Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lääkärit eivä saa enää määrätä opioideja tai bentsoja?

Vierailija
22.03.2026 |

Miksi lääkärit eivä saa enää määrätä opioideja tai bentsoja?

Kommentit (267)

Vierailija
181/267 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulle ei niitä määrätä koska sulla on ilmeisesti todettu riippuvuus.

"Opioideja ei määrätä potilaalle, jos lääkäri arvioi lääkkeestä aiheutuvien haittojen ylittävän siitä saatavat hyödyt. Lääkärit noudattavat tarkkoja hoitoperiaatteita, ja määräämisestä pidättäydytään yleensä seuraavista syistä: [1, 2]

Tehottomuus pitkäaikaiskivussa: Muiden kuin syöpäperäisten kipujen hoidossa opioidien teho heikkenee usein nopeasti, eikä niitä siksi suositella pitkäaikaiseen käyttöön.

Riippuvuusriski: Opioidit aiheuttavat nopeasti sekä psyykkistä että fyysistä riippuvuutta, ja niihin kehittyy toleranssi.

Vakavat haittavaikutukset: Lääkkeet voivat aiheuttaa hengenvaarallisen hengityslaman, voimakasta ummetusta, pahoinvointia ja väsymystä.

Potilaan muut lääkkeet ja päihdetausta: Yhteiskäyttö esimerkiksi rauhoittavien lääkkeiden kanssa voi olla hengenvaarallista. Vakava päihderiippuvuus on yleensä este opioidien määräämiselle.

Muut hoitomuodot: Opioideja käytetään vasta, kun muut hoitovaihtoehdot (kuten tulehduskipulääkkeet, fysioterapia tai hermoradat) on kokeiltu ilman riittävää vastetta. [1, 2, 3, 4, 5]"

En ole ap, mutta minullakin on ollut vaikeuksia bentsodiatsepiinien kanssa. Käytän rauhoittavia - 30mg Opamoxia - en joka päivä.  Kerran virkaintoinen lääkärinilkimys intoutui pienentämään annosta 15mg:aan. Syyksi ei ilmoitettu riippuvuutta, vaan riippuvuuden kehittymisen_ estäminen.  Pelästyin ja jumituin kotiin viikoksi, sekä soitin terveyskeskukseen ja valitin asiasta. Lääkkeen miedonnus peruttiin.  Ei saa antaa periksi! Pitää olla asiallinen ja järkähtämätön. Puhu aina selkokielellä ja lyhyesti lääkärille, niin hän kuulee ja sisäistää kuulemansa, eikä hoe pkv-lääkkeiden välttämistä ja riippuvuusmantraa.

Vierailija
182/267 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos opioideja haluat niin reseptivapaasti voi hakea apteekin hyllystä loperamidia.

älä ole tyhmä, se ei auta kipuun

Äsken sulla oli "paniikkihäiriö" ja nyt "kipuja". Myönnä pois, olet narkki.

Kenellä oli kipuja? Minä olen saanut kerran Panacodia kovaan hammassärkyyn, ja bentsoja kauheisiin pelkotiloihin. En samalla kertaa, oli vuosia välissä. Molemmista kerroista jäi mieleen, että tein jotenkin pahasti, kun pyysin apua viisaudenhampaan poiston aiheuttamaan kipuun. Samoin rauhoittavien pyytäminen, olin huono ihminen, kun en jaksanut elää pelossa, nukkumatta öisin. Lääkäri antoi ymmärtää, että on riippuvuuden merkki pyytää yhtään mihinkään mitään apua, mikäli auttava lääke on pkv:n ryhmästä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/267 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse saan psykiatrilta sadan kappaleen purkit Tenoxia ja Opamoxia tarvittaessa eli käytännössä se tarkoittaa että uusin ne suunnilleen kerran puolessatoista vuodessa. Diagnoosina kaksisuuntainen.

Minulla psykoosipiirteinen persoonallisuushäiriö, sekä epäsosiaalinen & rajatilapersoona, myös vaikean masennuksen remissio. Saan 100kpl 30mg Opamoxeja parin kk:n välein. Muita lääkkeitä en tarvitse. Ssri-lääkkeistä tuli sumea olo + sain niistä hypomanian. 

Diagnoosien perusteella kuulostaa oudolta. Bentsot voivat pahentaa psykoottisia piirteitäsi. Epävakauden kohdalla puolestaan jo valmiiksi reaktiivinen mieliala voi heitellä vielä enemmän kun sinulla on kehossasi lääkeaineita, joilla on korkeampi väärinkäyttöpotentiaali. Olisi luullut että lääkäri olisi päätynyt kohdallasi tasaaviin lääkkeisiin. 

Ulkopuolinen ei arvaisi diagnoosejasi lääkkeittesi perusteella. Lääkitys ei ole suositusten mukainen. Näin lääkäri saa totta kai halutessaan toimia. Suositus ei sido mihinkään. 

Vierailija
184/267 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta neuroleptejä määrätään ovista ja ikkunoista ihan kaikille!

Ne ei aiheuta riippuvuutta.

Aiheuttavat riippuvuutta ja monia muitakin haittoja. Niitä ei voi käyttää päihteenä on se tärkein syy miksi niitä neuroleptejä kirjoitetaan. Päihdekäyttö on ainoa haitta jonka suomen lääkärit suostuvat näkemään. 

Vierailija
185/267 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa tietysti ja valvontaa,kovat kivut ja sairaus vaatii joskus kivusta ei pitäs joutua kärsimään.

Vierailija
186/267 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ainakin laitto, oli kyllä yksityinen. Ei ollu oikein yhteistä kieltä, niin se katto koneelta sanan ahdistus.

Sanoi että ahdistus paha asia.

Sain niin paljon, että myin osan, ja eka päivä saan uuden reseptin

sun kaltasten taki ihmiset jotka tarvitsee ei saa häpeä itseäsi

Ei nyt sentään.

Kyllä lääketehtailla tavaraa riittää. Ei mun saamiset ole muilta pois.

Tällä logiikalla lääkepaketti on pelkkää ilmaa. Ei vie tilaa apteekin varastossa eikä sitä näy lääketehtaallakaan. Jos apteekissa on vain yksi paketti jonka sä ostat, niin seuraava asiakas saa myös yhden paketin ennen seuraavaa tukkutilausta. Yksi lääkepaketti ikään kuin riittää useammalle kuin yhdelle asiakkaalle kerrallaan.

Vierailija
187/267 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse saan psykiatrilta sadan kappaleen purkit Tenoxia ja Opamoxia tarvittaessa eli käytännössä se tarkoittaa että uusin ne suunnilleen kerran puolessatoista vuodessa. Diagnoosina kaksisuuntainen.

Minulla psykoosipiirteinen persoonallisuushäiriö, sekä epäsosiaalinen & rajatilapersoona, myös vaikean masennuksen remissio. Saan 100kpl 30mg Opamoxeja parin kk:n välein. Muita lääkkeitä en tarvitse. Ssri-lääkkeistä tuli sumea olo + sain niistä hypomanian. 

Moni saa samoja oireita kuin sinä muttei koskaan näekään bentsoja. Lääkityksesi on poikkeuksellinen. Moni muukin pärjäisi noilla muttei saa. 

Vierailija
188/267 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

saavatpa. Valehtelevat sinulle narkki kun olet jatkuvasti niitä ruinaamassa. 

Olen samaa mieltä siitä, että kyllä he saavat määrätä, jos sen kokevat tarpeelliseksi. Kärsin paniikkihäiriöstä ja kohtauksia varten mulla on bentsoja, ihan lääkärin reseptillä hankittuja.

Paniikkioireisiin voi käyttää ja käytetäänkin beetasalpaajia ilman riippuvuusriskiä. Moni esiintyjä käyttää nimenomaan verenpainelääkkeitä hallitsemaan hermojaan. 

Vierailija
189/267 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Diagnoosien perusteella kuulostaa oudolta. Bentsot voivat pahentaa psykoottisia piirteitäsi. Epävakauden kohdalla puolestaan jo valmiiksi reaktiivinen mieliala voi heitellä vielä enemmän kun sinulla on kehossasi lääkeaineita, joilla on korkeampi väärinkäyttöpotentiaali. Olisi luullut että lääkäri olisi päätynyt kohdallasi tasaaviin lääkkeisiin. 

Ulkopuolinen ei arvaisi diagnoosejasi lääkkeittesi perusteella. Lääkitys ei ole suositusten mukainen. Näin lääkäri saa totta kai halutessaan toimia. Suositus ei sido mihinkään. 

Eikös näille tapauksille ne antipsykootit ole oikeita lääkkeitä?

Kuulostaa todella kummalliselta. Ja paniikkihäiriöiselle ja ahdistuneelle tyrkytetään ketipinoria vaikka on sillä jo yrittänyt itsensä tappaa. Tuttava kuoli myös kun popsi niitä turvallisia betasalpaajia viinan päälle.

Ei kukaan ole ollut huolissaan näistä tapauksista, vaikka mulla on vasta-aiheet kummallekin lääkkeellä. (Bulimia, astma ja harrastan urheilua).

Vierailija
190/267 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyky-yhteiskunnassa ei saa määrätä toimivia lääkkeitä. Ihmiset halutaan pitää sairaina ja epätoivoisina, jotta nämä äänestäisivät korruptoituneita vasemmistopuolueita. Tämän toivotaan lopulta johtavan maailmanlaajuiseen kommunismiin. 

totta

Vierailija
191/267 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska jotkut urpot väärinkäyttää niitä ja siksi monessa paikassa linjattu että ei määrätä edes oikeasti tarvitseville.

Vierailija
192/267 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiheuttavat riippuvuutta ja monia muitakin haittoja. Niitä ei voi käyttää päihteenä on se tärkein syy miksi niitä neuroleptejä kirjoitetaan. Päihdekäyttö on ainoa haitta jonka suomen lääkärit suostuvat näkemään. 

Itseni lisäksi tiedän useamman, joka on koittanut päättää päivänsä niillä.

Kyllä sillä satsilla oli halluissa vuorokauden.

Määräsivät lisää ketipinoria, ilmeisesti ei ollut tarpeeksi ahdistuksen lopetuksen.

Kukaan ei olle esittänyt mitään huolta ketipinorin turvallisuudesta.

Mutta hei, enpä ottanut ainakaan opamoxia!

Vierailija
193/267 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on tasaava lääkitys?  Bentsot rauhoittavat psykoottisia piirteitäni, eivät pahenna. Lisäksi reaktiivinen masennus ruskin heittelee, kun on ollut samassa tilassa vuosikausia. Väärinkäyttö olisi jo toteutunut yli 10:ssä vuodessa, mikäli sellaista olisi.

Minusta lääkitykseni on päinvastoin oikein onnistunut, ja voin hyvin tällä hetkellä.

Vierailija
194/267 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseni lisäksi tiedän useamman, joka on koittanut päättää päivänsä niillä.

Kyllä sillä satsilla oli halluissa vuorokauden.

Määräsivät lisää ketipinoria, ilmeisesti ei ollut tarpeeksi ahdistuksen lopetuksen.

Kukaan ei olle esittänyt mitään huolta ketipinorin turvallisuudesta.

Mutta hei, enpä ottanut ainakaan opamoxia!

Ketipinor on roskaa verrattuna tehokkaaseen, toimivaan Opamoxiin. On traagista, että THL demonisoi pkv-lääkkeitä ja rääkkää kärsiviä potilaita.😢

Vierailija
195/267 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä siitä, että kyllä he saavat määrätä, jos sen kokevat tarpeelliseksi. Kärsin paniikkihäiriöstä ja kohtauksia varten mulla on bentsoja, ihan lääkärin reseptillä hankittuja.

Paniikkioireisiin voi käyttää ja käytetäänkin beetasalpaajia ilman riippuvuusriskiä. Moni esiintyjä käyttää nimenomaan verenpainelääkkeitä hallitsemaan hermojaan. 

Vanhan koulukunnan verenpainelääke Propral estää sydämentykytyksen ja käsien vapinan. Se on kieltämättä mainio keino jännityksen ja ahdistuksen  lievitykseen. Ei riippuvuusriskiä.

Bentodiatsepiineillä ei myöskään ole riippuvuusriskiä, mikäli noudattaa paria yksinkertaista ranneliikettä:  Ei samaa annostusta joka kerta, eikä aina samaan aikaan päivästä.  So. kokonainen Opamox ma, ke, pe ja su kello 08,   puolikas ti, to ja la.   Jos kova ahdistus iskee yhtäkkiä, voi ottaa ylimääräisen puolikkaan. Kannattaa pitää pillerirasiaa aina esim. povitaskussa. 

Vierailija
196/267 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haittaa suuria voittoja tuottavaa katukauppaa. Alan kummisedät kielsivät reseptien kirjoituksen+lupasivat yhtä suuren korvauksen katukaupan tuotoista kuin mitä lekureille maksetaan lääkemääräyksistä sekä lääketeollisuuden bonuksia vastaavan rahamäärän. ( Tai muuten )  Tarjous josta ei voinut kieltäytyä...

Vierailija
197/267 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole aina fysiikasta kiinni, ihme kun lääkärit ei sitä erota. Jos on fyysisiä oireita niin toki hillitsee niitä mutta niiden pitäis varmaan sit myös ihan oikeasti seurailla sitä verenpainetta ja sykettä. Mulla menee vaarallisen alhaiseksi jos niitä vedän lekurin määräämällä annoksella eikä se tosiaan auta jos on ongelmana,  etten uskalla ulos.

Pahentaa myös astmaa, en pysty niiden kanssa harrastamaan rajua liikuntaa ja kärsin myös dissosiaatiosta. Nää pahentaa oloa, kun en saa kehooni kosketusta ja edes kroppaa tottelemaan.

Mutta eipä tällä tunnu olevan merkitystä, niitä tungetaan vaikka on jo pyörtymiskunnossa ja oksentelee niiden takia.

Vierailija
198/267 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulle ei niitä määrätä koska sulla on ilmeisesti todettu riippuvuus.

"Opioideja ei määrätä potilaalle, jos lääkäri arvioi lääkkeestä aiheutuvien haittojen ylittävän siitä saatavat hyödyt. Lääkärit noudattavat tarkkoja hoitoperiaatteita, ja määräämisestä pidättäydytään yleensä seuraavista syistä: [1, 2]

Tehottomuus pitkäaikaiskivussa: Muiden kuin syöpäperäisten kipujen hoidossa opioidien teho heikkenee usein nopeasti, eikä niitä siksi suositella pitkäaikaiseen käyttöön.

Riippuvuusriski: Opioidit aiheuttavat nopeasti sekä psyykkistä että fyysistä riippuvuutta, ja niihin kehittyy toleranssi.

Vakavat haittavaikutukset: Lääkkeet voivat aiheuttaa hengenvaarallisen hengityslaman, voimakasta ummetusta, pahoinvointia ja väsymystä.

Potilaan muut lääkkeet ja päihdetausta: Yhteiskäyttö esimerkiksi rauhoittavien lääkkeiden kanssa voi olla hengenvaarallista. Vakava päihderiippuvuus on yleensä este opioidien määräämiselle.

Muut hoitomuodot: Opioideja käytetään vasta, kun muut hoitovaihtoehdot (kuten tulehduskipulääkkeet, fysioterapia tai hermoradat) on kokeiltu ilman riittävää vastetta. [1, 2, 3, 4, 5]"

En ole ap, mutta minullakin on ollut vaikeuksia bentsodiatsepiinien kanssa. Käytän rauhoittavia - 30mg Opamoxia - en joka päivä.  Kerran virkaintoinen lääkärinilkimys intoutui pienentämään annosta 15mg:aan. Syyksi ei ilmoitettu riippuvuutta, vaan riippuvuuden kehittymisen_ estäminen.  Pelästyin ja jumituin kotiin viikoksi, sekä soitin terveyskeskukseen ja valitin asiasta. Lääkkeen miedonnus peruttiin.  Ei saa antaa periksi! Pitää olla asiallinen ja järkähtämätön. Puhu aina selkokielellä ja lyhyesti lääkärille, niin hän kuulee ja sisäistää kuulemansa, eikä hoe pkv-lääkkeiden välttämistä ja riippuvuusmantraa.

Mulla kävi niin, kun en suostunut luopumaan siitä 15mg opamoxista ja pidin meteliä kun virkaintoinen lekuri pätki reseptiä jatkuvasti.

Lekuri laittoi lääkeriippuvaisen diagnoosin siitä mainitsematta saati keskustelematta.

Vierailija
199/267 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhan koulukunnan verenpainelääke Propral estää sydämentykytyksen ja käsien vapinan. Se on kieltämättä mainio keino jännityksen ja ahdistuksen  lievitykseen. Ei riippuvuusriskiä.

Bentodiatsepiineillä ei myöskään ole riippuvuusriskiä, mikäli noudattaa paria yksinkertaista ranneliikettä:  Ei samaa annostusta joka kerta, eikä aina samaan aikaan päivästä.  So. kokonainen Opamox ma, ke, pe ja su kello 08,   puolikas ti, to ja la.   Jos kova ahdistus iskee yhtäkkiä, voi ottaa ylimääräisen puolikkaan. Kannattaa pitää pillerirasiaa aina esim. povitaskussa. 

Ei lääkärit nykyään piittaa ohjeistuksesta, joiden mukaan käytetään oikein, pidetään välipäivät jne.

Vierailija
200/267 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kun lukee yksityisten lääkäriasemien psykiatrien esittelyjä, niin enemmistöllä on teksti En määrää tai uusi pkv-lääkkeitä/rauhoittavia lääkkeitä.

Siinähän, arvon psykiatri, jäät ilman hyvin maksavaa ja mahdollisesti pitkäaikaistakin asiakasta, valitsen nimittäin kollegasi jolla on vielä jotain järkeä päässä ja osaa kuunnellakin potilasta ja yrittää löytää tälle toimivaa apua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi