Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies valehteli tuloistaan, mitä nyt?

Vierailija
28.03.2026 |

Sattumalta yhteisen lapsemme kautta sain tietooni miehen oikeat vuositulot. Palkkatulojen lisäksi oli reippaasti pääomatuloja. 

Summa summarum, olen maksanut enemmän asuntolainaa miehen valheiden vuoksi. 

Avioero? 

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet höynäytetty hölmö. Jos asunto on puoliksi teidän, tottakai asuntolainakin maksetaan puoliksi. Ei siihen tulojen pitäisi mitään vaikuttaa. 

Ai jaa, jos toinen hoitaa vaikka lapsia kotona niin hänenkin pitää maksaa puolet? 

No, se on työllä  rahan korvaamista

Vierailija
42/80 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö olisi järkevämpää ottaa kummallekin erilliset lainat joko 50%/50% (omistussuhteen mukaan) tai jos toinen ei kykene yhtä isoon lainaan, niin esim. Mun isotuloinen serkku omistaa asunnosta 75% ja keskituloinen vaimo 25%. Kummallakin on omat henkilökohtaiset lainat.

Pankit oli aikoinaan tosi nihkeitä kun mietimme kahta erillistä lainaa asuntoomme.

Joskus lamavuosien jälkeen meni TV-sarja, jonka nimi oli  Ilman kavaluutta.  Päähenkilö joutui kärsimään yhteislainan seurauksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mies oikeasti valehdellut vai onko kysymys vain siitä, että koskaan ei ole sovittu yhteisesti, mitä tarkoitetaan, kun puhutaan "tuloista".

Miksi vain palkkatulot laskettaisiin, eihän siinä mitään järkeä ole. 

Esimerkiksi minä en miellä pääomatulojani ollenkaan samalla tavalla tuloikseni kuin palkkatulot. Pääomatuloni menevät minulla saman tien takaisin sijoituksiin, joten en miellä niitä käytettävissä oleviksi tuloiksi.

Tietenkin tarkasti ajateltuna pääomatulot ovat myös tuloja. Mutta jos keskustelisin puolisoni kanssa kummankin tuloista täsmentämättä "tuloja" mitenkään tarkemmin, voisin hyvin puhua pelkistä palkkatuloistani ihan ajattelemattomuuttani ilman minkäänlaista hämäys- tai huijaustarkoitusta.

Vierailija
44/80 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei lasketa ollenkaan, vaan kumpikin maksaa mitä milloinkin. Suhteen alkaessa kummallakaan ei ollut omaisuutta, joten tavallaan kaikki on yhdessä kerätty.

Vierailija
45/80 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa että tällaiset uusperhekuviot tällä kertaa.

Ihan ydinperhe on. 

Ap

eipä ole kauaa, kun kerran jo keksit syyn erota.

Vierailija
46/80 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mies oikeasti valehdellut vai onko kysymys vain siitä, että koskaan ei ole sovittu yhteisesti, mitä tarkoitetaan, kun puhutaan "tuloista".

No esim jos sijoitustulo on osakesäästötilillä niitä ei voi nostaa sieltä muuten koko tilin idea menee, koska nostettaessa joutuu maksamaan verot. Noita rahoja ei siis voi käyttää elämiseen.

Vierailija
47/80 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene verotoimistoon ap, saat sieltä tarkat verotiedot, ja ehkäpä usealta vuodelta.Esitä miehellesi omat ja hänen tulonsa usealta vuodelta vertailun vuoksi. Kysy miksi on valehdellut.  Hän voi jatkossa maksaa ja sinä pidät maksuista taukoa, kunnes olette molemmat maksaneet yhtä paljon. Simppeliä.

Vierailija
48/80 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä olette maksaneet asuntolainaa tulojen suhteessa jos asunto omistetaan 50/50. Tietysti jos olette naimisissa ilman avioehtoa niin sitten asialla ei tietysti ole väliä, mutta silloinhan silläkään ei ole mitään väliä jos mies on pimittänyt omaisuuttaan kun sinä saisit erossa joka tapauksessa siitä puolet.

No onhan sillä nyt vähän väliä jos avioliitto kestää vaikka 30 vuotta ja tuon ajan toisella on käytettävissä 2000e itseensä ja toisella 500e koska hän maksaa enemmän yhteisiä tuloja. Kaikki eivät suunnittele eroavansa.

Vierailija
49/80 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä normi ihminen nyt olisi huomioinut pääomatulot ja kertonut niistä avoimesti. Todella ikävä tilanne.

Kyllä kun yhteen mennään ja perhe perustetaan niin silloin yhteen hiileen puhalletaan eikä yritetä hyötyä toisesta.

Jos omaisuutta toisella enemmän voi tehdä ja kannattaakin tehdä avioehto erotilanteita ajatellen, mutta kyllä kaiken pitää olla avointa. Harmittaa näin tavallisena miehenä, että sinulla noin typerä ja itsekäs mies. Toivottavasti osaa ja tajua hyvittää vielä kaiken. 

Vierailija
50/80 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö olisi järkevämpää ottaa kummallekin erilliset lainat joko 50%/50% (omistussuhteen mukaan) tai jos toinen ei kykene yhtä isoon lainaan, niin esim. Mun isotuloinen serkku omistaa asunnosta 75% ja keskituloinen vaimo 25%. Kummallakin on omat henkilökohtaiset lainat.

Pankit oli aikoinaan tosi nihkeitä kun mietimme kahta erillistä lainaa asuntoomme.

Jaa. Meidän tapauksessa tuli pikemminkin kuva että se on ihan normikäytäntö.

Vierailija
51/80 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioero vireille ja 50% miehen omaisuudesta on sinun. Vielä pelaat hyvin elarit niin hyvin menee.

Vierailija
52/80 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi minä en miellä pääomatulojani ollenkaan samalla tavalla tuloikseni kuin palkkatulot. Pääomatuloni menevät minulla saman tien takaisin sijoituksiin, joten en miellä niitä käytettävissä oleviksi tuloiksi.

Tietenkin tarkasti ajateltuna pääomatulot ovat myös tuloja. Mutta jos keskustelisin puolisoni kanssa kummankin tuloista täsmentämättä "tuloja" mitenkään tarkemmin, voisin hyvin puhua pelkistä palkkatuloistani ihan ajattelemattomuuttani ilman minkäänlaista hämäys- tai huijaustarkoitusta.

No kyllä aika itsekäs huijari pitää olla jos ei puolisolleen kerro omaisuudestaan ja maksattaa vähemmän omaisuutta kerryttäneellä vaimolla isomman osuuden asuntolainasta jos laina 50-50.

T. Tavallinen mies jolla itselläänkin vähän omaisuutta ja tulisi mieleenkää vaimolla maksattaa omaa elämistä. Päinvastoin minun tehtävä maksaa perheemme kuluja enemmän kun vaimo hoiti yhteisiä lapsiamme

Vierailija
53/80 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet höynäytetty hölmö. Jos asunto on puoliksi teidän, tottakai asuntolainakin maksetaan puoliksi. Ei siihen tulojen pitäisi mitään vaikuttaa. 

Ai jaa, jos toinen hoitaa vaikka lapsia kotona niin hänenkin pitää maksaa puolet? 

Jos puoliso ei ole antanut hyväksyntää kotona olemiselle ja suostu maksamaan asuntolainaa, niin kyllä.

Mutta jos ei äitiysraha tai kotihoidontuki riitä? Tehdäänkö velkakirja puolisolle? 

Vierailija
54/80 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei lasketa ollenkaan, vaan kumpikin maksaa mitä milloinkin. Suhteen alkaessa kummallakaan ei ollut omaisuutta, joten tavallaan kaikki on yhdessä kerätty.

Meillä sama. Kun perhe ollaan, niin se maksaa kummalla sattuu olemaan enemmän tilillä. 

Kulut ollaan jaettu

a. minä maksan auton sekä asuntolainan + vakuutukset

B. Hän maksaa vastikkeet, sähkön, netin ym.

Kyllä, minulla menee kuukausittain enemmän, mutta entäs sitten? Samaa konkurssia ollaan.

Vierailija
55/80 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ne pääomatulot on aiempien vuosien palkkatuloista säästämällä saatu.... Kahdestiko ne samat rahat pitää yhteisiin kuluihin antaa?

Mulla pääomatulot on nimenomaan säästämistä. Puoliso säästää tilille ja saa pienet pääomatulot, minä säästän osakkeisiin ja saan enemmän. Mikään ei estä puolisoa tekemästä samoin. Kumpikin laittaa tuon tulon kasvamaan korkoa korolle. Olis aika pöljää jos mun pääomatulot otettaisiinkin yhteiseen käyttöön. Ainakin siinä kohtaa vaatisin puolisoakin laittamaan säästönsä kunnolla töihin.

Vierailija
56/80 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ne pääomatulot on aiempien vuosien palkkatuloista säästämällä saatu.... Kahdestiko ne samat rahat pitää yhteisiin kuluihin antaa?

Mulla pääomatulot on nimenomaan säästämistä. Puoliso säästää tilille ja saa pienet pääomatulot, minä säästän osakkeisiin ja saan enemmän. Mikään ei estä puolisoa tekemästä samoin. Kumpikin laittaa tuon tulon kasvamaan korkoa korolle. Olis aika pöljää jos mun pääomatulot otettaisiinkin yhteiseen käyttöön. Ainakin siinä kohtaa vaatisin puolisoakin laittamaan säästönsä kunnolla töihin.

Lisäksi se yhteinen budjetti on mitoitettu aluperinkin niille palkkatuloille.

Vierailija
57/80 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos puoliso ei ole antanut hyväksyntää kotona olemiselle ja suostu maksamaan asuntolainaa, niin kyllä.

Päivähoitomaksut on säästyneet ja nainen on hoitanut lasta miehenkin osalta.

Totta esimerkiksi meillä 350 €/kk, saako tämän huomioida? 

Vierailija
58/80 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä et ilmeisesti ajattele että teillä on pitkä yhteinen tulevaisuus? Ja tuottaako sun pääoma enemmän kuin laina vie? Vai kannattaisiko pääomatuloilla lyhentää velkapääomaa? 

Vierailija
59/80 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin noh, mistähän kaikesta muusta hän valehtelee kuin varallisuudestaan. Ainakin suojaamaton seksi kannattaa lopettaa.

Vierailija
60/80 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ensiasunto on laitettu vuokralle ja kummasti sen tuotto on laskettu mun tuloihin kun lainan hoitoa laskettiin 🤔

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi