Jenna kokkaa viisihenkisen perheen viikon pääateriat vain 35-40 eurolla
Kuusi ruokaa viisihenkiselle perheelle on voinut maksaa esimerkiksi vain 34,95 euroa. Silloin listalla on ollut paahdettu tomaattikeitto (5,14 euroa), sitruunarisotto (3,12 euroa), tonnikalapasta uunissa (6,24 euroa), limekanaa ja riisiä (6,26 euroa), nachopelti (7,56 euroa) sekä pestopasta-kasvisvuoka (6,63 euroa).
https://kaksplus.fi/perhe-elama/ruoka/jennan-arkiruokabudjetti-viisihen…
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Passaa ottaa mallia. Kyllä saa halvallakin perusruokaa kun viitsii suunnitella ja en ymmärrä uusavuttomien valitusvirsiä.
Mahansa saa täyteen kenties, mutta ravintoarvot, ne ravintoarvot...
1,5 v lapseni on tänään kello 12:50 mennessä syönyt:
- 2 lautasta puuroa, 2 RKL maapähkinä voita, desi mustikkaa
- leipää 2 palaa ja kananmuna
- lounas 2 lautasta lihakeittoa, iso lautanen pilkottuja kasviksia
- välipalana iso kulho jogurttia ja itse tehtyä gtanolaa
Isoveli vajaa 5 v syönyt saman setin, lisänä pari banaania.
Ovat myös saaneet napostelulautasen, jossa rasia minutomaatteja, parsakaalia ja kukkakaalia.
Molemmat hoikkia, mutta liikkuvat paljon ja syövät paljon :D ei kyllä alle satasen viikko pärjää.
Toki voisi nipistää kasviksista ja antaa näkkileipää, mutta niin kauan kun kasvikset maistuu, saavat herkutella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yksi ruoka per päivä riitä mihinkään.
Kerro summa kahdella niin sittenkin on edullista tuon kokoiselle perheelle.. Eli kaksi ruokaa päivässä. On ollut juttu myös jossa perheenäiti kokkaa 300e kuukaudessa ruuat suurpeheelleen ja ennen kului jopa tonni.
Useasti näissä jutuissa sitten metsästetään ja kalastetaan itse paljon ja niitä kymppitonneja mitä siihen hupiin kuluu, ei lasketa ruokabudjettiin, vaan ne ovat harrastuksia. Kyllähän mä itsekin haen kesäisin mökillä "ilmaista" kuhaa, enkä ajattele sen veneen, bensan, virveleiden, vieheiden yms. hintaa tai laske arvoa "työajalle", kun se on lomaa.
Asun rivitalossa, vettä vieressä. Yks pariskunta, joiden kanssa oon ystävystynyy, ovst pitkään olleet jo eläkkeellä.
Sain mieheltä katiskan ja opit. Yhdessä ovat tehneet perunapellon ja olen perinyt sen
Taloyhtiö omistaa soutuveneen ja pelastusliiviy ovat yli 30 v vanhat.
Saatiin edullisesti näitä mustikan kopioita.
Syksyllä oli perunavarasti täynnä, mustikoita yli 100 l pakkasessa, sampin viinimarjoja. Kalat syötiin sitä mukaa, kun tuli. Poikkeuksena kalalientä on vielä olemassa pakkasessa.
Kyllä tämä näkyy kauppalaskussa
Ihminen selviää pelkällä nuudelilla muutaman vuoden.
Sipulilla estää monet puutokset.
Mutta huono ruokavalio kostautuu myöhemmin.
Sitruunarisotto on kiva lisuke, muuta siitä puuttuu kasvikset ja proteiinit.
Tomaattikeitto on ok lounas joskus, mutta aika yksitoikkoinen.
Luetellut ruuat kuulostavat muutaman ruoka-aineen ruuilta, alkuruuilta tai lisukkeilta.
Ihmetystä herättää tuo ruokalista, ei tämä perhe syö salaatteja ruoan kanssa? Sitruunarisoyyoko pelkästään? meillä syödään joka ruoan kanssa monipuolinen , kunnon salaatti. Siihen ainekset maksaa ainakin pari euroa ja enemmänkin.
Onkohan nämä lapset niitä, jotka koulussa hakee maanantaisin useamman santsilautasen kun koko viikonloppu on menty ravinnotta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on PÄÄaterioista. Et osannut lukea otsikkoakaan oikein.
tomaattikeitto (5,14 euroa), sitruunarisotto (3,12 euroa), tonnikalapasta uunissa (6,24 euroa), limekanaa ja riisiä (6,26 euroa), nachopelti (7,56 euroa) sekä pestopasta-kasvisvuoka (6,63 euroa).
Tomaattikeitto ei pidä nälkää eikä mikään sitruunarisottokaan. Limekanaa ja riisiä kuudella eurolla viidelle hengelle? Mistä näin halvalla saa kanaa, kun kyse on kuitenkin ison perheen tarpeesta. Tonnikalakin maksaa nykyisin jo aika paljon.
No tuo limekana on varmaan ihan mahdollinen. Kolme kanankoipea (eli n. kilo) riittää kahdelle aikuiselle ja kolmelle pikkulapselle, jos ovat suht vähäruokaisia. Se maksaa kolmisen euroa ja kolmella eurolla saa sitten riisiä ja mausteita. Ja ehkä jonkun porkkanaraasteen kylkeen.
Se on mihin lapset totuttaa. Ystäväni antaa lapsillee kourallisen ruokaa. Lapset on laihoja. Närppivät ruokaa ja syö mitä syö. Aina valittavat ja leikkivät ruualla.
Itse taas olen aina antanut ison lautasen ja mikä on jäänyt syömättä on jäänyt.
Ajatukseni on ollut, että lapsi oppii itse säätelemään mitä ja paljonko syö.
Lapseni on ekoilla luokilla ja syö kokonaisen ison kanankoiven ja kasviksia,lisukkeita päälle. On hoikan puoleinen hänkin.
Jos lähtisin säästölinajalle kuolisin nälkään.
Olen samaa mieltä, että suunnittelulla ja perusruoka-aineilla säästää hyvin, mutta kuulostaa kyllä tosi tiukalle. Tulee mieleen meidän naapurit. Äiti hehkutti, että kesällä lämpimällä ei tarvitse tehdä lämmintä ruokaa. Lapsi vetää meillä pussillisen leipää, hedelmiä ja jogurttia. Juu..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tomaattikeitto (5,14 euroa), sitruunarisotto (3,12 euroa), tonnikalapasta uunissa (6,24 euroa), limekanaa ja riisiä (6,26 euroa), nachopelti (7,56 euroa) sekä pestopasta-kasvisvuoka (6,63 euroa).
Tomaattikeitto ei pidä nälkää eikä mikään sitruunarisottokaan. Limekanaa ja riisiä kuudella eurolla viidelle hengelle? Mistä näin halvalla saa kanaa, kun kyse on kuitenkin ison perheen tarpeesta. Tonnikalakin maksaa nykyisin jo aika paljon.
No tuo limekana on varmaan ihan mahdollinen. Kolme kanankoipea (eli n. kilo) riittää kahdelle aikuiselle ja kolmelle pikkulapselle, jos ovat suht vähäruokaisia. Se maksaa kolmisen euroa ja kolmella eurolla saa sitten riisiä ja mausteita. Ja ehkä jonkun porkkanaraasteen kylkeen.
Se on mihin lapset totuttaa. Ystäväni antaa lapsillee kourallisen ruokaa. Lapset on laihoja. Närppivät ruokaa ja syö mitä syö. Aina valittavat ja leikkivät ruualla.
Lapseni on ekoilla luokilla ja syö kokonaisen ison kanankoiven ja kasviksia,lisukkeita päälle. On hoikan puoleinen hänkin.
Olen nyt aikuinen närppijälapsi.
Kotona oli tosi ankeasti ruokaa. Viikonloppuna oli vain yksi lämmin ruoka. Meiltä puuttui moni normaali asia ruoka tarvikkeissa ja - aineissa. Ei ollut koskaan nälkä, koska elimistö ei olisi kestänyt sitä jatkuvaa nälkää. Eikä ollut sitten janokaan.
Koulun ruokakaan ei maistunut. Teininä aloin syödä suklaapatukan päivässä energiaa saadakseni.
Nyt aikuisena on joku sellainen "trauma", että jääkaapissa on aina oltava riittävästi ruokaa tai ahdistun.
Vierailija kirjoitti:
Riittää, jos lapset syövät koulussa lounaan ja vanhemmat työpaikallaan.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat lapset ovat 2- ja 4-vuotiaita. Molemmat syövät kokonaisen koiven lisukkeineen. On toki ruokia, joista eivät niin välitä mutta kyllä hyvin tehty ja maukas ruoka uppoaa.
Osa lapsista on toki luonnostaan pieniruokaisia ja lasten aktiivisuudessakin on eroja. Omat eivät kauaa paikoillaan pysy, joten energiaa kuluu.
Vierailija kirjoitti:
paahdettu tomaattikeitto (5,14 euroa)
Mitä tämä voi olla viidelle ihmiselle? Millaiset on tämän aterian kalorit??
Helposti. 2 tölkkiä halvinta tomaattisäilykettä, sipuli, pari valkosipulinkynttä, halvinta rapsiöljyä loraus, suolaa ja mustapippuria. Sitten vain sanoo että se on paahdettu.
1,5 v lapseni on tänään kello 12:50 mennessä syönyt:
- 2 lautasta puuroa, 2 RKL maapähkinä voita, desi mustikkaa
- leipää 2 palaa ja kananmuna
- lounas 2 lautasta lihakeittoa, iso lautanen pilkottuja kasviksia
- välipalana iso kulho jogurttia ja itse tehtyä gtanolaa.
Muutaman tunnin hereilläolon aikana? Tai sitten teillä on tosi pienet lautaset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielelläni ottaisin noi reseptit kanssa. esim. toi nachopelti viidelle hengelle reilusti alle 8€? Mikä siinä on proteiini, mitä juustoa, mitä siihen ylipäätään tulee muuta kuin niitä nachoja? Kun itse kun tuon valmistan, pelkkä kana siihen peltiin maksaa sen 6€ vähintään. Meillä myös viisihenkinen perhe.
Soijarouhe-nachopelti (viidelle hengelld, ~8 €)
Ainekset
200 g soijarouhetta
1 iso sipuli
1 rkl öljyä
2 rkl tomaattipyreetä
1 pussi halpoja nachoja (n. 300 g)
1 purkki salsaa (230 g)
4 dl vettä
🤢🤮
Hyi helevetti! Ihan oikeasti ihmiset, miksi vedätte tuollaista paskaa?
Eikö teillä on makuaistia?
Minun elämässäni ei ole paljon nautintoja mutta syöminen on yksi. Eikä tulisi mieleenkään nähdä vaivaa ruuanlaitossa ja sitten tehdä paskaa ruokaa. Soijarouheruuat ovat ihan karmeita. Ymmärrän, jos ei ole rahaa ja perheen lasten vatsat pitää saada jollain täytettyä. Kai se on sitten noin..
Mulla menee vatsa sekaisin tuollaisesta 😐
Toisilla suolisto tottuu, toisilla ei. Minulla ei ole tottunut edes ruisleipään, vaikka olen syönyt sitä kymmeniä vuosia lähes joka päivä. Jos innostun syömään vaikka parsakaalia tai papuja enemmän, joudun pitämään viikon verran vatsan rauhoitteludieettiä, joka koostuu etupäässä kalasta tai lihasta ja perunoista tai riisistä. Koska joudun silloin poistamaan paljon normaalisti syömiäni kasviksia ruokavaliosta, niin varon vatsan joutumista liian sekaisin, joten pavut eivät tule koskaan olemaan isossa osassa syömisiäni. Vihreitä pavuja ja herneitä pystyn syömään jonkun verran.