Miksi tuo Liisa Keltikangas on nykyään monessa paikkaa kokoajan puhumassa narsismista ja narsisteista?
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän puhuu paljon siitä, että nykyään normaalina pidetystä käytöksestä olisi 70-luvulla saanut narsistisen persoonallisuushäiriön diagnoosin. Hän ei kuitenkaan kerro, mitä nämä käyttäytymismallit ovat.
Lisäksi, narsistinen persoonallisuushäiriö tuli DSM:ään vasta vuonna 1980.
Mulla on lähipiirissä psykologi ja hän on aina suhtautunut tämän Keltikangas-Järvisen ajatuksiin kriittisesti. Edustaa kuulemma niin vanhaa koulukuntaa, nykyään psykologeja koulutetaan ja tutkimustyötäkin tehdään aivan eri tavalla.
Tuon sinun random-psykologin auktoritetti ei kanna hitustakaan. Muutenkin psykologit aika taviksia ja erittäin yksinkertaisia ja kapeakatseisia jotka hakeutuneet alalle lähinnä oman minuutensa ongelmien takia.
Opettele käyttämään verbejä.
Viesti tuli kuitenkin perille, koska löysit virheitä ja ymmärsit miten asia olisi pitänyt ilmaista.
(sama)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjansa oli ansiokas. Käsitetty myös vähän väärin. Siinä Keltikangas-Järvinen arvosteli ennen muuta nykykulttuuria, joka luisumassa yhä narsistisempaan suuntaan yltiöyksillöllisyyden ihannoin vuoksi.
Lähdeviitteet olis kuitenkin olleet kivat. Välillä meni mielipiteet ja tutkimukset sekaisin.
Youtubesta löytyy hänen pitkiä haastatteluitaan, joissa puhuu jopa 1-2 h putkeen näitä asioita. Ihan hyviä ja mielenkiintoisia haastatteluita. Hänellä on käsittämättömät puheenlahjat. Siis puhuu sujuvasti, änkyttämättä, miettimättä, ei mitään ööh ääh täytesanoja. Ihan kuin lukisi paperista, vaikkei lue.
Kylmähermoinen puhuja. Jopa viiltävän ilkeä.
Vierailija kirjoitti:
On hyvä ja vilpitön nainen. Kuuntelen häntä. On koulutoverini. Sinunkin kannattaa kuunnella, Liisa puhuu asiaa.
Se että on jonkun koulutoveri, ei merkkaa, että puhuisi asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
K-J on viisas ja fiksu nainen.
Itse aiheeseen olen jo kyllästynyt.
Minua huolettaa, että narsismi sanana kokee inflaation. Persoonallisuushäiriötä sairastaa hyvin pieni määrä.
Toisekseen kiinnostaisi tietää, että onko narsismi todella lisääntynyt. Tutkimusten valossa siis.
Parempi voisi olla käyttää sanaa liiallinen itsekkyys tai narsistiset piirteet.
Vierailija kirjoitti:
Liisa pitää myös introverttien puolta. Hän kritisoi sitä, että työpaikkoihin valitaan vain ne kaikki suulaimmat, puheliaimmat, narsistisimmat ja röyhkeimmät.
Ujous ja hiljaisuus nähdään huonoina luonteenpiirteinä, vaikka itse asiassa sellaisten ihmisten kanssa olisi miellyttävämpää työskennellä.
Kieltämättä tuo tuo introvertti-kirja oli hyvä. Siksi tuntuu nyt oudolta, että on alkanut syyllistää ihmisiä, mikäli nämä kuormittuvat toisten seurasta.
Koska toimittajat haluavat haastatella häntä.
Useammasta lähteestä on tullut ilmi, kuinka Keltikangas on kiusannut oppilaitaan yliopistolla. En pitäisi tätä enää sattumana.
Lisäksi uusi kirja oli melkoinen sekametelisoppa vailla suuntaa. Pistää väkisinkin miettimään, että miksi kirja on edes kyhätty kokoon. Haluttu syyllistää jotain?
Vierailija kirjoitti:
Useammasta lähteestä on tullut ilmi, kuinka Keltikangas on kiusannut oppilaitaan yliopistolla. En pitäisi tätä enää sattumana.
Lisäksi uusi kirja oli melkoinen sekametelisoppa vailla suuntaa. Pistää väkisinkin miettimään, että miksi kirja on edes kyhätty kokoon. Haluttu syyllistää jotain?
Tähän olen kiinnittänyt huomiota. Suutarin lapsella ei ole kenkiä?
Taitaa tykkääjiä olla kuitenkin enemmän kuin teitä vihaajia, youtube videoiden katselukertojen ja tykkäysten perusteella. Kirjankin eka painos myytiin heti loppuun.
Nykyihmisiä näyttää suututtavan ajatus että tulisi ottaa muita huomioon. Lapsiaan, perhettään., kun minun tarpeeni, työni, vartaloni muokkaus.
Samahan tuon sinkkosen ajatukset suututtaa monia joille lapsen rakastaminen on lapsen tahdon tottelemista.
Kaksi ääripäätä.
Sitähän on tutkittu että jonkun maalittaminen anonyyminä on peruskauraa hyvin narsistisille ihmisille. 🤔
Vierailija kirjoitti:
:'DD Vai että ihan "useammasta lähteestä" on tullut ilmi.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla kiusannut?
Kiitos Liisalle kaikkien introverttien ja ujojen puolustamisesta. Suomi on luonnerasismin luvattu maa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsidmi on synnynnäinen persoonallisuushäiriö, ei asenne. Tuo Keltikangas puhuu narsismista, vsikka oikeasti hänen kuuluisi käyttää sanaa itsekeskeisyys. Ne ovat ihan eri asioita.
Kumpaa uskon enemmän asiantuntijaa, vai sinua random palstasuulasta?
Mieti tätä!
Hei sinähän voit uskoa ihan ketä vaan fiksuna pidät, mutta tyhmä ihminen perustaa mielipiteensä johonkin auktoriteettiin, eikä argumentteihin.
Jos professori sanoo sinulle, että kakka on ruokaa, ja kouluttamaton sanoo, että se ei oikein kelpaa syötäväksi, niin sinä syöt pskaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hyvä ja vilpitön nainen. Kuuntelen häntä. On koulutoverini. Sinunkin kannattaa kuunnella, Liisa puhuu asiaa.
Se että on jonkun koulutoveri, ei merkkaa, että puhuisi asiaa.
Näin. Täältä näköjään poistetaan kriittiset puheenvuorot. Suhtaudun varauksella tähän entiseen asiantuntijaan.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa tykkääjiä olla kuitenkin enemmän kuin teitä vihaajia, youtube videoiden katselukertojen ja tykkäysten perusteella. Kirjankin eka painos myytiin heti loppuun.
Itse en ole tykkääjä enkä vihaaja. En pidä ehdottomuudesta - asioita voi ilmaista niin monella tapaa. Lisäksi osaan asioista kaipaan tutkittua tietoa taustaksi, ja sen esittämistä niin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien elämä ei pyöri Youtuben ja tykkäysten ympärillä. Oikea maailma on ihan jossain muualla.
Vierailija kirjoitti:
Oppilaitaan?
Narsisti projisoi. Keltinkangas-Järvinen on kirjoittanut nuoruuden kuvaansa isolla MINÄ