Mies haluaa osta vuokrakotimme omaksi nyt kun siihen tarjoutui mahdollisuus
Eli maksamme tällä hetkellä vuokraa molemmat 400€
sekä muut kulut puoliksi (sähkö vesi vakuutus)
Jos mies ottaisi lainan ehdotti että maksaisimme puoliksi
Yhtiövastikkeen
Lainan koron
Ja tietysti muut juoksevat menot mitkä vuokralla asuessakin.
Tällöin minun osuudeksi tuli 250€
Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon?
Kommentit (176)
Miksette osta asuntoa yhdessä vai onko kämppisasumisesta kysymys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vain mies ottaa lainan ja asunto siis tulee hänen nimiinsä niin miksi sinä maksat lainan korkoja?
Tämä.
Miehelle kyse on sijoituksesta. Sinun ei tule maksaa hänen sijoituksensa korkomenoja.
Ps. Muista sitten itse avata samanaikaisesti rahastotili ja ala laittamaan joka kuukausi säästyvä summa automaattisesti sinne. Näin teille kummallekin kertyy varallisuutta tasapuolisesti.
Minulle on ihan ok maksaa omia asuniskuljani tuo250€, saan kuitenkin säästöä 150€ joka kuukausi.
Mitään tukia emme saa koska olemme molemmat töissä.
Ap
Pliis, sijoita se 150 e. Vaikka indeksirahastoon jos et muuta keksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vain mies ottaa lainan ja asunto siis tulee hänen nimiinsä niin miksi sinä maksat lainan korkoja?
No tavallaan mies kysyi onko minulle ok maksaa asumiskuluja tuo summa ja sanoin että on ok.
Mies perusteli tuon summan näin.
ApTämä on varmasti miehelle edullinen kuvio ja se on takuuvarmasti tarkasti excelissä laskettu...
Se ei silti tee siitä reilua. Sinun ei kuulu maksaa miehen sijoitusluoton korkoa.
Reilua on että mies maksaa lainan ja sen kulut. Sinä puolestaan sijoitat säästyvät rahasi muualle. Näin kumpikin kerää omaisuutta.
Kyllä asumisesta kuuluu aina toisenkin maksaa jotain, ja tuo on todella pieni summa asumiskuluista.
Toinen vaihtoehto on varmaan jatkaa vuokralla asumista jolloin ap:n kulut ovat sen samat 400€ ja maksu menee vieraalle. Itse ainakin suostuisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä se on ihan kohtuullista. Jos vain yhtiövastikkeesta, sähköstä ja vedestä maksaa puolet niin tavallaan asumisesta ei maksa silloin mitään, vain siitä mitä kuluttaa. Onhan tuo summa nyt paljon pienempi kuin nykyinen vuokra. Mulle sopisi tuo järjestely oikein hyvin.
Eri
Tyhmä - tyhmempi - nainen
Mies kasvattaa omaisuuttaan ja nainen ei. Jos siis ei sijoita säästyvää summaa kuukaudessa.
Samalla logiikalla nainen voisi ottaa sijoituslainaa, ostaa osakkeita ja miehen tulisi maksaa puolet kyseisen lainan korosta.
Tästä kuviosta ei puutu enää muu kuin, että nainen tulee raskaaksi jne., jne.
Loppupelissä miehellä on osittain naisella maksatettu velaton omistusasunto ja naisella ei mitään omaisuutta.
Eli nainen ei maksa asumisestaan mitään? Vai sen mitä kuluttaa. Tätä en ymmärrä. Pitäähän vuokralla asumisestakin maksaa vuokra jolla asunnon omistaja lyhentää omia kulujaan. Ei vuokralla voi asua niin että maksat vain vedestä ja sähköstä.
Hän maksaa puolet yhtiövastikkeesta.
Reiluinta olisi, että kumpikin tekisi samanaikaisesti sijoituksen. Asunto joko ostettaisiin puoliksi, nainen tekisi oman sijoituksen. Jos ei pysty esim. ostamaan sijoitusasuntoa, niin sitten ostaisi vaikka osakkeita.
Reiluuden nimissä naisen saamat osinkotuotot pitäisi sitten laittaa perheen yhteiseen kassaan.
Ei ei ei, ainoa oikea vaihtoehto on jatkaa tasapuolisesti korkeamman vuokran maksua ja olla omistamatta yhtään mitään! On se sen arvoista, pääasia ettei kukaan (se toinen) vaan pääse hyötymään mitään!
Voi v-ttu tuota sil@koiden ajatuksenjuoksua...
Vierailija kirjoitti:
Omistusasuntoon ei sitten saa enää asumistukia eikä varmaan mitään muutakaan.
Niin uskomattomalta kuin se sinusta voi kuulostaa, niin kaikkien ihmisten elämäntehtävänä EI OLE tukieurojen maksimointi. Ei ylipäätään tukien saaminenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tällä hetkellä jo asunto mistä maksan lainaa (yksiö vuokralla) ja en halua myydä sitä vielä.
Mies myi oman yksiönsä kun muutettiin tähän.
Tulevaisuudessa aiomme kyllä ostaa oman yhteisen asunnon, mutta sen aika ei ole vielä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tavallaan mies kysyi onko minulle ok maksaa asumiskuluja tuo summa ja sanoin että on ok.
Mies perusteli tuon summan näin.
ApTämä on varmasti miehelle edullinen kuvio ja se on takuuvarmasti tarkasti excelissä laskettu...
Se ei silti tee siitä reilua. Sinun ei kuulu maksaa miehen sijoitusluoton korkoa.
Reilua on että mies maksaa lainan ja sen kulut. Sinä puolestaan sijoitat säästyvät rahasi muualle. Näin kumpikin kerää omaisuutta.
Kyllä asumisesta kuuluu aina toisenkin maksaa jotain, ja tuo on todella pieni summa asumiskuluista.
Toinen vaihtoehto on varmaan jatkaa vuokralla asumista jolloin ap:n kulut ovat sen samat 400€ ja maksu menee vieraalle. Itse ainakin suostuisin.
Vaihtoehto on myös ostaa asunto puoliksi. Jolloin molemmat keräävät omaisuutta eikä vain mies.
Vierailija kirjoitti:
Omistusasuntoon ei sitten saa enää asumistukia eikä varmaan mitään muutakaan.
Kannattaisiko AP:n tehdä miehensä kanssa virallinen alivuokralaisopimus? Voisiko siinä tapauksessa saada asumistukea, jos tulee yllättäviä tilanteita? En tiedä onko mahdollista tehdä tällaisissa tilanteissa, kun asutaan yhdessä toisen omistamassa asunnossa. Joka tapauksessa mielestäni kannattaa tehdä jonkinlainen kirjallinen sopimus, jossa selkeästi kuvataan, mitä on sovittu ja varmistaa joltain taholta, että on virallisesti pätevä. Ihan siltä varalta, jos asunnosta aiheutuu yllättäviä kuluja tai erotaan tai muuta, en nyt ihan tiedä, mutta jonkinlaiseksi varmuudeksi. Aina voi tulla erimielisyyksiä kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tällä hetkellä jo asunto mistä maksan lainaa (yksiö vuokralla) ja en halua myydä sitä vielä.
Tulevaisuudessa aiomme kyllä ostaa oman yhteisen asunnon, mutta sen aika ei ole vielä.
Ap
No tämä muuttaa hieman kuviota.
Edelleen mielestäni miehen tulisi itse vastata kokonaisuudessaan korkokuluista. Sinun puolestaan tulisi silloin laittaa verojen jälkeen jäävä sijoitusasunnon nettotuotto vaikka esim. yhteiseen matkakassaan tms. Silloin olisitte täysin vastaavassa asemassa. Sillä tuskinpa mies sinun sijoitusyksiön lainan koroista puolta maksaa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNo tämä muuttaa hieman kuviota.
Edelleen mielestäni miehen tulisi itse vastata kokonaisuudessaan korkokuluista. Sinun puolestaan tulisi silloin laittaa verojen jälkeen jäävä sijoitusasunnon nettotuotto vaikka esim. yhteiseen matkakassaan tms. Silloin olisitte täysin vastaavassa asemassa. Sillä tuskinpa mies sinun sijoitusyksiön lainan koroista puolta maksaa??
Eihän siitä sijoitusasunnosta voi tulla nettotuottoa ennen kuin laina on maksettu pois.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Avioliiton aikana hankittu omaisuus katsotaan erotessa ja leskeytyessä yhteiseksi - ellei ole avioehtoa.
Avoliitossa menee ihan toisin. (Siinäkin hyvitys joissain tapauksissa mahdollinen)
puhdasta paskaa. MYÖS avioliiton aikana hankittu omaisuus katsotaan erotessa SEN OMAISUUDEKSI kenen nimissä se on.
Älä nyt hemmetissä ala maksamaan toisen ihmisen lainaa. Erotilanteessa asunto jää hänelle täysin ja sinä olet ottanut takkiin sen verran mitä olet hänen lainakulujaan maksanut "vuokrana". Joko otatte yhteisen lainan tai maksat vain muista juoksevista kuluista. Tai teette juristin kanssa sopimuksen, jonka mukaan mies maksaa sinulle erotilanteessa tasinkoa sen verran kuin olet maksanut hänen lainaansa. En tiedä tehdäänkö tuommoisia sopimuksia, mutta ei ole mitään järkeä maksaa osaa toisen lainasta saamatta vastineeksi mitään. Oikeus asua kämpässä ei riitä vastineeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siitä sijoitusasunnosta voi tulla nettotuottoa ennen kuin laina on maksettu pois.
Eri
Mutta se suuma, eli (vuokratulo - vastike - vero) /2 on se määrä, jonka aloittajan tulisi miehelle korvata kuukausittain asumisesta puolikkaan vastikkeen ja muiden kulujen päälle. Ei siis todellakaan mitää puolta miehen korkotuloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle sopii kyllä aivan mainiosti että maksan puolet korkokuluista koska se tosiaan mahdollistaa minulle alentuneet asumiskulut.
Toinen vaihtoehto tosiaan on että mies ostaa itselleen jonkun muun sijoitusasunnon ja vuokraa sen saaden siitä tulot itselleen. Ja jatkamme näin että maksamme vuokraa sen 400€ kumpikin. Mielestäni tässä ei ole mitään järkeä ainakaan minun kohdallani.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt hemmetissä ala maksamaan toisen ihmisen lainaa. Erotilanteessa asunto jää hänelle täysin ja sinä olet ottanut takkiin sen verran mitä olet hänen lainakulujaan maksanut "vuokrana". Joko otatte yhteisen lainan tai maksat vain muista juoksevista kuluista. Tai teette juristin kanssa sopimuksen, jonka mukaan mies maksaa sinulle erotilanteessa tasinkoa sen verran kuin olet maksanut hänen lainaansa. En tiedä tehdäänkö tuommoisia sopimuksia, mutta ei ole mitään järkeä maksaa osaa toisen lainasta saamatta vastineeksi mitään. Oikeus asua kämpässä ei riitä vastineeksi.
En minä lainaa ole maksamassa.
Maksan mielummin asumiskuluja 250€ miehelleni kuin 400€ täysin vieraalle ihmiselle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä lainaa ole maksamassa.
Maksan mielummin asumiskuluja 250€ miehelleni kuin 400€ täysin vieraalle ihmiselle.
Ap
Kyllähän sä olet maksamassa osuutta hänen lainastaan, jos hän asian niin sinulle perusteli. Pidä nyt kiinni omista oikeuksistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle sopii kyllä aivan mainiosti että maksan puolet korkokuluista koska se tosiaan mahdollistaa minulle alentuneet asumiskulut.
Toinen vaihtoehto tosiaan on että mies ostaa itselleen jonkun muun sijoitusasunnon ja vuokraa sen saaden siitä tulot itselleen. Ja jatkamme näin että maksamme vuokraa sen 400€ kumpikin. Mielestäni tässä ei ole mitään järkeä ainakaan minun kohdallani.
Ap
No jos asia sopii sinulle, niin miksi sinä sitä asiaa sitten kysyt?
Sillä eihän se ole tyhmä joka pyytää vaan se joko maksaa...
Ps. Aikamoinen sijoitusvelhot olet, mikäli saat verojen jälkeen vuokrayksiöstä satoja euroja kuukaudessa tuloja.
En nyt ymmärrä logiikkaa, että ap ottaa takkiin sillä, että hänen asumiskustannukset laskevat reilusti. Tottakai kuviossa miehen omaisuus hiljakseen kasvaa, mutta eikö se ole vähän erillinen asia. Eikä se ole mitenkään ap:ltä pois. Jos kustannuksista yhdessä sovitaan niin, että kumpikin osapuoli on tyytyväinen, niin miten se on epäreilua kummallekaan?
Avioliiton aikana hankittu omaisuus katsotaan erotessa ja leskeytyessä yhteiseksi - ellei ole avioehtoa.
Avoliitossa menee ihan toisin. (Siinäkin hyvitys joissain tapauksissa mahdollinen)