Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies valehteli tuloistaan, mitä nyt?

Vierailija
28.03.2026 |

Sattumalta yhteisen lapsemme kautta sain tietooni miehen oikeat vuositulot. Palkkatulojen lisäksi oli reippaasti pääomatuloja. 

Summa summarum, olen maksanut enemmän asuntolainaa miehen valheiden vuoksi. 

Avioero? 

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen idiootti maksaa enemmän asuntolainaa kuin pitäisi?

Mitä tarkoitat? Luulin että maksamme tulojemme mukaan. 

Ap

Onko teillä siis asunnon omistus jaettu tulojen mukaan? Muussa tapauksessa tuossa ei ole mitään järkeä. Jos omistus on 50/50, niin molemmat maksavat samassa suhteessa, oli tulot mitkä tahansa.

Vierailija
62/86 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ap on jo päätöksensä erosta tehnyt, suosittelen häntä etenemään nopeasti.

Toivottavasti ei avioehtoa ole jolloin kaikki jaetaan puoliksi. Siinä ei miehen auta sanoa että varat ovat ajalta ennen liittoa ja tällöin ap tulee olemaan taloudellinen voittaja.

Lapsi jää lähes aina äidille ja isän osuus jää maksajaksi. Tämä sovitaan erikseen. 

Ikävin osuus on se, että talo menee joko myyntiin tai toinen ostaa toisen ulos. Mutta kyllä hetki vuokrallakin menee hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei lasketa ollenkaan, vaan kumpikin maksaa mitä milloinkin. Suhteen alkaessa kummallakaan ei ollut omaisuutta, joten tavallaan kaikki on yhdessä kerätty.

Meillä sama. Kun perhe ollaan, niin se maksaa kummalla sattuu olemaan enemmän tilillä. 

Kulut ollaan jaettu

a. minä maksan auton sekä asuntolainan + vakuutukset

B. Hän maksaa vastikkeet, sähkön, netin ym.

Kyllä, minulla menee kuukausittain enemmän, mutta entäs sitten? Samaa konkurssia ollaan.

Vanhentunut ja typerä ajatusmalli. Kyllä molemmilla pitää olla omansa ja niitä vertailemalla tiedetään miten kulut jakautuu.

Vierailija
64/86 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ne pääomatulot on aiempien vuosien palkkatuloista säästämällä saatu.... Kahdestiko ne samat rahat pitää yhteisiin kuluihin antaa?

Mulla pääomatulot on nimenomaan säästämistä. Puoliso säästää tilille ja saa pienet pääomatulot, minä säästän osakkeisiin ja saan enemmän. Mikään ei estä puolisoa tekemästä samoin. Kumpikin laittaa tuon tulon kasvamaan korkoa korolle. Olis aika pöljää jos mun pääomatulot otettaisiinkin yhteiseen käyttöön. Ainakin siinä kohtaa vaatisin puolisoakin laittamaan säästönsä kunnolla töihin.

Minun pääomatulot ovat metsätuloja. Viime vuonna oli isot tulot harvennuksista. Ei kehtaisi pimittää niitä.

Vierailija
65/86 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pääomatulot on nimenomaan säästämistä. Puoliso säästää tilille ja saa pienet pääomatulot, minä säästän osakkeisiin ja saan enemmän. Mikään ei estä puolisoa tekemästä samoin. Kumpikin laittaa tuon tulon kasvamaan korkoa korolle. Olis aika pöljää jos mun pääomatulot otettaisiinkin yhteiseen käyttöön. Ainakin siinä kohtaa vaatisin puolisoakin laittamaan säästönsä kunnolla töihin.

Kyseessä ei ole puoliso jos teillä on erillistaloudet. Avioliitossa ei ole mitään "minun ja sinun se ja se" vaan kaikki on yhteistä. 

Älkää menkö liittoihin näihin individualististen hyväksikäyttäjäukkojen kanssa.

Vierailija
66/86 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne pääomatulot on aiempien vuosien palkkatuloista säästämällä saatu.... Kahdestiko ne samat rahat pitää yhteisiin kuluihin antaa?

Sinä et ilmeisesti ajattele että teillä on pitkä yhteinen tulevaisuus? Ja tuottaako sun pääoma enemmän kuin laina vie? Vai kannattaisiko pääomatuloilla lyhentää velkapääomaa? 

Meidän yhteinen asunto on maksettu jo 8 vuotta sitten. Mulla on velkaa osin perimästäni luukusta, puolisolla ei ole velkaa. Ja kyllä, pääoma tuottaa enemmän kuin korot (vähennyskelpoisetkin vielä :) ) vie.

Meidän talous perustuu siihen että kumpikin maksaa omat kulunsa ja puolet yhteisiksi sovituista. Emme käytä asuntoa tulojen suhteessa, joten emme maksa asumisesta tulojen suhteessa vaan puoliksi.Silloin kun yhteisiä kuluja vuosituhannen alussa mitoitettiin, kummallakin oli vain palkkatulot ja pieni puskuri.

Avoliitto ja testamentti huolehtivat erosta ja kuoleman jälkeisestä jaosta kuten olemme halunneet.

Vierailija
67/86 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä ei ole puoliso jos teillä on erillistaloudet. Avioliitossa ei ole mitään "minun ja sinun se ja se" vaan kaikki on yhteistä. 

Eli jos itse haluaa säästää yhteisten kulujen jälkeen mutta puoliso kuluttaa niin omat ylijäämät on vaan annettava toiselle käyttöön? Höpön löpön kuules.

Vierailija
68/86 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nonniin. Feministit alkavat syyttämään vain ja ainoastaan miehiä. 

Vierailija
69/86 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on valehdellut tuloista niin ehkä myös menoista. Isoja velkoja?

Vierailija
70/86 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos itse haluaa säästää yhteisten kulujen jälkeen mutta puoliso kuluttaa niin omat ylijäämät on vaan annettava toiselle käyttöön? Höpön löpön kuules.

Tietenkin. Jos on yhteinen lapsi, asunto ym. On sinun tuettava vaimoasi taloudellisesti. Hän on mahdollisesti vain kotihoidon tuella. Älä ole suhteessa itsekäs.

Vierailija
71/86 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se on valehdellut tuloista niin ehkä myös menoista. Isoja velkoja?

Jotain vakavaa on pakko löytyä taustalta

Vierailija
72/86 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ensiasunto on laitettu vuokralle ja kummasti sen tuotto on laskettu mun tuloihin kun lainan hoitoa laskettiin 🤔

Ap

Jaa, no jos kerran sun pääomatulot lasketaan, niin sitten pitäisi laskea puolisonkin. Siinä kohti asiassa ei ole enää mitään epäselvää.

Vierailija
73/86 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin. Jos on yhteinen lapsi, asunto ym. On sinun tuettava vaimoasi taloudellisesti. Hän on mahdollisesti vain kotihoidon tuella. Älä ole suhteessa itsekäs.

Mahdollisesti? Kai vaimoli nyt itse tietää onko töissä vai kotona. Etkä ymmärtänyt kysymystä: yhteisten tulojen jälkeen, eli yhteiset tulot on maksettu. Tarkkana nyt.

Vierailija
74/86 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten on turha valehdella enää nykypäivänä että ei olisi vain ja ainoastaan miestem rahojen perässä. Tämä johtaa väkisinkin siihen että nainen tekee itsestään maksullinen 

Vierailija
75/86 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ap on jo päätöksensä erosta tehnyt, suosittelen häntä etenemään nopeasti.

Toivottavasti ei avioehtoa ole jolloin kaikki jaetaan puoliksi. Siinä ei miehen auta sanoa että varat ovat ajalta ennen liittoa ja tällöin ap tulee olemaan taloudellinen voittaja.

Lapsi jää lähes aina äidille ja isän osuus jää maksajaksi. Tämä sovitaan erikseen. 

Ikävin osuus on se, että talo menee joko myyntiin tai toinen ostaa toisen ulos. Mutta kyllä hetki vuokrallakin menee hyvin.

Mun veljen ex-vaimo luuli, että noinhan se menee. Ei mennyt. Ei ollut avioehtoa, mutta oli testamentti, jonka mukaan veljen saama perintö ja sen tuotto / tilalle hankittu omaisuus oli avio-oikeuden ulkopuolella ja niin käytännössä jaettiin vain ex-kälyn osuus. Avioehto olisi pelastanut hänen omaisuutensa hänelle itselleen, mutta kun se avioehto on paha paha, niin eihän sitä voinut tehdä.

Vierailija
76/86 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies valehtelijoita tuloistaan ja sinä valehtelisin että rakastaisit jotain muuta kuin miehen rahoja

Vierailija
77/86 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kysy miehen motiivia tähän, että miksi ei ole maksanut yhteistä asuntolainaa samassa suhteessa kanssasi, vaikka hänellä on tuloja? Päätä vastauksen jälkeen mitä teet. Palstalaiset sitä ei voi päättää.

Mitä muuta syytä siihen olisi kuin oman omaisuuden kasvattaminen puolison kustannuksella? 

No siinähän se tulevan keskustelun hauskuus piileekin, että minkälainen meriselitys on tulossa.

Vierailija
78/86 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen idiootti maksaa enemmän asuntolainaa kuin pitäisi?

Mitä tarkoitat? Luulin että maksamme tulojemme mukaan. 

Ap

Jos on yhteinen asunto niin lainaa maksetaan omistussuhteen mukaan.

Vierailija
79/86 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bestikseni kertoi että eron tullessa mies joutuu maksamaan puolet palkastaan exälleen, mutta en tiedä kuinka monta vuotta - ei kai sentään ikuisesti, vai onko se pysyvästi?

Vierailija
80/86 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bestikseni kertoi että eron tullessa mies joutuu maksamaan puolet palkastaan exälleen, mutta en tiedä kuinka monta vuotta - ei kai sentään ikuisesti, vai onko se pysyvästi?

Suomessa ei ole tuollaista sääntöä. Toki yhteisistä lapsista pitää maksaa elareita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän