Omien aseiden ja droonien käyttö sodassa ei ole mitään uutta ja mullistavaa
Itse asiassa näin oltaisiin käytännössä toimittu kuitenkin. Nyt se vaan on virallisesti julkistettu. Epävirallisesti siitä ol puhuttu vuosia esim. kertauksissa, että ne joilla on omia sotilasaseita, ottaa ne mukaan ja saavat ne käyttöönsä ja että hankitaan omat dronet omalle porukalle. Samoin haloskan miiinakielloista huolimatta tehtiin männä vuosina selvät suunnitelmat rakentaa ansalangoitetut paukkuhälyttimet vähän voimakkaammalta räjähdyspanoksista jotka epäilemättä voisivat vähän vaaraa tuottaa lähiympäristöön.
Ilmeisesti nyt on pitänyt virallistaa käytäntöjä julkisen huomion vuoksi kun toisaalta ollaan Natossa ja liittolaisten on hyvä tietää mitä täällä touhutaan eikä voi salata ja toisaalta koska sodan uhka on suurempi joten on hyvä tehdä tiettäväksi viholliselle mitä on vastassa. Olisi kannaltamme huono juttu jos samaan aikaan vihollisen oma propaganda vähättelee kykyjämme sekä itse salaamme niitä strategisista syistä. Se voi alentaa aggressiokynnystä.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Aseita, drooneja ja maastokäyttöön sopivia kenkiä kannattaa hankkia ainoastaan siinä tapauksessa että niitä itse tarvitsee. Kenkien materiaalit voivat vuosien saatossa heiketä vaikka ne olisi varastoitu sopivissa olosuhteissa. Droonien akut voivat myös huonontua pitkään säilytettynä. Toisaalta rintamalla droonien käyttöikä voi olla lyhyt kun niitä tuhoutuu isot määrät. Joten akun kestävyydellä ei välttämättä ole suurta merkitystä.
Drooneja on tietty monenlaisia moniin tarkoituksiin eikä kaikki ole kertakäyttöisiä. Pieniä multikoptereita voidaan käyttää tiedusteluun ja valvontaan jolloin ne evät erityisen usein tuhoudu. Toisessa ääripäässä itsetuho-droonit joilla lennetään päin räjähde kyydissä. Sitten on erilaisia välimuotoja ja erilaisia olosuhteita. Jossain on tiukempi puolustus, jossain ei käytännössä mitään drooneihin purevaa.
Tietenkin on myös isompia ja kalliimpia järjestelmiä joihin yksittäisillä kansalaisilla tuskin on varaa tai pääsyä.
Aseita, drooneja ja maastokäyttöön sopivia kenkiä kannattaa hankkia ainoastaan siinä tapauksessa että niitä itse tarvitsee. Kenkien materiaalit voivat vuosien saatossa heiketä vaikka ne olisi varastoitu sopivissa olosuhteissa. Droonien akut voivat myös huonontua pitkään säilytettynä. Toisaalta rintamalla droonien käyttöikä voi olla lyhyt kun niitä tuhoutuu isot määrät. Joten akun kestävyydellä ei välttämättä ole suurta merkitystä.