etuajassa kyselin niistä vastaavalta opettajalta miten toimitaan, ja tämä sanoi että katsotaan kaikki suoritusmerkinnät ja muut sitten harjoittelun jälkeen, ei tarvitse huolehtia niistä vielä. Saan harjoittelusta palkkaa. Ap

Tällä tiedolla sinut voidaan jättää vastuuseen lomalaisen töistä. Mutta koska vasta harjoittelet, työnantajan olisi hyvä osoittaa joku henkilö jolta voit pyytää ohjausta. Onko mahdollista, että harjoittelu tuli kuitenkin liian aikaisin?

Ei vain "hyvä osoittaa", vaan työnantajalla on velvollisuus osoittaa harjoittelun ohjaaja. Perehdyttäjä joka tapauksessa. Tämä on laissa.

Vierailija
60/123 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin hyvin monessa!

Mun lapsi on lähihoitajakoulutuksessa, aloitti joulun jälkeen opinnot ja on nyt jo melkein 2 kk pituisessa työharjoittelussa.