Onko tämä normaalia työharjoittelussa?
Aikaisempaa työkokemusta näistä niinsanotusti oikeista aikuisten töistä minulla ei ole, joten en osaa arvioida onko tilanne normaali. Työ on toimistotyötä.
Ajattelin että työharjoittelu olisi nimenomaan työharjoittelua. Olen aika opintojeni alkuvaiheessa joten vaikka joo, osaan asioita, en osaa asioita. Tuntuu että paperilla työsopimuksessa sovitut asiat ei nyt oikein kohtaa todellisuuden kanssa ja minulle sysätään liikaa vastuuta.
Viime viikolla minulle ilmoitettiin että ohjaajani lähtee lomalle ja samalla ilmoitettiin että tämän työtehtävät jäävät TÄYSIN minulle. En koe että osaan hoitaa tämän vastuualueet täysin, mutta voiko tuollaisesta kieltäytyäkään? Koko harjoittelun minusta on tuntunut siltä että minut on palkattu normaaliksi kaiken osaavaksi työntekijäksi, ja nyt työkavereita ärsyttää kun joudunkin kyselemään asioita enkä osaa kaikkea. Työ tuntuu sellaiselta mihin oikeasti vaadittaisiin oikea kokenut ammattilainen, eikä juuri ja juuri vähän alaa opiskellut.
Työharjoittelun kesken jättäminen tuntuu dramaattiselta vaihtoehdolta ja pelkään että ehkä olenkin vain liian herkkä ja avuton, ja tästä työstä pitäisikin selviytyä tällä osaamisella. En tiedä mitä tehdä.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Ei monet asiantuntijatkaan tiedä tarkalleen mitä pitäisi tehdä. Saatat nyt myös kärsiä huijarisyndroomasta.
Tämä tuli itsellekin mieleen. Itse olen tehnyt nykyistä työtä kymmenen vuotta ja tuntuu, että olen edelleen pihalla monista asioista. Silloin tällöin teen kaikenlaisia mokia, joista esimies joutuu huomauttelemaan. Ja silti saan kehuja sekä esimieheltä että kollegoilta. Rohkeasti vain töihin ja kokeilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän täytyy olla provo, jos harjoittelusopimustakaan ei ole tehty.
Aloittaja ei edes vastaa kysymyksiin.
Ei ole provo, ei todellakaan. Harjoittelusopimusta ei ole tehty. Voikohan sen tehdä nyt jälkikäteen? Pitää selvittää. Tämä tilanne on outo ja tämä keskustelu nostaa kyllä vähän ahdistusta pintaan, jos tilanne on ihan oikeasti näin erikoinen.
Vastailen sitä mukaan kun ehdin, mutta en tietenkään voi vastata ihan kaikkeen suoraan todenmukaisesti täällä palstalla. Ap
Et ole vastannut perehdyttämisen kestoon, etkä onko työpaikallanne ns. perehdyttämisaineistoa jaetussa drivessa?
Meillä on joka kesä harjoittelija kesälomientuuraajana. Ei tietenkään yksin, vaan aina on vakituista väkeä neuvomassa pulmatilanteissa. Myös harjoittelijan opettaja on tiiviissä yhteistyössä työnantajan ja harjoittelijan kanssa. Ala on taloushallintoa ja siis vastuu on suuri.
Ap, kerro selkeästi:
-oletko työsuhteessa (ilmeisesti olet, harjoittelijan nimikkeellä?)
-harjoittelun tai työsuhteen kesto?
-kuinka kauan olet ollut siellä nyt?
-kerro hieman tarkemmin, millaisia tai minkä tyyppisiä vastuita sinulta odotetaan suhteessa osaamiseesi.
-oletko saanut kunnollisen perehdytyksen? onko sinulla nimetty perehdyttäjä tai ohjaaja?
-onko työyhteisö tietoinen osaamisestasi/statuksestasi?
Mulle kävi eri alan työharjoittelussa niin, että ohjaajani jäi parin päivän jälkeen sairaslomalle ja hänen työnsä siirtyivät ylsin minulle, palkattomalle harjoittelijalle. 😂 Tämä vaikutti omaan silmään lähinnä siltä että ohjaaja käytti tilanteen surutta hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Missä koulutuksessa harjoittelu on jo opintojen alkuvaiheessa?
Esimerkiksi aikuispuolella amiksessa melkein kaikilla.
Jos olet kirjoilla jossakin koulussa, sinulla on harjoittelun valvoja. Ota häneen yhteyttä heti, ja pyydä häntä selvittämään asiaa.
Tilannetta muuttaa jonkin verran se, että sinä et ole opiskeluun kuuluvassa harjoittelussa, vaan sinulla on työsopimus ja saat siitä palkkaa. Siinä tapauksessa ilmoita esimiehellesi, että et selviä tehtävistä ilman ohjausta.
Mielestäni tämä järjestely kuulostaa ihan normaalilta yliopistoharjoittelulta. Itselläkin ollut nimenomaan työsopimus ja nimikkeenä harjoittelija, eikä siihen työhön puuttumiseen ole yliopistolla ollut mitään asiaa, niin kuin kommenttien perusteella joissakin oppilaitoksissa vaikuttaa olevan. Käytännöt ovat varmasti hyvin alakohtaisia.
Mutta itse kysymyksestä. Harjoittelijan toimiminen sijaisena ei sinänsä ole mitään ihmeellistä, mutta siihen pitäisi saada kyllä tukea ja ohjausta ennen sijaisuutta ja sen aikana. Tehtävät voivat myös tuntua haastavilta, mutta kun pääsee alkusäikähdyksestä ohi usein hommat alkavat kyllä rullaamaan. Työnantaja tietää, missä vaiheessa opintojasi olet ja kuinka paljon sinulla on työkokemusta. Itsehän ovat sinut palkanneet, jolloin toivottavaa olisi, että vaativuustaso olisi sinulle kohdistettu.
Olisin tilanteesta rehellinen esihenkilöllesi, jos et pysty kyselemällä ja itse selvittämällä tekemään työtehtäviä. Apua pitää aikuisena uskaltaa pyytää, vaikka se olisikin kiusallista ja välillä muista työntekijöistä ärsyttävää. Vaikka oma-aloitteisuus ja reippaus ovat tietenkin tärkeitä, harjoittelijana on sallittua harjoitella. Jos tämä ei työpaikalle sovi, heidän pitäisi palkata kokeneempia työntekijöitä asiaankuuluvalla palkalla.
Työnantajat on siitä kehveleitä, että puhuvat ohjaavalle opettajalle ummet ja lammet siitä, miten tärkeää opiskelijoiden ohjaus on. Kun on yhden kerran joku täysin uusi ja monimutkainen asia näytetty, niin jo on perehdytetty. Sitten jätetään yksin pärjäämään, ja kun valitat asiasta, niin taas sanotaan, että "kun sinä olet niin etevä". Itse koin etten ollut vaan olisin tarvinnut paljon ohjausta.
Kun tuli arvioinnin aika, sain työpaikalta huonoimmat mahdolliset arviot. Minusta ne oli sinänsä oiken, koska en minä osannut hyvin. Toisaalta en ollut saanut ohjausta. Arvatkaas mitä opettajani teki. Pakotti nostamaan numeroitani. Siis siinä työpaikan arviointikeskustelussa puhui minun ja työnantajan edustajan yli. Työnantaja sitten kääntyi opettajan puoleen ja komppasi tätä. "On meillä tässä erinomainen tulevaisuuden osaaja.".
Olen siis erikoisen ongelman kanssa nyt, kun paperit on hyvät mutten oikeasti osaa.
Tekivätkö hekin työsopimuksen harkkapaikkaan?
Vierailija kirjoitti:
Nykyään suurimmassa osassa kaikesta koulutuksesta.
Vaikka olisit vastavalmistunut ja harjoittelussa, niin ei todellakaan ole OK jättää yksin vastuuseen.
H a r j o i t t e l u tehdään aina kokeneemman alaisuudessa.
Monet käyttää nykyään harjoittelijoita erityisesti ilmaisina kesäloma-sijaisina, mikä on todella törkeää hyväksikäyttöä.
Harjoittelun tarkoitus on oppiminen ja sen vastineeksi oman ilmaisen työpanoksen antaminen. Työpanos ei tietenkään vastaa kokeneen työntekijän työpanosta, mutta eipä vastaa palkkakaan. Palkka on nimenomaan se ohjaus ja oppiminen!
Tätä ei moni yrittäjä millään haluaisi ymmärtää! Varsinkin vastavalmistuneita harkkareita käytetään sumeilematta ilmaistyövoimana ja sijaistajina parhaina loma-aikoina.
Valvonta on suorastaan olematonta, mikä mahdollistaa tilanteen.
Tässä olisi MOTn toimittajille työnsarkaa.
Lisäisin että, "työharjoittelun jättäminen kesken tuntuu dramaattiselta jne." Niin.
Lue se työsopimus. Mitä olet sopinut ta:n kanssa. Onko siinä sopimuksessa että voit "jättää kesken"?
Jos se on määräaikainen olet määräajan töissä. Voit toki neuvotella suostuisiko ta purkamaan sopimuksen. Jos olet toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella, noudatetaan irtisanomisaikaa.
Ihan jokaiselle kehottaisin tutustumaan ihan työsopimuksen perusasioihin ja käsitteisiin. Nyt tuntuu ettei ap. tiedä omaa statustaan työpaikalla. Onko opiskelija, harjoittelija, työntekijä vai mikä?
Joka tapauksessa elämme sopimusyhteiskunnassa. Se mihin sopimuksella suostuu, kannattaa aina tutustua tarkasti ja rauhassa.
Jos ei omista velvotteista koe selviytyvänsä, esimieheen (töissä) yhteyttä ja kehityskeskustelut puolin ja toisin missä voi petrata kummatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisit vastavalmistunut ja harjoittelussa, niin ei todellakaan ole OK jättää yksin vastuuseen.
H a r j o i t t e l u tehdään aina kokeneemman alaisuudessa.
Monet käyttää nykyään harjoittelijoita erityisesti ilmaisina kesäloma-sijaisina, mikä on todella törkeää hyväksikäyttöä.
Harjoittelun tarkoitus on oppiminen ja sen vastineeksi oman ilmaisen työpanoksen antaminen. Työpanos ei tietenkään vastaa kokeneen työntekijän työpanosta, mutta eipä vastaa palkkakaan. Palkka on nimenomaan se ohjaus ja oppiminen!
Tätä ei moni yrittäjä millään haluaisi ymmärtää! Varsinkin vastavalmistuneita harkkareita käytetään sumeilematta ilmaistyövoimana ja sijaistajina parhaina loma-aikoina.
Valvonta on suorastaan olematonta, mikä mahdollistaa tilanteen.
Tässä olisi MOTn toimittajille työnsarkaa.
Ap kertoi saavansa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tämä järjestely kuulostaa ihan normaalilta yliopistoharjoittelulta. Itselläkin ollut nimenomaan työsopimus ja nimikkeenä harjoittelija, eikä siihen työhön puuttumiseen ole yliopistolla ollut mitään asiaa, niin kuin kommenttien perusteella joissakin oppilaitoksissa vaikuttaa olevan. Käytännöt ovat varmasti hyvin alakohtaisia.
Mutta itse kysymyksestä. Harjoittelijan toimiminen sijaisena ei sinänsä ole mitään ihmeellistä, mutta siihen pitäisi saada kyllä tukea ja ohjausta ennen sijaisuutta ja sen aikana. Tehtävät voivat myös tuntua haastavilta, mutta kun pääsee alkusäikähdyksestä ohi usein hommat alkavat kyllä rullaamaan. Työnantaja tietää, missä vaiheessa opintojasi olet ja kuinka paljon sinulla on työkokemusta. Itsehän ovat sinut palkanneet, jolloin toivottavaa olisi, että vaativuustaso olisi sinulle kohdistettu.
Olisin tilanteesta rehellinen esihenkilöllesi, jos et pysty kyselemällä ja itse selvittämällä tekemään työtehtäviä. Apua pitää aikuisena uskaltaa pyytää, vaikka se olisikin kiusallista ja välillä muista työntekijöistä ärsyttävää. Vaikka oma-aloitteisuus ja reippaus ovat tietenkin tärkeitä, harjoittelijana on sallittua harjoitella. Jos tämä ei työpaikalle sovi, heidän pitäisi palkata kokeneempia työntekijöitä asiaankuuluvalla palkalla.
Ei, ei ja ei. Harjoitteluun kuuluu aina ohjaus ja se tehdään vastaavan ohjaajan alaisuudessa, ohjauksessa ja valvonnassa. Se kirjataan a i n a myös harjoittelu-sopimukseen.
Sijaistamisen kuuluu olla
p a l k k a t y ö t ä, ei harjoittelua!
Millä alalla opintoihin kuuluva harjoittelu on palkallista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei ja ei. Harjoitteluun kuuluu aina ohjaus ja se tehdään vastaavan ohjaajan alaisuudessa, ohjauksessa ja valvonnassa. Se kirjataan a i n a myös harjoittelu-sopimukseen.
Vaikka miten huutaisit, niin kaikilla aloilla ja koulutuksissa ei ole näin, vaan opintoihin luettavan harjoittelun pointti voi yksinkertaisesti olla vaan tutustua työelämään. Ei se silloin eroa normaalista työnteosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä koulutuksessa pitäisikään olla, mutta satuin saamaan harkkapaikan puolivahingossa ja sain junailtua asiat niin että teen harkkani nyt, niin se on pois alta. Yleinen työtilanne tällä hetkellä myös pelotti, että jos en olisi ottanut tätä onnekasta sattumaa vastaan, pääsisinkö harjoitteluun ollenkaan sitten myöhemmin. Ap
Eli oma vika, vanha sika. Menit töihin ennen kuin olet siihen valmis. Sinun on nyt keksittävä keinot selviytyä.
Opiskelijaa se saa käyttää työvoimana. Ohjaaja on vastuussa opiskelijan työstä. Opiskelu on yleensä palkatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka miten huutaisit, niin kaikilla aloilla ja koulutuksissa ei ole näin, vaan opintoihin luettavan harjoittelun pointti voi yksinkertaisesti olla vaan tutustua työelämään. Ei se silloin eroa normaalista työnteosta.
Ei se olekaan huutamisesta kiinni, vaan siitä, että mitä siinä sopimuksessa lukee ja mitä lainsäädännössä asiasta sanotaan.
Sanopas edes yksikin esimerkki sellaisesta alasta, ja siihen liittyen harjoittelumuodosta, jossa on lain mukaan oikeus käyttää harjoittelijaa lomasijaisena ja jättää hänet vastaamaan työstä täysin ilman ohjausta.
Yksikin esimerkki riittää :)
Nykyisin lähes kaikissa. Molemmat lapseni ovat kuukausien työharjoittelussa, vaikka koulussa ehditty lähinnä tutustua muihin ja itse alaa ei ole opeteltu kuin viikkoja.