Miten erottaa oikea narsisti ja muuten vain kusipää?
On olemassa mulkvisteja ihmisiä luonteeltaan, mutta he eivät välttämättä ole narsisteja (persoonallisuushäiriö).
Kommentit (28)
ei niitä erota mikään toisistaan edes kangella, jos samaan pöytään istuvat
Narsistit ei yleensä ole kusipäitä, ainakaan aluksi.
Kusipää ei halua tuhota toista. Hän haluaa vain voittaa.
Miksi ne pitää erottaa? Kannattaa pysyä erossa kummastakin.
Narsistin käytös on kaavamaista. Persoonallisuushäiriöt ovat määritelmänsä mukaisesti luutuneita käytösmalleja, jotka istuvat tiukassa estäen kehityksen, empatian jne. Kusipää voi olla satunnaisesti kuka tahansa, jolla palaa pinna.
Kusipää voi muuttaa käytöstään ja ottaa vastuuta, narsisti ei milloinkaan. Narsistin ego romahtaa, jos muut näkevät hänet viallisena ja alkavat karttaa häntä, siksi hän tekee kaikkensa, että se osa olisi varattu hänen uhreilleen (näin hän mielestään tuhoaa uhrinsa, tosin narsisti voi myös tappaa uhrinsa tai tehdä perhesurman, eikä näe siinä mitään väärää, pitää silloinkin itseään uhrina).
Näiden kanssa pitää luottaa omaan mututuntumaan jo alkuvaiheessa!
Narsistit vaikuttavat aluksi mukavilta ja he kuuntelevat toista osapuolta tarkasti. Vähitellen kuitenkin narsisti paljastaa korttinsa, jolloin hän rupeaa ottamaan enemmän ja enemmän niskalenkkiä ns. ystävistään. Hän pyrkii alistamaan heidät tahtonsa alaisuuteen hänen pyöriteltäväkseen. Narsisti itse osaa näytellä sivistynyttä ihmistä, mutta jos vähänkin tarkemmin kuuntelee häntä, hän osoittautuu sisältä tyhjäksi ja varsinkin tunteettomaksi toisia kohtaan. Vain hänen tunteillaan on merkitystä. Narsisti on hirveän kateellinen. Jos hänellä ei ole jotain, sitten toisillakaan ei saa olla sitä. Jos jollakulla on jotain, mitä hän haluaa, hän on valmis taistelemaan saadakseen sen itselleen. Narsisti kietoo ystävänsä, tuttavansa ja sukulaisensa omaan sakeaan, myrkylliseen verkkoonsa, josta on vaikea päästä pois. Kusipää voi olla narsisti, sosiopaatti, mutta voi hän olla sellainenkin, joka on päässyt irti myrkyllisistä ystävistään ja nyt koettaa suojella itseään, ettei joutuisi verkkoihin uudelleen. Aika näyttää kummasta on kyse. Tämä ei ole tyhjentävä selitys. Kannattaa googlettaa.
Narsistiset ihmiset harrastaa työpaikoilla ulkopuolelle jättämistä. Eli esim. kuvittele, että sulla on 4 hengen tiimi. Narsisti alkaa siinä tiimissä puhua vain yhdelle tai kahdelle henkilölle ja saa noin täyden päätäntä vallan. Tämä on aika yleistä Suomessa ja Suomalaiset veteliä puuttumaan tuohon. Siksi täällä narsut voi hyvin. Terve ihminen kysyy kaikkien mielipiteen, esim. jos ryhmässä on joku hiljainen, terve empaattinen ihminen sanoo, että kysytään kaikilta ja sovitaan yhdessä. Narsisti voi esimerkiksi myllyttää ja puhua paljon sen ihmisen yli, ketkä hän haluaa hiljentää ja jyrätä. Sitten se uhri siinä tavallaan näyttää ongelma tapaukselta kun hän lopulta räjähtää, että hänkin haluaa tähän osallistua. Sitten narsisti kannattajansa/hovinsa kanssa alkaa kahdestaan puhua sen ihmisen läsnä olessa hänen ohi.
Vierailija kirjoitti:
Narsistin käytös on kaavamaista. Persoonallisuushäiriöt ovat määritelmänsä mukaisesti luutuneita käytösmalleja, jotka istuvat tiukassa estäen kehityksen, empatian jne. Kusipää voi olla satunnaisesti kuka tahansa, jolla palaa pinna.
Kusipää voi muuttaa käytöstään ja ottaa vastuuta, narsisti ei milloinkaan. Narsistin ego romahtaa, jos muut näkevät hänet viallisena ja alkavat karttaa häntä, siksi hän tekee kaikkensa, että se osa olisi varattu hänen uhreilleen (näin hän mielestään tuhoaa uhrinsa, tosin narsisti voi myös tappaa uhrinsa tai tehdä perhesurman, eikä näe siinä mitään väärää, pitää silloinkin itseään uhrina).
Jos narsisti haluaa manipuloida, kyllä se muuttaa käytöstään. Tilapäisesti.
Olen itse 50+. Uskon varmuudella tavanneeni ainakin kaksi oikeaa narsistia, joista toinen oli erittäin paha, toinen ei ehkä sellaisessa asemassa, että olisi pystynyt tekemään sitä, mitä tuo pahempi tapaus teki.
Omituinen tuntomerkki on se, että kummallakin tilanteessa, jossa he jotenkin paljastivat korttinsa, oli se, että kummallakin ääni muuttui jotenkin ihan oudoksi. Ikään kuin se olisi tullut jostain kaukaa, kuulosti ihan erilaiselta kuin heidän normipuheäänensä. Ja kumpikin tenttasi minut tuolla robottiäänellä ihan kuiviin. Piti vastata toinen toistaan absurdimpiin kysymyksiin, joissa minun toimintaani epäiltiin suuresti. Minun siis epäiltiin tehneet sellaista, mitä en missään nimessä olisi mennyt tekemään.
Tuolle pahemmalle narsistille oli hyvin tyypillistä imartelu ja muiden haukkuminen "sinä olet ystäväni ja ainoa hyvä tyyppi". Muista hän puhui selän takana pahaa. Varmaan kyllä minustakin. Salailu, selän takana toimiminen, tärkeiden ihmisten nuoleminen ja toisten uhraaminen narsistin oman edun vuoksi, kateellisuus muita kohtaan, ivallisuus, ilkeys, joka joskus lipsahti siloitellun ulkokuoren takaa. Noita ilkeitä huomautuksia oli, mutta kuvittelin niiden jotenkin johtuvan väsymyksestä tms., mutta merkkejä siis oli ennen tuota varsinaista paljastumista. Narsisti nauttii muiden surullisuudesta ja pahasta mielestä, se on narsistin ruokaa suorastaan.
Vierailija kirjoitti:
Narsistit vaikuttavat aluksi mukavilta ja he kuuntelevat toista osapuolta tarkasti. Vähitellen kuitenkin narsisti paljastaa korttinsa, jolloin hän rupeaa ottamaan enemmän ja enemmän niskalenkkiä ns. ystävistään. Hän pyrkii alistamaan heidät tahtonsa alaisuuteen hänen pyöriteltäväkseen. Narsisti itse osaa näytellä sivistynyttä ihmistä, mutta jos vähänkin tarkemmin kuuntelee häntä, hän osoittautuu sisältä tyhjäksi ja varsinkin tunteettomaksi toisia kohtaan. Vain hänen tunteillaan on merkitystä. Narsisti on hirveän kateellinen. Jos hänellä ei ole jotain, sitten toisillakaan ei saa olla sitä. Jos jollakulla on jotain, mitä hän haluaa, hän on valmis taistelemaan saadakseen sen itselleen. Narsisti kietoo ystävänsä, tuttavansa ja sukulaisensa omaan sakeaan, myrkylliseen verkkoonsa, josta on vaikea päästä pois. Kusipää voi olla narsisti, sosiopaatti, mutta voi hän olla sellainenkin, joka on päässyt irti myrkyllisistä ystävistään ja nyt koettaa suojella itseään, ettei joutuisi verkkoihin uudelleen. Aika näyttää kummasta on kyse. Tämä ei ole tyhjentävä selitys. Kannattaa googlettaa.
Jep, tämä onkin vaikeaa joskus erottaa aito mukavuus ja aito kuuntelija narsistista, koska narsisti osaa esittää samalla tavalla empaattista kuuntelijaa, mutta hän vain esittää sitä. Olen törmännyt tyhjään narsisti tyyppiin. Hän jäi kiinni ja myönsi tyhjyytensä. Itse kun olen aito kuuntelija ja oikeasti mukava niin tottakai se tuli järkytyksenä, että tää ihminen olikin vain esittänyt koko ajan kun olin itse käynyt jo alle 12 vuotiaana tuon vaiheen läpi ja kehittynyt terveeksi persoonaksi. Tajusin, että puhun jonkun kanssa, joka on emotionaalisesti ja henkisesti jäänyt sinne 10-12 vuotiaan tasolle. Terve persoona osaa täyttää oman kuppinsa, eikä hän aikuisena kypsänä ihmisenä koe tyhjyyttä eikä tarvetta käyttää muita hyväkseen oman itsensä täyttämiseen elämällä. Mutta narsisti ei onnistunut minua tuhoamaan, koska olen elämää täynnä. Eli sen hänen tekonsa oli paha ja sai aikaan pahaa, mutta se mitä narsisti ei voi tehdä hän ei voi olla minä. Mulla on se edelleenkin, että en koe tyhjyyttä ja mun kuppi suorastaan pursuaa yli elämää, uusia ideoita ja kaikkea ihanaa. Tosin tää kyseinen narsu toimi pitkään mun seläntakana, että olisin ehkä aika nopeaa huomannut mikä hän on jos olisi avoimin kortein edessäni pelaillut pelejään.
Jep. Vaikea sanoa. Riikka saattaa olla molempia.
Tavallista mulkvistia ei haittaa, vaikka häntä pidetään semmoisena. Narsisti taas pitää itseään muita parempana ja ylevämpänä joka tavalla, ja kusipäänä pitäminen on hänelle sen takia punainen vaate.
Tässä tulikin jo hyviä kuvauksia.
Tiivistettynä sanoisin, että kusipää(ilman narsistisia piirteitä) on melko lailla samanlainen moukkamainen kusipää kaikille ja joka tilanteessa. Narsisti muuttaa käyttäytymistään sen mukaisesti, miten se palvelee hänen tarkoitusperiään. Narsisti voi olla joillekin todella kiva, ja nämä ihmiset oikeasti luulevat hänen olevan huipputyyppi.
"Kusipää voi muuttaa käytöstään ja ottaa vastuuta, narsisti ei milloinkaan. Narsistin ego romahtaa, jos muut näkevät hänet viallisena ja alkavat karttaa häntä, siksi hän tekee kaikkensa, että se osa olisi varattu hänen uhreilleen (näin hän mielestään tuhoaa uhrinsa, tosin narsisti voi myös tappaa uhrinsa tai tehdä perhesurman, eikä näe siinä mitään väärää, pitää silloinkin itseään uhrina)."
Tämä. Perhesurman tekevät ovat miltei kaikki narsisteja ja eivät silloinkaan näe itseään pahantekijänä, vaan uhrina. Tästä hyvänä esimerkkinä Jenkeissä lapsensa ja raskaana olleen vaimonsa murhannut ja ruumiit piilottanut Chris Watts.
Ko. Watts-juttua seuranneena väitän kyllä, että Watts ei ole narsisti, vaan ainoastaan pippelinsä kautta turmioon joutunut heikko mies. Hänen vaimonsakin oli eläessään sitä mieltä, ettei hänen miehensä koskaan pettäisi häntä, koska mies on aikamoinen tallukka naisten suhteen. Ja vankilasta käsin Watts on itsekin sanonut, että halu ja hullaantuminen väärään ihmiseen sai tekemään tämmöisen.
Miksi tarvitsisi? En seurustele kummankaan kanssa.
Narsismi on luonteen häiriö ja sairaus, eikä hän voi itselleen mitään. Kusipäänä pystyy jokainen toimimaan mikäli tarve vaatii.
Aivan. Vaikea erottaa.