Miksi tuo Liisa Keltikangas on nykyään monessa paikkaa kokoajan puhumassa narsismista ja narsisteista?
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Useammasta lähteestä on tullut ilmi, kuinka Keltikangas on kiusannut oppilaitaan yliopistolla. En pitäisi tätä enää sattumana.
Lisäksi uusi kirja oli melkoinen sekametelisoppa vailla suuntaa. Pistää väkisinkin miettimään, että miksi kirja on edes kyhätty kokoon. Haluttu syyllistää jotain?
Varmaan sinunlaisia ihmisiä =D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsidmi on synnynnäinen persoonallisuushäiriö, ei asenne. Tuo Keltikangas puhuu narsismista, vsikka oikeasti hänen kuuluisi käyttää sanaa itsekeskeisyys. Ne ovat ihan eri asioita.
Ei kai persoonallisuushäiriöt ole synnynnäisiä, vaan lapsuuden aikana kehittyviä?
Sekä että.
Vierailija kirjoitti:
Useammasta lähteestä on tullut ilmi, kuinka Keltikangas on kiusannut oppilaitaan yliopistolla. En pitäisi tätä enää sattumana.
Lisäksi uusi kirja oli melkoinen sekametelisoppa vailla suuntaa. Pistää väkisinkin miettimään, että miksi kirja on edes kyhätty kokoon. Haluttu syyllistää jotain?
Että ihan muutama, no mikset pannut tähän mukaan niitä, edes paria? Niinpä niin.
Minusta nykymaailmaa saa kyllä arvostella. Keltinkankaan kirja vaan oli huono. Se ei vastannut yhtään mihinkään. Minäkin voisin väittää, että kaikki mummot ovat itsekkäitä ja sitten voisin olla perustelemmatta tätä millään tavalla. Näin vain on, koska minä näin sanon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kertonut tämän tarinan jo aiemminkin mutta ilmeisesti ihmiset eivät usko, kun kyseessä on tällainen emeritaprofessori.
Opiskelin psykologiaa Helsingin yliopistossa 1990-luvulla, jolloin Keltinkangas oli tiedekunnan professori. Hänen kanssaan ei muuten tarvinnut olla tekemisissä mutta jostain syystä hän halusi pitää valmistuville suullisen lopputentin.
Se oli kauhea tilanne, josta monet lähtivät itkien ulos.
Keltinkangas rakensi opiskelijoille ansoja, ja jos niihin putosit, hän ilkkui, pilkkasi ja koko ajan korosti, miten osaava hän on.
Tämä on ihan jumalan tosi ja jos sattuu linjoilla olemaan samaa ikäluokkaa Hgin yliopistosta, voi varmaan todentaa.
Minusta Keltinkankaan kiinnostus narsismiin johtuu siitä, että hän on sitä itse.
Keltikangas ei ole erityisen keskittynyt narsismiin kuin viimeisimmässä kirjassaan, mutta on kirjoittanut uransa aikana valtavasti erinomaisia teoksia esim. persoonallisuuspiirteistä. Esim. lapsen ujouden ymmärtämisestä ja tukemisesta. Se on aika kaukana narsismista.
Entä sitten? Ei kaikki elä, kuten opettavat.
Tiedän eräänkin psykologin, joka on erinomainen auttamaan pahoinpideltyjä naisia. Hänellä on aukoton cv.
Silti hän on selkeä narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Olen kertonut tämän tarinan jo aiemminkin mutta ilmeisesti ihmiset eivät usko, kun kyseessä on tällainen emeritaprofessori.
Opiskelin psykologiaa Helsingin yliopistossa 1990-luvulla, jolloin Keltinkangas oli tiedekunnan professori. Hänen kanssaan ei muuten tarvinnut olla tekemisissä mutta jostain syystä hän halusi pitää valmistuville suullisen lopputentin.
Keltinkangas rakensi opiskelijoille ansoja, ja jos niihin putosit, hän ilkkui, pilkkasi ja koko ajan korosti, miten osaava hän on.
Tämä on ihan jumalan tosi ja jos sattuu linjoilla olemaan samaa ikäluokkaa Hgin yliopistosta, voi varmaan todentaa.
Minusta Keltinkankaan kiinnostus narsismiin johtuu siitä, että hän on sitä itse.
Nostan tämän puheenvuoron. Mielestäni se on linjassa L K-J:n viimeaikaisten, varsin mustavalkoisten ulostulojen kanssa.
Eri
Maaret Kalliolta oli myös juttu eilisessä hesarissa ja hän oli samoilla linjoilla kuin Keltikangas-Järvinen. Pari päivää aiemmin oli jonkun psykologin juttu, jossa kritisoitiin traumapuhetta.
Minusta kaikki tuo kritiikki kohdistuu terapia- ja diagnoosiyhteiskuntaan. Terapiapuhe on mennyt liian pitkälle. Mm Kallio kirjoitti, että ihmiset tulevat nykyään tilanteeseen sillä ajatuksella, että heidän itse määrittelemiään rajojaan on kaikkien kunnioitettava, mutta samalla eivät kunnioita toisten ihmisten rajoja.
Narsismi on eri asia kuin narsistinen käytös ja terapia ruokkii primaarinarsistista käytöstä. Primaarinarsismi on pienen lapsen normaali kehitysvaihe, mutta aikuisella sairasta.
Juudas syndrooma purkaa vihaansa syyttömiä päälle . Hyvää pääsiäistä .
Katsojat pyytävät Liisaa vieraaksi. Tubettajat saavat lähes poikkeuksetta 50t-100t katselukertaa Liisan haastatteluille.
Roope kun vaimonsa tappoi koska psykiatri koulutus . Ne sekoaa itse .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän puhuu paljon siitä, että nykyään normaalina pidetystä käytöksestä olisi 70-luvulla saanut narsistisen persoonallisuushäiriön diagnoosin. Hän ei kuitenkaan kerro, mitä nämä käyttäytymismallit ovat.
Lisäksi, narsistinen persoonallisuushäiriö tuli DSM:ään vasta vuonna 1980.
Mulla on lähipiirissä psykologi ja hän on aina suhtautunut tämän Keltikangas-Järvisen ajatuksiin kriittisesti. Edustaa kuulemma niin vanhaa koulukuntaa, nykyään psykologeja koulutetaan ja tutkimustyötäkin tehdään aivan eri tavalla.
Katso hyvä ihminen ympärillesi, pitäökö kaikki teille milleniaaleille rautalangasta vääntää. Varmasti koulutetaan ja tehdään eri tavalla nykyään, siksihän koko homma onkin lähtenyt käsistö yhteiskunnassa, kun selvästi käytöshöiriöisiä ihmisiä on alettu normalisoida. Osuit asian ytimeen. Se mikä ennen on tajuttu huonoksi käytökseksi, onkin nyky-yhteiskunnassa normalisoitu ja jopa nostettu tavoittelun arvoiseksi käytösmalliksi. Selvähän se on että sellaisen ajatteluvääristymän myötä romahtaa palikka palikalta koko yhteiskunta.
Onneksi on kerrankin päästetty asiantuntijana ääneen ihminen, jolla on järki tallella.
Aiemmin niitä ilkeitä ihmisiä siedettiin hierarkian huipulla. Sinnehän he yrittävät eniten päästä.
Eikä tuo sinunkaan purkauksesi niin kohteliaalta vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Siinä opiskelijat palautettiin maanpinnalle.
Tappoi nää jeesuksenkin syyttömän .
Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsee hänen ehdottomuutensa siitä, että ihminen voi olla onnellinen vain yhteisössä ja kun hän palvelee muita. Konservatiivisessa uskonyhteisössä kasvaneelle ja siitä eronneelle tämä on suolaa haavoihin. Kannatan tervettä itsenäisyyttä ja jopa tervettä "itsekkkyyttä". Hänen mukaansa taas yksilällisyyden ihannointi luo pahoinvointia. Muuten varmasti hyvää sanottavaa hänellä.
Ei vika ollut yhteisössä vaan sinussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä opiskelijat palautettiin maanpinnalle.
Tuoko on oikea tapa valmistaa opiskelijoita kohtaamaan empaattisesti toisia ihmisiä?
Käsiä heiluttelemalla luodaan ongelmaa näkyväksi minkä ratkaisijoina sitten esiinnytään. Myykö hän jotain tuotetta tai palvelua? Silloin käsien heiluttelu, se on tuotteen tai palvelun markkinointia.
Vierailija kirjoitti:
Minusta nykymaailmaa saa kyllä arvostella. Keltinkankaan kirja vaan oli huono. Se ei vastannut yhtään mihinkään. Minäkin voisin väittää, että kaikki mummot ovat itsekkäitä ja sitten voisin olla perustelemmatta tätä millään tavalla. Näin vain on, koska minä näin sanon.
Entäs papat? Onko papat itsekkäitä? Miten olet päättänyt?
Ai Liisa palstailee? Ketju muistuttaa aika paljon erään pellavakauppiaan ketjua. Sielläkin asianomainen riehuu anonymiteetin suojista.