Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siinä Etelän matkassa nyt on niin hienoa? Kertokaa!

Vierailija
25.03.2026 |

Siis kahvitauolla perheenäiti x julisti miten he kyllä kiristävät vyötä koko vuoden että kyllä kelpaa sitten lomailla Etelässä 2 viikkoa. 

Minua lähinnä säälitti. Mitä ihmeen hienoa siinä on lojuta jossain taskuvarkaiden ja aggressiivisen katukauppuaiden seassa? Ravintolaruokakin on ihan turistirysätasoa ja ripuli iskee jo ennen kotilentoa. En kertakaikkiaan ymmärrä, onko tämä joku boomereiden jäänne että sinne etelänlomalle pitää lähteä? Eikös olis paljon mukavampi käyttää nekin rahat pitkin vuotta ja elää arkea vähän mukavammin.

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinko ja lämpö. Touko-syyskuussa en matkusta etelään. Suomen kesä riittää, mutta pitkä syksy ja talvi vie voimat.

En ole koskaan saanut vatsatautia matkoilla, mutta en matkusta Turkkiin enkä Egyptiin. Turistirysissä olen kyllä ollut, mutta paremmissa hotelleissa, joissa hinta karsii ördääjät pois. En loju altaalla enkä käytä humalahakuisesti alkoholia. Kuljen omia polkujani, paikallisbusseissa, keskusta-alueiden ulkopuolella.

En nykyisin kaipaa edes nähtävyyksiä, ellei nyt joku kiinnostava museo satu kohdalle. Lepään, syön hyvin, uin, liikun luonnossa. Nautin siitä että saa pitää kevyitä vaatteita, maa ei ole jäässä eikä sada räntää. 

Vierailija
22/76 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

? Höpsis😅 On mukavaa saada vaihtelua, vaikka on hyvä koti. Etelän lämpö ja valo kiehtoo erilaisen atmosfäärin ja ruuan lisäksi 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauniit maisemat, takuuvarma sää, se lämmin tunne kun aamulla heräät ja aukaiset hotellin parvekkeen oven, hyvä ruoka, uima-altaalla ja rannalla makoilu sen sijaan että Suomessa yököttää sisällä ja ulkona on kylmää tai harmaata, rahalle saa vastinetta ja sää on yleensä satavarma. En keksi yhtään syytä miksi ei. Mitä iloa on olla aina vaan Suomessa, josta koskaan et tiedä mitä taivaalta tulee ja on kallista tehdä mitään. Hinta ja laatu ei kohtaa. Lisäksi pääsee eroon suomalaisesta negatiivisesti asenteesta ja kohteiden ei todellakaan tarvitse olla turistirysiä. Maailmassa on paljon upeita paikkoja. Tämä on vähän sama kysymys kun mitä järkeä on käydä töissä? Eikö ole sama totutella kärvistelemään ja elää kädestä suuhun ja niin paljon vapaa-aikaa. Kesät voi asua vaikka teltassa. Elämä on valintoja. Lopputulos on kaikilla sama, kukaan ei täältä hengissä lähde tekipä mitä tahansa. Sama siis nauttia se aika kun täällä ollaan. Ja mitä varten siellä töissä käydäänkään? 

Minua viehättää lämmön ja maisemien lisäksi, rentous elämänasenteessa. 

Ihmiset eivät ole naamat norsun****** kuten Suomessa. 

Vierailija
24/76 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käy etelässä. Matkustan mieluummin Pohjoismaissa. Niissä on sama elintaso kuin Suomessa, mielellään vähän korkeampi, ja se on minulle oikein, jotta en hetkeksikään erehtyisi kuvittelemaan että olen jotenkin parempi kuin paikalliset.

Oletko jotenkin vajaa. Minä kun joudun työni takia käymään noissa Etelä-euroopan maissa niin kyllä voin ainakin todeta että siihen on syynsä miksi Pohjoismaat on niin hyvin menestyneitä. On sairautta halveksia itseänsä ja luulla että kaikki on kansat on yhtähyviä globaalisti. 

Vierailija
25/76 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkailu avartaa. Onko mahdotonta ajatella että vaikkapa Kreikassa kohtaa historian, lapsille voi lukea etukäteen vaikkapa mytologiasta ? Osaksi lomaa myös uiminen yms ja paikallisiin ruokiin tutustuminen.

Vierailija
26/76 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laita someen kuvia. Syyt, miksi mennään:

1) Etelässä on paljon paikkoja, jotka eivät ole turistirysiä. Olemme omatoimimatkailijoita

2) Pohjois-Italian vuoristo on upea ja lämmin. Pidän myös Norjasta, mutta siellä on isommat riskit sään ääriolosuhteille sateen ja tuulen muodossa

3) Lapset oppivat kieliä eivätkä luule, että Suomessa olisi kaikki paremmin. Esimerkiksi terveydenhuolto pelittää mm. Italiassa ja Espanjassa paremmin kuin Suomessa. Lapset oppivat myös syömään uusia ruokia. Reissujen jälkeen jokainen muksu on motivoitunut paremmin espanjan, englannin ja ruotsin opiskeluun. Japaniakin nuorin alkoi opiskella reissun jälkeen ja haluaa sinne vaihtoon.

4) Meri on aivan ihana. Itämeri on kurja lätäkkö eikä Saimaakaan niin ihmeellinen ole. Sielläkin käydään.

5) Rahalle saa vastinetta.

6) Kulttuuri, joka on aktiivinen iltaisin. Pohjoismaissa ihmiset usein vain katsovat telkkaria illat kotona. 

Vierailija
27/76 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on lämmintä. Siihen päälle hyvää ruokaa ja kylmää olutta.

Vierailija
28/76 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No noista kahvipöytäkeskusteluista nyt ei koskaan tiedä, että onko se vyön kiristys todellisuutta vai tyypillistä suomalaista selittelyä, että ei kukaan vaan luule, että on liikaa rahaa. Tyypillisesti ihmiset esim. kommentoivat, että "ei mulla vaan olis varaa", asioihin, jotka eivät ole itselle tärkeitä, vaikka oikeasti varaa olisikin. Lisäksi se, mikä kenenkin mielestä on turhaa, on ihan subjektiivinen käsite. Jonkun ei tarvitse säästellä lähteäkseen lomamatkalle ja joku taas joutuu priorisoimaan ja oikeasti tinkimään jostain, että pääsee. Näille, jotka ovat valmiita jostain muusta asiasta puristamaan, se 2 vkon lomailu on se tärkeä juttu, vaikka sinun mielestä turhaa.

Vierailija
29/76 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euroopassa on kyllä paljon ihan tasokkaitakin rantakohteita, joissa on loistavia ravintoloita, eikä kaikki ole mitään turistirysiä. Ja joillakin on varaa lomailla niin, että rahaa jää vielä muuhunkin. Etenkin jos ei ole lapsia jää vielä enemmän rahaa matkailuun.

Ja tuo ripulia Euroopassa noin vain saa, vaikka menisi vähän edullisemmallekin reissulle. 😄

Vierailija
30/76 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen joka vuosi reissussa "etelässä" 2-4 viikkoa, mutta en ole julkaissut yhtä ainutta, en ensimmäistäkään, kuvaa somessa. 

Tänä vuonna sitten mahdollisuus kolmen kuukauden reissuun. Olen itse pienituloinen ja voisin toki käyttää rahani johonkin muuhun, mutta mulle reissaaminen on tärkeämpää kuin vaikkapa auto tai käsilaukut. Lisäksi asun jo niin, etten muuta osaa kaivata tai haluta.

Mietin, ärsyttääkö apta kahvipöydässä myös keskustelut esim. Autoista, remontoinnista tai puutarhanhoidosta, vai miksi juuri jonkun matkasuunnitelmat ärsyttää. 

Vierailija
31/76 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tärkeää päästä valoon pimeimpänä aikana. Olen varannut jo matkat sekä marraskuulle(3vk) ja tammikuulle(4vk).

Kesällä en ulkomaille lähde, mökillä on ihanaa.

Vierailija
32/76 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
33/76 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan se on hienoa, että pääsen lämpimään. Muu on sivuseikka.

Vierailija
34/76 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksoottinen kikkeli. Onneksi kotimaastakin nykyään löytää

Vierailija
35/76 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn säännöllisesti Italiassa. Onko se sit se Etelä? Ihan vain siksi, että ruoka on todella hyvää hintaan nähden, ihmiset ovat ihania, sää on yleensä todella kiva, hotellit ovat perheomisteisia, palvelu pelaa, kulttuuri- ja taidekohteet ovat upeita ja uimarantojakin löytyy. Että siinä syyt. Kertaakaan ei ole ollut ripuli, Suomessa on ollut monta kertaa.

Vierailija
36/76 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä hemmetin etelän?

Ei etelän vaan Etelän.

Kyllä ilmansuunnan voi kirjoittaa pienellä, eri asia jos se on jonkun paikan nimi

Ironia on sinulle raukalle näköjään tuntematon käsite.

Vierailija
37/76 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei oo pakko matkustaa, jos ei taho. Edes lomalla.

Vierailija
38/76 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä hemmetin etelän?

Ei etelän vaan Etelän.

Missähän sellainen paikka sijaitsee, en löytänyt kartalta.

Vierailija
39/76 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikuisuuksiin käynyt ns etelänlomalla, mutta minulle se tärkein on se meri ja lämpö. Se ihana ilma, jossa erilaisia tuoksuja.

Vierailija
40/76 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi Capri on ihan ylimainostettu turistirysä, jossa ei ole mitään nähtävää. Mainosvideoon oli laitettu Vesuviukset ja ilmeiseisesti joko Pompeiji tai Herculaneum, joissa oikeasti on nähtävää ja ne kaikki sijaitsevat mantereen puolella. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän