Helsingissä on kauniimpaa ja monipuolisempaa luontoa, kuin maaseudulla.
Helsingissä:
meri, saaristo, rannat, kalliot, lehdot, puistometsät, lintulahdet, suotyyppisiä kosteikkoja, niittyjä
Voit saman päivän aikana nähdä:
merenrannan
vanhaa kuusimetsää
lintukosteikon
kallioita
saaristoluontoa
Maaseudulla on käytännössä:
talousmetsää
peltoa
ojitettuja soita
pitkiä samanlaisia tieosuuksia
Kommentit (282)
Vierailija kirjoitti:
Yksi suurmaanomistaja voi saada kokonaisen kylän luonnon järkyttävään kuntoon avohakkuilla ja maansiirroilla. Maaseudun muutos ainakin Etelä-Suomessa viimeisten 50 vuoden aikana on ollut todella valtava. Maiseman suojeluun ja ympäristön siisteyteen ei kiinnitetä lainkaan huomiota. Ruostuneita koneita, luhistuneita latoja ja metsästä koottuja puukasoja ja muuta rojua tien varret täyteen. Ja tietenkin niitä valkoisia muovisia kääryleitä. Ahneus ratkaisee kaikkialla.
Maansiirroilla ? 😅
Selittää vihreiden vimman. Jokuhan halusi louhiuttaa kalliota veronmaksajien laskuun sähköpyöränsä tieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on oikeassa.
Olen syntynyt maalla ja asunut lapsuuteni sekä nuoruuteni maalla. Kolmikymppisenä muutin töiden perässä Helsinkiin ja kyllä, täällä hyvin monipuolinen ja kaunis luonto.
Maaseudulla, jossa asuin, oli lähinnä peltoa ja talousmetsää.
Jep. Tämä on asia, josta erityisesti maalta kaupunkiin muuttaneet retkeilevät ihmiset tajuavat. Sekä maalaisilla itseään ja kaupungissä syntyneillä on romantisoitunut kuva Suomen maaseudusta ja muka koskemattomasta luonnosta. Joidenkin kaupunkilaisten käsitys maaseudusta on oma mökkikunta. Eipä siinäkään luontoarvot paljon hetkauta, kun rantatontti on vedetty sieläksi nurmeksi ja vähän käydään lähihakkuuaukean vattupuskissa.
Jokainen voi hoitaa omaa mökkipalstaansa niin kuin itse päättää. Meillä on vanhaa metsää ja muokkaamatonta luontoa. Ostetaan polttopuutkin muualta. Kelopuita on ja niissä viihtyy esim. palokärkiä ja muita tikkoja.
Talousmetsä on kyllä maailman tylsin luontotyyppi eli pelkkää ylisuoraa hybridimäntyä.
Epäilyttää kokonaan tuo teidän " metsä "
Ylisuoraa hybridimäntyä 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on oikeassa.
Olen syntynyt maalla ja asunut lapsuuteni sekä nuoruuteni maalla. Kolmikymppisenä muutin töiden perässä Helsinkiin ja kyllä, täällä hyvin monipuolinen ja kaunis luonto.
Jep. Tämä on asia, josta erityisesti maalta kaupunkiin muuttaneet retkeilevät ihmiset tajuavat. Sekä maalaisilla itseään ja kaupungissä syntyneillä on romantisoitunut kuva Suomen maaseudusta ja muka koskemattomasta luonnosta. Joidenkin kaupunkilaisten käsitys maaseudusta on oma mökkikunta. Eipä siinäkään luontoarvot paljon hetkauta, kun rantatontti on vedetty sieläksi nurmeksi ja vähän käydään lähihakkuuaukean vattupuskissa.
Jokainen voi hoitaa omaa mökkipalstaansa niin kuin itse päättää. Meillä on vanhaa metsää ja muokkaamatonta luontoa. Ostetaan polttopuutkin muualta. Kelopuita on ja niissä viihtyy esim. palokärkiä ja muita tikkoja.
Talousmetsä on kyllä maailman tylsin luontotyyppi eli pelkkää ylisuoraa hybridimäntyä.
Ressukka ei tiedä että hybridimänty on kääpiölajike. 😅
En ole ainuttakaan nähnyt vielä istutettavan talousmetsään
Taitaa se se teidänkin metsä olla mielikuvituksessa
Aika ankea näkemys maaseudusta, mutta ymmärtäähän sen, kun kaupunkilaisesta kyse.
Kyllä mä täällä landella voin ihan muutaman minuutin sisällä nähdä mm. oikeasti vanhaa kuusimetsää, lintukosteikon ja kallioita. Ihmeellistä, että joku väittää, ettei näin ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on oikeassa.
Epäilyttää kokonaan tuo teidän " metsä "
Ylisuoraa hybridimäntyä 🤣
Ylisuoraa hybridimäntyä?
Nyt on taas oikein asiantuntija äänessä 🤣
Kaupungissa on kaunista ja hyvin hoidettua luontoa. Upeita puistoja. Joku ammattilainen on ne suunnitellut ja ajatellut kokonaisuutta. Joskus myös örisijöitä ja liikaakin ihmisiä.
Maalla on villiä ja koskematonta luontoa. Mutta myös talousmetsää ja paljön ryteikköä. Puhdasta ilmaa. Voi tehdä omannäköisen pihan ja puutarhan. Moni nauttii sellaisesta. Maallakin joku voi polttaa ärsyttävästi tupakkaa kun yrität iloita sateen äänestä.
Luonto Helsingissä on varmaan suunnilleen kaunista kuin ennenkin, mutta katukuva on muuttunut valkoisesta ruskeaksi viime vuosikymmenien aikana. Se ruskea väri joka paikassa on erittäin ruman näköistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on oikeassa.
Maalta ja pikkukaupungeista (kuten Oulu) muuttaneet tutut tosiaan retkeilevät jatkuvasti Helsingin luonnossa. Helsingissä syntyneet kaverit taas vähemmän, jos koskaan. Lähtevät yleensä muualle "luontoon".
Vierailija kirjoitti:
Luonto Helsingissä on varmaan suunnilleen kaunista kuin ennenkin, mutta katukuva on muuttunut valkoisesta ruskeaksi viime vuosikymmenien aikana. Se ruskea väri joka paikassa on erittäin ruman näköistä.
Ruskea väri tai mikään väri ei haittaa tippaakaan. Vain vaaralliset, länsimaalaisiaaa arvoja halveksivat miehet ja mustakaapuiset naiset häiritsevät. Saisivat kadota kokonaan.
Kuin-sanan eteen ei tule pilkkua! Pakko antaa palaute tuosta yleisestä virheestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruskea väri tai mikään väri ei haittaa tippaakaan. Vain vaaralliset, länsimaalaisiaaa arvoja halveksivat miehet ja mustakaapuiset naiset häiritsevät. Saisivat kadota kokonaan.
Olen osittain samaa mieltä kanssasi, mutta itse tykkään, että värit ovat myös tärkeitä.
Turussa on myös upeita luontokohteita. Ruissalo, Katariinanlaakso yms.
Jo pelkkä lähiömetsä tuntuu nykyään luontokohteelta verrattuna talousmetsään. Lahopuita on seassa ja niiden perässä tulevat linnut.
Upeimmat luontokokemukseni olen kokenut pyöräilymatkan päässä Turun kauppatorista, vaikka olen maalta kotoisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain kaupunkilainen voi verrata rannikkomaisemaa sisämaahan ja päätellä siitä jotain.
Olen sisämaasta kotoisin, ja ainakin vuonna 2026 tuo kuvaus pitää valitettavan hyvin paikkansa. On joitain yksittäisiä harvoja länttejä sisämaassakin, joissa on luonnontilaista metsää.
Käyn iäkkäiden vanhempieni luona, ja lintujen puute verrattuna kaupunkikotini takametsään on aivan järkttävä. Asun omakotitalolähiössä kehä III:n sisällä, ja olen havainnut täällä paljon erilaisia lintuja, mutta myös kettuja, oravia yms. joita ei nykyään näe kotiseudulla enää juuri ollenkaan. Naapuri väitti nähneenä ilveksiä Kirkkonummella, lähellä kehää sekin.
Maaseudulla on luonnoneläimillä tilaa pysyä poissa ihmisten nurkista, ja ovat vielä ihmisarkoja, kuten kuuluukin olla. Ei villieläimen, kuten ilveksen tai ketun, pitäisi näyttäytyä ihmiselle, vaan väistää ihmistä.
Itsekin asun maaseudulla ja parin vuosikymmen aikana olen nähnyt ketun vain kahdesti ja niitä on kuitenkin täällä paljon, kuten muitakin villieläimiä. Ketun jälkiä, jätöksiä ja pesiä olen nähnyt. Talviset lumijäljet, joskus riistakameroiden kuvat ja metsästäjien havainnot kertoo, että ihan kaikkia Suomen villipetoja löytyy kyllä. Pihassa onkin sitten talvisen ruokinnan takia ihmiseen tottuneita oravia ja lintuja paljon.
Pointtini siis se, että villieläimiä ei ole normaalia nähdä, ja se ettei villieläimiä näe maaseudulla lähellä asutusta, ei tarkoita etteikö niitä olisi. Ne vain pysyttelevät siellä luonnollisessa ympäristössään missä on tilaa elää ja ravintoa. Kaupungissa villieläinten on pakko ahtautua samoille alueille ihmisten kanssa. Toisaalta ovat myös oppineet käyttämään ihmisen mahdollistamaa helppoa ravintoa hyödykseen. Osa siis jätteitä, kuten rotat ja ketut, mutta osa on myös saaliin perässä: ketut, ilvekset, pöllöt citykanien, rottien, hiirien ja myyrien.
On siinä jotain outoa minusta, että kerrostalon ikkunasta voi nykyään bongata palokärjen. Korpeen tuo lintu kuuluisi, mutta missä se siellä eläisi.
Vierailija kirjoitti:
On siinä jotain outoa minusta, että kerrostalon ikkunasta voi nykyään bongata palokärjen. Korpeen tuo lintu kuuluisi, mutta missä se siellä eläisi.
No kyllä ainakin täällä meidän "korvessa" on palokärkiä edelleen!
Ap ei ole käynyt luontopaikkakunnilla Suomessa.
Vantaajoki