Miksi tuo Liisa Keltikangas on nykyään monessa paikkaa kokoajan puhumassa narsismista ja narsisteista?
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
K-J on viisas ja fiksu nainen.
Itse aiheeseen olen jo kyllästynyt.
Hän OLI viisas ja fiksu nainen. Nykyisin hän on tyypillinen oman ikäluokkansa edustaja, ehkä vähän jo muistisairauden oiretta. Ja nuoriso on tietenkin pilalla, ollut aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kertonut tämän tarinan jo aiemminkin mutta ilmeisesti ihmiset eivät usko, kun kyseessä on tällainen emeritaprofessori.
Opiskelin psykologiaa Helsingin yliopistossa 1990-luvulla, jolloin Keltinkangas oli tiedekunnan professori. Hänen kanssaan ei muuten tarvinnut olla tekemisissä mutta jostain syystä hän halusi pitää valmistuville suullisen lopputentin.
Se oli kauhea tilanne, josta monet lähtivät itkien ulos.
Keltinkangas rakensi opiskelijoille ansoja, ja jos niihin putosit, hän ilkkui, pilkkasi ja koko ajan korosti, miten osaava hän on.
Tämä on ihan jumalan tosi ja jos sattuu linjoilla olemaan samaa ikäluokkaa Hgin yliopistosta, voi varmaan todentaa.
Minusta Keltinkankaan kiinnostus narsismiin johtuu siitä, että hän on sitä itse.
Siinä opiskelijat palautettiin maanpinnalle.
Tuoko on oikea tapa valmistaa opiskelijoita kohtaamaan empaattisesti toisia ihmisiä?
Se opetti tarpeellista nöyryyttä. Opiskelijoille on tyypillistä rakentaa harhakuva omasta osaamisestaan. Kukaanhan ei ole niin viisas ja kaikkitietävä kuin yliopiston opiskelija. Tämä harhakuviin perustuva katteeton itsevarmuus jos sen annetaan jatkua on tuhoisaa noiden opiskelijoiden tuleville asiakkaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka olette häntä seuranneet: Onko hänellä ajatuksia siitä, että mitä tälle asialle pitäisi tehdä?
Ei oikeastaan. Muutoshan lähtee sieltä päättäjistä, millaista yhteiskuntaa he luovat tuleville sukupolville, mutta Keltikangas ei taida tästä puhua. Kai hänen viestinsä on lähinnä vanhemmille ja koululle. Vanhempien kyvyttömyydestä kertoo valitettavasti nuorten jatkuva mielenterveyshäiriöiden lisääntyminen. Sitten rampataan loppuikä psykiatreilla ja lääkitään, ja psykiatri sanoo, että sinulla on oikeus olla itsekäs😀.
Ei ennen diagnosoitu. Ongelmaperheet tulivat toimeen miten taisivat.
Paitsi ns. paremmat ihmiset, joiden lapsiakin nöyristeltiin.
Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsee hänen ehdottomuutensa siitä, että ihminen voi olla onnellinen vain yhteisössä ja kun hän palvelee muita. Konservatiivisessa uskonyhteisössä kasvaneelle ja siitä eronneelle tämä on suolaa haavoihin. Kannatan tervettä itsenäisyyttä ja jopa tervettä "itsekkkyyttä". Hänen mukaansa taas yksilällisyyden ihannointi luo pahoinvointia. Muuten varmasti hyvää sanottavaa hänellä.
Yksin pärjäävät ovat yliedustettuina mielenterveystilastoissa ja itsemurhissa. Suomalainen on kasvatettu olemaan yksin ja apua ei haeta enen kuin kaikki hajoaa ympäriltä. Nuoret varsinkin yrittävät kovasti pärjätä yksin ja he eivät suostu ottamaan apua kovin helposti. Moni päätyy itsemurhaan ja onhan sekin ratkaisu mutta olsiko sittenkin kannattanut ottaa apua vastaan.
Normaali ihminen saa mielihyvää kun on jonkun porukan jäsen. Läheisyys ja kanssakäyminen tuo hyvän mielen ja auttaa jaksamaan. Jos lapset kasvatetaan pärjäämään yksin eikä luoteta toiseen ihmiseen niin sitä on vaikea korjata myöhemmin. Vanhempien pitäisi olla enemmän läsnä lasten arjessa eikä koettaa patistaa heitä pärjäämään yksin aivan kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keltinkangas-Järvinen on hyvin tervejärkinen nainen. Tutkinut ihmisen käyttäytymistä ihan työkseen. Kannattaa lukea kirja pohdiskellen.
Kirja on epätieteellinen mielipidejulistus. Oli pettymys, kun kirjoittaja on kuitenkin nuorempana ollut uranuurtaja alallaan.
Vanhat ihmiset alkavat narista omiaan, kun aika on ajanut ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kertonut tämän tarinan jo aiemminkin mutta ilmeisesti ihmiset eivät usko, kun kyseessä on tällainen emeritaprofessori.
Opiskelin psykologiaa Helsingin yliopistossa 1990-luvulla, jolloin Keltinkangas oli tiedekunnan professori. Hänen kanssaan ei muuten tarvinnut olla tekemisissä mutta jostain syystä hän halusi pitää valmistuville suullisen lopputentin.
Keltinkangas rakensi opiskelijoille ansoja, ja jos niihin putosit, hän ilkkui, pilkkasi ja koko ajan korosti, miten osaava hän on.
Tämä on ihan jumalan tosi ja jos sattuu linjoilla olemaan samaa ikäluokkaa Hgin yliopistosta, voi varmaan todentaa.
Minusta Keltinkankaan kiinnostus narsismiin johtuu siitä, että hän on sitä itse.
Tuoko on oikea tapa valmistaa opiskelijoita kohtaamaan empaattisesti toisia ihmisiä?
Se opetti tarpeellista nöyryyttä. Opiskelijoille on tyypillistä rakentaa harhakuva omasta osaamisestaan. Kukaanhan ei ole niin viisas ja kaikkitietävä kuin yliopiston opiskelija. Tämä harhakuviin perustuva katteeton itsevarmuus jos sen annetaan jatkua on tuhoisaa noiden opiskelijoiden tuleville asiakkaille.
Niinpä, mitä niistä kaikista psykologeista onkaan tullut, jotka eivät tuollaiseen tilanteeseen joutuneet.
Nykyään ollaan tietoisempia työelämän säännöistä ja rajoista, joten noinkohan menisi enää läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on typerin kommentti tähän mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
K-J on viisas ja fiksu nainen.
Itse aiheeseen olen jo kyllästynyt.
Hän OLI viisas ja fiksu nainen. Nykyisin hän on tyypillinen oman ikäluokkansa edustaja, ehkä vähän jo muistisairauden oiretta. Ja nuoriso on tietenkin pilalla, ollut aina.
Samoin olen epäillyt alkavaa muistisairautta. Viestini poistettiin ketjun alkupuolelta, vaikka erikseen mainitsin, että puhtaasta spekulaatiosta kyse.
Muutama vuosi sitten K-J:n kommentit olivat monipuolisempia, nykyään sellaisia aggressiivisia töksäytyksiä, ja joka viikko laukoo niitä jossakin. Kaikki on pilalla ja ratkaisua ei ole tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän puhuu paljon siitä, että nykyään normaalina pidetystä käytöksestä olisi 70-luvulla saanut narsistisen persoonallisuushäiriön diagnoosin. Hän ei kuitenkaan kerro, mitä nämä käyttäytymismallit ovat.
Lisäksi, narsistinen persoonallisuushäiriö tuli DSM:ään vasta vuonna 1980.
Mulla on lähipiirissä psykologi ja hän on aina suhtautunut tämän Keltikangas-Järvisen ajatuksiin kriittisesti. Edustaa kuulemma niin vanhaa koulukuntaa, nykyään psykologeja koulutetaan ja tutkimustyötäkin tehdään aivan eri tavalla.
Katso hyvä ihminen ympärillesi, pitäökö kaikki teille milleniaaleille rautalangasta vääntää. Varmasti koulutetaan ja tehdään eri tavalla nykyään, siksihän koko homma onkin lähtenyt käsistö yhteiskunnassa, kun selvästi käytöshöiriöisiä ihmisiä on alettu normalisoida. Osuit asian ytimeen. Se mikä ennen on tajuttu huonoksi käytökseksi, onkin nyky-yhteiskunnassa normalisoitu ja jopa nostettu tavoittelun arvoiseksi käytösmalliksi. Selvähän se on että sellaisen ajatteluvääristymän myötä romahtaa palikka palikalta koko yhteiskunta.
Onneksi on kerrankin päästetty asiantuntijana ääneen ihminen, jolla on järki tallella.
Aiemmin niitä ilkeitä ihmisiä siedettiin hierarkian huipulla. Sinnehän he yrittävät eniten päästä.
Eikä tuo sinunkaan purkauksesi niin kohteliaalta vaikuta.
Huono argumentti. Minäkin voisin vedota menneisyyteen ja todeta että siedettiinhän ennen kannibaalejakin ja kuinka kannibaalit olivat saarensa ravintoketjun huipulla. Tai vetoaisin asian yleisyyteen. Tai että ainahan näin on tehty. Mehän olisimme vieläkin kannibaaleja jos perustelisimme kaiken menneisyydellä. -eri
Jokaisen kannattaisi hankkia edes yksi ystävä niin elämä olisi helpompaa. Toisaalta kuka haluaisi olla narsistin ystävä.
Olen omat lapseni kasvattanut Keltikankaan opein ja - yllätys yllätys - sain tasapainoisia, opiskelevia, kunnianhimoisia ja henkisesti kestäviä lapsia. Olin pitkään kotona, lasten ei annettu määräillä perheessä ja lapset osaavat ottaa muut huomioon. Ei ole ollut terapian tarvetta kellään, vaikka luonnollisesti tässä parinkymmenen vuoden aikana on läheisiä menehtynyt. Ja toki on ollut elämässä vaikeuksia, mutta varhaislapsuudessa saatu resilienssi on auttanut niiden käsittelyssä. Myös Sinkkosen opettaja kuunneltiin tarkoin korvin: lapset ovat pinkoneet metsissä, kiipeileet puissa ja leikkineet sotaa.
Sillä on varmaan oikeassa olemisen tarve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjansa oli ansiokas. Käsitetty myös vähän väärin. Siinä Keltikangas-Järvinen arvosteli ennen muuta nykykulttuuria, joka luisumassa yhä narsistisempaan suuntaan yltiöyksillöllisyyden ihannoin vuoksi.
Lähdeviitteet olis kuitenkin olleet kivat. Välillä meni mielipiteet ja tutkimukset sekaisin.
Youtubesta löytyy hänen pitkiä haastatteluitaan, joissa puhuu jopa 1-2 h putkeen näitä asioita. Ihan hyviä ja mielenkiintoisia haastatteluita. Hänellä on käsittämättömät puheenlahjat. Siis puhuu sujuvasti, änkyttämättä, miettimättä, ei mitään ööh ääh täytesanoja. Ihan kuin lukisi paperista, vaikkei lue.
Kasikymppinen emeritusprofessori. Tässäpä nuorille yllättävää tietoa siitä mitä on todellinen kokemus ja huippuosaaminen. Suomessa kun on päässyt liikaa vallalle uskomus siitä, että suunnilleen yli 40-v ihmisten on syytä väistyä työelämästä parhaat päivänsä nähneinä ja epäkelpoina.
Olen kuunnellut haastattelun, jossa oli Keltikangas-Järvisen lisäksi toinen psykologi (eli ammattilainen, joka tietää asioista) haastattelussa ilmeni, että Keltikangas-Järvisen väitteet perustuivat osin aika hataraan näyttöön.
Maallikkohan ei voi sitä tietää. Lisäksi omasta mielestäni Keltikangas-Järvinen menee metsään siinä, että hän kritisoi kulttuuria, hänellä ei ole siihen kykyä ja koulutusta ja se näkyy hänen argumenteissaan. Hän on asiantuntija persoonallisuuteen liittyvissä asioissa, ei yhteiskunnallisissa tai kulttuurisissa asioissa. Ehkä ihan hyvä keskustelunavaus, mutta sosiologeilla ymv. on varmasti painavampaa sanottavaa aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Olen omat lapseni kasvattanut Keltikankaan opein ja - yllätys yllätys - sain tasapainoisia, opiskelevia, kunnianhimoisia ja henkisesti kestäviä lapsia. Olin pitkään kotona, lasten ei annettu määräillä perheessä ja lapset osaavat ottaa muut huomioon. Ei ole ollut terapian tarvetta kellään, vaikka luonnollisesti tässä parinkymmenen vuoden aikana on läheisiä menehtynyt. Ja toki on ollut elämässä vaikeuksia, mutta varhaislapsuudessa saatu resilienssi on auttanut niiden käsittelyssä. Myös Sinkkosen opettaja kuunneltiin tarkoin korvin: lapset ovat pinkoneet metsissä, kiipeileet puissa ja leikkineet sotaa.
Vaikutat vaikeasti narsistiselta vanhemmalta. Syvästi egoistiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä hyvä todiste Keltikankaan puheista. Ihmisillä on hirvittävä tarve leimata muut narsisteiksi. Tämähän on tietysti pelkkää projisointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsiä heiluttelemalla luodaan ongelmaa näkyväksi minkä ratkaisijoina sitten esiinnytään. Myykö hän jotain tuotetta tai palvelua? Silloin käsien heiluttelu, se on tuotteen tai palvelun markkinointia.
Tässä yksi ongelma mielestäni onkin se, että ratkaisua ei vaikuta olevan. Onko edes ehdotuksiakaan?
Jos kyseisen naikkosen tarkoitus on saada myyntiä esimerkiksi kirjoilleen, kannattaahan sen naikkosen asiaansa silloin rummuttaa. Huonokin julkisuus on julkisuutta. Oman sopan vaahdottajia on myyntimaailma täysi. Hän ei vaikuta henklöltä jonka kirjoja itse haluaisin ostaa saati lukeakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on normaali vanhempi, kun lykkää lapselle oman kännykän käteen kaksivuotiaana. Tiktok toki valmiiksi asennettuna :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän puhuu paljon siitä, että nykyään normaalina pidetystä käytöksestä olisi 70-luvulla saanut narsistisen persoonallisuushäiriön diagnoosin. Hän ei kuitenkaan kerro, mitä nämä käyttäytymismallit ovat.
Lisäksi, narsistinen persoonallisuushäiriö tuli DSM:ään vasta vuonna 1980.
Mulla on lähipiirissä psykologi ja hän on aina suhtautunut tämän Keltikangas-Järvisen ajatuksiin kriittisesti. Edustaa kuulemma niin vanhaa koulukuntaa, nykyään psykologeja koulutetaan ja tutkimustyötäkin tehdään aivan eri tavalla.
Katso hyvä ihminen ympärillesi, pitäökö kaikki teille milleniaaleille rautalangasta vääntää. Varmasti koulutetaan ja tehdään eri tavalla nykyään, siksihän koko homma onkin lähtenyt käsistö yhteiskunnassa, kun selvästi käytöshöiriöisiä ihmisiä on alettu normalisoida. Osuit asian ytimeen. Se mikä ennen on tajuttu huonoksi käytökseksi, onkin nyky-yhteiskunnassa normalisoitu ja jopa nostettu tavoittelun arvoiseksi käytösmalliksi. Selvähän se on että sellaisen ajatteluvääristymän myötä romahtaa palikka palikalta koko yhteiskunta.
Onneksi on kerrankin päästetty asiantuntijana ääneen ihminen, jolla on järki tallella.
Aiemmin niitä ilkeitä ihmisiä siedettiin hierarkian huipulla. Sinnehän he yrittävät eniten päästä.
Eikä tuo sinunkaan purkauksesi niin kohteliaalta vaikuta.
Huono argumentti. Minäkin voisin vedota menneisyyteen ja todeta että siedettiinhän ennen kannibaalejakin ja kuinka kannibaalit olivat saarensa ravintoketjun huipulla. Tai vetoaisin asian yleisyyteen. Tai että ainahan näin on tehty. Mehän olisimme vieläkin kannibaaleja jos perustelisimme kaiken menneisyydellä. -eri
?????
Argumentoin aivan oikein siitä, mikä oli ennen normaalia, vaikka se aiheutti ongelmia.
Liisa on unohtanut olleensa itse rakentamassa tätä nykyistä maailmaa. Hän on ollut kouluttamassa psykologeja, tekemässä tutkimusta, on vaikuttanut varhaiskasvatukseen ja pedagogiikkaan. Ollut vakuttajana myös opettajien koulutuksessa. Ja nyt hän ei ilmeisesti pidä lopputuloksesta.
Tässä yksi ongelma mielestäni onkin se, että ratkaisua ei vaikuta olevan. Onko edes ehdotuksiakaan?