Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako kolesterolilääkitys? Lähinnä sivuvaikutuksia mietin ja sitä olisko mahdollista ruokavaliolla pudottaa kolesterolia.

Vierailija
26.03.2026 |

Liiallinen ldl ongelmana, kokonaiskolesteroli ok, hdl aavistuksen matala.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokavaliolla voi vaikuttaa kolesteroliin ja rasvoihin. Käy mittauttamassa ne uudestaan vaikka 3 kk kuluttua.

Jos on geneetinen korkea kolesteroli, niin ruokavaliolla ei ole vaikutusta.  Suuri osa muista kuitenkin hyötyy ruokavaliosta. Läheskään kaikille ei tule mitään sivuvaikutuksia lääkkeistä.

Sama koskee geneettistä verenpainetta.

Ja kyllä ja ei. Ruokavalio ja elämäntapaparannukset riittää vain tiettyyn pisteeseen asti ja sen jälkeen tarvitaan lääkkeet. Mutta kyllä niitä kannattaa kaikkien kokeilla. 

Vierailija
62/75 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa olla tarkka sivuvaikutuksista. Lihaskipua aiheuttava statiini vaikuttaa myös sydänlihakseen. Ei ole ongelmaton juttu. Statiinit voivat myös lisätä sydänsairauksia. 

Sivuvaikutuksia tulee korkeintaan 5% käyttäjistä ja niistäkin suurin osa saa mielikuvitus vaivoja jotka liittyy lähinnä korvienvälin terveyteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän on monta asiantuntija lääkäriä,se vaan kuka on oikeassa?puhetta ihme asioista, olen syönyt statiineja 25 vuotta ,ei ole sivuvaikutuksia milloinkaan ollut! Olo on kuin 55vuotiaalla,m 75v.

Vierailija
64/75 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Whole foods plant based eli wfpb ja kevyttä liikuntaa joka päivä vähintään puoli tuntia.

Vierailija
65/75 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos laittais sen ruokavalion ihan oikeasti kuntoon.

Niitä kasviksia, ihan pirusti joka aterialle.

Ja kasvikset ei ole hedelmiä, perunaa eikä viljaa. Itse kerätyt marjat on ok. Sokeri pois.

Sit lihaa, munia ja puhtaita rasvoja eikä mitään margariineja ja rypsiöljyä.

Ja maitotuotteet minimiin eikä mitään rasvattomia. Tee itse vaikka joku pähkinä maito kahviin ihan vaan pähkinöistä, jos on tarve, mutta ei aikuisen kuulu kiskoa litratolkulla maitoa päivittäin eikä varsinkaan rasvatonta.

Ne virallissuosituksetkin on ihan suht ok, jos oikeasti luet ne ja noudatat sitä tärkeintä ohjetta: KASVIKSIA VÄHINTÄÄN 500G 

Ai niin, mutta kun et. Sä luet sieltä että rasvatonta maitoa ja korvaat kaiken rasvan ja lihan hiilareilla. Välttelet munia, koska niissä on rasvaa. Paitsi sitten kun seassa on kasa sokeria ja jauhoja, niin sitten on terveellistä piirakkaa. Niin ota vaan ne lääkkeet ja jatka pullan syömistä.

Vierailija
66/75 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai ensin ruokavaliolla. Mutta jos se ei auta, niin kannattaa ne lääkkeet ottaa.

Onko ylipainoa? Ja keksitkö ruokavaliosta parannettavaa?

Myös hoikalla kasvissyöjällä voi olla korkea kolesteroli.

Kasvissyöjä eli vegetaristi, joka käyttää munia ja maitotuotteita kuten kermaa ja juustoa. Hänellä voi olla korkea kolesteroli. 

Mutta harvemmin terveellistä vegaaniruokavaliota noudattavalla on korkea kolesteroli. (Eri asia, jos syö epäterveellistä vegaaniruokaa ja tyyliin joka aterialla kookosta.) Tuolloin voi varmasti vegaanillakin olla korkea kolesteroli.

Vierailija
67/75 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lääkkeet kuormittavat kehoa ja monet sairaudet ja niiden esiasteet kuten esimerkiksi korkea kolestroli, 2-tyypin diabetes ja korkea verepaine ovat selätettävissä ilman lääkkeitä elintapa- ja ruokailutottumuksia muuttamalla. Itse olen nämä edellämainitut kolme sairautta selättänyt muuttamalla pysyvästi ruokailutottumukseni, lopettamalla tupakoinnin ja pudottamalla pois ylipainon ja lisäksi olen alkanut harrastamaan liikuntaa. Ohjeita ja tukea elämän tapojen muutoksiin olen saanut julkisesta terveydenhuollosta sekä myös netistä itse tietoa hakemalla. 

Ja näin saatiin näppärästi syyllistettyä ne, joiden kolesteroliarvot on paskat johtuen perimästä. Et ole kuitenkaan ruokavaliollasi yhtään parempi ihmisenä kuin he, joilla ruokavalio ei yrityksistä huolimatta toimi. 

Kyllä se ruokavalio toimii. Pitää vain ymmärtää, mitä oikeasti kannattaa syödä.

No ei toimi kaikille, riippuu perimästä. Minulla on ollut jo 30-vuotiaana kokonaiskolesteroli 6,8. Olin silloin hoikka, fyysisesti raskaassa työssä, kuljin joka paikkaan polkypyörällä ja en ollut syönyt lihaa yli 10 vuoteen. Söin täysin suositusten mukaan kuukauden, yhtään kovaa rasvaa ei mennyt kurkusta alas ja Benecol tuotteita käytin suositusten mukaan. Tuloksena HDL laski alle suosituksen ja LDL ei muuttunut mihinkään.

Silloin en vielä suostunut aloittamaa lääkitystä. Keski-iässä annoin periksi ja lääkityksestä ei ole ollut mitään haittavaikutuksia. 

Kyllä toimii, et vain tajunnut miten pitäisi syödä. Sun ruokavalioshan näyttää ihan hirveeltä.

Ruokavaliolla ei poisteta geenejä. Tämä on biologinen totuus, vaikka kuinka besserwisserit muuta väittää. T. Geenitutkija

Vierailija
68/75 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai ensin ruokavaliolla. Mutta jos se ei auta, niin kannattaa ne lääkkeet ottaa.

Kasvissyöjä eli vegetaristi, joka käyttää munia ja maitotuotteita kuten kermaa ja juustoa. Hänellä voi olla korkea kolesteroli. 

Mutta harvemmin terveellistä vegaaniruokavaliota noudattavalla on korkea kolesteroli. (Eri asia, jos syö epäterveellistä vegaaniruokaa ja tyyliin joka aterialla kookosta.) Tuolloin voi varmasti vegaanillakin olla korkea kolesteroli.

Vegaanilla voi olla korkea kolesteroli, vaikka ei söisi koskaan kookosta. Koska geenit.

Vierailija
69/75 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lääkkeet kuormittavat kehoa ja monet sairaudet ja niiden esiasteet kuten esimerkiksi korkea kolestroli, 2-tyypin diabetes ja korkea verepaine ovat selätettävissä ilman lääkkeitä elintapa- ja ruokailutottumuksia muuttamalla. Itse olen nämä edellämainitut kolme sairautta selättänyt muuttamalla pysyvästi ruokailutottumukseni, lopettamalla tupakoinnin ja pudottamalla pois ylipainon ja lisäksi olen alkanut harrastamaan liikuntaa. Ohjeita ja tukea elämän tapojen muutoksiin olen saanut julkisesta terveydenhuollosta sekä myös netistä itse tietoa hakemalla. 

Ja näin saatiin näppärästi syyllistettyä ne, joiden kolesteroliarvot on paskat johtuen perimästä. Et ole kuitenkaan ruokavaliollasi yhtään parempi ihmisenä kuin he, joilla ruokavalio ei yrityksistä huolimatta toimi. 

No ei toimi kaikille, riippuu perimästä. Minulla on ollut jo 30-vuotiaana kokonaiskolesteroli 6,8. Olin silloin hoikka, fyysisesti raskaassa työssä, kuljin joka paikkaan polkypyörällä ja en ollut syönyt lihaa yli 10 vuoteen. Söin täysin suositusten mukaan kuukauden, yhtään kovaa rasvaa ei mennyt kurkusta alas ja Benecol tuotteita käytin suositusten mukaan. Tuloksena HDL laski alle suosituksen ja LDL ei muuttunut mihinkään.

Silloin en vielä suostunut aloittamaa lääkitystä. Keski-iässä annoin periksi ja lääkityksestä ei ole ollut mitään haittavaikutuksia. 

Kyllä toimii, et vain tajunnut miten pitäisi syödä. Sun ruokavalioshan näyttää ihan hirveeltä.

En tietääkseni laittanut kuvaa ruokavaliostani?

Vierailija
70/75 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanilla voi olla korkea kolesteroli, vaikka ei söisi koskaan kookosta. Koska geenit.

Väestötasolla vegaaneilla on kuitenkin matalimmat kolesteroliarvot. Eli jos hakee kolesterolia alentavaa ruokavaliota, se on terveellinen vegaaniruoka eli wfpb.

Vierailija
71/75 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan voi noudattaa terveellistä vegaaniutta, koska sellaista ei ole.

Vierailija
72/75 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokavaliolla ei poisteta geenejä. Tämä on biologinen totuus, vaikka kuinka besserwisserit muuta väittää. T. Geenitutkija

Ei sellaista kukaan ole väittänytkään.

Vierailija
73/75 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, olen itse hoikka kasvissyöjä, jolla on ollut korkea kolesteroli.

Sitä kautta tiedän myös, että tälläkin kombolla voi silti olla parannettavaa ruokavaliossa. 

Niinpä, ei kasvissyönti edistä terveyttä.

😂😂😂😂😂😂

No, mulla ei ole niitä lääkkeitä käytössä. Toisin kuin lihansyöjävanhemmillani samanikäisinä. Että jatka toki tuon uskomista. 

Vierailija
74/75 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaas tyypit että tutkimusten mukaan esim. liikennemelu voi nostaa kolesterolia. Ei siihen vaikuta pelkkä ruokavalio.

Vierailija
75/75 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokavaliolla voi vaikuttaa kolesteroliin ja rasvoihin. Käy mittauttamassa ne uudestaan vaikka 3 kk kuluttua.

Jos on geneetinen korkea kolesteroli, niin ruokavaliolla ei ole vaikutusta.  Suuri osa muista kuitenkin hyötyy ruokavaliosta. Läheskään kaikille ei tule mitään sivuvaikutuksia lääkkeistä.

Sama koskee geneettistä verenpainetta.

Tämä, esimerkiksi ystäväni poika on syönyt verenpainelääkkeitä 15v saakka. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme