Jenna kokkaa viisihenkisen perheen viikon pääateriat vain 35-40 eurolla
Kuusi ruokaa viisihenkiselle perheelle on voinut maksaa esimerkiksi vain 34,95 euroa. Silloin listalla on ollut paahdettu tomaattikeitto (5,14 euroa), sitruunarisotto (3,12 euroa), tonnikalapasta uunissa (6,24 euroa), limekanaa ja riisiä (6,26 euroa), nachopelti (7,56 euroa) sekä pestopasta-kasvisvuoka (6,63 euroa).
https://kaksplus.fi/perhe-elama/ruoka/jennan-arkiruokabudjetti-viisihen…
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" En halua tinkiä ruoan mausta, riittävyydestä enkä ravitsevuudesta. Haluan, että lapset syövät kunnolla ja ruokailu on mukava hetki, eikä vain halvin mahdollinen suoritus."
En halua tinkiä ravitsevuudesta, mutta kolmella aterialla kuudesta ei ole mitään proteiinin lähdettä. Voihan sen proteiinintarpeen tietenkin täyttää pääaterioiden ulkopuolellakin, mutta silloin tuollainen otsikointi olisi melkoista valehtelua.
Myös tämä, että viikon ateriat maksavat 35 € on aika valehtelua, jos se sisältää 6 ateriaa. Vaikka arkena syötäisiin töissä/koulussa/päiväkodissa lounaat, niin niitä aterioita tulisi 9 kpl. Tulevathan ne ostokset halvemmiksi, jos syödään ravintoloissa tai toisten pöydissä...
Lisäksi riisimössö ei ole risottoa, jos siinä ei ole kunnon risottoriisiä, viiniä, parmesania (merenelävärisotot poislukien) ja voita ja tätä ei tehdä kolmella eurolla. And I'm ready to die on this hill.
Oli pakko käydä katsomassa Instagramista mitä tuohon risottoon menee, niin kuvassa oli hinnan kanssa oli risottoriisipussi, valkosipuli ja sitruuna. Lientä, itse kasvatettua persiljaa, metsästä kerättyjä sieniä ja voita ei laskettu summaan mukaan.
Ilmeisesti 2- ja 3-vuotiaat vain närppivät ruokia, eikä koululainenkaan syö juuri mitään. Eli ruuat ovat pääasiassa kahdelle aikuiselle.
Eli ravitsemuksellisesti tämä oli riisiä ja nökäre voita. "En halua tinkiä ravitsevuudesta..."
Vierailija kirjoitti:
paahdettu tomaattikeitto (5,14 euroa)
Mitä tämä voi olla viidelle ihmiselle? Millaiset on tämän aterian kalorit??
Yksi tölkki maksaa alle euron, joten kyllähän tuo riittää, mutta ei pidä kyllä nälkää, kuten ei mitkään muutkaan nuo kasvisruoat. Missä on liha ja proteiini noissa ruoissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tällaiset ihmiset tekevät työkseen ja aktiviteetteinään, liikkuvatko he ollenkaan, vai kuinka pärjäävät tuollaisella ravinnolla?
He ovat normaalipainoisia, ei arkiliikunta tai perustyö kulutua niin paljoa että pitäisiä mitenkään erityisen paljon tai raskaasti syödä.
Ei raskaasti, mutta kyllä ihminen tarvitsee tietyn määrän proteiinia vaikka olisi vuodelevossa.
Vierailija kirjoitti:
Heikot on eväät, jos PÄÄruokana on paahdettu tomaattikeitto. En itse pärjäisi, vaikka olen pienikokoinen nainen.
Meneehän tuo lounaana, jos leipää on myös ja ehkäpä salaatti jossa vähän jotain proteiinia mukana.
Kahvin kanssa korvapuusti tai muutama sitten.
Miksi ruokailu nyt yleensäkään tulisi hoitaa 0-budjetilla, on sitä järkevämpiäkin tapoja säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heikot on eväät, jos PÄÄruokana on paahdettu tomaattikeitto. En itse pärjäisi, vaikka olen pienikokoinen nainen.
Meneehän tuo lounaana, jos leipää on myös ja ehkäpä salaatti jossa vähän jotain proteiinia mukana.
Kahvin kanssa korvapuusti tai muutama sitten.
Kyllä mä olisin sinä päivänä nälkäinen ja vihainen. 😂
-Se sama nainen
Varmaan ihan mahdollista, jos päivisin syödään työpaikkaruokalan linjastosta sellainen mälli, että loppupäivä menee torkkuessa työtuolissa. Ei siinä ehdi nälkä paljoa kertyä päivälliseen mennessä.
Lapset syövät päivällä koulussa / päiväkodissa ja aikuiset lounaan työpaikkaruokalassa tms. Jutussa puhuttiin yhdestä pääruuasta, todennäköisesti se on päivällinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielelläni ottaisin noi reseptit kanssa. esim. toi nachopelti viidelle hengelle reilusti alle 8€? Mikä siinä on proteiini, mitä juustoa, mitä siihen ylipäätään tulee muuta kuin niitä nachoja? Kun itse kun tuon valmistan, pelkkä kana siihen peltiin maksaa sen 6€ vähintään. Meillä myös viisihenkinen perhe.
Jennan resepti
450 g xtra tortilla chips salt
390 g coop tomaattimurska
150 g coop emmental raaste
400 g kotimaista sika-nautajauheliha
Xtra taco spice mix
Eipä irtoa nuo 8 eurolla kaupasta.
Hain hinnat ja yhteensä tuli 7,28 €.
1,73
0,92
1,65
2,49
0,49
Vierailija kirjoitti:
Olen myös samaa mieltä että itse tehty on terveellistä ja usein edullista. Eikä joku tuunattu pussipasta tai patapussi mikään synti ole, ruoka on valmista puolessa tunnissa. Itse tein näitä aika useinkin vauvavuoden aikana meille aikuisille illalla. Eikä se pilttipurkki paha ole taaperollekaan, vähän suolaa ja rasvaa ja siististi menee koko annos kerralla. Meillä ainakin toimi, kun lapsi kasvoi niin sitten alettiin tekemään koko perheelle samaa ruokaa.
Meillä on 1,5 v taapero. Ikinä ei tiedä maistuuko se itse tehty ruoka vai ei. Pilttejä yms. on aina varalta kaapissa. Välillä lapsi on innokas syömään kiinteämpää ruokaa ja välillä sellainen menee vain hukkaan. Samoin en jaksa stressata siitä onko aikuistenkaan ruoka puolivalmista vai kokonaan itse tehtyä. Aivan sama kunhan ei nyt ihan myrkkyä ole ja nälkä lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Ei yksi ruoka per päivä riitä mihinkään.
Kerro summa kahdella niin sittenkin on edullista tuon kokoiselle perheelle.. Eli kaksi ruokaa päivässä. On ollut juttu myös jossa perheenäiti kokkaa 300e kuukaudessa ruuat suurpeheelleen ja ennen kului jopa tonni.
Vierailija kirjoitti:
Passaa ottaa mallia. Kyllä saa halvallakin perusruokaa kun viitsii suunnitella ja en ymmärrä uusavuttomien valitusvirsiä.
Jennalla pieniä lapsia, jotka tuskin syövät hirveitä määriä. Meillä teinejä ja ruokaa menee paljon. Tomaattikeitto olisi aivan pilipali, jääkaapilla ravattaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Varsinkaan joku tomaattikeitto!
Muistan n 10 v sitten mä olin ottanut pakkasesta kinkkuviipaleita sulamaan.
Lapset tuli koulusta. Mulla oli vihanneslokerossa aina tuleva ruoka, sinne ei koskettu.
Pojan ystävä oli mennyt jääkaapille. Kinkussa oli ollut vanha päiväys, pakkanen oli tehnyt kinkun väärän muotoiseksi ja tomaatit oli pilkkonut oman leivän päälle. Poika kysyi mistä sait tomaatteja. Oli mennyt heittämään kinkun roskiin.
Kun tulin kotiin, hänen äitinsä oli tuohtunut.
Mä sitten sanoin mun piti tehdä kinkkulaatikkoa, mutta poikasi on heittänyt käyttökelpoisen kinkun roskiin ja syönyt tomaatit.
Sanoin sun varmaan nyt kannattaa tilaa meille pizza ja opettaa poikasi ettei mene toisten jääkaapeille. Näin tapahtui, paitsi perheen isä laittoi mobile payllä 40 euron pyynnön.
Laitoin kuvan kinkusta roskiksesta ja jääkaapista, jossa lokerossa lukee päivällinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro summa kahdella niin sittenkin on edullista tuon kokoiselle perheelle.. Eli kaksi ruokaa päivässä. On ollut juttu myös jossa perheenäiti kokkaa 300e kuukaudessa ruuat suurpeheelleen ja ennen kului jopa tonni.
Useasti näissä jutuissa sitten metsästetään ja kalastetaan itse paljon ja niitä kymppitonneja mitä siihen hupiin kuluu, ei lasketa ruokabudjettiin, vaan ne ovat harrastuksia. Kyllähän mä itsekin haen kesäisin mökillä "ilmaista" kuhaa, enkä ajattele sen veneen, bensan, virveleiden, vieheiden yms. hintaa tai laske arvoa "työajalle", kun se on lomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" En halua tinkiä ruoan mausta, riittävyydestä enkä ravitsevuudesta. Haluan, että lapset syövät kunnolla ja ruokailu on mukava hetki, eikä vain halvin mahdollinen suoritus."
En halua tinkiä ravitsevuudesta, mutta kolmella aterialla kuudesta ei ole mitään proteiinin lähdettä. Voihan sen proteiinintarpeen tietenkin täyttää pääaterioiden ulkopuolellakin, mutta silloin tuollainen otsikointi olisi melkoista valehtelua.
Myös tämä, että viikon ateriat maksavat 35 € on aika valehtelua, jos se sisältää 6 ateriaa. Vaikka arkena syötäisiin töissä/koulussa/päiväkodissa lounaat, niin niitä aterioita tulisi 9 kpl. Tulevathan ne ostokset halvemmiksi, jos syödään ravintoloissa tai toisten pöydissä...
Lisäksi riisimössö ei ole risottoa, jos siinä ei ole kunnon risottoriisiä, viiniä, parmesania (merenelävärisotot poislukien) ja voita ja tätä ei tehdä kolmella eurolla. And I'm ready to die on this hill.
Oli pakko käydä katsomassa Instagramista mitä tuohon risottoon menee, niin kuvassa oli hinnan kanssa oli risottoriisipussi, valkosipuli ja sitruuna. Lientä, itse kasvatettua persiljaa, metsästä kerättyjä sieniä ja voita ei laskettu summaan mukaan.
Ilmeisesti 2- ja 3-vuotiaat vain närppivät ruokia, eikä koululainenkaan syö juuri mitään. Eli ruuat ovat pääasiassa kahdelle aikuiselle.
Eli ravitsemuksellisesti tämä oli riisiä ja nökäre voita. "En halua tinkiä ravitsevuudesta..."
Usein risottoon tulee myös öljyä, kermaa, juustoa tms. Ja joku proteiini koko risottoon tai risotto on proteiinin lisäke.
Nuo ovat kyllä niitä päivän ei-pääaterioita. Säälin lapsia, joiden pääasialliset ateriat "nautitaan" koulussa.
Ja se yksi päivä viikossa paastotaan?
Voihan anorektikkokin sanoa, että menee ruokaan kymppi viikossa.
Noilla euroilla siellä tapellaan niistä kanapaloista. Ja jos perustuu punalappuihin, on harhaanjohtavaa esittää asia noin. Tai tyyliin äiti tuli käymään ja toi kilon kanaa = 0 e.
Nämä on aina näitä, että ruokiin menee mukamas minisumma isolla perheellä viikossa. Todellisuudessa lapset ovat pieniruokaisia ja korkeintaan närppivät ruokaa (voisiko asioilla olla yhteys) ja syövät pääasiassa päiväkodissa/koulussa, aikuiset syövät tuhdin lounaan ravintolassa (ei huomioida budjetissa) ja viikonloppuisin syödään mummolassa (ei huomioida budjetissa). Lisäksi ruokien budjeteissa ei ole mukana mausteita, voita, jauhoja, öljyä yms. Ja välipalat/aamupala/iltapala/ruokajuomat puuttuvat kokonaan.
Ilmeisesti niistä päivän yli puolen kilon kasviksista ei nautita paljoakaan näiden "pääaterioiden" yhteydessä.
Luuletteko, etteivät nuo päivän aikana muuta syö? Olen varma, että kaikkeen muuhun menee paljon enemmän rahaa.
No tuo limekana on varmaan ihan mahdollinen. Kolme kanankoipea (eli n. kilo) riittää kahdelle aikuiselle ja kolmelle pikkulapselle, jos ovat suht vähäruokaisia. Se maksaa kolmisen euroa ja kolmella eurolla saa sitten riisiä ja mausteita. Ja ehkä jonkun porkkanaraasteen kylkeen.