Miksi lääkärit eivä saa enää määrätä opioideja tai bentsoja?
Miksi lääkärit eivä saa enää määrätä opioideja tai bentsoja?
Kommentit (271)
Vierailija kirjoitti:
Itse saan psykiatrilta sadan kappaleen purkit Tenoxia ja Opamoxia tarvittaessa eli käytännössä se tarkoittaa että uusin ne suunnilleen kerran puolessatoista vuodessa. Diagnoosina kaksisuuntainen.
Minulla psykoosipiirteinen persoonallisuushäiriö, sekä epäsosiaalinen & rajatilapersoona, myös vaikean masennuksen remissio. Saan 100kpl 30mg Opamoxeja parin kk:n välein. Muita lääkkeitä en tarvitse. Ssri-lääkkeistä tuli sumea olo + sain niistä hypomanian.
Vierailija kirjoitti:
Amerikassahan vahvoja kipulääkkeitä on määrätty suht helposti ja niitä potilaita on sitten pääätynyt ihan narkiksi kaduille suuria määriä.
Tv:ssä tais olla joku dokkari siitä
Joo mutta Suomessa niitä määrättiin ihan oikeaan kipuun. USA:ssa jo viisauden hampaan poiston jälkeen sai kasan opioideja joita suomessa saa ehkä syöpäkipuihin. Täällä on painettu paniikkinappia ihan turhaan, THL on tähän syyllinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saan psykiatrilta sadan kappaleen purkit Tenoxia ja Opamoxia tarvittaessa eli käytännössä se tarkoittaa että uusin ne suunnilleen kerran puolessatoista vuodessa. Diagnoosina kaksisuuntainen.
Minulla psykoosipiirteinen persoonallisuushäiriö, sekä epäsosiaalinen & rajatilapersoona, myös vaikean masennuksen remissio. Saan 100kpl 30mg Opamoxeja parin kk:n välein. Muita lääkkeitä en tarvitse. Ssri-lääkkeistä tuli sumea olo + sain niistä hypomanian.
Suositusten mukaan epävakaalle ei saisi antaa bentsoja.
Lääkärit ei päätä mitä saa määrätä, vaan sosiaali-ja terveysministeriö Käypä hoito-sekoiluineen.
Vierailija kirjoitti:
Amerikassahan vahvoja kipulääkkeitä on määrätty suht helposti ja niitä potilaita on sitten pääätynyt ihan narkiksi kaduille suuria määriä.
Tv:ssä tais olla joku dokkari siitä
Ne päätyi narkeiksi, työttömiksi ja rikollisiksi, koska niiden reseptit peruttiin seinään ihan tuosta noin vain. Ilman tuota lääkärien mielivaltaa kävisivät edelleen töissä ja eläisivät normielämää, eivätkä notkuisi kaduilla sosiopaatteina rikollisten ja järjestelmän puristuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Saavathan, mutta niitä valvotaan. Panacodia joutunut nyt syömään
Saanut syödä. Moni jää ilman.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärikunta uskoo luterilaisesti kärsimyksen parantavaan voimaan. Pitää kärsiä, kitua ja valvoa, eikä saa paeta pelkojaan lääkehorteeseen. Ei ikinä eikä hetkeksikään. Nykyään on vaikeaa saada uusi pkv- resepti. En tiedä kenen etu se on, että ahdistunut työtön kärsii ja vapisee kotonaan, eikä saa apua tuskiinsa. Ainoastaan virkaheittoja, karmeita ssri- lääkkeitä ollaan tyrkyttämässä. Bentsodiatsepiinit ovat halpoja ja tehokkaita, mutta niillä saa liian helposti unen päästä kiinni, ja niistä saattaa tulla hetkeksi hyvänolontunne. Se on jotenkin väärin lääkärien mielestä. Potilas on aina lähtökohtaisesti raivohullu väärinkäyttäjä, aivoton lääkehakuinen laiskuri, joka välttää työtä ja kärsimystä, ja tulee heti riippuvaiseksi jos saa yhdenkin rauhoittavan lääkkeen. Touhu on potilasvihamielistä.
Juuri näin. Lääkäreillä on ihme luulo, että jokainen ihminen tulee välittömästi riippuvaiseksi diatsepaamista, jos vain kuulee sen sanan. Ja toleranssi kasvaa saman tien yhdestä tabletista kuukaudessa kymmeneen tablettiin päivässä, koska ihminen ei osaa itse mitään, syö vain sokeana tabletteja kuin karkkia. Lääkäreiden mielestä jokainen vastaanotolle ahdistuksen takia tuleva on aivoton vihannes, jonka älykkyysosamäärä on max kolmevuotiaan tasolla.
Haloo lääkärit, lakatkaa holhoamasta aikuisia ihmisiä!
Nyky-yhteiskunnassa ei saa määrätä toimivia lääkkeitä. Ihmiset halutaan pitää sairaina ja epätoivoisina, jotta nämä äänestäisivät korruptoituneita vasemmistopuolueita. Tämän toivotaan lopulta johtavan maailmanlaajuiseen kommunismiin.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit ei päätä mitä saa määrätä, vaan sosiaali-ja terveysministeriö Käypä hoito-sekoiluineen.
Tiedätkö, millainen katto noissa resepteissä on per lääkäri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
THL:n suositusten mukaan kenellekään ei saa antaa bentsoja. Minulle ei ole kehittynyt riippuvuutta rauhoittaviin 20 vuodessa - olen pitänyt välillä 2vrk, jopa 2 vuoden tauon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos opioideja haluat niin reseptivapaasti voi hakea apteekin hyllystä loperamidia.
älä ole tyhmä, se ei auta kipuun
Äsken sulla oli "paniikkihäiriö" ja nyt "kipuja". Myönnä pois, olet narkki.
SSRI-lääkkeet lihottavat. On kumma, miksei tämä kiinnosta lainkaan lääkäreitä tai THL:n tai Valviran tai minkä lie viraston läskipersetanttoja. Haluavat varmaan, että hoikatkin ihmiset saadaan mahdollisimman nopeasti samannäköisiksi kuin he.
Mutta neuroleptejä määrätään ovista ja ikkunoista ihan kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ainakin laitto, oli kyllä yksityinen. Ei ollu oikein yhteistä kieltä, niin se katto koneelta sanan ahdistus.
Sanoi että ahdistus paha asia.
Sain niin paljon, että myin osan, ja eka päivä saan uuden reseptin
sun kaltasten taki ihmiset jotka tarvitsee ei saa häpeä itseäsi
Ei nyt sentään.
Kyllä lääketehtailla tavaraa riittää. Ei mun saamiset ole muilta pois.
Ihan normaalisti kuluu yksi jos toinenkin paketti koska sä ostat niitä. 10 pakettia joista sä ostat yhden. Jää jäljelle 9 pakettia.
Sulle ei niitä määrätä koska sulla on ilmeisesti todettu riippuvuus.
"Opioideja ei määrätä potilaalle, jos lääkäri arvioi lääkkeestä aiheutuvien haittojen ylittävän siitä saatavat hyödyt. Lääkärit noudattavat tarkkoja hoitoperiaatteita, ja määräämisestä pidättäydytään yleensä seuraavista syistä: [1, 2]
Tehottomuus pitkäaikaiskivussa: Muiden kuin syöpäperäisten kipujen hoidossa opioidien teho heikkenee usein nopeasti, eikä niitä siksi suositella pitkäaikaiseen käyttöön.
Riippuvuusriski: Opioidit aiheuttavat nopeasti sekä psyykkistä että fyysistä riippuvuutta, ja niihin kehittyy toleranssi.
Vakavat haittavaikutukset: Lääkkeet voivat aiheuttaa hengenvaarallisen hengityslaman, voimakasta ummetusta, pahoinvointia ja väsymystä.
Potilaan muut lääkkeet ja päihdetausta: Yhteiskäyttö esimerkiksi rauhoittavien lääkkeiden kanssa voi olla hengenvaarallista. Vakava päihderiippuvuus on yleensä este opioidien määräämiselle.
Muut hoitomuodot: Opioideja käytetään vasta, kun muut hoitovaihtoehdot (kuten tulehduskipulääkkeet, fysioterapia tai hermoradat) on kokeiltu ilman riittävää vastetta. [1, 2, 3, 4, 5]"
Vierailija kirjoitti:
Mutta neuroleptejä määrätään ovista ja ikkunoista ihan kaikille!
Ne ei aiheuta riippuvuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
THL:n suositusten mukaan kenellekään ei saa antaa bentsoja. Minulle ei ole kehittynyt riippuvuutta rauhoittaviin 20 vuodessa - olen pitänyt välillä 2vrk, jopa 2 vuoden tauon.
Sama juttu perheenjäsenellä. Ei ole kas kummaa toleranssi kasvanut yhtään rauhoittaviin, vaikka on syönyt niitä vuosikymmeniä. Sen sijaan saa avun pahoihin ahdistuskohtauksiin. Taitaa olla lääkäreiden mielestä mahdoton yhtälö. Mikä lie alien tämä perheenjäsen onkaan. Käypä hoito -fanaatikot eivät usko, että tällaista voi olla olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtainen katto. Joiltain on kokonaan kielletty niiden määrääminen, osalta rajoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtainen katto. Joiltain on kokonaan kielletty niiden määrääminen, osalta rajoitettu.
Minkä takia on kokonaan kielletty?
Saavatko psykiatrit määrätä noita enemmän kuin perusterveyskeskuslääkäri?
Lääkärikunta uskoo luterilaisesti kärsimyksen parantavaan voimaan. Pitää kärsiä, kitua ja valvoa, eikä saa paeta pelkojaan lääkehorteeseen. Ei ikinä eikä hetkeksikään. Nykyään on vaikeaa saada uusi pkv- resepti. En tiedä kenen etu se on, että ahdistunut työtön kärsii ja vapisee kotonaan, eikä saa apua tuskiinsa. Ainoastaan virkaheittoja, karmeita ssri- lääkkeitä ollaan tyrkyttämässä. Bentsodiatsepiinit ovat halpoja ja tehokkaita, mutta niillä saa liian helposti unen päästä kiinni, ja niistä saattaa tulla hetkeksi hyvänolontunne. Se on jotenkin väärin lääkärien mielestä. Potilas on aina lähtökohtaisesti raivohullu väärinkäyttäjä, aivoton lääkehakuinen laiskuri, joka välttää työtä ja kärsimystä, ja tulee heti riippuvaiseksi jos saa yhdenkin rauhoittavan lääkkeen. Touhu on potilasvihamielistä.