Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako kolesterolilääkitys? Lähinnä sivuvaikutuksia mietin ja sitä olisko mahdollista ruokavaliolla pudottaa kolesterolia.

Vierailija
26.03.2026 |

Liiallinen ldl ongelmana, kokonaiskolesteroli ok, hdl aavistuksen matala.

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Liiallinen ldl ongelmana, kokonaiskolesteroli ok, hdl aavistuksen matala."

Kuulostaa insuliiniresistenssiltä. Onko otettu sokeriarvoja?

On, sokerit ookoo, ainoa ongelma on alhainen hdl suhteessa ldl. Siihen ei ole oikein mitään muuta apua kuin statiinit.

Vierailija
42/75 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavaliolla voi vaikuttaa. Me saatiin miehen kanssa kolesteroliarvot kuntoon noin kahdessa kuukaudessa, ollaan 45-vuotiaita.

Muutokset ruokavalioon ei olleet kovin suuria, vaihdettiin kovat rasvat pehmeisiin, alettiin syödä kaurapuuroa ja siinä marjojen lisäksi pähkinoitä. Paistorasvana rypsi- tai rapsiöljy, leivän päälle 60 % margariini, puuroon lisänä pellavansiemenöljy, salaatteihin oliiviöljy, ruokakermoina kasvirasvapohjaiset. Juusto jätettiin minimiin, sitä meni ennen paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lääkkeet kuormittavat kehoa ja monet sairaudet ja niiden esiasteet kuten esimerkiksi korkea kolestroli, 2-tyypin diabetes ja korkea verepaine ovat selätettävissä ilman lääkkeitä elintapa- ja ruokailutottumuksia muuttamalla. Itse olen nämä edellämainitut kolme sairautta selättänyt muuttamalla pysyvästi ruokailutottumukseni, lopettamalla tupakoinnin ja pudottamalla pois ylipainon ja lisäksi olen alkanut harrastamaan liikuntaa. Ohjeita ja tukea elämän tapojen muutoksiin olen saanut julkisesta terveydenhuollosta sekä myös netistä itse tietoa hakemalla. 

Ja näin saatiin näppärästi syyllistettyä ne, joiden kolesteroliarvot on paskat johtuen perimästä. Et ole kuitenkaan ruokavaliollasi yhtään parempi ihmisenä kuin he, joilla ruokavalio ei yrityksistä huolimatta toimi. 

Kyllä se ruokavalio toimii. Pitää vain ymmärtää, mitä oikeasti kannattaa syödä.

Vierailija
44/75 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai ensin ruokavaliolla. Mutta jos se ei auta, niin kannattaa ne lääkkeet ottaa.

Onko ylipainoa? Ja keksitkö ruokavaliosta parannettavaa?

Myös hoikalla kasvissyöjällä voi olla korkea kolesteroli.

Tiedän, olen itse hoikka kasvissyöjä, jolla on ollut korkea kolesteroli.

Sitä kautta tiedän myös, että tälläkin kombolla voi silti olla parannettavaa ruokavaliossa. 

Vierailija
45/75 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokavaliolla voi vaikuttaa. Me saatiin miehen kanssa kolesteroliarvot kuntoon noin kahdessa kuukaudessa, ollaan 45-vuotiaita.

Muutokset ruokavalioon ei olleet kovin suuria, vaihdettiin kovat rasvat pehmeisiin, alettiin syödä kaurapuuroa ja siinä marjojen lisäksi pähkinoitä. Paistorasvana rypsi- tai rapsiöljy, leivän päälle 60 % margariini, puuroon lisänä pellavansiemenöljy, salaatteihin oliiviöljy, ruokakermoina kasvirasvapohjaiset. Juusto jätettiin minimiin, sitä meni ennen paljon.

Sellanen  satu 

Vierailija
46/75 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lääkkeet kuormittavat kehoa ja monet sairaudet ja niiden esiasteet kuten esimerkiksi korkea kolestroli, 2-tyypin diabetes ja korkea verepaine ovat selätettävissä ilman lääkkeitä elintapa- ja ruokailutottumuksia muuttamalla. Itse olen nämä edellämainitut kolme sairautta selättänyt muuttamalla pysyvästi ruokailutottumukseni, lopettamalla tupakoinnin ja pudottamalla pois ylipainon ja lisäksi olen alkanut harrastamaan liikuntaa. Ohjeita ja tukea elämän tapojen muutoksiin olen saanut julkisesta terveydenhuollosta sekä myös netistä itse tietoa hakemalla. 

LUE 24.

Vierailija
47/75 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punariisi sisältää luonnon statiineja. Itse sain sillä LDL:n 3,4->2,3

Vierailija
48/75 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain on muuttinut kun vanhojen ihmisten vaivat on nyt jo alle keski-ikäisillä.

Vierailija
49/75 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokavaliolla voi vaikuttaa kolesteroliin ja rasvoihin. Käy mittauttamassa ne uudestaan vaikka 3 kk kuluttua.

Jos on geneetinen korkea kolesteroli, niin ruokavaliolla ei ole vaikutusta.  Suuri osa muista kuitenkin hyötyy ruokavaliosta. Läheskään kaikille ei tule mitään sivuvaikutuksia lääkkeistä.

Vierailija
50/75 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja näin saatiin näppärästi syyllistettyä ne, joiden kolesteroliarvot on paskat johtuen perimästä. Et ole kuitenkaan ruokavaliollasi yhtään parempi ihmisenä kuin he, joilla ruokavalio ei yrityksistä huolimatta toimi. 

No ei toimi kaikille, riippuu perimästä. Minulla on ollut jo 30-vuotiaana kokonaiskolesteroli 6,8. Olin silloin hoikka, fyysisesti raskaassa työssä, kuljin joka paikkaan polkypyörällä ja en ollut syönyt lihaa yli 10 vuoteen. Söin täysin suositusten mukaan kuukauden, yhtään kovaa rasvaa ei mennyt kurkusta alas ja Benecol tuotteita käytin suositusten mukaan. Tuloksena HDL laski alle suosituksen ja LDL ei muuttunut mihinkään.

Silloin en vielä suostunut aloittamaa lääkitystä. Keski-iässä annoin periksi ja lääkityksestä ei ole ollut mitään haittavaikutuksia. 

Vierailija
51/75 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellanen  satu 

Ei ole pakko uskoa, jos sulla on arvot koholla, elä toki niiden kanssa kuten parhaaksi näet. Meillä tämä toimi. Toki ollaan liikunnallisia myös, liikuntahan nostaa hyvän HDL-kolesterolin tasoa. Ruokavaliolla saatiin huono kolesteroli alas.

Vierailija
52/75 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jätin juustot ja leikkeleet käytännössä kokonaan pois sekä aloin syömään alentaja levitettä. Tippui kuudesta alle viiteen. 

Vierailija
53/75 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokavaliolla voi vaikuttaa kolesteroliin ja rasvoihin. Käy mittauttamassa ne uudestaan vaikka 3 kk kuluttua.

Ei kaikki voi. Suomessa hyperkolesterolemia on yleinen, ei auta vaikka vetäis pelkkää vettä ja kaurapuuroa. 

Tämä on totta. On kyllä ikävää, ett syyllistetään ihmisiä tietämättä, mikä on korkean kolesterolin taustalla. T. Geenitutkija

Vierailija
54/75 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuisin rosuvastatin nappi naamaan ja syön ja juon just niinkuin haluan.

M55

Vierailija
55/75 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain on muuttinut kun vanhojen ihmisten vaivat on nyt jo alle keski-ikäisillä.

No vielä 1960-90 luvuilla oli tavallista että 40-50v miehet kuoli sydän kohtaukseen sankoin joukoin mutta nyt kun on hyvät verenpaine ja kolestroli lääkkeet niin kuolleisuus tuossa ikäryhmässä on pienentynyt merkittävästi.

Vierailija
56/75 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on geneetinen korkea kolesteroli, niin ruokavaliolla ei ole vaikutusta.  Suuri osa muista kuitenkin hyötyy ruokavaliosta. Läheskään kaikille ei tule mitään sivuvaikutuksia lääkkeistä.

Sama koskee geneettistä verenpainetta.

Vierailija
57/75 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vielä 1960-90 luvuilla oli tavallista että 40-50v miehet kuoli sydän kohtaukseen sankoin joukoin mutta nyt kun on hyvät verenpaine ja kolestroli lääkkeet niin kuolleisuus tuossa ikäryhmässä on pienentynyt merkittävästi.

Täällä juuri tuollainen setä. Ja 55v. Henki lähtee, kun lähtee. Meiltä kaikilta.

Vierailija
58/75 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai ensin ruokavaliolla. Mutta jos se ei auta, niin kannattaa ne lääkkeet ottaa.

Onko ylipainoa? Ja keksitkö ruokavaliosta parannettavaa?

Myös hoikalla kasvissyöjällä voi olla korkea kolesteroli.

Tiedän, olen itse hoikka kasvissyöjä, jolla on ollut korkea kolesteroli.

Sitä kautta tiedän myös, että tälläkin kombolla voi silti olla parannettavaa ruokavaliossa. 

Niinpä, ei kasvissyönti edistä terveyttä.

Vierailija
59/75 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei toimi kaikille, riippuu perimästä. Minulla on ollut jo 30-vuotiaana kokonaiskolesteroli 6,8. Olin silloin hoikka, fyysisesti raskaassa työssä, kuljin joka paikkaan polkypyörällä ja en ollut syönyt lihaa yli 10 vuoteen. Söin täysin suositusten mukaan kuukauden, yhtään kovaa rasvaa ei mennyt kurkusta alas ja Benecol tuotteita käytin suositusten mukaan. Tuloksena HDL laski alle suosituksen ja LDL ei muuttunut mihinkään.

Silloin en vielä suostunut aloittamaa lääkitystä. Keski-iässä annoin periksi ja lääkityksestä ei ole ollut mitään haittavaikutuksia. 

Kyllä toimii, et vain tajunnut miten pitäisi syödä. Sun ruokavalioshan näyttää ihan hirveeltä.

Vierailija
60/75 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla tarkka sivuvaikutuksista. Lihaskipua aiheuttava statiini vaikuttaa myös sydänlihakseen. Ei ole ongelmaton juttu. Statiinit voivat myös lisätä sydänsairauksia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän