Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kansalaisaloite kolmannesta juridisesta sukupuolesta etenee eduskuntaan

Kommentit (169)

Vierailija
141/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tiedän miehen ja naisen niin mitä ne muut sukupuolet on nimeltään? Ja kun tiedän miehen sukuelimen ja tiedän naisen sukuelimen niin minkälaisia jiillä muilla on? Yritin googlettaakkin mutta senkin avulla tulee esille vain miehen ja naisen elimet?

Mitä se sinulle kuuluu?

Vierailija
142/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraava vaihe sitten on, että kaikki ne, jotka eivät vastaa stereotyyppista naista tai miestä, luokitellaan "muuksi". Nainen saa ehkä valita leikkauttaako itselleen silikonit ja ghettoper seen vai tyytyykö olemaan "muu", jolloin sitten silvotaan sukupuolielimet pois harhauttamasta muu-identiteettiä.

Kukaan ei määrittele ketään miksikään. Ihminen saa itse määritellä itsensä. Ja tekee niin tuosta laista huolimattakin. Joten mikä se iso juttu tässä nyt on? Sä et näe mistään kenenkään sukupuolimerkintää. Ei vaikura sun elämään millään tavalla mitä kelläkin missäkin lukee.

Totta hitossa vaikuttaa kaikkiin jo ihan sitä kautta että tulee todella kalliiksi muokata kaikki viralliset järjestelmät uusiksi. 

Lisäksi haskataan monen instanssin aikaa. Esim. eduskunnan, valiokuntien jne. valmistelussa. Sitten toimeenpanossa yritysten .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukupuolia on kaksi biologian mukaan. Ei siitä miksikään muutu, vaikka nämä vasemmistolaiset päästään sairaat muuta yrittävät. Minä nauran ja halveksin näitä sekopäitä, en tiedä onko heidän äitinsä vetänyt viinaa raskausaikana vai mistä tällainen käytös johtuu, eivät ole terveitä ja kuuluvat mielestäni laitoshoitoon. 

Kerrotko vielä että miten biologia tähän liittyy?

Vierailija
144/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukupuolia on kaksi biologian mukaan. Ei siitä miksikään muutu, vaikka nämä vasemmistolaiset päästään sairaat muuta yrittävät. Minä nauran ja halveksin näitä sekopäitä, en tiedä onko heidän äitinsä vetänyt viinaa raskausaikana vai mistä tällainen käytös johtuu, eivät ole terveitä ja kuuluvat mielestäni laitoshoitoon. 

Liittyy siten, että tässä halutaan määritellä kolmas sukupuoli. Kukaan ei ole estänyt ketään identifioitumasta miksi tahansa 357 512 sukupuolesta, mutta se taas on eri asia kuin juridinen sukupuoli, jota tässä aloitteessa käsitellään.

Vierailija
145/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jälleen kerran asia mikä vaikuttaa vain niihin ihmisiin, jotka kyseistä merkintää kaipaavat omiin tietoihinsa. Omaan elämääni ei vaikuttaisi millään tavalla, ei vaikka se olisi läheinen tai työkaveri jonka passimerkintä muuttuu, koska nimellä minä heistä puhun silti. 

Silti jotkut yrittää täällä keksimällä keksiä miksi tämä olisi huono ajatus. "Ööööh et voi enää matkustaa (täysin ihmisarvoja rikkovaan maahan mihin et varmaan muutenkaan menisi vaikka maksettaisi)". Säälittävää. Sanokaa nyt edes suoraan että ette ymmärrä ja se ahdistaa kun ette ymmärrä.

Sinäkin maksat kyllä kaikista niistä virallisiin tietoihin ja järjestelmiin tulevista muutoksista.  Mua ei ahdista yhtään mitä joku kuvittelee olevansa, kunhan ei vaadi muita vahvistamaan niitä omia harhojaan. Kaiken huippu on se, että yrittävät jo peruskouluihin ängetä aivopesemään ja sekoittamaan lapsia. Pitäisi olla lailla rangaistavaa syöttää tuota propagandaa lapsille! Ihmisillä on oikeus olettaa että heidän lapsiinsa ei koulussa pyritä vaikuttamaan. Vanhempien on voitava luottaa siihen ettei heidän lastensa päätä yritetä sekoittaa jollain ideologioilla mitä vanhemmat itse eivät kannata.

Vierailija
146/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon eri mutta voin kertoa. Biologia määrittää sukupuolikromosomit, ja yksilö kehittyy niiden mukaisesti jo kohdussa, joitain harvinaisia kehityshäiriöitä lukuunottamatta. Nämä kehityshäiriöt ovat vastaavia kuin esimerkiksi se että syntyvällä lapsella on huuli-/ kitalakihalkio, kampurajalka, puuttuvia kehonosia tai vaikka kehostaan yhteenkasvaneet kaksoset. Ei sen kummallisempaa. 

Vierailija
147/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa! Toivottavasti laki menee läpi. Vaikka itse toivoisin enemmän vaan koko sukupuolimerkinnän poistamista siellä missä sillä ei ole oikeasti merkitystä, eli lähinnä jossain terveydenhoidon tietokannoissa

Onnea yritykseen matkustella islamilaisiin maihin jos ei passissa lue selkokielellä mikä on.

Ajatteletko, että kaikki suomalaiset olisivat automaattisesti ei-tervetulleita, jos passeista poistettaisiin sukupuolimerkintä? 

Änkyrämuslimimaihin ei ole asiaa jos passissa ei ole sukupuolimerkintää, olit mistä maasta tahansa. Siellä ei katsos katsota hyvällä mitään eibinäärihaihatteluja.

En nyt ihan heti keksi miksi kukaan haluaisi mennä sellaiseen maahan ylipäätään

On ne Dubaihin jatkuvasti tunkemassa.

Kukaan "muunsukupuolinen demarifeministi" ei halua lähellekään sitä orjavaltiota. Oikeistoporsaat sen sijaan käyvät siellä kokemassa "glamouria" senkin edestä.

Vierailija
148/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaiset vehkeet sillä kolmannella versiolla on jalkojen välissä?

Mitä se sinulle kuuluu?

Ei ole kyse siitä mitä jalkojen välistä löytyy, vaan mitä korvien välistä löytyy tai puuttuu.

Vierailija
149/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskahan nuo wokettajat kyllästyvät larppaamiseen..

Vierailija
150/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin menee läpi koska "aika ei ole oikea" ja öyhötystä siihen päälle. Mutta toivon silti että elämäni aikana tulen näkemään sen päivän, kun minäkin voin asioida kotimaassani virastoissa, lääkärillä jne. niin että juridinen sukupuoleni ei jätä arvailun varaa, vaikka ulkonäköni ja ääneni saakin ihmiset asettamaan keskenään ristiriitaisia sukupuolioletuksia minua kohtaan. Ei tarvitsisi enää tuhlata aikaa kiusalliseen asian selittämiseen ja ensinnäkin sen arvioiniseen että tulisiko asia tuoda esille, onko se siinä kontekstissa tärkeä tieto.

Vierailija
151/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskahan nuo wokettajat kyllästyvät larppaamiseen..

Silloin kun sinä kyllästyt larppaamaan ihmistä jota muka oikeasti kiinnostaa elää sivistysvaltiossa.

Vierailija
152/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin tietää, millaiselta tuntuu sukupuolitunne. Minulla ei ole koskaan ollut sellaista tunnetta. Ajattelen sukupuolta hyvin harvoin enkä tee valintoja sen perusteella. Onko tällaisia muita sukupuolia muuten esim. koirilla tai ihmisapinoilla?

Vierailija
153/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin tietää, millaiselta tuntuu sukupuolitunne. Minulla ei ole koskaan ollut sellaista tunnetta. Ajattelen sukupuolta hyvin harvoin enkä tee valintoja sen perusteella. Onko tällaisia muita sukupuolia muuten esim. koirilla tai ihmisapinoilla?

Se on se tunne että tiedät olevasi nainen/mies/muu. Ei sen kummempaa.

Eläimiltä ei voi kysyä kun eivät osaa puhua ihmisille ymmärrettävällä kielellä, mutta se on varmaa ettei eläimet ole rakentanut sukupuolten ympärille erilaisia kummallisia himmeleitä että mistä uroken kuuluu tykätä tai miltä naaraan kuuluu näyttää. Eikä muut kanat ala öyhöttää siksi että yksi kana kasvattaa itselleen kukkomaisia piirteitä. (Google it)

Vierailija
154/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin menee läpi koska "aika ei ole oikea" ja öyhötystä siihen päälle. Mutta toivon silti että elämäni aikana tulen näkemään sen päivän, kun minäkin voin asioida kotimaassani virastoissa, lääkärillä jne. niin että juridinen sukupuoleni ei jätä arvailun varaa, vaikka ulkonäköni ja ääneni saakin ihmiset asettamaan keskenään ristiriitaisia sukupuolioletuksia minua kohtaan. Ei tarvitsisi enää tuhlata aikaa kiusalliseen asian selittämiseen ja ensinnäkin sen arvioiniseen että tulisiko asia tuoda esille, onko se siinä kontekstissa tärkeä tieto.

Miksi juridinen sukupuolesi jättäisi arvailun varaa, jos se ei voi olla kuin mies tai nainen tällä hetkellä? 

Vierailija
155/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jälleen kerran asia mikä vaikuttaa vain niihin ihmisiin, jotka kyseistä merkintää kaipaavat omiin tietoihinsa. Omaan elämääni ei vaikuttaisi millään tavalla, ei vaikka se olisi läheinen tai työkaveri jonka passimerkintä muuttuu, koska nimellä minä heistä puhun silti. 

Silti jotkut yrittää täällä keksimällä keksiä miksi tämä olisi huono ajatus. "Ööööh et voi enää matkustaa (täysin ihmisarvoja rikkovaan maahan mihin et varmaan muutenkaan menisi vaikka maksettaisi)". Säälittävää. Sanokaa nyt edes suoraan että ette ymmärrä ja se ahdistaa kun ette ymmärrä.

Sinäkin maksat kyllä kaikista niistä virallisiin tietoihin ja järjestelmiin tulevista muutoksista.  Mua ei ahdista yhtään mitä joku kuvittelee olevansa, kunhan ei vaadi muita vahvistamaan niitä omia harhojaan. Kaiken huippu on se, että yrittävät jo peruskouluihin ängetä aivopesemään ja sekoittamaan lapsia. Pitäisi olla lailla rangaistavaa syöttää tuota propagandaa lapsille! Ihmisillä on oikeus olettaa että heidän lapsiinsa ei koulussa pyritä vaikuttamaan. Vanhempien on voitava luottaa siihen ettei heidän lastensa päätä yritetä sekoittaa jollain ideologioilla mitä vanhemmat itse eivät kannata.

Kovasti kuulostaa nyt siltä, että sinua kovasti asia ahdistaa. Eikä vain/etenkään raha.

Vierailija
156/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa! Toivottavasti laki menee läpi. Vaikka itse toivoisin enemmän vaan koko sukupuolimerkinnän poistamista siellä missä sillä ei ole oikeasti merkitystä, eli lähinnä jossain terveydenhoidon tietokannoissa

Miksi sillä mielestäsi ei ole merkitystä? Tiedostot kuitenkin kaikista ihmisistä, ovatko he miehiä vai naisia. 

Vierailija
157/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kurssilla yksi hihkui, että voidaanko hei ihan aluks käydä kaikkien pronominit läpi, et ei vahingossa määritetä toisii....

Onneksi luennoitsija tokaisi vain, että kaikki normaalit pronominit on käytössä, ja käytetään suomen kielen periaatteiden mukaan, jos et osaa, "tuossa" on kirjasto ja tule sitten takaisin, me ei tähän käytetä aikaa.

Niin että käytetäänkö henkilöstä pronominia hän vai hän? 

Vierailija
158/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nykyään siirrytään kohti keskiaikaa, jolloin hylättiin havaintoihin perustuva tutkimus

Mutu on uusi musta. 

Vierailija
159/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kurssilla yksi hihkui, että voidaanko hei ihan aluks käydä kaikkien pronominit läpi, et ei vahingossa määritetä toisii....

Onneksi luennoitsija tokaisi vain, että kaikki normaalit pronominit on käytössä, ja käytetään suomen kielen periaatteiden mukaan, jos et osaa, "tuossa" on kirjasto ja tule sitten takaisin, me ei tähän käytetä aikaa.

Niin että käytetäänkö henkilöstä pronominia hän vai hän? 

Ehkä muunsukupuolisiksi identifioituvat haluavat, että heillä olisi käytössä se/ne  pronominit , vai onko ne jo varattu turreille ?

Vierailija
160/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullu suomi on täysin sekaisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme