Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MTv Uutiset "Ai, sä puhut?" musliminainen kertoo ennakkoluuloista Suomessa

Vierailija
22.03.2026 |

Tässä jutussa musliminainen Khadra Sugulle kertoo omista kokemuksistaan Suomessa ja siitä, millaisia ennakkoluuloja hän kohtaa arjessaan. Hänen mukaansa moni ajattelee valmiiksi, että huivia käyttävä musliminainen ei osaisi käyttäytyä "normaalisti" tai keskustella sujuvasti. Hän kuvaa tilanteita, joissa häntä on ihmetelty tyyliin "ai, sä puhutkin" tai oletettu alistetuksi ilman mitään todellista syytä.

Jutussa avataan myös islamin käytäntöjä, kuten ramadania ja id-juhlaa, ja pyritään korjaamaan väärinkäsityksiä. Sugullen mukaan suuri ongelma on se, että ihmiset sekoittavat uskonnon ja kulttuurin keskenään. Lisäksi hän kritisoi sitä, miten Vantaan hautajaisista syntynyttä kohua on käsitelty mediassa ja somessa, hänen mielestään surua on käytetty väärin klikkien ja kohun rakentamiseen.

Mutta kyllähän tässä näkyy myös toinen puoli, joka monia ärsyttää. Heti kun joku nostaa esiin kysymyksiä esimerkiksi tavoista tai tasa-arvosta, se tulkitaan helposti ennakkoluuloksi tai vihamielisyydeksi. Samaan aikaan osa kokee, että ihan tavallisia kysymyksiä ei enää saa esittää ilman leimaa otsaan. Siitä syntyy nopeasti tilanne, jossa kumpikaan puoli ei oikeasti kuuntele toista.

Ja tässä kohtaa mennään siihen vaikeaan ytimeen. Jos ihmiset kokevat tulevansa väärin kohdelluiksi ennakkoluulojen takia, se on ongelma. Mutta jos samaan aikaan kaikki kriittinen keskustelu leimataan automaattisesti vääräksi, sekään ei vie mitään eteenpäin. Missä menee raja aidon ennakkoluulon ja täysin normaalin kysymisen välillä?

Kommentit (161)

Vierailija
141/161 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti tulee sellaisia kommentteja, että "ai, sä puhutkin" ja "ahaa, sä osaatkin käyttäytyä"

Tämä lainaus pisti jutusta silmään. Mistä ihmeestä jollekkin on tullut käsitys ettei musliminainen saisi puhua??

Mä olen törmännyt ihmisiin, jotka eivät ole reagoineet muhun mitenkään. Muiden kanssa he sitten kuitenkin suostuvat puhumaan. Vika on näyttänyt olevan siinä, että olen autismin kirjolla ja siksi nämä ihmiset eivät jotenkin tunnista minua ihmiseksi. Pidän sitä loukkaavana, että minulle ei puhuta, mutta muille kyllä.

No eihän mykälle yleensä puhuta 

Kyllä muut puhuivat minulle ja minä heille. Vain noilla yksittäisillä ihmisillä oli ongelma eivätkä he ottaneet minuun mitään kontaktia.

Vierailija
142/161 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo ole ennakkoluulo vaan kokemus.  Ei osaa vielä kielen oikeita ilmaisuja?  Selittäisi nyt sitten sen naisen aseman  mihin se perustuu,  miksi sitä edelleen  noudatetaan.  Eikä me heidän hautajaisissaan oltu, miksi  ei saa puhua  arvostellen tietyistä asioista?   itse eivät hyväksy mitään meissä. 

Missä vaiheessa Suomessa on tullut tavaksi että naiset kantaa arkkua ? Tiedän joskus kantaa kun miehiä ei ole, mutta muuten ei naiset arkkua kanna. Olen ollut useissa hautajaisissa eikä ole naiset arkkua kantaneet. 

Varmaan johtuu siitä että arkku on monesti melko painava ja naiset keskimäärin heiveröisiä. Monesti myös miehiä lyhempiä. Muslimien hautajaisissa naiset ei saa tulla edes haudan lähelle vaan joutuvat seuraamaan toimitusta kaukaa kuten siinä uutisten jutusta kävi ilmi. Ja niitä naisia oli huomattavan vähän eli moni ei ole saanut lhteä kotoaan mihinkään.

Sairasta. Tuollainen ei kuulu Suomeen. Jos joku suomalainen mies kohtelisi vaimoaan tuolla tavalla, minkälainen haloo nousisikaan. Voisi tulla myös lasu, kun haluttaisiin selvittää, millaisessa henkisessä ilmapiirissä lapsia kasvatetaan ja kohdellaan. Mutta kun kyse noista, niin kaikki pitäisi hyväksyä. Ja syyllistää itseä, kun hukkuvat kesällä rantavesiin.

Suomalaisten vika kun emme ole aidanneet rantoja ja opettaneet uimaan väkeä joka ei suostu tulemaan uimahalliin ja uimakouluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/161 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko niin vaikea ymmärtää, että kulttuurit ovat erilaisia eri puolilla maaimaa.  Uskonnot sisältävät erilaisia käsityksiä ja ihmisten ulkonäkö on erilainen.  Miksi on niin vaikeaa hyväksyä  erilaisia  eri tavoin ajattelevia ihmisiä?  Kaikki suomalaisetkaan muuten eivät ole raiskaajia ja tappajia, vaikka naisiin kohdistuvaa väkivaltaa on paljon myös Suomessa.  Lapsiakin suomalaiset, jopa uskovaiset, voivat kohdella julmasti ja eristävästi.

Maassa maan tavalla. Ihan jo lähtökohdiltaan järjetön ajatus, että voi muuttaa minne tahansa maailmassa ja hengailla siellä kuin kotonaan sopeutumatta paikallisiin tapoihin. 

Eiköhän ihmisen identiteetti ole juuri sitä, että ihminen aina kantaa sisällään palasen sen yhteisön tavoista, johon hänet on kasvatettu.  Muuten muslimien vihaajat, tiesittekö, että myös juutalaisissa ( ortodoksi-) naiset ja miehet ovat synagogassa erillään.  On erilaisia tapoja ja erilaisia uskontoja.  Kristinuskossakin on ollut omat sokeat pisteensä, noitavaivot, inkvisitiot ja  valloittajien ristiretket.  Vieläkin lahkolaisilla ja ääriuskovaisilla kristityillä aika arveluttavia tapoja, esimerkiksi seksuaalisuuteen liittyviä.

Kristinuskossa on ollut sokeat pisteensä, mutta ei se ole yhtään mikään peruste ylläpitää islamin sokeita pisteitä. Suomessa.

Myös kristinuskossa on monia eri suuntauksia, vanhoillisia, moderneja ja kaikkea siltä väliltä.

Ei niillä sentään mitään omia lakeja ole.  Eikä valtaushaluja mitä nyt saa maksavia  jäseniä. 

Vierailija
144/161 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen ei saa osallistua hautajaisiin islamissa koska Nainen saattaa pyllistää ja miehellä voi tulla erektio ja joutua raizkaamaan naisen ja lapsia arkun kannella. Siksi haram

Eikö tuollainen sääntö loukkaa jo miehiäkin, kun olettaa heidät täysin himojensa armoilla oleviksi raakalaisiksi?

Vierailija
145/161 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vähän vaikea tietää, milloin toisiten ihmisten tapojen ja kotiseudun kysyminen on ennakkoluuloista.

Jos kysyn esim. työkaverilta, mistä päin hän on kotoisin ja missä opiskellut, niin olenko ennakkoluuloinen? Hänhän voi olla vaikka Turusta, Kajaanista tai Lapista. 

Joskus lapsena kävin vanhempieni kanssa Yhdysvalloissa ja siellä ihmiset saattoivat kysyä, mistä olemme kotoisin, kun kuulivat meidän puhuvan vierasta kieltä. Emme loukkaantuneet siitä. Saattoivat vielä kommentoida, että osaattepa hyvin englantia.

Mahtavatko islamilaiset ihmetellä meidän tapojamme ja kysyä meiltä niistä? Pahastummeko, jos he tekevät niin?

Tunnen muutamia muslimeja, minusta he eivät ihmettele, paheksu eivätkä ajattele meidän tavoistamme mitään. Haluavat olla rauhassa ja heidän naisensa yleensä kannattavat sitä kulttuuria, poikkeuksena jotkut somalinaiset jotka ovat kasvaneet kulttuurin ulkolaidalla esim tulleet ilman vanhempiaan ja asuneet sijoituskodeissa. 

Vierailija
146/161 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikesta tulee loukkaus, kohta kukaan ei uskalla puhua niille mitään

Mitä jos et loukkaisi ihmisiä puheillasi? Onko se tosiaan noin vaikeaa ottaa muut ihmiset huomioon?  Mieti itse miltä tuntuisi kun random apinat tivaavat sinulta samoja asioita joka päivä, vain ulkonäköösi perustuen. Itse en ainakaan moista kuuntelisi. 

Eihän hänkään ota meitä muita huomioon, vaan käyttää huivia, joka on merkki naisen alistamisesta. Minua naisena se loukkaa, koska sillä käyttäjä ilmaisee, että minun(kin) pitäisi olla alistettu, koska olen nainen.

Ehkä sinun avokaulainen antava kaula-aukkosi loukkaa jotakin muuta ihmistä.  Muuten huiveja käytettiin Suomessa paljon maaseudulla  vielä 50-luvulla.  Maalla vanhat emännät kulkivat huivi tiukasti leuan alle sidottuna.  Äkkiä sekin on unohtunut.

En käytä avokaulaisia vaatteita.

Niin, huiveista on vihdoin päästy eroon. Ne olivat osin kristinuskon pakottamaa ja siksi on huojentavaa, että tavasta on päästy.

Huivit ja liinat tunnettiin jo joskus rautakaudella,  ei se ole mikään kristinuskon  pakottama  piirre.  Huivi oli helppo kutoa,  eikä kylmissä oloissa ollut liiemmin erilaisia vaatteita. Ehkä jopa jonkinlainen statusesine oli tuollainen liina. 

Osin, joo, mutta kyllä kristinuskoon liittyy se, että naisen täytyy peittää päänsä. Nyt, kun olemme vapautuneet, ei naisia katsota enää pahasti, jos kulkevat ilman huivia.

Vierailija
147/161 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko niin vaikea ymmärtää, että kulttuurit ovat erilaisia eri puolilla maaimaa.  Uskonnot sisältävät erilaisia käsityksiä ja ihmisten ulkonäkö on erilainen.  Miksi on niin vaikeaa hyväksyä  erilaisia  eri tavoin ajattelevia ihmisiä?  Kaikki suomalaisetkaan muuten eivät ole raiskaajia ja tappajia, vaikka naisiin kohdistuvaa väkivaltaa on paljon myös Suomessa.  Lapsiakin suomalaiset, jopa uskovaiset, voivat kohdella julmasti ja eristävästi.

Maassa maan tavalla. Ihan jo lähtökohdiltaan järjetön ajatus, että voi muuttaa minne tahansa maailmassa ja hengailla siellä kuin kotonaan sopeutumatta paikallisiin tapoihin. 

Eiköhän ihmisen identiteetti ole juuri sitä, että ihminen aina kantaa sisällään palasen sen yhteisön tavoista, johon hänet on kasvatettu.  Muuten muslimien vihaajat, tiesittekö, että myös juutalaisissa ( ortodoksi-) naiset ja miehet ovat synagogassa erillään.  On erilaisia tapoja ja erilaisia uskontoja.  Kristinuskossakin on ollut omat sokeat pisteensä, noitavaivot, inkvisitiot ja  valloittajien ristiretket.  Vieläkin lahkolaisilla ja ääriuskovaisilla kristityillä aika arveluttavia tapoja, esimerkiksi seksuaalisuuteen liittyviä.

Kristinuskossa on ollut sokeat pisteensä, mutta ei se ole yhtään mikään peruste ylläpitää islamin sokeita pisteitä. Suomessa.

Myös kristinuskossa on monia eri suuntauksia, vanhoillisia, moderneja ja kaikkea siltä väliltä.

Niin, entä sitten? Eivät ne ole millään tavalla arvosteluilta suojassa , jos tarvetta on. 

Esimerkiksi yhteisön ulkopuolelle sulkeminen joissakin tilanteissa tai ehkäisykielto . 

Vierailija
148/161 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo ole ennakkoluulo vaan kokemus.  Ei osaa vielä kielen oikeita ilmaisuja?  Selittäisi nyt sitten sen naisen aseman  mihin se perustuu,  miksi sitä edelleen  noudatetaan.  Eikä me heidän hautajaisissaan oltu, miksi  ei saa puhua  arvostellen tietyistä asioista?   itse eivät hyväksy mitään meissä. 

Missä vaiheessa Suomessa on tullut tavaksi että naiset kantaa arkkua ? Tiedän joskus kantaa kun miehiä ei ole, mutta muuten ei naiset arkkua kanna. Olen ollut useissa hautajaisissa eikä ole naiset arkkua kantaneet. 

En usko että nämä kritisoijat tarkoittivat sitä että naiset eivät olleet arkkua kantamassa vaikka toimittajat ovatkin pyrkineet sitä siihen suuntaan kääntämään. Sen sijaan saattoväki oli pelkästään miehiä eikä arkkujen lähellä ollessa väen paljoudessa näkynyt yhtään naista. Toinen erikoinen piirre omaan silmääni näissä hautajaisissa oli se että siellä oli suurin osa väestä ihan normaaleissa arkivaatteissa. Sehän ei suomalaisen hautajaisissa tulisi oikeastaan kysymykseenkään.

Sukulaiseni, joka oli ateisti , jätti yhtenä toivomuksena, että jokainen tulee niissä vaatteissa hautajaisiin mitä on.  Ruotsissa on monesti kuolinilmoituksessa vapaa pukeutuminen. 

Harvalle tulee mieleen lähteä hautajaisiin vaaleissa kulahtaneissa verkkareissa ja likaisissa tennareissa. 

Mutta vaaleat verkkarit ja siistit lenkkarit ok. Hautajaiset eivät ole muotinäytös. 

Vierailija
149/161 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa suomalaisista ei halua edes tutustua muslimeihin.

Ei niin. Opetan myös lapsilleni, että pysyvät mahdollisimman kaukana.

Totta, eivätkä halua tutustua edes vuosien takaisiin suomalaisiin naapureihinkaan! Tälle jo nauraa puoli Eurooppaa!

Minä ainakin opetan lapseni tervehtimään naapureita. Olen myös ilmaissut, että on hyvä olla hyvissä väleissä näiden kanssa, eli esim. heittää välillä small talkia.

Oletko opettanut ja ilmaissut vaiko oikeasti tehnyt itse niin ? Lapsi oppii esimerkin avulla ei saarnaamalla 

Enemmän olen näyttänyt esimerkkiä.

Vierailija
150/161 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö näille juolahtanut mieleen ennen tänne tuloa, että täällä on eri meininki? Samanlaista menoa olisi ollut siellä lähtömaata ympäröivissä valtioissa. Ei tarvitsisi sopeutua ollenkaan.

Kumma kun meidän pitää venyä ja vanua heidän tahtonsa mukaan. Miten mahtais käydä, jos täältä lähdettäisiin jonnekin muslimimaahan hillumaan.

Vierailija
151/161 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti tulee sellaisia kommentteja, että "ai, sä puhutkin" ja "ahaa, sä osaatkin käyttäytyä"

Tämä lainaus pisti jutusta silmään. Mistä ihmeestä jollekkin on tullut käsitys ettei musliminainen saisi puhua??

Mä olen törmännyt ihmisiin, jotka eivät ole reagoineet muhun mitenkään. Muiden kanssa he sitten kuitenkin suostuvat puhumaan. Vika on näyttänyt olevan siinä, että olen autismin kirjolla ja siksi nämä ihmiset eivät jotenkin tunnista minua ihmiseksi. Pidän sitä loukkaavana, että minulle ei puhuta, mutta muille kyllä.

No eihän mykälle yleensä puhuta 

Kyllä muut puhuivat minulle ja minä heille. Vain noilla yksittäisillä ihmisillä oli ongelma eivätkä he ottaneet minuun mitään kontaktia.

Joidenkin on vaikea puhua ihmiselle, jonka kanssa he eivät koe olevansa samalla "aaltopituudella". Asiaa on ehkä vähän  vaikea selittää, mutta olet oikeassa, että se on heidän ongelmansa. Jonkinlainen vaikeus viestinnässä heillä.

Vierailija
152/161 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ihmettelen kyllä tuota arkunkantokohua, koska ei Suomessakaan ole tapana, että naiset kantavat arkkua. Siinä on jo ihan käytännön syytkin, koska miehet pääosin ovat fyysisesti vahvempia poikkeuksia lukuunottamatta. 

Suomalaiset vapaat naiset ovat iänkaiken saunottaneetkin vieraita miehiä sekä pesseet vainajat mm. sota-aikana. Suomesta puuttuu aivan täysin puolustelemasi tapa pitää kaksi eri sukupuolta täysin erillään toisistaan. Tuolla muslimimaissa voidaan mennä niin pitkälle etteivät edes nais- ja miessukulauset vietä aikaa keskenään tai kommunikoi vapaasti toistensa kanssa. Näinhän se on moskeijoissakin, naiset kääntyvät ensin imaamin vaimon puoleen ongelmineen.

Suomessa on harrastettu ja harrastetaan vieläkin yhteissaunomista ilman mitään seksuaalista tarkoitusta. Kyllä olis aavikkoväki ihmeissään tästä siveettömyydestä.

Vähän riippuu alueesta. PK-seudulla oli tapana, että kaikki yliopisto-opiskelijat menivät yhdessä saunaan. Jyväskylässä taas jos edes sanoit sanan sekasauna, muut suunnilleen pyörtyivät ajatuksesta. Tätä jatkui vuosia. En tiedä, onko tilanne muuttunut.

Vierailija
153/161 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei haudattu Somaliaan? Sinne kuuluvat elävät ja kuolleet. Jos suomalainenkin kuolee ulkomailla, omiin multiin hänet tuodaan. - Islamissa ei ole mitään ymmärrettävää. Ei mitään velvollisuutta sopeutua siihen, päinvastoin. Tämä on suomalaisten maa ja ollut sitä tuhansia vuosia eikä kenenkään vuohipaimenen

Niin, emme varsinaisesti halunneet edellistäkään saman alueen tuontiuskontoa tänne. Se tuotiin miekalla.

Vierailija
154/161 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiselta kollegaltani kysyttiin japanissa että milloin hän lähtee takaisin. peisettiä eikä rasistista ollenkaan. Milloin somalialaiset lähtevät takaisin?

Vierailija
155/161 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikesta tulee loukkaus, kohta kukaan ei uskalla puhua niille mitään

Mitä jos et loukkaisi ihmisiä puheillasi? Onko se tosiaan noin vaikeaa ottaa muut ihmiset huomioon?  Mieti itse miltä tuntuisi kun random apinat tivaavat sinulta samoja asioita joka päivä, vain ulkonäköösi perustuen. Itse en ainakaan moista kuuntelisi. 

Eihän hänkään ota meitä muita huomioon, vaan käyttää huivia, joka on merkki naisen alistamisesta. Minua naisena se loukkaa, koska sillä käyttäjä ilmaisee, että minun(kin) pitäisi olla alistettu, koska olen nainen.

Ehkä sinun avokaulainen antava kaula-aukkosi loukkaa jotakin muuta ihmistä.  Muuten huiveja käytettiin Suomessa paljon maaseudulla  vielä 50-luvulla.  Maalla vanhat emännät kulkivat huivi tiukasti leuan alle sidottuna.  Äkkiä sekin on unohtunut.

En käytä avokaulaisia vaatteita.

Niin, huiveista on vihdoin päästy eroon. Ne olivat osin kristinuskon pakottamaa ja siksi on huojentavaa, että tavasta on päästy.

Huivit ja liinat tunnettiin jo joskus rautakaudella,  ei se ole mikään kristinuskon  pakottama  piirre.  Huivi oli helppo kutoa,  eikä kylmissä oloissa ollut liiemmin erilaisia vaatteita. Ehkä jopa jonkinlainen statusesine oli tuollainen liina. 

Osin, joo, mutta kyllä kristinuskoon liittyy se, että naisen täytyy peittää päänsä. Nyt, kun olemme vapautuneet, ei naisia katsota enää pahasti, jos kulkevat ilman huivia.

En kyllä koe sen kuuluvan nykyiseen kristinuskoon. Nunnat ovat asia erikseen, ja katoliset ja ortodoksinaiset kai joutuvat peittämään päänsä kirkossa, mutta ei se kuulu nykyiseen luterilaisuuteen. Esim. mummoni oli uskovainen mutta ei hän edes nuorena kulkenut pää peitettynä kesällä ja sisätiloissa.

Vierailija
156/161 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei haudattu Somaliaan? Sinne kuuluvat elävät ja kuolleet. Jos suomalainenkin kuolee ulkomailla, omiin multiin hänet tuodaan. - Islamissa ei ole mitään ymmärrettävää. Ei mitään velvollisuutta sopeutua siihen, päinvastoin. Tämä on suomalaisten maa ja ollut sitä tuhansia vuosia eikä kenenkään vuohipaimenen

Niin, emme varsinaisesti halunneet edellistäkään saman alueen tuontiuskontoa tänne. Se tuotiin miekalla.

Eikä tuotu.

Vierailija
157/161 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainen ei saa osallistua hautajaisiin islamissa koska Nainen saattaa pyllistää ja miehellä voi tulla erektio ja joutua raizkaamaan naisen ja lapsia arkun kannella. Siksi haram

No en usko että pelkäävät pyllistystä, nainen on vain tiellä kun miestä viedään tuonelaan. Nainen on aina islamissa tiellä . 

Raamatun Vanhassa testamentissa kai vanhassa käännöksessä puhuttiin naisten saastaisuudesta. En tiedä, miten nykyään ja miten islamin uskossa.

Vierailija
158/161 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa somalimiehen, työssäkäyvän on pakko puhua naisille. Nuorilta se onnistuu, olen tavannut esim Gigantissa myyjiä jotka puhuvat ihan normaalisti naisasiakkaille, ajat muuttuvat ja me siinä mukana.

Vierailija
159/161 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en usko että pelkäävät pyllistystä, nainen on vain tiellä kun miestä viedään tuonelaan. Nainen on aina islamissa tiellä . 

Raamatun Vanhassa testamentissa kai vanhassa käännöksessä puhuttiin naisten saastaisuudesta. En tiedä, miten nykyään ja miten islamin uskossa.

Oliko kyse kuukautisista vai katsottiinko nainen koko ajan saastaiseksi? Nimittäin jokin noista tekstinpätkistä, muistaakseni juutalaisilla ainakin se oli, sanoo, että istuin on likainen sen jälkeen, kun nainen on istunut siinä. Sehän saattoi viitata ihan konkreettiseen likaan, tuon ajan kuukautissuojat ja niiden vaihtomahdollisuudet kun olivat, mitä olivat.

Vierailija
160/161 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole Khadra Sugulle mitään velkaa.