Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako kolesterolilääkitys? Lähinnä sivuvaikutuksia mietin ja sitä olisko mahdollista ruokavaliolla pudottaa kolesterolia.

Vierailija
26.03.2026 |

Liiallinen ldl ongelmana, kokonaiskolesteroli ok, hdl aavistuksen matala.

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy viikon parin päästä, mennyt muutama kuukausi ruokavaliolla mutta ei ole vielä mittaustuloksia. Lähtöarvot lääkkeelliset. 

Vierailija
2/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta punariisiä! Vida

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein arvo on hdl:n ja triglyjen suhde. 

Itse sitten kannattaa miettiä alkaako lääkkeitä syömään. 

Ykskään lääkäri ei kehoita olemaan lääkkeittä.

Vierailija
4/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy viikon parin päästä, mennyt muutama kuukausi ruokavaliolla mutta ei ole vielä mittaustuloksia. Lähtöarvot lääkkeelliset. 

Millaiset arvot sinulla oli? Kauan menee kun ruokavalio alkaa tiputtaa arvoja?

Vierailija
5/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Triglyjä ei mitattu. Perustuukohan lääkäreiden halu kirjoittaa lääkkeitä potilaan parhaaseen vai provikkaan tms.

Vierailija
6/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iän myötä kolestrooliarvot nousevat myös, turhaa hössötystä, jättäisin kyllä syömättä. Mitä vähemmän syöt kaikenmaailman suosituslääkkeitä sitä paremmin voit, kaikista lääkkeistä tulee myös sivuoireita.

Vierailija
7/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Triglyjä ei mitattu. Perustuukohan lääkäreiden halu kirjoittaa lääkkeitä potilaan parhaaseen vai provikkaan tms.

Ei nykyään taideta tuota triglyä tosiaan edes mitata. Vaikeaahan se silloin on miettiä lääkkeen tarpeellisuutta.

Lääkärit toimivat käypähoitosuositusten mukaan eikä heillä paljon valinnan varaa ole.

Vierailija
8/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiiä noista provikoista, mutta lääkeyhtiöthän järjestävät koulutuksia ja "virkistysviikonloppuja juurikin lääkäreille.

Vierailija
9/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiiä noista provikoista, mutta lääkeyhtiöthän järjestävät koulutuksia ja "virkistysviikonloppuja juurikin lääkäreille.

Niin juu sitähän mä tarkoitin. 

Vierailija
10/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kolesteroliarvot kuntoon muutoksilla ruokavalioon ja välttelemällä tietoisesti kovaa rasvaa ja lisäämällä hieman pehmeää rasvaa, sekä nauttimalla lounaan yhteydessä pullollisen kaupasta saatavaa, kolesterolia alentavaa kasvistanolia sisältävää juotavaa jugurttia.

Kaikille se ei riitä, keho voi tuottaa itse liikaa kolestrolia ja sitten ei auta kuin lääkitys.

Vierailija
11/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

trigyt  on tärkeät kun kolesterolia mietitään...suomessa kokonaiskolesteroli on määritelty alhaiseksi ja muissa pohjoismaissa saapi olla 6,7,8 luokkaa. Yli 60v. luonnostaan on korkeampi ja jos sokerit ok ja matala-asteista tulehdusta ei ole ..niin en itse ottais statiineja

Vierailija
12/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavaliolla voi vaikuttaa kolesteroliin ja rasvoihin. Käy mittauttamassa ne uudestaan vaikka 3 kk kuluttua.

Vierailija
13/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin "kannattaako"? Jos vaihtoehto on ennenaikainen kuolema niin voit varmaan itse punnita, kannattaako vai ei. 

Vierailija
14/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokavaliolla voi vaikuttaa kolesteroliin ja rasvoihin. Käy mittauttamassa ne uudestaan vaikka 3 kk kuluttua.

Ei kaikki voi. Suomessa hyperkolesterolemia on yleinen, ei auta vaikka vetäis pelkkää vettä ja kaurapuuroa. 

Vierailija
15/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ruokavalio?

Vierailija
16/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro lisää tuosta ruokavaliosta.

Vierailija
17/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki voi. Suomessa hyperkolesterolemia on yleinen, ei auta vaikka vetäis pelkkää vettä ja kaurapuuroa. 

No, vesi ja kaurapuuro nyt ei terveyttä edistä muutenkaan.

Vierailija
18/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin "kannattaako"? Jos vaihtoehto on ennenaikainen kuolema niin voit varmaan itse punnita, kannattaako vai ei. 

Älä jaksa.

Vierailija
19/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkin verran auttoi ruokavalio mutta koska HDL matala ja LDL laski vain vähän niin aloitettiin statiinit. Sukurasite, joten aika vähän pystyy itse vaikuttamaan. Mieluummin näin kuin suonten ahtaumat ja kovettuminen..

Vierailija
20/72 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkin verran auttoi ruokavalio mutta koska HDL matala ja LDL laski vain vähän niin aloitettiin statiinit. Sukurasite, joten aika vähän pystyy itse vaikuttamaan. Mieluummin näin kuin suonten ahtaumat ja kovettuminen..

piti vielä lisätä että lääkityksestä ei ole tullut sivuvaikutuksia ja kolesteroliarvot nyt hyvät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi