MTv Uutiset "Ai, sä puhut?" musliminainen kertoo ennakkoluuloista Suomessa
Tässä jutussa musliminainen Khadra Sugulle kertoo omista kokemuksistaan Suomessa ja siitä, millaisia ennakkoluuloja hän kohtaa arjessaan. Hänen mukaansa moni ajattelee valmiiksi, että huivia käyttävä musliminainen ei osaisi käyttäytyä "normaalisti" tai keskustella sujuvasti. Hän kuvaa tilanteita, joissa häntä on ihmetelty tyyliin "ai, sä puhutkin" tai oletettu alistetuksi ilman mitään todellista syytä.
Jutussa avataan myös islamin käytäntöjä, kuten ramadania ja id-juhlaa, ja pyritään korjaamaan väärinkäsityksiä. Sugullen mukaan suuri ongelma on se, että ihmiset sekoittavat uskonnon ja kulttuurin keskenään. Lisäksi hän kritisoi sitä, miten Vantaan hautajaisista syntynyttä kohua on käsitelty mediassa ja somessa, hänen mielestään surua on käytetty väärin klikkien ja kohun rakentamiseen.
Mutta kyllähän tässä näkyy myös toinen puoli, joka monia ärsyttää. Heti kun joku nostaa esiin kysymyksiä esimerkiksi tavoista tai tasa-arvosta, se tulkitaan helposti ennakkoluuloksi tai vihamielisyydeksi. Samaan aikaan osa kokee, että ihan tavallisia kysymyksiä ei enää saa esittää ilman leimaa otsaan. Siitä syntyy nopeasti tilanne, jossa kumpikaan puoli ei oikeasti kuuntele toista.
Ja tässä kohtaa mennään siihen vaikeaan ytimeen. Jos ihmiset kokevat tulevansa väärin kohdelluiksi ennakkoluulojen takia, se on ongelma. Mutta jos samaan aikaan kaikki kriittinen keskustelu leimataan automaattisesti vääräksi, sekään ei vie mitään eteenpäin. Missä menee raja aidon ennakkoluulon ja täysin normaalin kysymisen välillä?
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Islamiin kuuluu se, että naista pidetään miestä vähempiarvoisena. Usein törmään tähän outoon selitykseen, että se on kulttuurin piirre, eikä uskonnon. Mielestäni tällaisen haitallisen uskomuksen suhteen on hieman toisarvoista hiustenhalkomista, onko se uskonnon ja kulttuurin piirre, jos siitä ei edes yritetä päästä eroon.
N58
Oli selitys kumpi vaan niin Suomi on tasa-arvoinen maa jonka lainsäädäntö edellyttää tasa-arvoa ja kenenkään uskonnon tai kulttuurin tavat eivät ohita Suomen lakia.
Olen samaa mieltä, mutta silti esim. koko ajan tulee synnytyslaitokselle nuoria silvottuja naisia synnyttämään.
Kulttuurin verukkeella lakia rikotaan härskisti, eikä yhteisö halua itse tiedostaa ongelmaa. Siksi olisi valtion tehtävä tunnistaa ongelma ja pakottaa tällaiset yhteisöt tasa-arvoon.
Sosiaalietuuksien leikkausten uhka olisi mielestäni hyvä keino siihen. Kiinnostaisi tietää, miten Tanskassa on asia hoidettu, koska he tuntuvat pystyneen suitsimaan monia hankalia kehityskulkuja.
N58
Lapsien sukuelinten silpominen pitäisi kriminalisoida paljon nykyistä tiukemmin. Ja kiellon pitää koskea myös poikalapsia vaikka operaatio ei ole heille niin paha kuin tytöille on se silti tarpeeton operaatio. Sen voi tehdä sitten itse aikuisena jos tuntuu tarpeelliselta. Mutta epäilen että kukaan nainen ei suostuisi tuohon vapaaehtoisesti.
Silpojille pitkä linnareissu törkeän ruuminvamman tuottamisesta. Sama tuomio vaikka kävisi kotimaassa teettämässä operaation.
Tämä.
Olen raskaasti pettynyt Suomen valtion toimintaan tässä asiassa.
Kodeissa tapahtuu hirvittäviä rikoksia lapsia kohtaan, ja Suomessa hyssytellään " mut kun kulttuuri".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihmettelen kyllä tuota arkunkantokohua, koska ei Suomessakaan ole tapana, että naiset kantavat arkkua. Siinä on jo ihan käytännön syytkin, koska miehet pääosin ovat fyysisesti vahvempia poikkeuksia lukuunottamatta.
Joutuuko Suomessa naiset katselemaan niitä hautajaisia omassaporukassaan parkkipaikalta ja vain miesten sallitaan suorittaa hautaus ja haudan lähellä oleskelu?
oletko autistinen. Kommentissa puhuttiin arkun kantamisesta eikä hautajaisiin osallistumisesta?
MInustakin on outoa, jos naiset eivät pääse läheistensä haudalle "muiden" mukana.
tajutko edes eroa arkunkannon ja hautajaisiin osallistumisen välillä? ilmeisesti sinä ja muutama muu ette tajua.
No miksi sitten jatkan arkunkantamisesta jauhamista, kun se ei liity puheena olevaan asiaan millään tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Aika impivaaralaisia kommentteja on paljon. Itse olen niin tottunut eri kulttuureihin ihan työni puolesta, että ihmetyttää oikeasti suomalaisten junttius.
No tässäpä sinulle mitali, ole hyvä.
Meidän pitää pyrkiä eroon tästä aivan järjettömästä loukkaantumisen ja puolesta loukkaantumisen kulttuurista jos tälläisistä asioista halutaan päästä eroon, mutta se on samalla myös valtakysymys. On tahoja jotka hyötyvät todella paljon nykytilanteesta ja jos sitä ei olisikaan niin heidän valtansa olisi vähäisempi ja eihän sitä voi sallia. Ajatelkaapa vaikka median tuloja jos yht'äkkiä ei enää voisikaan repiä sensaatiouutista aivan kaikesta mahdollisesta ja pitää siitä viikkokausia pinnalla kuin veren haistanut susilauma?
Voi siis ihan suorilta sanoa, että mikään ei tule muuttumaan. Mitä tulee alkuperäiseen aiheeseen niin kyllä joukosta varmaan tyytyväisiäkin naisia löytyy, mutta kun valinnanvaraa ja läpinäkyvyyttä ei ole niin on ihan varmaa, että eivät kaikki tuossa asemassa vapaaehtoisesti ole ja siihen löytää syyn vaikka sillä mikä on kirkosta eronneiden prosentti järjestelmässä joka valtionkirkkoon kuuluvien osalta on hyvin läpinäkyvä. Nämä lahkot ym hihhulinnat ovat sitten ihan oma alalajinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Islamiin kuuluu se, että naista pidetään miestä vähempiarvoisena. Usein törmään tähän outoon selitykseen, että se on kulttuurin piirre, eikä uskonnon. Mielestäni tällaisen haitallisen uskomuksen suhteen on hieman toisarvoista hiustenhalkomista, onko se uskonnon ja kulttuurin piirre, jos siitä ei edes yritetä päästä eroon.
N58
Oli selitys kumpi vaan niin Suomi on tasa-arvoinen maa jonka lainsäädäntö edellyttää tasa-arvoa ja kenenkään uskonnon tai kulttuurin tavat eivät ohita Suomen lakia.
Olen samaa mieltä, mutta silti esim. koko ajan tulee synnytyslaitokselle nuoria silvottuja naisia synnyttämään.
Kulttuurin verukkeella lakia rikotaan härskisti, eikä yhteisö halua itse tiedostaa ongelmaa. Siksi olisi valtion tehtävä tunnistaa ongelma ja pakottaa tällaiset yhteisöt tasa-arvoon.
Sosiaalietuuksien leikkausten uhka olisi mielestäni hyvä keino siihen. Kiinnostaisi tietää, miten Tanskassa on asia hoidettu, koska he tuntuvat pystyneen suitsimaan monia hankalia kehityskulkuja.
N58
Lapsien sukuelinten silpominen pitäisi kriminalisoida paljon nykyistä tiukemmin. Ja kiellon pitää koskea myös poikalapsia vaikka operaatio ei ole heille niin paha kuin tytöille on se silti tarpeeton operaatio. Sen voi tehdä sitten itse aikuisena jos tuntuu tarpeelliselta. Mutta epäilen että kukaan nainen ei suostuisi tuohon vapaaehtoisesti.
Silpojille pitkä linnareissu törkeän ruuminvamman tuottamisesta. Sama tuomio vaikka kävisi kotimaassa teettämässä operaation.Tämä.
Olen raskaasti pettynyt Suomen valtion toimintaan tässä asiassa.
Kodeissa tapahtuu hirvittäviä rikoksia lapsia kohtaan, ja Suomessa hyssytellään " mut kun kulttuuri".
persujen syy prkl ne sanoo🤣
Minä en edes katso toista kertaa miten siis voin kommentoida ai sä puhut?? En muutenkaan juttele ihmisille, napit korvissa kuljen.
Mitä tuo tekee työkseen? Aktivisti ei ole ammatti.
Vierailija kirjoitti:
Aika impivaaralaisia kommentteja on paljon. Itse olen niin tottunut eri kulttuureihin ihan työni puolesta, että ihmetyttää oikeasti suomalaisten junttius.
Jaa, minäkin olen tottunut eri kulttuureihin työni puolesta, ja siksi ihmetyttääkin joidenkin suomalaisten loputon hyväuskoisuus ja naiivius.
Käsitys musliminaisten puhumattomuudesta ei ole aivan tuulesta temmattu. Asun Helsingin lähiössä jossa noin kolmasosa asukkaista on maahanmuuttajia. Kaupan kassajonoissa perinteisesti pukeutuneet musliminaiset usein hoitavat asiansa katsomatta, puhumatta ja kiittämättä. Vaikka kassahenkilö on nainen. Ilmeisesti miehen ja yhteisön mielestä yhtään suurempi kontaktin otto olisi liiallista kotoutumista. Usein naisen tehtävä nimenomaisesti on olla kotoutumatta ja pitää myös lapset mahdollisimman tarkoin lähtökulttuurissa. Mies voi oppia kielen ja liikkua yhteiskunnassa paljon vapaammin.
Vierailija kirjoitti:
On vähän vaikea tietää, milloin toisiten ihmisten tapojen ja kotiseudun kysyminen on ennakkoluuloista.
Jos kysyn esim. työkaverilta, mistä päin hän on kotoisin ja missä opiskellut, niin olenko ennakkoluuloinen? Hänhän voi olla vaikka Turusta, Kajaanista tai Lapista.
Joskus lapsena kävin vanhempieni kanssa Yhdysvalloissa ja siellä ihmiset saattoivat kysyä, mistä olemme kotoisin, kun kuulivat meidän puhuvan vierasta kieltä. Emme loukkaantuneet siitä. Saattoivat vielä kommentoida, että osaattepa hyvin englantia.
Mahtavatko islamilaiset ihmetellä meidän tapojamme ja kysyä meiltä niistä? Pahastummeko, jos he tekevät niin?
Ei ilmeisesti lainaaminen toimi, mutta minäkin ihmettelen tuota, milloin alkuperän kysyminen on väärin ja milloin ei. Ei alkuperää kuulu udella keneltä ja milloin tahansa, mutta jos jutellaan jo muutenkin niitä näitä ja toisen aksentista kuulee, ettei hän ole Suomesta kotoisin, miksi sen kysyminen olisi väärin.
Tuntuu, että jos toinen on muuttanut Ruotsista, Saksasta tai Yhdysvalloista, kysymykseen suhtaudutaan positiivisesti, mutta jos alkuperä on esim. Lähi-Idässä tai Afrikassa, kysymys onkin loukkaava. Tarkoittaako tämä, että myös loukkaantujat pitävät noita maita lähtökohtaisesti huonompina vai mitä?
Samoin tänne joitakin vuosia sitten muuttanut afrikkalainen saattaa kertoa olevansa suomalainen ja muuna kuin suomalaisena pitäminen olisi rasistista. Vaikkapa sen saksalaisen kohdalla tuskin olisi näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen ei saa osallistua hautajaisiin islamissa koska Nainen saattaa pyllistää ja miehellä voi tulla erektio ja joutua raizkaamaan naisen ja lapsia arkun kannella. Siksi haram
Eikö tuollainen sääntö loukkaa jo miehiäkin, kun olettaa heidät täysin himojensa armoilla oleviksi raakalaisiksi?
Ehkä se kuitenkin vapauttaa muslimimiehet niin mukavasti vastuusta, että mielellään uskovat siihen.
Plus antaa perusteita monille tavoille alistaa naisia ja pitää itsellään erilaisia etuja. Esimerkiksi naisilla ei ole pääsyä moniin mukaviin turistitöihin arabimaissa, vaikkapa sukellusoppaiksi. Jos olisin arabinainen, niin kyllä sellainen potuttaisi minua.
Aikoinaan muuten ihan fiksu muslimies selitti minulle vakavissaan mitä "fitna" tarkoittaa (se on juurikin tuo naisten tuhoisa seksuaalinen vetovoima). Ja hän opiskeli tohtoriksi länsimaisessa yliopistossa, mutta ei silti ollut pystynyt irtautumaan tästä takapajuisuudesta.
N58
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vähän vaikea tietää, milloin toisiten ihmisten tapojen ja kotiseudun kysyminen on ennakkoluuloista.
Jos kysyn esim. työkaverilta, mistä päin hän on kotoisin ja missä opiskellut, niin olenko ennakkoluuloinen? Hänhän voi olla vaikka Turusta, Kajaanista tai Lapista.
Joskus lapsena kävin vanhempieni kanssa Yhdysvalloissa ja siellä ihmiset saattoivat kysyä, mistä olemme kotoisin, kun kuulivat meidän puhuvan vierasta kieltä. Emme loukkaantuneet siitä. Saattoivat vielä kommentoida, että osaattepa hyvin englantia.
Mahtavatko islamilaiset ihmetellä meidän tapojamme ja kysyä meiltä niistä? Pahastummeko, jos he tekevät niin?
Tunnen muutamia muslimeja, minusta he eivät ihmettele, paheksu eivätkä ajattele meidän tavoistamme mitään. Haluavat olla rauhassa ja heidän naisensa yleensä kannattavat sitä kulttuuria, poikkeuksena jotkut somalinaiset jotka ovat kasvaneet kulttuurin ulkolaidalla esim tulleet ilman vanhempiaan ja asuneet sijoituskodeissa.
Naisilla ei oikein taida olla muuta mahdollisuutta kuin "kannattaa" sitä kulttuuria.
Jos aletaan puhua suvun kunniasta, niin siinä on naisella hengenlähtö usein lähellä.
N58
Eihän ollut kysymys kuka jaksaa kantaa arkkua. Vantaan surullinen tulipalo ja hautajainen oli outo. Miehiä miehiä arkkujen ympärillä. Naisia ei ollut ympärillä , kun arkut laskettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muslimit tulisi karkottaa Suomesta. Kaikki.
N24
Rasisti
Mihin rotuun muslimi kuuluu? Rasismi tarkoittaa nimensä mukaisesti rotusyrjintää ja islam on yksi abrahamilainen uskonto joita ovat myös juutalaisuus ja kristinusko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ole ennakkoluulo vaan kokemus. Ei osaa vielä kielen oikeita ilmaisuja? Selittäisi nyt sitten sen naisen aseman mihin se perustuu, miksi sitä edelleen noudatetaan. Eikä me heidän hautajaisissaan oltu, miksi ei saa puhua arvostellen tietyistä asioista? itse eivät hyväksy mitään meissä.
Missä vaiheessa Suomessa on tullut tavaksi että naiset kantaa arkkua ? Tiedän joskus kantaa kun miehiä ei ole, mutta muuten ei naiset arkkua kanna. Olen ollut useissa hautajaisissa eikä ole naiset arkkua kantaneet.
Ei ne kaikki sata muslimimiestä siinä haudan ympärillä arkkua kantaneet. Naiset olivat tien toisella keskenään. Suomessa arkkua saa kantaa nainenkin ja etenkin haudalle tulevat kaikki saattamaan.
Joskus voisi toimittaja vastavuoroisesti kysellä näiltä, millaisia ennakkoluuloja heidän koti/lähtömaissaan on länsimaalaisiin kristittyihin ja miten paljon rasismia siellä esiintyy ja miten se ilmenee?
Ottavatko ilolla vastaan kaikki, kyseenalaistamatta heidän uskontoaan ja kulttuuriaan? Mikäli oikein olen ymmärtänyt, niissä maissa visusti eletään maassa maan tavalla, eikä olla vaatimassa heidän taipumistaan länsimaalaisiin tapoihin. Miksi vain toisten pitäisi joustaa ja olla "rasismi-vapaita", kun eivät itsekään siihen kykene?
Se musliminainen ei vaan osaa hallita sitä, miten ihmiset suhtautuvat häneen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ilmeisesti lainaaminen toimi, mutta minäkin ihmettelen tuota, milloin alkuperän kysyminen on väärin ja milloin ei. Ei alkuperää kuulu udella keneltä ja milloin tahansa, mutta jos jutellaan jo muutenkin niitä näitä ja toisen aksentista kuulee, ettei hän ole Suomesta kotoisin, miksi sen kysyminen olisi väärin.
Tuntuu, että jos toinen on muuttanut Ruotsista, Saksasta tai Yhdysvalloista, kysymykseen suhtaudutaan positiivisesti, mutta jos alkuperä on esim. Lähi-Idässä tai Afrikassa, kysymys onkin loukkaava. Tarkoittaako tämä, että myös loukkaantujat pitävät noita maita lähtökohtaisesti huonompina vai mitä?
Samoin tänne joitakin vuosia sitten muuttanut afrikkalainen saattaa kertoa olevansa suomalainen ja muuna kuin suomalaisena pitäminen olisi rasistista. Vaikkapa sen saksalaisen kohdalla tuskin olisi näin.
Samoin joillakin syntyperäisillä suomalaisilla on selvä vierasperäinen korostus puheessaan. Jos heiltä kysyy, mistä he ovat, niin sehän on tietenkin rasismia, koska kyllähän nyt naamasta pitäisi tajuta (ulkonäön puolesta veikkaisin heitä somaleiksi), että he ovat tietenkin Helsingistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen ei saa osallistua hautajaisiin islamissa koska Nainen saattaa pyllistää ja miehellä voi tulla erektio ja joutua raizkaamaan naisen ja lapsia arkun kannella. Siksi haram
Eikö tuollainen sääntö loukkaa jo miehiäkin, kun olettaa heidät täysin himojensa armoilla oleviksi raakalaisiksi?
Ehkä se kuitenkin vapauttaa muslimimiehet niin mukavasti vastuusta, että mielellään uskovat siihen.
Plus antaa perusteita monille tavoille alistaa naisia ja pitää itsellään erilaisia etuja. Esimerkiksi naisilla ei ole pääsyä moniin mukaviin turistitöihin arabimaissa, vaikkapa sukellusoppaiksi. Jos olisin arabinainen, niin kyllä sellainen potuttaisi minua.
Aikoinaan muuten ihan fiksu muslimies selitti minulle vakavissaan mitä "fitna" tarkoittaa (se on juurikin tuo naisten tuhoisa seksuaalinen vetovoima). Ja hän opiskeli tohtoriksi länsimaisessa yliopistossa, mutta ei silti ollut pystynyt irtautumaan tästä takapajuisuudesta.
N58
Niin, miehet kuvittelevat, että naiset jotenkin lumoavat heidät. Oikeasti lumous syntyy näiden miesten aivoissa. Minä heteronaisena esimerkiksi en lumoudu toisista naisista.
Mitä jos et loukkaisi ihmisiä kutsumalla heitä "random apinoiksi"?