Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syrjäseudun työtön kysyy, onko pakko hakea töitä joihin ei julkisilla pääse?

Vierailija
28.03.2026 |

Hei olenko velvollinen hakemaan töitä, kun asun syrjäkylällä ilman autoa, ja busseja ei kulje? En löytänyt tietoa Kelan sivuilta. 

Kommentit (143)

Vierailija
121/143 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loukkaavaa. Olen etsinyt ahkerasti työtä. Saan kai kysyä täällä aiheesta, jos en omista autoa? Miten se liittyy siihen, ettei pyrkimyksenäni olisi työllistyminen? Muutto oli pakko. Asiaan liityti omaisen kuolema ja suvun avun tarve.

Olisit sitten hommannut suvullesi toisella tavalla apua kuin että sukusi lisäksi vielä sinäkin ryhdyt yhteiskunnan elätiksi. Tajuatko, että nyt käytännössä minä maksan sinun ja sukusi elättämisen? Onpa kivaa.

Vierailija
122/143 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae vaan mutta niin pas kalla hakemuksella että et varmaan työllisty;) Niin mää oon tehny että saa ne pakolliset täyteen. Toki sitte tietty hyviä hakemuksia jos on kävelymatkan päässä ja kiva duuni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/143 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa miettiny iteki. Nykyinen asuinpaikka on maaseudulla, mutta on hyvät kulkuyhteydet. En ole silti ollut töissä juuri ikinä kuin lyhyitä pätkiä. Psyykkinen vointi/autisminkirjo. Koen etten voi muuttaa miesystävän paikkakunnalle, koska siellä on huonommat kulkuyhteydet mahdollisiin työpaikkoihin. Terveydenhuolto tätä yrittää, että minun ongelmat pitäisi ratkaista sillä että muutan miehen luo/lähelle. Se ei kuutenkaan onnistu, ellei minulle määrätä ensin eläke. Autismin kirjo vaan kun ei ole sairaus.

Vierailija
124/143 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska hakemuksia laittaa sen 4 kpl nii saa täyet rahat. Ainakin pomot saa sitten töissä plärätä paskaa mitä niille on eduskunnasta annettu. Hehehehehehe

Vierailija
125/143 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä työpaikat niin tiukilla, että tuskin kukaan haluaa työntekijää, joka ei kykene töihin kulkemaan. Kysyvät asiaa viimeistää haastattelussa, jos semmoiseen ylipäänsä koskaan edes pääset 

Vierailija
126/143 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit hakea ihan huoletta, koska hakijoita on satoja, etkä kuitenkaan tule valituksi.

Vierailija
127/143 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjusta huokuu pahoinvointi. Joku kysyy ihan asiallisesti ja joutuu puolustautumaan, koska koko suur-Helsinki luonnosta vieraantuneine mielineen loukkaantuu, kun kuvittelee ap:n vain käyttävän yhteiskuntaa hyväkseen ja lusivan syrjäseudulla tahallaan. Pakkotilanne on pakkotilanne. Siihen voi liittyä lähisuvun äkillisiä kuolemia, esim. perintötalo tai -tila jota pitää käsitellä ja hoitaa ennenkuin sen voi arvioituttaa ja myydä eteenpäin tms. Sitä ei alle 60-vuotias tajua. X-sukupolvi hautaa kohta boomerivanhempansa, ja niitä vanhoja taloja ja tiloja ja perintöjä avautuu maisemassa enemmänkin. Se ei kerro  mitään ihmisen laiskuudesta että menee sell. tilanteessa vanhempiensa jäljet hetkeksi siivoamaan ja muuttaa lapsuudenkotiinsa. Olen tällaisen sekasotkun keskellä itse, ja pari kaveriakin. Ja niihin liittyy kuollut/ kuoleva vanhempi ja talo. Aina.

Mikään noista tilanteista ei pakota asumaan siellä kuusessa.

Tämä! Olen syrjäseudulta paennut nuorena, ja olen tismalleen tuota mieltä. On typerää kuvitella, että syrjäseudusta puhuisi näin vain helsinkiläiset tms. Kaikista rajuimmat näkemykset syrjäseutua vastaan on heillä, jotka ovat sieltä lähteneet ja nähneet sitä touhua tarpeeksi.

Olen rehellisesti sitä mieltä, ettei syrjäseutu ole hyvä paikka lasten ja nuorten kanssa. Siellä näkee paljon työttömyyttä, alkoholismia, yksinäisiä vanhuksia ja toivottomuutta. Luontopuheet ovat myös järjettömiä, kun tämä niin sanottu luonto on pitkälti talousmetsää muutenkin. 

Tuosta talousmetsästä tunnistaa trolliksi.

Vierailija
128/143 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mikään perusoikeus muuttaa maalle ja olettaa, että yhteiskunta elättää. Erikoista ajattelua, että voisi vaan ajatella, että ulkoistaa työnteon muille ja itse keskittyy nauttiman luonnon rauhasta muiden verorahoilla elellen.

Ei sitten sulle vähä-älyiselle tullut mieleen, että jotkut syntyvät siellä maaseudulla ja ovat asuneet siellä lapsesta saakka?

Vierailija
129/143 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun pienessä kylässä jossa on vain 4-5 mahdollista työpaikkaa. En omista autoa ja olen 55+. Olen osa-aikatyössä pätkittäin. Aiemmin tarvitsi vain kysyä lisätunteja työnantajilta, nyt helmikuun alusta täytyy hakea 1 työpaikkaa/kk kolmen kuukauden jaksoissa. Nuo työpaikat 3 kk pitää olla erit, mutta seuraavaan jaksoon saa taas laittaa samat. Koska täällä ei ole vaihtoehtoja enempää eikä kulkumahdollisuuksia juurikaan. 

Vierailija
130/143 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse hakea mitään muuta kuin määrätyt paikat. 

Vierailija
131/143 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet. Tiedän tilanteen, jossa työtön joutui karenssille, kun ei autottomana suostunut ottamaan osa-aikatyötä vastaan 40kilometrin päässä paikassa, jossa ei julkisia kulje. Ja ei auttanut valitus.

Vierailija
132/143 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet. Tiedän tilanteen, jossa työtön joutui karenssille, kun ei autottomana suostunut ottamaan osa-aikatyötä vastaan 40kilometrin päässä paikassa, jossa ei julkisia kulje. Ja ei auttanut valitus.

Tämä henkilö kyllä muutti työn perässä myöhemmin isommalle paikkakunnalle. Mutta ei se tuohon hetkeen auttanut.

Vierailija
133/143 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haet pelkkiä etätöitä avoimilla hakemuksilla. (Ja olet koko loppuelämäsi työtön)

Itse teen etätöitä, jotka hain avoimella hakemuksella!

Vierailija
134/143 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi.

Olen itse 55+ pitkäaikaistyötön (kai voisi sanoa, jo), kun viimeiset 15 v olen onnistunut saamaan pelkkää pätkätyötä ja erilaisia työllistämistöitä tai määräaikaisuuksia. Kun muutin maalle vähän auttelemaan tulevan perintötalon/ perheen kesämökin kanssa, löysinkin lähikylältä ilokseni työtä.  
Eli näinkin päin voi käydä. Pakko kommentoida tähän niin negatiiviseen ketjuun. Täällä meillä kulkee bussi tunnin välein toukokuun loppuun asti. Kesäaikana ei kulje mitkään bussit, mutta tuohon keskustaan on alle puolen tunnin pyörämatka. Ja tarvittaessa voisin soutaakin töihin.

Jokaiselle joka aidosti rakastaa luontoa ja eläimiä, ja rakastaa viljellä itse kasviksensa pottunsa ja marjansa/ omppunsa, rakastaa lintujen laulua ja vuodenaikoja, suosittelen vilpittömäsi syrjäseudulle muuttamista. 
Kainuu Lappi ja Pohjanmaa ovat täynnä rapistuvia, upeita vanhoja, jopa hist. taloja. Täällä on kaunis ja puhdas luonto, hyvä vesi, terve ilma hengittää. On upeita puhtaita jokia/järviä ja kunnon talvi. 
Habaa saa kyllä olla käsivarressa, ja puutyönteosta tulee nk. uusi harrastus. Voi unohtaa ne kaupunkikuntosalien kävelykoneet, joihin ihmiset ahtautuvat työpäivänsä jälkeen ja tuijottavat sitten katosta roikkuvaa telkkaria siinä kävellessään. Ne unohtaa kyllä nopeasti, kun kävelee ihan omaa tonttia ja karsii puita samalla. 
Mutta lisääntyneet "kotityöt" eivät haittaa mua ainakaan, kun ei tartte kaupungin sardiinpurkkipinossa asua ja kuunnella seinänaapurin kajarien jyskytystä yöt läpeensä.

Ennenvanhaan se tarvittava liikunta saatiin juuri näistä.

Pysykää nyt muutkin positiivisina, voimia ap:lle ja muillekin. Syrjäkylältäkin voi löytää työtä
Syrjäseudun N50+

Kyllä se viiskymppisenä elämä hymyilee siellä korvessakin, mutta tulee sekin aika kun itse on siinä kunnossa, ettei pärjää yksin ok-talossa. Ei ole lähistöllä terveydenhuoltoa, kauppaa ym palveluita mitä tarvitsee usein. Ja ehkä kukaan ei osta sitä perähörölän mökkeröistä, joten sinne jää rahatkin. Perillisille tietää ongelmia. 

Vierailija
135/143 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää keskustella työkkäri virkailijan kanssa. Itse sanoin että pääsen vain linja-autolla töihin, asun kylläkin kaupungissa joten täällä kulkee bussit enemmän kun maalla.

Vierailija
136/143 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma 30 km voi polkea fillarilla töihin. Niin sanottiin minulle työkkärissä Ne työkkärissä meinas että menen työkokeiluun 9 eurolla päivässä 30 km matkan yhteen suuntaan. Olisi pitänyt polkea tuolla autojen kaistalla tien reunassa koska ei ole pyörätietä.

Vierailija
137/143 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä idea on ylipäätään asua syrjäseudulla ilman autoa jos julkinen liikenne ei toimi?

Vierailija
138/143 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovi vanhan kylällä asuvan asukkaan kanssa että käyt auttelemassa häntä ma-pe ja sovi työkkärin kanssa.

Vierailija
139/143 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tilanne on menossa niin kestämättömään suuntaan että jokainen joutuu miettimään omia selviytymiskeinojaan. Voi olla että jossain vaiheessa sosiaalitukia maksetaan vain niille jotka niitä kipeimmin tarvitsevat. Sitten on vaan pakko miettiä kannattaako asua syrjässä, saako siellä itselleen toimeentulon. Vai onko lähdettävä jopa toiseen maahan etsimään töitä. 

Vierailija
140/143 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei, ei ole mopedia. Polkupyörä on. Samaa mietin tässä itse, tosin osapäivätöissä käyvänä työttömänä. Eli itse mietin, kuinka pitkän matkan työkkäri velvoittaa työttömän pyöräilemään töihin? Täällä meillä on onnikkayhteydet ainoastaan talvisaikaan, koska koululaiskuljetukset.

Itsellä lähin bussipysäkki 11km päässä. Siitä lähimpään kirkonkylään vielä 7km. Periaatteessa ei ole velvoitetta hakea työtä mistään välimatkojen takia, mutta ei usko ettei mulla ole autoa, joten velvoite hakea 2 työpaikkaa noin 50km säteellä. Tosin teen myös osa-aikatyötä, mutta se ei vähennä työnhakuvelvoitetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi