Onko tämä normaalia työharjoittelussa?
Aikaisempaa työkokemusta näistä niinsanotusti oikeista aikuisten töistä minulla ei ole, joten en osaa arvioida onko tilanne normaali. Työ on toimistotyötä.
Ajattelin että työharjoittelu olisi nimenomaan työharjoittelua. Olen aika opintojeni alkuvaiheessa joten vaikka joo, osaan asioita, en osaa asioita. Tuntuu että paperilla työsopimuksessa sovitut asiat ei nyt oikein kohtaa todellisuuden kanssa ja minulle sysätään liikaa vastuuta.
Viime viikolla minulle ilmoitettiin että ohjaajani lähtee lomalle ja samalla ilmoitettiin että tämän työtehtävät jäävät TÄYSIN minulle. En koe että osaan hoitaa tämän vastuualueet täysin, mutta voiko tuollaisesta kieltäytyäkään? Koko harjoittelun minusta on tuntunut siltä että minut on palkattu normaaliksi kaiken osaavaksi työntekijäksi, ja nyt työkavereita ärsyttää kun joudunkin kyselemään asioita enkä osaa kaikkea. Työ tuntuu sellaiselta mihin oikeasti vaadittaisiin oikea kokenut ammattilainen, eikä juuri ja juuri vähän alaa opiskellut.
Työharjoittelun kesken jättäminen tuntuu dramaattiselta vaihtoehdolta ja pelkään että ehkä olenkin vain liian herkkä ja avuton, ja tästä työstä pitäisikin selviytyä tällä osaamisella. En tiedä mitä tehdä.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi lässyn lässyn. Onneksi olen kiertänyt kaikki tuollaiset harjoittelijat. Meillä tehdään töitä, siis TÖITÄ. Meillä ei seurustella puhelimen tai kahvinkeittimen kanssa. Jos sinulle on opetettu työtehtävä, sinä teet sitä, sinä olet oppimassa työntekoa. Tuollaisella asenteella, mitä AP kirjoitti, voi olla jo varma, että valmistuttuasi tuonne sinua EI PALKATA.
Olen tehnyt töitä sen mitä osaan, yritän kovasti, mutta työtehtävät ovat hankalia ja niihin selkeästi tarvitsisi tietoa mitä minulla ei ole. Työtehtäviin opetus on ollut aika olematonta, tai jos arvioin sen väärin, sitten en vain oikeasti ole tarpeeksi pitkällä opinnoissa suoriutuakseni niistä normaalilla perehdytyksellä. Olen yrittänyt olla reipas ja mukava kaikille, mutta ärsytän selkeästi työkavereita olemalla kaikesta pihalla kuin lumiukko.
Tuota, valmistumiseni on niin pitkällä vuosien päässä että en usko että minut olisi otettu tänne valmistuttuani töihin sitten joskus muutenkaan. Tai mistä minä sen tiedän, mutta tilanne ei siis ole se että pystyisin jatkamaan mitenkään täällä nyt harjoittelun loputtua. Ap
Ei kuukauden perehdyttämisellä voi hallita kaikkea, mutta työ tekijäänsä opettaa.
Itse ärsyynnyn vasta sitten jos minun täytyy sama työtehtävä opettaa harjoittelijalle monta kertaa. Tee muistiinpanoja, ettei näin käy. Opettele soveltamaan ohjeita.
Ap puhuitko jo pomolle??