Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen nelikymppinen ja hiton katkera siitä, miten elämä meni.

Vierailija
30.03.2026 |

Nuoruudessa vaikka kuinka moni ikätoveri rälläsi ja sekoili, ja silti näistä kaikki, yksi toisensa perään, solahti jotenkin todella vaivattoman näköisesti jossain siinä 30-35 ikävuoden kohdalla siihen keskiluokkaiseen kuplaan, jossa on hyvät ammatit, vakaat avioliitot ja pari kersaa. Itsellä ei ole onnistunut yhtään mikään, kovasti yritin, mutta tein näköjään väärät valinnat sekä opiskelujen että miesten suhteen ja jäin tahtomattani lapsettomaksi. Nyt on maisterin tutkinto, johon voi pyyhkiä takapuolensa ja pari kariutunutta avoliittoa, joihin ei koskaa ehditty edes mitään lapsia yrittää. Työt on ihan sutta ja sekundaa, kohta varmaan taas työttömänä. Suoraan sanoen vi tuttaa nähdä somessa ja toisinaan jopa muualla mediassa entisiä tuttuja, joiden tiedän olleen ikävuosina 16-25 sellaisia että kaikki lailliset ja laittomat päihteet kokeiltiin ja herättiin milloin mistäkin sängystä oksennus poskella, ja nyt ne ovat jotain kovapalkkaisia erityisasiantuntijoita ja keskiluokkaisten perheiden äitejä ja isiä. Ei mulla muuta. 

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ällö keskiluokkainen kupla. Halveksin niitä ihmisiä.

Mieluummin rahaton pummi?

Vierailija
22/92 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla alkaa elämä 40 tai 50.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita joku minäkuvaasi parantava harrastus. Siitä se muukin into sitten luultavasti nousee ja ketutus vähenee, kun näkee miellyttäviä tuloksia.

Vierailija
24/92 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuuskymppinen ja hiton katkera siitä miten elämä meni.

Älä valita ap, sinulla on vielä 20 vuotta aikaa painaa täysillä. Aiemmasta oppineena. Älä katso taaksepäin enää, vaan ja ainoastaan eteenpäin. 

Vierailija
25/92 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa juna mikä sinulla on mennyt ohi on lasten saaminen. Kaikki muu on sinulle vielä mahdollista.

Vierailija
26/92 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä voit tehdä vielä korjausliikkeen

Vierailija
27/92 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uutta tutkintoa vaan ei se muiden vika ole jos oli intohimo opiskella kuolleitten kielten maisteriksi.

Ei ole mahdollista tänä päivänä. Korkeat ensikertalaiskiintiöt + ei mitään tukimuotoa alanvaihtajille. 

Höpöhöpö. Olen nyt ei-ensikertalaisena ottanut vastaan kolme yliopistopaikkaa, joista kaksi pääsykokeella. Esimerkiksi teknilliseen yliopistoon pääsee ei-ensikertalaisenakin varsin keskinkertaisilla papereilla.

ohis

Vierailija
28/92 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pelkkä yo, mutta tehnyt koko ikäni töitä. Johdan asiantuntijayksikköä it-alalla. Ei se pelkkä koulutus ole mikään tae jostain hyvästä liksasta tai työpaikasta

Vierailija
29/92 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oma katkeruutesi niin paljon ottaa päähän, niin köysi on halpaa ja painovoima ilmaista.

Vierailija
30/92 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vain sillä juomisella ja bileillä saa nuorena kumppanin, jätän väliin. Ei kaikki alatkaan ole kunnollisia vaikka ulospäin näyttää. Osa voi olla hieman.

Vierailija
31/92 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä töpinäksi. Ehdit vielä saada miehen ja ehkä lapsenkin mutta se pitää tehdä nyt heti, ei ole enää aika valkata pisintä laatikkoleukaa. Keskiluokkaa voi larpata ilman työpaikkaakin. Se ei ole vaikeaa edes. Senkus laitat instaan kahvikuppikuvia kahviloista ja välillä kehut teatterireissuilla.

Vierailija
32/92 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin halveksit, kun et ole yltänyt siihen.

Vierailija
33/92 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, täähän ois voinut olla kuin mun kynästä, paitsi ettei se lapsettomuus haittaa tippaakaan. Parempi vaan ettei kaiken lisäksi ole vielä lapsia huolehdittavana. Yllättäen musta tuli se joukon epäonnistuja, ja kaikki muut porskutti menojaan. Somessa en seuraa ketään vanhoja tuttuja, kun ei enää edes kiinnosta heidän elämä tai vertailu, ollaan niin eri poluilla. Kieltämättä alkaa vähän masennus painaa, kun en tiedä miten tästä nousisi enää ylös. Huonoja valintoja, tapahtuneita asioita joille ei voinut itse mitään, paskat kotiolot lapsuudessa jne. Nyt korjataan niiden satoa keski-iän kynnyksellä.

Vierailija
34/92 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohi. Lolliz! x 

Vierailija
35/92 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin halveksit, kun et ole yltänyt siihen.

Ei minulta todellakaan. 

-Palstan kulttihahmo/🥸

Vierailija
36/92 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertailu on  pahasta. Jokaisella oma elämä elettävänä. 

Vierailija
37/92 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen naisen joka on ikäluokkaa 45v ja koulutukseltaan diplomi-insinööri (sähkötekniikka). Ja repii hyvää palkkaa, koska tuolla alalla riittää töitä.

Vierailija
38/92 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuuskymppinen ja hiton katkera siitä miten elämä meni.

Älä valita ap, sinulla on vielä 20 vuotta aikaa painaa täysillä. Aiemmasta oppineena. Älä katso taaksepäin enää, vaan ja ainoastaan eteenpäin. 

Voi kuuskymppisenäkin vielä elää ja touhuta vaikka mitä. Jos ei enää jaksa ihan samalla raivolla kuin 20 vuotta sitten, niin jollan tahdilla kuitenkin. Sitä pitää tehdä, eikä vain haaveilla ja odottaa.

Vierailija
39/92 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkään somen perusteella ei kannata johtopäätöksiä vetää siitä miten jonkun elämä on mennyt. Olen itse niitä, jotka teininä pe#seili. En kuitenkaan ole jakanut someen lapsuuskertomuksia siitä millaista lapsuutta elin ja se oli suurin syy esimerkiksi siihen, että meni kurkusta alas kaikki. En myöskään ole jakanut someen lapsen vakavaa sairautta tai parisuhteen haasteita. Tosin olin itse työkyvyttömänä syistä x melkein nelikymppiseksi ja vasta sitten pystyin opiskelemaan kunnolla. Nyt olen se "keskiluokkainen asiantuntija" jolla on perhe ja kohtuullinen liksa. 

Vierailija
40/92 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko sinulla lyhyt vai pitkä matikka?

1+1=11 ja se tieto riittää.

T. vaativaa viina pullon tyhjennystä tekevä asian tuntija

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi