Jenna kokkaa viisihenkisen perheen viikon pääateriat vain 35-40 eurolla
Kuusi ruokaa viisihenkiselle perheelle on voinut maksaa esimerkiksi vain 34,95 euroa. Silloin listalla on ollut paahdettu tomaattikeitto (5,14 euroa), sitruunarisotto (3,12 euroa), tonnikalapasta uunissa (6,24 euroa), limekanaa ja riisiä (6,26 euroa), nachopelti (7,56 euroa) sekä pestopasta-kasvisvuoka (6,63 euroa).
https://kaksplus.fi/perhe-elama/ruoka/jennan-arkiruokabudjetti-viisihen…
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Mielelläni ottaisin noi reseptit kanssa. esim. toi nachopelti viidelle hengelle reilusti alle 8€? Mikä siinä on proteiini, mitä juustoa, mitä siihen ylipäätään tulee muuta kuin niitä nachoja? Kun itse kun tuon valmistan, pelkkä kana siihen peltiin maksaa sen 6€ vähintään. Meillä myös viisihenkinen perhe.
Soijarouhetta käyttää niin on paljon halvempaa ja terveellisempää kuin kana
Vierailija kirjoitti:
Mielelläni ottaisin noi reseptit kanssa. esim. toi nachopelti viidelle hengelle reilusti alle 8€? Mikä siinä on proteiini, mitä juustoa, mitä siihen ylipäätään tulee muuta kuin niitä nachoja? Kun itse kun tuon valmistan, pelkkä kana siihen peltiin maksaa sen 6€ vähintään. Meillä myös viisihenkinen perhe.
Soijarouhe-nachopelti (viidelle hengelld, ~8 €)
Ainekset
200 g soijarouhetta
1 iso sipuli
1 rkl öljyä
2 rkl tomaattipyreetä
1 pussi halpoja nachoja (n. 300 g)
1 purkki salsaa (230 g)
4 dl vettä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja soija on myös lähiruokaa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainekset
200 g soijarouhetta
1 iso sipuli
1 rkl öljyä
2 rkl tomaattipyreetä
1 purkki salsaa (230 g)
4 dl vettä
No saahan sitä syödä noin jos haluaa, mä laitan nachopeltiin:
1iso pss kunnon nachoja
2 tölkkiä salsaa (tai 1 iso)
punasipuli
800g kanasuikaletta
2-3 pkt cheddarjuustoviipaleita sulatettuna (vähän maitoa sekaan notkistamaan)
kurkku pieneksi silputtuna
3-4 tomaattia silputtuna
tästä syö kolme paljon urheilevaa teinipoikaa sekä 50v tienoilla olevat isä ja äiti kerran. Iltapalaksi. Ja sen verran kommentoin, että vanhemmat on normaalipainoisia ja lapset alipainoisia, yhdellä jopa vakava alipaino ja rautavaje (johon toki tämä ruoka ei mitään auta, mutta lääkärin ohje on, että kaikkea ruokaa vaan paljon, niin arvot paranevat kaikki).
Varmaan tuolla on ihan kivojakin ruokia joukossa. Ja malli ainakin toistaiseksi toimii tälle perheelle. Nämä paljonko rahaa kauppaan tai ruokaan on vähän harhaan johtavia kun ruokaa ostetaan muualtakin. Joku laskee kauppalaskuun hygieniatuotteet ja vaikka lapsen sukat tai peruspaidan Prismasta.
Meillä menisi teinin kanssa kauppaan arviolta kymppi päivässä kouluvuoden aikana, tässä mukana hygieniatuotteet. Energiajuomia, valmisruokia (yksittäisiä annoksia) tai irtokarkkeja ei osteta, sipsejä tosi harvoin. Ja teini voi huitaista 300 g kanafilesuikaleita yhdellä iltaruoalla. Ilta- ja aamupaloiksi on leipää, kasviksia, juustoa, kinkkua, puuroa, mehua, omenaa, banaania. Ostetaan laputettua (-30%, käyn päivällä kaupassa) silloin kun sopiva tuote osuu kohdalle.
Tätä kerran viikossa kaupassa -logiikkaa en käytä. Meillä on pieni jääkaappi ja aika moni kasvis tai juures nahistuu kotikaapissa parissa päivässä. Inhoan täyteen survottua jääkaappia, maitoa ostan kun se on loppumassa ja kaupan säilytystilat ovat tuotteille oikeat. Ja nakkikeiton nakit ovat yön aikana katoava luonnonvara :)
Ja kuten aina, myös minulla äitinä ja naisena on "luuranko kaapissa". Meidän perheessä se on paremmin tienaava puoliso joka ei jaksa seuranta kauppalaskua säännöllistä juputtamista mikä tässä taas maksoi -tyyliin lukuun ottamatta. Joten vihreä kortti vinkuu ja osuuskauppa kiittää :)
Laskelmat olen tehnyt niinä viikkoina kun ollaan oltu teinin kanssa kahdestaan kotona. Ja ruokakulut jaetaan meillä tulojen ja kotitöiden mukaan.
Jennan on sit turha ulista jos kakarat elää nälässä. Eihän toi ruoka riitä edes kahdelle ihmiselle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yksi ruoka per päivä riitä mihinkään.
Kyse on PÄÄaterioista. Et osannut lukea otsikkoakaan oikein.
Lapsiperheessä kai pääaterioita on kaksi päivässä. Eikä 6 ateriaa viikossa?
Miten ne lapset kerkeää syödä kaksi pääateriaa silloin, jos ovat koulusa/päiväkodissa? Tuossa vaiheessa meille riitti yksi pääateria päivässä, mutta jokaisella lienee omat käytäntönsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheessä kai pääaterioita on kaksi päivässä. Eikä 6 ateriaa viikossa?
Lapset syö päiväkodissa tai koulussa!
Ohis mutta meistä x-tran nachot on parhaita :)
Ei ole huomiotu mausteita, allergioita, ruokavälineitä (nekin maksaa), missä proteeini, vitamiinit jne. Proteiinin toki voi jättää pois, mutta silloin ei kyllä opiskelusta, työn tekemisestä eikä mistään muustakaan tule mitään vaan makaa kaikki päivät sängyllä, lihakset surkistuu jne. Missä on rauta ja kalsium? Ilman rautaa menee aika heikkoon kuntoon ja ilman kalsiumia luut katkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainekset
200 g soijarouhetta
1 iso sipuli
1 rkl öljyä
2 rkl tomaattipyreetä
1 purkki salsaa (230 g)
4 dl vettä
🤢🤮
Hyi helevetti! Ihan oikeasti ihmiset, miksi vedätte tuollaista paskaa?
Eikö teillä on makuaistia?
Minun elämässäni ei ole paljon nautintoja mutta syöminen on yksi. Eikä tulisi mieleenkään nähdä vaivaa ruuanlaitossa ja sitten tehdä paskaa ruokaa. Soijarouheruuat ovat ihan karmeita. Ymmärrän, jos ei ole rahaa ja perheen lasten vatsat pitää saada jollain täytettyä. Kai se on sitten noin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pierettää kymmenkertaisesti. Meillä soijan syömisen jälkeen menee säästö lämmityskustannuksiin, kun pitää tuulettaa koko päivän.😅
Vierailija kirjoitti:
Ohis mutta meistä x-tran nachot on parhaita :)
Mut ei me näistä ruokaa tehdä, syödään salsan tai dipin kanssa silloin (harvoin) kun siltä tuntuu. Iltaruokaan tulee perunaa, riisiä tai pastaa kastikkeella. Ja kasviksia tai juureksia.
Olen näissä keskusteluissa jauhanut ennenkin, että ei ruoka ole kallista, kun sen tekee itse perusraaka-aineista. Ja niistä tämän palstan vihaamista edullisista juureksista ja kaaleista saa todella monenlaista ruokaa, joka on hyvää (maustaminen!) ja terveellistä.
Tässä kyseisen jutun perheestä sellainen huomio, että lapset ovat tosi pieniä vielä, vain yksi koulussa. Ei tuon ikäiset paljon syö, joten ei ruokalaskukaan vielä iso ole. Mutta siitäkin huolimatta, itse tehden ateriat saa edullisesti ja on ihan täyttä puppua, ettei köyhä voi syödä terveellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummasta päästä?
T. Urpo
Nachopelti
400 g naudanjauheliha
Sipuli
Valkosipulia
Tuore chili
Tomaattimurska
Mustapapuja
Juustokumina
Suola
Pippuri
Ruskistus ja 20 min haudatus
Pellille nachot
Päälle kastike
+Juustokastiketta
+Mozzarella raastetta
15 min uunissa.
Ennen tarjoilua päälle miniluumutomaatteja, korianteria (jos tykkää) ja chilipepperonin siivuja.
Tarjoilussa lisäksi pöytään salsaa ja salaattia.
Vierailija kirjoitti:
Olen näissä keskusteluissa jauhanut ennenkin, että ei ruoka ole kallista, kun sen tekee itse perusraaka-aineista. Ja niistä tämän palstan vihaamista edullisista juureksista ja kaaleista saa todella monenlaista ruokaa, joka on hyvää (maustaminen!) ja terveellistä.
Tässä kyseisen jutun perheestä sellainen huomio, että lapset ovat tosi pieniä vielä, vain yksi koulussa. Ei tuon ikäiset paljon syö, joten ei ruokalaskukaan vielä iso ole. Mutta siitäkin huolimatta, itse tehden ateriat saa edullisesti ja on ihan täyttä puppua, ettei köyhä voi syödä terveellisesti.
Suurin osa täällä palstalla ei jaksa ja viitsi tehdä ruokaa. Ne ostaa valmiseineksiä kaupasta. Hirveän vastalausemyrskyn saa yleensä aikaiseksi, jos ehdottaa että ruoka kannattaisi itse tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pierettää kymmenkertaisesti. Meillä soijan syömisen jälkeen menee säästö lämmityskustannuksiin, kun pitää tuulettaa koko päivän.😅
Tiedätkö, että suoliston mikrobisto on muokkautunut sen mukaan mitä syöt? Jos kasvikset pierettää, sun suolistossa ei ole sellaisia bakteereja (tarpeeksi), jotka hajottaisi tehokkaasti kasvisruokaa. Itseäni pierettää kaikki sokeripitoinen (karkit, leivokset ym), koska syön sellaisia harvoin. Punainen liha myös aiheuttaa vatsakipua isompana määränä, koska sitäkin syön harvakseltaan. Kasvikset ja myös pavut sulaa hyvin, koska ne on jokapäiväistä ravintoani ja suolisto on niihin tottunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta kuusi pääruokaa viikossa! Ei riitä mihinkään! Viikossa syödään 14 pääruokaa.
Pienten lasten kanssa on pienet kulut. Isojen lasten kanssa on isot kulut.