Miten jaksaa ja ehtiä lapsen harrastusrumbaa harkkoineen ym?
Laitoin lapsen vähän kuin kokeeksi vain yhteen harrastukseen, ensimmäiseen ikinä hänellä. No pian osoittautui, että hän on siinä lahjakas ja todella motivoitunut ja yhtäkkiä harkkoja on koko ajan, monta kertaa viikossa ym. tapahtumia niiden päälle. Kaikkiin pitää kuskata edestakaisin, kukaan muu ei asu tällä suunnalla niin mitään kimppakulkemisia ei ole tarjolla, monesti ne on suoraan koulusta niin on huolehduttava eväät, sitten on kaikki varustehankinnat, varustehuolto vie minulta paljon aikaa jne. Tuli selväksi, että jos alkaa himmailemaan ja osallistuu vain kerran viikossa, niin putoaa kelkasta heti, ja jää käytännössä ulkopuolelle. Miten ihmeessä te ehditte ja jaksatte tämän harrastusrumban? Lapsen toinen vanhempi ei osallistu, tukiverkostoa tällaiseen meillä ei ole. Nykyään minun koko elämä on vain työ, lapsen harrastusrumba ja kiireellä parit kotityöt, viikonloppuisinkin ollaan harrastuksessa kiinni. Lapsi kuitenkin tykkää todella paljon harrastuksestaan eikä halua sitä lopettaa.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Ekaluokkalainen, miten hän jaksaa? Aika pieni vielä.
Jaksaa kyllä kun tykkää siitä niin paljon. Saa harkoista ym kaikesta paljon iloa ja energiaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai no sitten jos ette asu yhdessä,niin ei muuta kun tsemppiä. Sit kun lapsi siinä iässä, et saa mopon alle niin voi helpottaa, ellei sitten pääse treeneihin pyörällä tai bussilla itte vai onko liian pitkät välimatkat?
Lapsi on ekalla, joten ei tule aikoihin siihen ikään, että voisi kulkea itse.
Lähinnä sitä ryhdyin kyselemään, että olisiko jollain vinkkejä omaan jaksamiseen tällaisessa.
ApMonikin ekaluokkalainen kulkee itse julkisillakin kouluun. Mikset opeta sille lapselle jo huolehtimaan treenikamoista ja kulkemisesta? Missä vaiheessa se on valmis? Jos vuosien päästä,niin voi sitä silti alkaa harjoittelee.
Meiltä liian hankala ja vaarallinen reitti, ensin pitää kulkea kilsa pysäkille, ajaa bussilla vaihtopysäkille isoon liikennesolmuun ja siinä osata vaihtaa oikeaan bussiin eri pysäkiltä, ympärillä kova liikenne ja niitä harkkoja on eri paikoissa, eli pitää osata eri reitit eri paikkoihin ja muistaa milloin on missäkin, ja kaikissa paikoissa vielä pysäkiltä pitkä kävely. Ei ole realistista lapsen kulkea itse. Ap
Miksi te asutte hevonperseessä? Ja miksi valitat vauvapalstalla ongelmasta jonka olet ihan itse aiheuttanut? Valita mieluummin lapselle, niin hän syyllistyy kunnolla.
Vtun idiootti.
Emme asu hevonpeessä vaan pk-seudulla. Harkkoja nyt sattuu olemaan pitkin poikin täällä missä vain. En oikein ymmärrä miksi haluat kirjoittaa noin törkeästi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytön kuormitus se arjessa on. Meillä on kolme kouluikäistä lasta ja kukaan ei edes harrasta erityisen kilpatasolla. Jokaisella on kaksi harrastusta, mutta harrastuspäiviä kolme kullakin. Tuntuu ettei ehdi yhtään mitään muuta kuin kuskaamaan, muistuttamaan varusteista, haalimaan eväitä, selvittämään kuka tuo ja vie kenetkin ja missä välissä. Tuntuu kohtuuttomalta ettei ole mitään omaa aikaa enää koskaan tehdä mitään itselle mieleistä. Ja kuitenkin heillä on vain 2 harrastusta per lapsi, joten ei sekään nyt aivan kohtuuttomasti ole.
No kolmen kanssa tuo onkin ihan älytöntä rumbaa. Yhden kanssa se vielä menee.
Mun lapsi jo 14 mutta ei voi kulkea itse harrastuksiin, koska toiseen 25 km ja toiseen 12, mutta julkisia ei vaan ole. 12 km voisi muuten pyöräillä, mutta 24 km pyöräilyä liikuntaharrastuksen lisäksi illassa on vähän liikaa.
Mulla eri tilanne sikäli, että mies hoitaa oman osansa, tosin on reissutyössä ja paljon poissa.
Paras vinkki mulla on, että ota lapsen harrastus oman harrastamisen ja oman ajan kautta. Yleensä itse käyn sillä aikaa lenkillä, joskus kaupassa tai muilla asioilla jotka pitäisi kuitenkin hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa se iso kaupunki ei enää ole vaarallinen ja uskallat päästää sen sinne itsenäisesti kulkemaan? Loputtomasti saat kuskailla.
Voi herramunjee. Muualla Euroopassa alle 12-vuotiasta ei saa jättää yksin edes kotiin, saati sitten että lähetettäisiin 7-vuotias treenikamojen kanssa bussia vaihtamaan.
Tsemppiä. Itse huolehdin kahden lapsen treenit yksin. Toisella viidesti viikossa toisella neljästi. Kisat päälle. Eli omaa aikaa ei ollut. En kadu silti päivääkään. Eivät ainakaan olleet kadulla "pyörimässä".
Vierailija kirjoitti:
Huoltajahan lapsen on siihen harrastustoimintaan hyväksynyt. Sen jälkeen on huoltajan homma olla mukana mahdollistamassa harrastusta. Luulitko jotain muuta?
Jos huoltajan rahat tai jaksaminen loppuu, loppuu harrastuskin. Vai luulitko sinä, että jossakin on jokin taikakeino, jonka avulla mikä vain sitoutuminen on mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoltajahan lapsen on siihen harrastustoimintaan hyväksynyt. Sen jälkeen on huoltajan homma olla mukana mahdollistamassa harrastusta. Luulitko jotain muuta?
Siis laitoin lapsen ihan kokeilun vuoksi hänen elämän ensimmäistä kertaa harrastukseen. Ja alussa se oli kerran viikossa, ei juuri edes ihmeemmin varusteita tarvi hankkia, ei tapahtumia, ei mitään. Se oli se johon ryhdyin ja sitouduin. Mutta koska lapsi osoittautui lahjakkaaksi, niin hänet ns. nostettiin aktiivisemman ja tiiviimmän harrastamisen porukkaan, käytännössä tästä ei voinut kieltäytyä lopettamalla sanalla koko harrastusta. Ap
Seuraakin voi vaikka vaihtaa jos muualla on paremmat harrastus ajat ja paikat ja sieltä saattaa kenties löytää sitä kuljetus piiriä,jos tästä ei löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai no sitten jos ette asu yhdessä,niin ei muuta kun tsemppiä. Sit kun lapsi siinä iässä, et saa mopon alle niin voi helpottaa, ellei sitten pääse treeneihin pyörällä tai bussilla itte vai onko liian pitkät välimatkat?
Lapsi on ekalla, joten ei tule aikoihin siihen ikään, että voisi kulkea itse.
Lähinnä sitä ryhdyin kyselemään, että olisiko jollain vinkkejä omaan jaksamiseen tällaisessa.
ApMonikin ekaluokkalainen kulkee itse julkisillakin kouluun. Mikset opeta sille lapselle jo huolehtimaan treenikamoista ja kulkemisesta? Missä vaiheessa se on valmis? Jos vuosien päästä,niin voi sitä silti alkaa harjoittelee.
Meiltä liian hankala ja vaarallinen reitti, ensin pitää kulkea kilsa pysäkille, ajaa bussilla vaihtopysäkille isoon liikennesolmuun ja siinä osata vaihtaa oikeaan bussiin eri pysäkiltä, ympärillä kova liikenne ja niitä harkkoja on eri paikoissa, eli pitää osata eri reitit eri paikkoihin ja muistaa milloin on missäkin, ja kaikissa paikoissa vielä pysäkiltä pitkä kävely. Ei ole realistista lapsen kulkea itse. Ap
Miksi te asutte hevonperseessä? Ja miksi valitat vauvapalstalla ongelmasta jonka olet ihan itse aiheuttanut? Valita mieluummin lapselle, niin hän syyllistyy kunnolla.
Vtun idiootti.
Miksi sinä käyttäydyt noin tavattoman huonosti?
-ei ap.
Eikö ole ketään samalta suunnalta? Meillä oli aikanaan kimppakyydeistä suuri apu. Useampia lapsia ja tosiaan harrastukset muuttuivat nopeasti ihan erilaiseksi asiaksi kuin oltiin ajateltu... Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa se iso kaupunki ei enää ole vaarallinen ja uskallat päästää sen sinne itsenäisesti kulkemaan? Loputtomasti saat kuskailla.
Voi herramunjee. Muualla Euroopassa alle 12-vuotiasta ei saa jättää yksin edes kotiin, saati sitten että lähetettäisiin 7-vuotias treenikamojen kanssa bussia vaihtamaan.
Kulkee niitä lapsia yksin kouluunkin bussilla tai siellä vilkkaassa kaupungissa suojateiden yli ruuhka aikaan. Ihan myös ekaluokkalaisia. Mikähän sitten on sopiva ikä kulkea bussilla yksinäisesti?
"tajusin kyllä, että asia on lapselle tärkeä ja halusin, että hänellä on intohimo elämässä. Mulle sitä ei suotu ja siitä oli seurauksia."
Tämä ajatus on minullakin. Olisin itse halunnut jotain "omaa juttua" lapsena, mutta isäni ei antanut harrastaa mitä olisin halunnut. Hän vieläpä lyttäsi minut jo ennalta ettei minulla ole lahjoja siihen. Nykyään kun on oma intohimoisesti harrastavat lapsi joka saa itsetunnon kohotusta siellä lajinsa parissa,, kiitän itseäni siitä että olen jaksanut kannustaa, kuskata ja kustantaa.
T: eri
Ikävää kun jo ekaluokkalaisen vapaa-aika on tuupattu noin täyteen. Pieni lapsi.
Mikset hanki uutta puolisoa joka kuskaa vuoronperään lasta harrastuksiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulkee niitä lapsia yksin kouluunkin bussilla tai siellä vilkkaassa kaupungissa suojateiden yli ruuhka aikaan. Ihan myös ekaluokkalaisia. Mikähän sitten on sopiva ikä kulkea bussilla yksinäisesti?
Sopiva ikä on silloin, kun lapsi on valmis ja vanhempi arvioi hänen selviytyvän. Sinun ei tarvitse sillä vaivata päätäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no nyt ollaankin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs erosit?
No ero ei kyllä tähän asiaan vaikuttanut mitenkään. Johon jo kirjoitin, että toista vanhempaa kiinnostaa omat harrastukset ym enemmän kuin lapsi (jonka hän ehdottomasti alunperin kyllä halusi). Erosin, koska en kestänyt enää sitä, että hän ei osallistu mihinkään lapseen liittyvään. Ap
Näin vähän vanhemman lapsen äitinä voin näin jälkikäteen sanoa, että vaikka oli rankkaa niin kyllä se teini-iässä palkitsi. Oli jotain järkevää ja motivoivaa hommaa ja samanhenkisiä kavereita joiden kanssa just ekaluokasta saakka treenannut. Muistan yhdenkin perjantai-illan kun lähdettiin koulun kentältä pelin jälkeen kotiin - moni luokkakaveri oli siinä viereisellä pihalla vetämässä pussijuomia.
Vtun idiootti.