Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako kolesterolilääkitys? Lähinnä sivuvaikutuksia mietin ja sitä olisko mahdollista ruokavaliolla pudottaa kolesterolia.

Vierailija
26.03.2026 |

Liiallinen ldl ongelmana, kokonaiskolesteroli ok, hdl aavistuksen matala.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkein arvo on hdl:n ja triglyjen suhde. 

Itse sitten kannattaa miettiä alkaako lääkkeitä syömään. 

Ykskään lääkäri ei kehoita olemaan lääkkeittä.

Triglyjä ei mitattu. Perustuukohan lääkäreiden halu kirjoittaa lääkkeitä potilaan parhaaseen vai provikkaan tms.

Ei nykyään taideta tuota triglyä tosiaan edes mitata. Vaikeaahan se silloin on miettiä lääkkeen tarpeellisuutta.

Lääkärit toimivat käypähoitosuositusten mukaan eikä heillä paljon valinnan varaa ole.

Mulla kyllä joulukuussa nimenomaan tarkistettiin triglyt työterveydessä 

Vierailija
22/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai ensin ruokavaliolla. Mutta jos se ei auta, niin kannattaa ne lääkkeet ottaa.

Onko ylipainoa? Ja keksitkö ruokavaliosta parannettavaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalioista vouhotatte mutta ette voi kertoa millainen ruokavalio.

Vierailija
24/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai ensin ruokavaliolla. Mutta jos se ei auta, niin kannattaa ne lääkkeet ottaa.

Onko ylipainoa? Ja keksitkö ruokavaliosta parannettavaa?

Myös hoikalla kasvissyöjällä voi olla korkea kolesteroli.

Vierailija
25/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalioista vouhotatte mutta ette voi kertoa millainen ruokavalio.

Jokainen voi tsekata tämän internetin ihmeellisestä maailmasta, ei luulis olevan kovin hankalaa.

Vierailija
26/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokalusikallinen hyvälaatuista oliiviöljyä päivässä , tämä auttoi minulla.

Vierailija
27/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavaliolla voi varmaan poistaa kolesterolia ainakin tiettyyn pisteeseen saakka.
Punainen liha pois, Becel ja öljyt voin ja kerman tilalle. Pullista ja keksipaketeista katsottava, mitä rasvaa niissä on.

Raudan ja B12-vitamiinin saanti on varmistettava jollain konstilla.

Joillakin se vaan on helpompaa kuin toisilla.

Haittavaikutukset on yleensä pieniä, kun pillerin ottaa ennen nukkumaan menoa. Jos pissa muuttuu ruskeaksi tai tulee lihaskipuja, paljon mustelmia, on syytä ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon välittömästi ja lopettaa.

Vierailija
28/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Triglyjä ei mitattu. Perustuukohan lääkäreiden halu kirjoittaa lääkkeitä potilaan parhaaseen vai provikkaan tms.

Tiiä noista provikoista, mutta lääkeyhtiöthän järjestävät koulutuksia ja "virkistysviikonloppuja juurikin lääkäreille.

Pitäähän sitä uusiin lääkkeisiin tutustua. Potilaan ei tarvitse heittäytyä upporikkaaksi, voi ihan hyvin pyytää lääkäriltä, että määrää halvempaa lääkettä.

Kai lääkäreilläkin on oikeus käydä koulutuksessa ja vaikka niiden jälkeen bileissäkin.  Niin meilläkin järjestetään tilaisuuksia, vaikka on ihan toisella alalla oleva duunari.

En haluaisi lääkäriksi 1950-luvulla kouluttautunutta. Kummallista lääkärivihaa tällä palstalla levitetään. Onko ehkä sanottu, että elämäntapojakin pitäisi muuttaa. 

Vierailija
29/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta punariisiä! Vida

Ootteko alapeukuttajat kokeilleet?

Vierailija
30/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lääkkeet kuormittavat kehoa ja monet sairaudet ja niiden esiasteet kuten esimerkiksi korkea kolestroli, 2-tyypin diabetes ja korkea verepaine ovat selätettävissä ilman lääkkeitä elintapa- ja ruokailutottumuksia muuttamalla. Itse olen nämä edellämainitut kolme sairautta selättänyt muuttamalla pysyvästi ruokailutottumukseni, lopettamalla tupakoinnin ja pudottamalla pois ylipainon ja lisäksi olen alkanut harrastamaan liikuntaa. Ohjeita ja tukea elämän tapojen muutoksiin olen saanut julkisesta terveydenhuollosta sekä myös netistä itse tietoa hakemalla. 

Vierailija
31/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiiä noista provikoista, mutta lääkeyhtiöthän järjestävät koulutuksia ja "virkistysviikonloppuja juurikin lääkäreille.

Pitäähän sitä uusiin lääkkeisiin tutustua. Potilaan ei tarvitse heittäytyä upporikkaaksi, voi ihan hyvin pyytää lääkäriltä, että määrää halvempaa lääkettä.

Kai lääkäreilläkin on oikeus käydä koulutuksessa ja vaikka niiden jälkeen bileissäkin.  Niin meilläkin järjestetään tilaisuuksia, vaikka on ihan toisella alalla oleva duunari.

En haluaisi lääkäriksi 1950-luvulla kouluttautunutta. Kummallista lääkärivihaa tällä palstalla levitetään. Onko ehkä sanottu, että elämäntapojakin pitäisi muuttaa. 

No kun farmakeija ja pik parma ja hopeavesi ja havujuoma. Kuka nyt lääkäreitä uskoo.

Vierailija
32/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain kolesteroliarvot kuntoon muutoksilla ruokavalioon ja välttelemällä tietoisesti kovaa rasvaa ja lisäämällä hieman pehmeää rasvaa, sekä nauttimalla lounaan yhteydessä pullollisen kaupasta saatavaa, kolesterolia alentavaa kasvistanolia sisältävää juotavaa jugurttia.

Kaikille se ei riitä, keho voi tuottaa itse liikaa kolestrolia ja sitten ei auta kuin lääkitys.

Kyllä on olemassa kolesterolitauti, johon ei voi elintavoilla vaikuttaa, silloin jo yleensä nuorena aloitetaan pysyvä lääkitys.

On kyllä huono päätös tukkia suonensa kolesterolilla, ja  jättää määrätyt lääkkeet syömättä. Kun suonet tukkiintuu pahasti, niin silloin ollaan jo leikkauspöydällä, jos ajoissa ehditään.

Nykyisin on uusia kolesterolilääkkeitä, jotka eivät aiheuta niitä jalan jäykkyyksiä ym, joita joskus joillekin tekivät. Ja ukot sitten päättivät lopettaa lääkityksen (tai korkeintaan vähän aikaa ennen  mittausta otetaan lääkkeet).

Sille on syynsä, miksi miehet kuolevat nuorempina sydäntauteihin. Pässinpäisyys on yksi syy.

Vierailija
33/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lääkkeet kuormittavat kehoa ja monet sairaudet ja niiden esiasteet kuten esimerkiksi korkea kolestroli, 2-tyypin diabetes ja korkea verepaine ovat selätettävissä ilman lääkkeitä elintapa- ja ruokailutottumuksia muuttamalla. Itse olen nämä edellämainitut kolme sairautta selättänyt muuttamalla pysyvästi ruokailutottumukseni, lopettamalla tupakoinnin ja pudottamalla pois ylipainon ja lisäksi olen alkanut harrastamaan liikuntaa. Ohjeita ja tukea elämän tapojen muutoksiin olen saanut julkisesta terveydenhuollosta sekä myös netistä itse tietoa hakemalla. 

Olet ilmeisen nuori vielä.  Ja olet hankkinut ne siis huonoilla elintavoilla.

Monille vasta myöhäisessä eläkeiässä tulee nuo diabetekset ym.  

Oma kokemus. 60 v verenpaine, 70 v db, kolesteroli oli hyvä, alle neljä,  mutta diabeetikoilla painetaan lääkkeillä se 1.8

Vierailija
34/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haittavaikutuksina itsellä sekä verenpaine- ja kolestrolilääkkeet aiheuttaneet huimausta, pahoinvointia ja väsymystä. Kannattaa selvittää nämä, varsinkin jos useampia lääkkeitä joutuu käyttämään. 

Vierailija
35/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kilpirauhasen vajaatoiminta ja raudanpuutetta, ne yksinään voi nostaa kolesteroliarvoja.

Vierailija
36/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisillahan hormoonit suojaavat yleensä sydänkohtauksilta vaihdevuosiin asti, sen jälkeen kannattaa kyllä mittauksissa käydä. 

Vierailija
37/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokavaliolla voi varmaan poistaa kolesterolia ainakin tiettyyn pisteeseen saakka.
Punainen liha pois, Becel ja öljyt voin ja kerman tilalle. Pullista ja keksipaketeista katsottava, mitä rasvaa niissä on.

Raudan ja B12-vitamiinin saanti on varmistettava jollain konstilla.

Joillakin se vaan on helpompaa kuin toisilla.

Haittavaikutukset on yleensä pieniä, kun pillerin ottaa ennen nukkumaan menoa. Jos pissa muuttuu ruskeaksi tai tulee lihaskipuja, paljon mustelmia, on syytä ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon välittömästi ja lopettaa.

Joopa joo, olihan ohjeet :)

Vierailija
38/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lääkkeet aiheuttava oireita kai on syytä tutkia johtuuko se lääkkeistä vai sairaudesta.

Olen jo vanha, syön db ja verenpainelääkkeet ja rosuvastatin jotta kolesteroli pysyy alhaisena. Oloni on oikein hyvä. Jos alkaisi pahoinvointia tai huimausta( kuten vanhetessa varmaan alkaa) ehkä jotain tutkittaisiin. Jos enää tutkitaan vanhoja. Jossain vaiheeessa oli aivosumua, tahmea olo mutta lääkkeet on nyt asentunut kohdalleen.

Vierailija
39/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Liiallinen ldl ongelmana, kokonaiskolesteroli ok, hdl aavistuksen matala."

Kuulostaa insuliiniresistenssiltä. Onko otettu sokeriarvoja?

Vierailija
40/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja näin saatiin näppärästi syyllistettyä ne, joiden kolesteroliarvot on paskat johtuen perimästä. Et ole kuitenkaan ruokavaliollasi yhtään parempi ihmisenä kuin he, joilla ruokavalio ei yrityksistä huolimatta toimi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme