Miksi helsinkiläiset puhuu maakunnista?
En ole ikinä ymmärtänyt tätä termiä. Onko se jokin jolla yritetään nostaa pk-seutu ja alennetaan muu maa provinsseiksi? Muualla Suomessa ei puhuta maakunnista vaan kunnista.
Kommentit (11)
Jokainen neliö suomesta kuuluu maakuntaan. Ehkä helsinkiläiset eivät ymmärrä että Helsinkikin on maakunnassa? Typerältä se kuulostaa joka tapauksessa.
Öö miksi tämä olisi jotenkin helsinkiläisten erityispiirre? Tai uusimaalaisten?
Monet identifioituvat vahvasti maakuntaansa ja saattavat jopa muistaa maakuntalaulunsa.
Helsinki on Suomen pääkaupunki. Sitä ympäröi suomalaiset maakunnat.
Maakuna ja kunta ovat eri asioita. Siellä Venäjällä varmasti ihmeellinen asia, täällä 1v lapsikin tietää eron.
Olen helsinkiläinen ja olen ainoastaan muiden kuin stadilaisten kuullut puhuvan maakunnista, esim. joensuulainen tuttuvamies hokee aina maakunnista kun vertailee Hkiä niihin.
Kun Etelä-Pohjanmaalla käytetään sanaa maakunta, sillä viitataan tiettyyn maantieteelliseen alueeseen. Etelä-Pohjanmaalla on järviseutu ja maakunta. Maakunta on sitä ns. kunnon aluetta, jossa puhutaan Etelä-Pohjanmaan murretta, Järviseutu on sitä köyhempää aluetta, jolla puhutaan savolaisvoittoista murretta (se on nk. savolaiskiilan aluetta).
Riippunee varmaan tilanteesta.
Suomessa on 308 kuntaa ja 19 maakuntaa.
maakunnasta puhuminen nyt kertoo paremmin missä jokin paikka on.
Jos kerron jollekin Helsingissä, että mun serkku asuu Rantasalmella, ei se kerro useammalle ihmiselle mitään. Sit jos sanon että serkku asuu Etelä-Savossa, antaa se vähän osviittaa. Tosin nykyään kaikki, varsinkaan nuoret kaupunkilaiset eivät välttämättä tiedä missä edes Savo on.
kaikki tiet vie HELLsingistä pois.
Hyvä niin.
Kunnat vaan tuppaa olemaan niin pieniä että niitä kaikkia ei muista. Näin maakunnat helpompia.