Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tuo Liisa Keltikangas on nykyään monessa paikkaa kokoajan puhumassa narsismista ja narsisteista?

Vierailija
29.03.2026 |

Rahat loppu?

Kommentit (132)

Vierailija
41/132 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsidmi on synnynnäinen persoonallisuushäiriö, ei asenne. Tuo Keltikangas puhuu narsismista, vsikka oikeasti hänen kuuluisi käyttää sanaa itsekeskeisyys. Ne ovat ihan eri asioita.

Persoonallisuushäiriöt eivät ole synnynnäisiä

Ne nimenomaan on. Asiasta tehtiin paljon perustutkimusta, kliinisiä tutkimuksia. 

Vaikuttaa vaan vieläkin siltä että psykoanalyyttinen näkemys pääsee sotkemaan tieteellustä tutkimusta.

Narsistinen vauva olisi hauska nähdä

Ei olisi. Se nukkuu, syö, hengittää ja paskoo, kun narsrstille sopii. Se ei itke ikinä. Se on erittäin kiltti vauva.

Vierailija
42/132 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua häiritsee hänen ehdottomuutensa siitä, että ihminen voi olla onnellinen vain yhteisössä ja kun hän palvelee muita. Konservatiivisessa uskonyhteisössä kasvaneelle ja siitä eronneelle tämä on suolaa haavoihin. Kannatan tervettä itsenäisyyttä ja jopa tervettä "itsekkkyyttä". Hänen mukaansa  taas yksilällisyyden ihannointi luo pahoinvointia. Muuten varmasti hyvää sanottavaa hänellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/132 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä ja vilpitön nainen. Kuuntelen häntä. On koulutoverini. Sinunkin kannattaa kuunnella, Liisa puhuu asiaa.

Vierailija
44/132 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tai sitten hänellä on vaan joku isoego synkrooma ja luulee oikeasti tietävänsä jotain.

Vierailija
45/132 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua häiritsee hänen ehdottomuutensa siitä, että ihminen voi olla onnellinen vain yhteisössä ja kun hän palvelee muita. Konservatiivisessa uskonyhteisössä kasvaneelle ja siitä eronneelle tämä on suolaa haavoihin. Kannatan tervettä itsenäisyyttä ja jopa tervettä "itsekkkyyttä". Hänen mukaansa  taas yksilällisyyden ihannointi luo pahoinvointia. Muuten varmasti hyvää sanottavaa hänellä.

Ei minulta, perässäni 

hiihtävä alapeukku_dèmoni taisi

niin luulla..? Keltikangas-Järvisen

teokset on kaikki luettu. Viisas rouva.

Arvostan todella. E

Vierailija
46/132 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistin hänen ikänsä:

Syntynyt 06.01./1946.

Vanhempi kuin omat

vanhempani. x

Vierailija
47/132 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän puhuu paljon siitä, että nykyään normaalina pidetystä käytöksestä olisi 70-luvulla saanut narsistisen persoonallisuushäiriön diagnoosin. Hän ei kuitenkaan kerro, mitä nämä käyttäytymismallit ovat.

Lisäksi, narsistinen persoonallisuushäiriö tuli DSM:ään vasta vuonna 1980.

Mulla on lähipiirissä psykologi ja hän on aina suhtautunut tämän Keltikangas-Järvisen ajatuksiin kriittisesti. Edustaa kuulemma niin vanhaa koulukuntaa, nykyään psykologeja koulutetaan ja tutkimustyötäkin tehdään aivan eri tavalla.

Katso hyvä ihminen ympärillesi, pitäökö kaikki teille milleniaaleille rautalangasta vääntää.  Varmasti koulutetaan ja tehdään eri tavalla nykyään, siksihän koko homma onkin lähtenyt käsistö yhteiskunnassa, kun selvästi käytöshöiriöisiä ihmisiä on alettu normalisoida. Osuit asian ytimeen. Se mikä ennen on tajuttu huonoksi käytökseksi, onkin nyky-yhteiskunnassa normalisoitu ja jopa nostettu tavoittelun arvoiseksi käytösmalliksi. Selvähän se on että sellaisen ajatteluvääristymän myötä romahtaa palikka palikalta koko yhteiskunta. 

Onneksi on kerrankin päästetty asiantuntijana ääneen ihminen, jolla on järki tallella. 

Vierailija
48/132 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hän puhuu fiksuja. Olen katsonut muutaman youtube-videon. On hienoa, että joku uskaltaa tulla esiin ja sanoa totuuksia nykymaailmasta. Tietysti joku sitten vastustaa ja haukkuu.

Vierailija
49/132 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta ei tuo yhteisöllisyyden kokeminen välttämättä vaadi edes fyysistä yhteyttä. Se voi olla yhteenkuuluvuuden tuntemista vaikka muihin heikossa asemassa oleviin. Se on kykyä tuntea empatiaa muita kohtaan  vaikka olisit yksin erämaamökissä. Uskon Keltikankaan tarkoittavan tätä. 

Vierailija
50/132 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka olette häntä seuranneet: Onko hänellä ajatuksia siitä, että mitä tälle asialle pitäisi tehdä? 

Vierailija
51/132 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se yksi toinenkin, taitaa olla Helinä tms., puhumassa narsismista joka puolella. Aihe näköjään puhuttaa.

Vierailija
52/132 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viitraa tällä uskoaksen siihen  että yksilökeskeinen suoritysyhteiskunta tuottaa itsekkäitä ihmisiä. Ei sano, että sinun pitää konkreettisesti uhrautua muiden puolesta. Muita voi palvella monella tapaa, vaikkapa tuomalla esiin yhteiskunnan epäoikeudenmukaisuutta. 

Vierailija
53/132 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoria mielisairaita on nykyään joka paikassa. Vanhemmat ovat unohtaneet miten lapsia kasvatetaan joten eläkeläispsykologin on pakko ottaa kantaa. Ihmetyttää miten ennen saatiin lapset kasvatettua ilman että puolella oli pää hajalla tai ahdistusta.

Vierailija
54/132 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoria mielisairaita on nykyään joka paikassa. Vanhemmat ovat unohtaneet miten lapsia kasvatetaan joten eläkeläispsykologin on pakko ottaa kantaa. Ihmetyttää miten ennen saatiin lapset kasvatettua ilman että puolella oli pää hajalla tai ahdistusta.

Vanhemmat eivät kasvata lapsiaan irrallaan ympäröivästä yhteiskunnasta. 

Vierailija
55/132 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka olette häntä seuranneet: Onko hänellä ajatuksia siitä, että mitä tälle asialle pitäisi tehdä? 

Ei oikeastaan. Muutoshan lähtee sieltä päättäjistä, millaista yhteiskuntaa he luovat tuleville sukupolville, mutta Keltikangas ei taida tästä puhua. Kai hänen viestinsä on lähinnä vanhemmille ja koululle. Vanhempien kyvyttömyydestä kertoo valitettavasti nuorten jatkuva mielenterveyshäiriöiden lisääntyminen. Sitten rampataan loppuikä psykiatreilla ja lääkitään, ja psykiatri sanoo, että sinulla on oikeus olla itsekäs😀.

Vierailija
56/132 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tai sitten hänellä on vaan joku isoego synkrooma ja luulee oikeasti tietävänsä jotain.

Kuuntelepa tuo haastattelu. On äärimmäisen fiksu.

PSYKOLOGI: Miten YLTIÖYKSILÖLLINEN Kulttuuri Saa Meidät Voimaan Pahoin Liisa Keltikangas-Järvinen

Vierailija
57/132 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

K-J on viisas ja fiksu nainen.  

Itse aiheeseen olen jo kyllästynyt.

Vierailija
58/132 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keltinkangas-Järvinen on hyvin tervejärkinen nainen. Tutkinut ihmisen käyttäytymistä ihan työkseen. Kannattaa lukea kirja pohdiskellen. 

Kirja on epätieteellinen mielipidejulistus. Oli pettymys, kun kirjoittaja on kuitenkin nuorempana ollut uranuurtaja alallaan.

Vierailija
59/132 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liisa pitää myös introverttien puolta. Hän kritisoi sitä, että työpaikkoihin valitaan vain ne kaikki suulaimmat, puheliaimmat, narsistisimmat ja röyhkeimmät.

Ujous ja hiljaisuus nähdään huonoina luonteenpiirteinä, vaikka itse asiassa sellaisten ihmisten kanssa olisi miellyttävämpää työskennellä.

Vierailija
60/132 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

K-J on viisas ja fiksu nainen.  

Itse aiheeseen olen jo kyllästynyt.

Minua huolettaa, että narsismi sanana kokee inflaation. Persoonallisuushäiriötä sairastaa hyvin pieni määrä. 

Toisekseen kiinnostaisi tietää, että onko narsismi todella lisääntynyt. Tutkimusten valossa siis. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän