Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kansalaisaloite kolmannesta juridisesta sukupuolesta etenee eduskuntaan

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta. 

Vierailija
22/94 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mädätyspaska-aloitteet menevät eduskuntaan sukkana mutta kannabisaloitteet torjutaan räsäsinä. Alkaa mennä luottamus koko paskataloon. Tarkoitan eduskuntaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Never stop the madness ja kohta vedetään taas

Vierailija
24/94 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuitenkin, kaikki tätäkin kannattavista ovat syntyneet joko miehiksi tai naisiksi.

Vierailija
25/94 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä ole mitään järkeä tuollaiseen käyttää rahaa ja aikaa , että mieliteon ja fiiliksen mukaan omalla ilmoituksella tuon voi muuttaa.

Vierailija
26/94 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa! Toivottavasti laki menee läpi. Vaikka itse toivoisin enemmän vaan koko sukupuolimerkinnän poistamista siellä missä sillä ei ole oikeasti merkitystä, eli lähinnä jossain terveydenhoidon tietokannoissa

Onnea yritykseen matkustella islamilaisiin maihin jos ei passissa lue selkokielellä mikä on.

Yhdysvaltoihin on myös turha yrittää...

Vierailija
27/94 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa joskus hyväksyä tosiasiat. 
Eikä kaikkia mt-ongelmia pidä ilmoitella viranomaisille. 

Vierailija
28/94 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa! Toivottavasti laki menee läpi. Vaikka itse toivoisin enemmän vaan koko sukupuolimerkinnän poistamista siellä missä sillä ei ole oikeasti merkitystä, eli lähinnä jossain terveydenhoidon tietokannoissa

Aikanaan uutisoitiin paikallislehdissäkin kaksipäisistä vasikoista. 

Vierailija
29/94 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä asiaa en muunsukupuolisissa ymmärrä, miksi ne aina kuvittelee että kaikilla muilla on joku mystinen vahva "sukupuolitunne". En minä ainakaan ole keksinyt mikä sellainen on, en minä päänsisälläni tunne jotain "naistunnetta". Mulle sukupuoli on sitä mihin kehoni pystyy tai ei pysty. Ja kyllä paljon epämukavuuttakin siihen liittyy, josta en yhtään pidä, esimerkiksi kuukautiset, synnytyskipu jne. Ja ei, en pidä mekoistakaan. 

Kuvitteleeko? En ole törmännyt, että kukaan olisi puhunut tällaisesta. Voi olla, että osa kuvittelee, mutta väittäisin, etteivät läheskään kaikki kuvittele. Tai ainakin sen pohjalta, mitä olen muunsukupuolisiksi itsensä määritelleiden kanssa keskustellut. 

Ainahan ne haastatteluissa on tyyliä: en tykännyt mekoista vaan halusin kiipeillä puissa, oli kamalaa kun kuukautiset alkoi (no älä, kelläpä ei), en ole tuntenut olevani nainen (no mitä ihmettä sellainen tunne on?) vaan jotain siltä väliltä (eikö kaikilla ole sekä stereotyyppisiä feminiinisiä että maskuliinisia mieltymyksiä/piirteitä?). 

Tällainenkaan ei nähdäkseni tarkoita, että olettaisivat muiden sukupuplikokemuksesta jotain. 

Vierailija
30/94 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä asiaa en muunsukupuolisissa ymmärrä, miksi ne aina kuvittelee että kaikilla muilla on joku mystinen vahva "sukupuolitunne". En minä ainakaan ole keksinyt mikä sellainen on, en minä päänsisälläni tunne jotain "naistunnetta". Mulle sukupuoli on sitä mihin kehoni pystyy tai ei pysty. Ja kyllä paljon epämukavuuttakin siihen liittyy, josta en yhtään pidä, esimerkiksi kuukautiset, synnytyskipu jne. Ja ei, en pidä mekoistakaan. 

Tämä! Jos tuntee ettei ole nainen eikä mies, niin silloinhan automaattisesti ajattelee että sen kuuluisi tuntua jotenkin. Eihän se mitenkään tunnu. Se vaan on. Ihan samalla tavalla ei tunnu miltään onko silmät siniset vai ruskeat. Se näkyy, mutta ei tunnu miltään. Mikään mitä ihminen tuntee ei liity siihen että 0n tiettyä sukupuolta. Ei se millaisista vaatteista pitää, tai millaisista harrastuksista pitää. Ei sekään kenestä on kiinnostunut seksuaalisesti. Seksuaali-identiteetti on ihan eri asia kuin sukupuoli. Silläkään ei ole väliä kumman sukupuolen seurassa viihtyy kaverina. Kaikenlaisia mieltymyksiä voi tietenkin olla eri asioihin liittyen, mutta ei sitä silti muutu sukupuoleltaan joksikin muuksi, jos mieltymykset eivät sovi tietyn sukupuolen stereotypiaan,  sukupuoli ei ole asia joka tuntuu joltain. Se vaan on mikä on.

Vierailija
31/94 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyötyä tästä kolmannesta sukupuolesta on? Oletan että armeijaa ei ainakaan tarvitse käydä, mutta onko jotain muita hyötyjä, jos vertaa naiseen ja mieheen? 

Vierailija
32/94 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitteleeko? En ole törmännyt, että kukaan olisi puhunut tällaisesta. Voi olla, että osa kuvittelee, mutta väittäisin, etteivät läheskään kaikki kuvittele. Tai ainakin sen pohjalta, mitä olen muunsukupuolisiksi itsensä määritelleiden kanssa keskustellut. 

Jos ei sukupuoli niiden mielestä tunnu miltään, niin mistä ne muka tietää että eivät olekaan sitä mitä bilologisesti (eli oikeasti) ovat? Eivät mistään! He muka jotenkin tuntevat sen. Silloinhan oletus on, että sukupuoli tuntuu joltain.

Vierailija
33/94 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä tästä kolmannesta sukupuolesta on? Oletan että armeijaa ei ainakaan tarvitse käydä, mutta onko jotain muita hyötyjä, jos vertaa naiseen ja mieheen? 

Niin, siis jos vaihtaa naiseksi, silloin ei tarvitse käydä armeijaa, joten mitä hyötyä tästä kolmannesta sukupuolesta on? Onko tämä joku supersukupuoli jolla saa vielä enemmän etuja kuin jos vaihtaa naiseksi? 

Vierailija
34/94 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua mietityttää semmoinen juttu että mitä jos rikospaikalta löytyy esim miehen verta, ja miehen dna, ja sitten keskitytään etsimään miestekijää, mitta tekijä onkin kaikissa kirjoissa ja kansissa nainen?

Vierailija
35/94 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä maa on tullut hulluksi. 

No ei, sehän on evoluutio joka etenee. Aivan kuten apinoista joista joku alkoikin käyttäytyä omituisesti ja piirteli hiekkaan kuvia ihminenkin jatkaa kehitystään...Tämä nykyinen on niin saaterin tyhymä et hyvä juttu!

No sepä se kun ei evoluutio ole mitenkään edennyt tässä asiassa. Evoluutio on biologiaa. Kyllä näillä muunsukupuoliseksi itsensä määrittelevillä on ihan normaalit miehen tai naisen sukupuolielimet. Erittäin pieni ryhmä on sellaisia, joiden sukupuolta ei ole voitu syntymässä ilman lisärutkimuksia määritellä. Heilläkin on silti sukupuoli, mutta heidän tapauksessan kyseessä on raskauden aikainen kehityksellinen häiriö, mistä syystä kaikki elimet eivät ole kehittyneet normaalisti. Nykyään kuitenkin lääketiede on edistynyt, ja heidänkin sukupuolensa pystytään selvittämään.

Vierailija
36/94 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi niitä aikoja, kun oman sukupuolen tiedostaminen onnistui yhdessä sekunnissa kurkkaamalla housuihin.

Vierailija
37/94 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea yritykseen matkustella islamilaisiin maihin jos ei passissa lue selkokielellä mikä on.

Kuka haluaisi matkustaa islamilaiseen maahan?

Kyllä naisten pitäisi mennä niihin vapauttamaan siskonsa. Miksi ette mene?

Vierailija
38/94 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan ne haastatteluissa on tyyliä: en tykännyt mekoista vaan halusin kiipeillä puissa, oli kamalaa kun kuukautiset alkoi (no älä, kelläpä ei), en ole tuntenut olevani nainen (no mitä ihmettä sellainen tunne on?) vaan jotain siltä väliltä (eikö kaikilla ole sekä stereotyyppisiä feminiinisiä että maskuliinisia mieltymyksiä/piirteitä?). 

Tällainenkaan ei nähdäkseni tarkoita, että olettaisivat muiden sukupuplikokemuksesta jotain. 

Mun nähdäkseni se nimenomaan tarkoittaa sitä. He olettavat, että jos on nainen, niin tykkää mekoista, ei halua kiipeillä puissa, eikä pidä kamalana asiana kuukautisten alkamista. Tietenkin he olettavat näin, jos perustelevat tuollaisilla asioilla etteivät itse muka ole naisia, koska kokevat tietyt asiat eri tavalla kuin miten naiset (muka) kokevat.

Vierailija
39/94 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on. Ehkä se muu olisi tarpeen. 

Vierailija
40/94 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Jos tuntee ettei ole nainen eikä mies, niin silloinhan automaattisesti ajattelee että sen kuuluisi tuntua jotenkin. Eihän se mitenkään tunnu. Se vaan on. Ihan samalla tavalla ei tunnu miltään onko silmät siniset vai ruskeat. Se näkyy, mutta ei tunnu miltään. Mikään mitä ihminen tuntee ei liity siihen että 0n tiettyä sukupuolta. Ei se millaisista vaatteista pitää, tai millaisista harrastuksista pitää. Ei sekään kenestä on kiinnostunut seksuaalisesti. Seksuaali-identiteetti on ihan eri asia kuin sukupuoli. Silläkään ei ole väliä kumman sukupuolen seurassa viihtyy kaverina. Kaikenlaisia mieltymyksiä voi tietenkin olla eri asioihin liittyen, mutta ei sitä silti muutu sukupuoleltaan joksikin muuksi, jos mieltymykset eivät sovi tietyn sukupuolen stereotypiaan,  sukupuoli ei ole asia joka tuntuu joltain. Se vaan on mikä on.

Minä kyllä tunnen itseni mieheksi, ei epäilystäkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan