Mikä siinä Etelän matkassa nyt on niin hienoa? Kertokaa!
Siis kahvitauolla perheenäiti x julisti miten he kyllä kiristävät vyötä koko vuoden että kyllä kelpaa sitten lomailla Etelässä 2 viikkoa.
Minua lähinnä säälitti. Mitä ihmeen hienoa siinä on lojuta jossain taskuvarkaiden ja aggressiivisen katukauppuaiden seassa? Ravintolaruokakin on ihan turistirysätasoa ja ripuli iskee jo ennen kotilentoa. En kertakaikkiaan ymmärrä, onko tämä joku boomereiden jäänne että sinne etelänlomalle pitää lähteä? Eikös olis paljon mukavampi käyttää nekin rahat pitkin vuotta ja elää arkea vähän mukavammin.
Kommentit (76)
Vietän puolet vuodesta "etelässä", omassa kodissa.
Mulle se merkitsee valoa, lämpöä, aktiivisuutta, terveellisempää elämää ja parempaa ruokaa, tapahtumia, ystäviä, perhettä lomalla "mummolassa", kivuttomuutta ja mielenrauhaa.
Ihan päteviä syitä omassa elämässäni, viis siitä mitä muut ajattelevat. Turistejakin näen muutaman vuoden mittaan
Leppoisa ilmasto , hienot maisemat , hyvä ruoka , iloiset ja kauniit ihmiset , pääsee hetkeksi vapaalle ahdistelevista sukulaisista . Muutto pian pysyvästi Välimerelle.
Itselleni matkustaminen on tärkeää, tosin ei minun sen takia tarvitse muusta luopua. Minulle on tärkeää päästä ihan uuteen paikkaan, jossa mikään ei muistuta töistä tai perusarjesta. Näissä ei sinällään ole mitään vikaa, mutta loma ei kotona tunnu samalta. En osaa selittää tunnetta tarkemmin, ja varmaan kaikille sitä ei tule. Talvella on myös hyvä saada aurinkoa. En ole rannalla löhöilijä, mutta aurinko tekee hyvää iholle ja leuto ilma kehkoille. Lisäksi tykkää uusista kokemuksista, joita tulee erilaisen kulttuurin, ruuan, tuoksujen ja maisemien takia. Vaikka menisin ns. turistirysään, matkustan sieltä aina muuallekin päiväretkille. Maailma vaan avautuu ihan erilailla, kun matkustaa. Kaikki ei matkustaminen tykkää ja sekin on tietenkin ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysy sinä köyhä sääliö kotonasi ja ongelma on ratkaistu.
AP tässä. Niin siis ekaa kertaa kysyn ja tais kalahtaa. Siis minähän en ole se köyhä vaan nimenomaan ihmettelen miksi se köyhä käyttää roponsa johonkin noin turhaan.
Turhaan? Onko kivat kokemukset turhia? Kyllä mä ainakin muistan paremmin matkat kuin vaikkapa autoni, vaikka siihen on taatusti mennyt, ja menee, enemmän rahaa kuin matkoihin. Lyön vetoa, että vanhana kiikkustuolissa muistelen reissujani, enkä Opeliani. Mutta ei ole multa pois, joku haluaa laittaa rahansa autoihin. Tai vaatteisiin tai kotinsa sisustamiseen.
En itsekään tykkää. Hirveä lentomatka ahtaassa tilassa epämiellyttävien ihmisten kanssa. Pahimmillaan jet lag josta kestää päiviä selvitä. Vettä täytyy kokoajan muistaa käydä ostamassa. Kohteessa ei ole mahdollisesti mitään hyvää syötävää. Henkilökohtaisesti en pidä auringosta, rasvojen ja peittävien vaatteiden/asusteiden kanssa äheltäminen. Ei mitään tekemistä. Treenit kärsii ja kunto rapistuu. Ja kaikesta tästä pitää maksaa aivan älytön summa. Ei kiitos.
Miksi ruoka olisi huonoa? Esim. Italiassa on noin 400 Michelin-tähden ravintolaa, ja niitä löytyy myös rantakohteista kuten Amalfin rannikolta ja Sardiniasta. Lisäksi tarjolla on valtavasti muitakin hyviä ravintoloita kunhan vain valitsee paikan huolella.
En ole koskaan saanut vatsatautia matkoilla, mutta en matkusta Turkkiin enkä Egyptiin. Turistirysissä olen kyllä ollut, mutta paremmissa hotelleissa, joissa hinta karsii ördääjät pois. En loju altaalla enkä käytä humalahakuisesti alkoholia. Kuljen omia polkujani, paikallisbusseissa, keskusta-alueiden ulkopuolella.
Olen matkustanut noissakin muutaman kerran mutta ainoat ruokamyrkytykset olen saanut Helsingissä ja Espoossa:)
Aloituksesta todellakin voi huomata, että aplla on omituisia käsityksiä, millaista muualla on. Ehkä ei kannattaisi tehdä oletuksia?
Vierailija kirjoitti:
Toi Capri on ihan ylimainostettu turistirysä, jossa ei ole mitään nähtävää. Mainosvideoon oli laitettu Vesuviukset ja ilmeiseisesti joko Pompeiji tai Herculaneum, joissa oikeasti on nähtävää ja ne kaikki sijaitsevat mantereen puolella.
Samaa mieltä. Mutt moni siis kyllä lentää Napoliin ja käy Pompeijssa ja sitten menee pariksi päiväksi Caprille. Siitä usein jatketaan Amalfille. Paras aika matkustaa tuonne on huhti-toukokuu tai syys-lokakuu. Kesällä ammuttu täyteen.
Matkustamme paljon Kreikassa, onko se kyseinen Etelä?
Koko perhe on aina nauttinut valosta, lämmöstä, maisemista, vaihtelusta, uimisesta meressä ja uima-altaalla, ravintoloissa syömisestä, eri paikoissa käymisestä jne.
Itsellä se, että pääsee pois kotioloista, eikä tarvitse kokata, pestä pyykkiä ja siivota, on todellista lomaa. Ja se, ettei tarvitse kärvistellä kylmissä säissä ja vesissä, vaan saa olla lämpimässä.
Yhden ainoan ruokamyrkytyksen olen saanut, mutta se tapahtui Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
En itsekään tykkää. Hirveä lentomatka ahtaassa tilassa epämiellyttävien ihmisten kanssa. Pahimmillaan jet lag josta kestää päiviä selvitä. Vettä täytyy kokoajan muistaa käydä ostamassa. Kohteessa ei ole mahdollisesti mitään hyvää syötävää. Henkilökohtaisesti en pidä auringosta, rasvojen ja peittävien vaatteiden/asusteiden kanssa äheltäminen. Ei mitään tekemistä. Treenit kärsii ja kunto rapistuu. Ja kaikesta tästä pitää maksaa aivan älytön summa. Ei kiitos.
Etelä-Eurooppaan lentää noin kolmessa tunnissa. Voi tulla yllätyksenä, mutta kaikista kohteista löytyy vaikkapa kuntosalit ja yleensä loistavat mahdollisuudet vesiurheiluun, vaelluksiin/juoksuun ja pyöräilyyn, ratsastusvaelluksiin... Mutta hei, onneksi ei ole mikään pakko.
Minusta olisi mukavaa lähteä marras-joulukuussa viikoksi / kahdeksi kanarialle. On ihana syödä aamupala ulkona (ihan vaikka vaan partsilla siis), käydä pitkillä lenkeillä, istuskella ulkona lukemassa ja vaan katsella merta sekä nauttia siitä meri-ilmasta. Illalla on mukava mennä syömään johonkin ravintolaan, kuunnella elävää musiikkia ja miksei vaikka pyörähtää jossain ostoskeskuksessakin.
Harmi vain, ettei tuollaiseen ole varaa vaikka kiristäisin kuinka vyötä eikä yksinään matkustaminen ole muutenkaan mun juttu. Olen sitä kyllä tehnyt, mutta yksinään on jotenkin tyhmää mennä ulos syömään tai istumaan lasilliselle eikä sekään ole kivaa ettei mitään kokemaansa / näkemäänsä voi jakaa kenenkään kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Matkustaa voi lentämättäkin. Norja esimerkiksi on todella kaunis ja kauneus alkaa heti, kun ylittää rajan. Maailmassa on myös lukuisia kohteita, joissa kraanavettä voi juoda huoletta ja ruokavalikoima on laaja. On myös monia kohteita, joihin ei mennä auringon takia. Kontoilla voi monessa kohteessa monipuolisemmin kuin Suomessa. Sinulla on hyvin suppea kuva matkailusta.
Ihan ykkösjuttu on se lämpö. Toinen iso asia on, että pääsee kunnolla irti arjesta. Hyvä ruoka ja uusien juttujen kokeilu on myös kova. Ja pakko sanoa myös, että siellä missä käyn harvoin törmää suomalaisiin mikä on plussaa.
Yleensä käyn omatoimi matkoilla, lennot, hotellit varaan itse ja alle vuokra-auto ja tutustumaan kohteeseen, mutta välillä on kiva varata vain matkatoimistolta viikon löhöloma turistirysään suoraan rannalle.
Arkea elän ihan normaalisti, säästän matkoihin, mutta ei tarvitse kitsastella.
Käynyt kaikissa linkatuissa 🥳. Marbella ja Nizza suosikit.
Kesäloman kohokohta on kuitenkin Mykonos, ja siellä Paraj ja Scorpios Beach Clubit. Ihanan pehmeät aurinkotuolit, hyvä drinkkivalikoima, ravintola kymmenen metrin päässä, jossa olen syönyt parhaat ruuat Kreikassa ikinä.
https://share.google/YVJl2EvgjDoYwlrEp
Nykyisin matkat halpoja. Enemmän ihmettelen niitä pankkilainalla kävijöitä -80 luvun lopulla lamankynnyksellä. Silloin olivat kalliitakin ja sopivasti korotkin nousi.
Itsellä vieläkin käymättä eikä todellakaan ole rahasta kiinni vaikka talveksi menisin. Jätän rahani pohjoismaihin kesällä ja talvella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysy sinä köyhä sääliö kotonasi ja ongelma on ratkaistu.
AP tässä. Niin siis ekaa kertaa kysyn ja tais kalahtaa. Siis minähän en ole se köyhä vaan nimenomaan ihmettelen miksi se köyhä käyttää roponsa johonkin noin turhaan.
On myös olemassa henkistä köyhyyttä.
Ei tarvitse kiristää vyötä vaikka nytkin on tulossa kaksi "etelänlomaa", muista reissuista en ole vielä päättänyt. Tykkään (lähinnä Kreikan) mukavasta elämänmenosta, tykkään syödä ja juoda hyvin ja ihan vaan vaihtaa maisemaa. Kuukauden päästä jo siellä :-)
Aurinko. Lämmin vesi. Kaunis sää.