Miksi yli 65v ovat vielä töissä miksi niitä töitä ei anneta nuorille?
Jotkin tekevät ihan vapaaehtoisesti töitä vielä eläkkeellä ollessaan. Nuorisotyöttömyys on valtava. Voisiko nämä eläkeläiset lopettaa työnteon ja päästää nuoria töihin.
Lisäksi kummastuttaa eläkeiän nosto. Mikä järki siinä on. Eikö nuoret saisi töitä kun vanhemmat päästetään eläkkeelle eli työttömyys laskee. Sillä säästetään nuorille annettavia tukia ja eläkkeiden maksua.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
90-luvulla noin tehtiin. Anoppini pääsi eläkkeelle 57-58 v, ihan vain siksi, ettei toista kättä saatu kuntoutettua. Ihmettelin jo silloin, miten tähän on varaa.
Nyt hän on 88 v. On muuten tullut kalliiksi yhteiskunnalle.
Minunkin äitini haaveili varhaiseläkkeelle pääsystä, selkä kuulemma brakasi valtion virastossa. Ja pääsikin 58-vuotiaana. Eläkekertymä jäi pieneksi mutta nyt hän on ollut eläkkeellä jo yli 30 vuotta, täyttää syksyllä 90 eikä kuole millään. Kaiken lisäksi hän on valittanut jo vuosia että on niin tylsää.
Minä olen hänen tyttäristään se joka otti eläkepäätöksen vastaan heti kun se oli omassa ikäluokassani mahdollista, 64v 3kk, ja jatkoin omia hommiani freelancerina niin kuin tähänkin saakka. Ansiotulojani verotetaan rankasti, samoin työeläkettäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vielä on ymmärrettävissä, jos ovat viimeiseen saakka töissä, jäämättä ensin eläkkeelle. Mutta kun ensin pidetään eläkeläiskahvit, ja sitten jatkavat keikkatöissä mahdollisesti ihan samassa paikassa ja tehtävässä. Nuoret eivät edes opi työelämään, jos he eivät saa sitä ensimmäistäkään työpaikkaa. Olen juuri saavuttanut alimman eläkeiän, enkä edes mieti työnteon jatkamista. Toivon vaan, että joku nuori otetaan tilalleni, vaikka työnantajan tyylin jo tiedänkin.
Sinulla ei ole korvaamatonta osaamista eikä hiljaista tietoa, toisilla on.
Sepä onkin hienoa olla töissä korvaamaton ja pantata tietoa, että varmasti on jatkossakin korvaamaton. Hirveä riski yritykselle.
Tiedätkö sinä mitä hiljainen tieto on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku yliopiston proffa tekee töitä tuon ikäisenä, niin ei sitä pysty korvaamaan vastavalmistuneella maisterilla.
Ei niin. Se pitää korvata vasta valmistuneella tohtorilla.
Ei vastavalmistuneita tohtoreita palkata professoreiksi, hölmö.
Olin asiantuntijatyössä, jossa työn ohessa myös kouluttauduttiin alan jatkuviin muutoksiin. Tekoäly tuli ja hoiti yksinkertaisimmat päätökset, vaikeimmat ja pitkäkestoisemmat asiat siirtyi enemmän ja enemmän henkilökäsittelyyn. Työ muuttui henkisesti yhä vaativammaksi ja raskaammaksi ja seurasi myös kotiin ja uniin. Ilmoitin eläkkeelle jäämisestäni vuotta aiemmin, jolloin heillä oli hyvin aikaa miettiä työlleni jatkumo. Työni jaettiin osin sisäisesti ja lisäksi toisaalta palkattiin alan töitä jo ennestään tehnyt nuori. Koin, että tämä oli kaikille järkevä ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Aika harvalla enää on eläkeikä siinä 65 v. Tai no se alin eläkeikä ehkä, mutta tavoite-eläkeikä on aina korkeampi.
Mä olen 50v ja mullakin on alin eläkeikä jo yli 66 vuotta, tavoite-eläkeikä melkein 68v.
Sillä tavoiteiällä saa heittää vesilintua, suurin osa jää eläkkeelle alimmassa mahdollisessa iässä. Ja nekin, jotka jatkavat eläkkeen sivussa töissä, tekevät usein muutaman päivän keikkoja eivätkä suinkaan kokoaikaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä että vanhat ukot ja akat eläkkeelle silloin kun jo pääsevät.Itse viime vuonna pääsin ja olen todella nauttinut olostani ihanaa.
Joo, mutta eläkeläisetkin saavat tehdä töitä jos osaavat ja heitä tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeiät ovat järjettömän korkeita nykyään. Niitä pitäisi alentaa, jopa merkittävästi!
Olisiko nyt aika palata vanhaan hyvään systeemiin, jossa mentiin töihin 16v iässä, paiskittiin hommia 45 vuotta ja jäätiin eläkkeelle 61v iässä.
Kun sitä eläkettä ei oikein kerry, jos työvuosia on vain 15, kuten niin kovin monelle tuntuu nyt kertyvän, kun on niitä ahdistusongelmia ja sapattivapaita ja muuten vain halutaan elää täysillä, mutta eläkesumma halutaan kuitenkin kuin oltaisiin tehty töitä puoli vuosisataa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorten kannattaisi luoda itse ne omat työpaikkansa, ei suinkaan itkeä sitä että miten paljon on maailmassa työssäkäyviä.
Ei voi jotkut boomerit oli 60 vuotta isoin äänestäjä kunta ja äänestäneet suomen sellaiseen jamaan ettei yrittäminen kannata.
Kaikille työttömille tarjotaan yrittäjyyttä eli itsensä työllistämistä.
Vierailija kirjoitti:
Koska kukaan ei suostu tekemään työtäni! 16 tuntia päivässä alle 5 euron tuntipalkalla, tervetuloa, saat tämän homman koska tahansa. Ai niin, ei viikonloppuvapaita eikä vuosilomia.
Sä oot niitä jotka hiihti kesät talvet kouluun 50km, ja vielä ilman suksia, saivat joululahjaksi käpylehmän ja turpaan, myös lumihangessa joutui nukkumaan ja sammalta syömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90-luvulla noin tehtiin. Anoppini pääsi eläkkeelle 57-58 v, ihan vain siksi, ettei toista kättä saatu kuntoutettua. Ihmettelin jo silloin, miten tähän on varaa.
Nyt hän on 88 v. On muuten tullut kalliiksi yhteiskunnalle.Minunkin äitini haaveili varhaiseläkkeelle pääsystä, selkä kuulemma brakasi valtion virastossa. Ja pääsikin 58-vuotiaana. Eläkekertymä jäi pieneksi mutta nyt hän on ollut eläkkeellä jo yli 30 vuotta, täyttää syksyllä 90 eikä kuole millään. Kaiken lisäksi hän on valittanut jo vuosia että on niin tylsää.
Minä olen hänen tyttäristään se joka otti eläkepäätöksen vastaan heti kun se oli omassa ikäluokassani mahdollista, 64v 3kk, ja jatkoin omia hommiani freelancerina niin kuin tähänkin saakka. Ansiotulojani verotetaan rankasti, samoin työeläkettäni.
Vai ei kuole millään, pitäisikö sinun vähän avittaa ja lähteä samalla toisten vaivoista.
Tekisit hyvän työn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorten kannattaisi luoda itse ne omat työpaikkansa, ei suinkaan itkeä sitä että miten paljon on maailmassa työssäkäyviä.
Ei voi jotkut boomerit oli 60 vuotta isoin äänestäjä kunta ja äänestäneet suomen sellaiseen jamaan ettei yrittäminen kannata.
Nuoret ei äänestä, mutta sekin on varmaan eläkeläisten vika.
No siellä eläkkeellä on kyllä ihan riittävästi väkeä ja osuus väestöstä kasvaa koko ajan. Ei se ole hyvä nuorillekaan jos eläkkeellä on liikaa porukkaa.
Osalle eläke jää myös yllättävän pieneksi. Vaikka olisit ollut työssä 30-40 vuotta, mutta matalapalkka-alalla, niin se työeläke voi olla jotain 1300 euron luokkaa.
Koko ajan jää paljon ihmisiä eläkkeelle. Nuoret ikäluokat ovat varsin pieniä. On erikoista, ettei tälle koko ajan pienenevälle porukalle löydy töitä.
Näin YT-neuvotteluissa aikanaan ulossiivottuna pitkäaikaistyöttömänä aion nyt viimein töitä saatuani jatkaa niin pitkään kuin pystyn - ja miksen pystyisi, kun olen raitis, savuton, liikunnallinen ja toistaiseksi pysynyt täysin terveenä. Lisäksi kun on pitkää, rauhallista kokemusta, olen ylläpitänyt ja kehittänyt osaamistani ja opintojani, ei ole pieniä lapsia vaikuttamassa työntekoa, enkä ole jatkuvasti saikuttelemassa, niin työnantajakin tykkää.
Tämä viikko talvilomaa, ja jo nyt sormet syyhyää töihin :)
Minun pienessä firmassa on kaksi eläkkeeltä houkuteltua osa-aikaista.
Kyseiset työntekijät ovat kultaakin kalliimpia firmalle. Päteviä, tehokkaita ja ennen kaikkea luotettavia. Maksan heille enemmän mitä nuoremmalle vakiväelle, mutta he ovat huomattavan paljon tuottavampia.
Ikävä kyllä uusien, nuorten palkkaaminen on edelleen firmalle liian riskialtista ja se tehdään vasta kun todella on pakko.
Vierailija kirjoitti:
No siellä eläkkeellä on kyllä ihan riittävästi väkeä ja osuus väestöstä kasvaa koko ajan. Ei se ole hyvä nuorillekaan jos eläkkeellä on liikaa porukkaa.
Osalle eläke jää myös yllättävän pieneksi. Vaikka olisit ollut työssä 30-40 vuotta, mutta matalapalkka-alalla, niin se työeläke voi olla jotain 1300 euron luokkaa.
Koko ajan jää paljon ihmisiä eläkkeelle. Nuoret ikäluokat ovat varsin pieniä. On erikoista, ettei tälle koko ajan pienenevälle porukalle löydy töitä.
Tämän kirjoittajan asenne kertoi kaiken, miksi osa työnantajista ei halua luopua eläkeikäisistä työntekijöistään.
Vierailija kirjoitti:
Nyt hän on 88 v. On muuten tullut kalliiksi yhteiskunnalle.
Anoppisi lähti eläkkeelle 30 vuotta sitten vuonna 1996 ja ehti ennen sitä tehdä töitä hyvinkin 30 vuotta. Miksi hän olisi tullut kalliiksi yhteiskunnalle, jos oli kerryttänyt tuon ajan työeläkettä? Ja on nyt maksanut eläkkeestään todennäköisesti enemmän veroja kuin mitä koskaan maksoi palkastaan.
66 ja töissä enkä aio todellakaan eläkkeelle. Tietotaitoani tarvitaan yrityksessä. Nuorilta vie vuosia oppia kokonaisuus ja mummo on paikalla neuvomassa. 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy toimeksiantajiltani miksi he tarjoavat töitä juuri minulle. Eivät ainakaan siksi että tekisin niitä halvemmalla. Voisiko olla niin että osaan tehdä ne paremmin kuin nuoret. N66
Tuolla tyylillä ja asenteella et anna nuorille edes mahdollisuutta oppia. Oletettavasti kuitenkin olet itsestäsi ylpeä.
Olen eri, mutta juuri tällaiselle tasiole onkin nuoresta saakka pitkäjänteisesti koko ajan kehitetty osaamista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt hän on 88 v. On muuten tullut kalliiksi yhteiskunnalle.Anoppisi lähti eläkkeelle 30 vuotta sitten vuonna 1996 ja ehti ennen sitä tehdä töitä hyvinkin 30 vuotta. Miksi hän olisi tullut kalliiksi yhteiskunnalle, jos oli kerryttänyt tuon ajan työeläkettä? Ja on nyt maksanut eläkkeestään todennäköisesti enemmän veroja kuin mitä koskaan maksoi palkastaan.
Mun anoppi jäi myös n.55v eläkkeelle 2000 luvun alussa. Töitä oli ehtinyt tehdä silloin jo yli 30v ja työn takia sai sellaiset sairaudet, että ensin pitkien sairauslomien jälkeen eläkkeelle. Ihan järkevää mielestäni. Eikä kyllä ole käynyt mielessäkään, että mitä hän maksaa yhteiskunnalle. Kamala ajatus omasta läheisestä. Yks on miettinyt silloin jo 90-luvulla asiaa niin, ja nyt vielä 30v jälkeen.
Puustjärven puukorut ovat käsite monessa polvessa.