Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako kolesterolilääkitys? Lähinnä sivuvaikutuksia mietin ja sitä olisko mahdollista ruokavaliolla pudottaa kolesterolia.

Vierailija
26.03.2026 |

Liiallinen ldl ongelmana, kokonaiskolesteroli ok, hdl aavistuksen matala.

Kommentit (85)

Vierailija
81/85 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lääkkeet kuormittavat kehoa ja monet sairaudet ja niiden esiasteet kuten esimerkiksi korkea kolestroli, 2-tyypin diabetes ja korkea verepaine ovat selätettävissä ilman lääkkeitä elintapa- ja ruokailutottumuksia muuttamalla. Itse olen nämä edellämainitut kolme sairautta selättänyt muuttamalla pysyvästi ruokailutottumukseni, lopettamalla tupakoinnin ja pudottamalla pois ylipainon ja lisäksi olen alkanut harrastamaan liikuntaa. Ohjeita ja tukea elämän tapojen muutoksiin olen saanut julkisesta terveydenhuollosta sekä myös netistä itse tietoa hakemalla. 

Ja näin saatiin näppärästi syyllistettyä ne, joiden kolesteroliarvot on paskat johtuen perimästä. Et ole kuitenkaan ruokavaliollasi yhtään parempi ihmisenä kuin he, joilla ruokavalio ei yrityksistä huolimatta toimi. 

Joillakin ihmisillä  (melko harvinaista) todella saattaa perintötekijöistä johtuen olla todella korkea kokonaiskolestroli eikä kolestroliarvoja ole mahdollista saada kohdalleen muuta kuin lääkkeillä. Jokaisen aikuisen kannattaa ne kolestroliarvonsa mittauttaa säännöllisin väliajoin; minulla itsellä kokonaiskolestroli oli melko alhainen, mutta hyvän ja huonon kolestrolin arvot olivat molemmat vinksallaan. Vaikka kolestrolilääke olisi käytössä, niin silti pitäisi myös ruokavalioon kiinnittää huomiota.

Vierailija
82/85 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai ensin ruokavaliolla. Mutta jos se ei auta, niin kannattaa ne lääkkeet ottaa.

Onko ylipainoa? Ja keksitkö ruokavaliosta parannettavaa?

Myös hoikalla kasvissyöjällä voi olla korkea kolesteroli.

Tiedän, olen itse hoikka kasvissyöjä, jolla on ollut korkea kolesteroli.

Sitä kautta tiedän myös, että tälläkin kombolla voi silti olla parannettavaa ruokavaliossa. 

Niinpä, ei kasvissyönti edistä terveyttä.

😂😂😂😂😂😂

No, mulla ei ole niitä lääkkeitä käytössä. Toisin kuin lihansyöjävanhemmillani samanikäisinä. Että jatka toki tuon uskomista. 

Vielä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/85 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokavaliolla voi vaikuttaa kolesteroliin ja rasvoihin. Käy mittauttamassa ne uudestaan vaikka 3 kk kuluttua.

Jos on geneetinen korkea kolesteroli, niin ruokavaliolla ei ole vaikutusta.  Suuri osa muista kuitenkin hyötyy ruokavaliosta. Läheskään kaikille ei tule mitään sivuvaikutuksia lääkkeistä.

Sama koskee geneettistä verenpainetta.

Minulla ei verenpaine pysynyt toivotuissa lukemissa edes lääkkeillä, mutta tehtyäni 5 vuotta sitten 2-tyypin diabeteksen toteamisen yhteydessä pysyviä muutoksia ruokavalioon ja elintapoihini, niin alkoi verenpainekin laskea. Minulla on edelleen verenpainelääkitys eikä sitä enää minulta pois oteta koska olen lääkettä syönyt 30-vuotiaasta asti ja olen nyt 70 v., mutta nyt verenpaine on kuitenkin pysynyt ihanteellisissa lukemissa. Syy korkeaan verenpaineeseni lienee perinnöllistä.

Vierailija
84/85 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

suonten tukkeutuminen on vaarallista ja jos lääke auttaa niin hyvä. voi vaikuttaa kolesteroliin. läskin,voin,kovan rasvan välttö. 

salaatti kuuri,avokadot,oliiviöljyt kovan rasvan tilalle ,voi laskea huonoa kolesterolia,avokado on hyvää rasvaa.

jos sulla korkea kolesteroli ,tee ruoka uunissa ilman voita ja rasvoja. salaattia, perunaa kasviksia,puuroa jne eli lisää terveellistä ruokaa ja rasvaa esim pähkinät, hedelmät jne.lisää liikuntaa vaikka kävely lenkki päivittäin.

juutojen ja kovan rasvan vähentäminen.

Vierailija
85/85 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni todettiin veren huonot rasva-arvot jo noin 15 vuotta sitten ja olen siitä asti syönyt kolesterolilääkkeitä. Minulla on myös ollut saman ajan monenlaista sydänsairautta hoitoineen ja viimeisenä todettiin sepelvaltimotauti noin kolme vuotta sitten, jolloin tehtiin pallolaajennus. Sen jälkeen määrättiin myös toinen kolesterolilääke ensimmäisen rinnalle. Lääkkeillä ja pikkuhiljaa tekemilläni ravitsemusmuutoksilla veriarvoni on saatu sepelvaltimotautipotilaan hoitosuositusten mukaisiksi. Syön EHDOTTOMASTI aina kardiologian erikoislääkärin reseptien mukaiset kolesterolilääkkeet. Jossain vaiheessa lääkettä vaihdettiin lihaskipujeni takia, mutta epäilen kipujen johtuneen myöhemmin todetusta reumasta. Kolesterolilääkkeitä on runsain mitoin erilaisia, joten niitä voi tarvittaessa vaihtaa ja kokeilla toista. Jos lääkärisi päätyy määräämään kolesterolilääkityksen, sinuna söisin ne säännöllisesti - vain otettu lääke auttaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi