Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on se määrä vaatteita jotka kuluu säännöllisen käytön takia?

Vierailija
22.03.2026 |

En tarkoita nyt alusvaatteita ja urheiluvaatteita tai muita joka käyttökerran jälkeen pestäviä vaatteita, vaan niitä, joita pestään vasta useamman käyttökerran jälkeen, tai neuleita, joita pestään harvoin. Kuinka paljon tälläisia vaatteita olisi sopivasti, jotta ne poistuisi käytön myötä, ehkä muutamassa vuodessa? Minulla on niin paljon vaatteita, ettei ne kulu oikein millään kun eivät ole kovassa käytössä. Onko teillä sellainen vaatekaappi, jossa kaikki käytössä noin kahden viikon aikana huomioiden vuodenajat (kesällä kesävaatteet jne)? Te joilla on, mikä on vaatteidenne keskimääräinen aika minkä kestävät ja paljonko teillä on vaatteita?

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei kainalonparsija! Mistä olet ostanut tai mitä merkkiä ovat pitkäikäisemmät neuleesi?

Eri, mutta itselläni on lähes päivittäin käytössä North Outdoorin neule. Kainaloista olen yhden purkautuneen sauman ommellut mutta muuten neljässä vuodessa ei ole tullut mitään käytön jälkiä. 

Vierailija
42/103 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on vain yksi joka yritti vastata kysymykseen, eli tämä: Jos sinulla on vaatteita, vain kapselivaatekaapin verran, on kierto sen verran nopeaa, että suurin osa kuluu 1 - 3 vuodessa, riippuen vaatteesta. Eli jos haluat kuluttaa vaatteesi loppuun, karsi jokapäiväisessä käytössä olevat vaatteet esim. 3+3+3 -tyyliin ja varastoi loput. Sitten voit aina varastosta ottaa vaatteita, kun vanhat ovat kuluneet loppuun.

Hänenkään vastauksesta en saanut selvää onko 1-3 vuotta hänen kokemus vai arvaus. Ja ei, en kysynyt tähän mitään sääntöä enkä arvauksia vaan kokemuksia ihmisiltä joilla on tapana kuluttaa vaatteensa loppuun. Mutta koska heitä ei ketju tavoita vaan tavoitan ainoastaan ihmisiä tai botteja jotka eivät ymmärrä lukemaansa niin lopetan tähän. Ap

Minusta sinulle vastattiin ihan selkeästi, useammassakin kommentissa, että vaate voi kestää vuosia ja jopa vuosikymmeniä riippuen sen laadusta, pesutavoista/tiheydestä, materiaalista ja käyttökerroista. mahdotonta kenenkään ulkopuolisen on sanoa kuinka monta vaatetta juuri sinä tarvitsisit ja kuinka kauan juuri sinulla kestäisi ennen kuin saisit ne käytettyä loppuun. Kysyit kokemuksia ja niitä sait. Luetun ymmärtämättömyys taitaa nyt olla ap:lla, ei ketjuun vastanneilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vaatteeni ovat melko uusia, suurin osa alle 5 vuotta. 10 vuotta vanhoja hyvin vähän. Eli en ole kokenut omakseni enää niitä mitä 20-vuotiaana olen käyttänyt vaikka moniin olisin mahtunut. Harva niistä olisi ollut kunnossakaan ja siksi kysyin esimerkkejä nykyvaatteiden kestosta ja muutaman vastauksen sainkin. Ap

Nykyvaatteiden kestoahan ei voi vielä tietää, sen näkee vasta vuosien päästä kestävätkö ne vai ei ja kuinka kauan. Vanhoista sen pystyy sanomaan. Jos sotat nyt vaatteen ei kukaan voi kertoa kestääkö se vuoden vai 30 vuotta tai jotain siltä väliltä.

Vierailija
44/103 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaivoin nyt Tiger of Swedenin kesäneulemekon kaapista aikomuksenani heittää se lopulta menemään. Olin kuitenkin parsinut jo edellisellä kerralla repsottavat saumat. Sovitin ja kyllä se edelleen näyttää niin hyvältä päälläni, etten voi luopua. Rannalle, kahviloihin ja torille sopii vielä oikein hyvin, parempiin ravintoloihin ei ehkä niinkään. 

Kainalonparsija

Vierailija
45/103 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon miettinyt samaa. 

Vaihtelu on suurta. 

Huonoimmat kestää noin 5 pesua. 

Parhaat on 90-luvulta, aina ahkerassa käytössä, ja vielä hyviä. 

Mut keskimäärin mielestäni: 

T-paidat 1 vuoden

Legginssit 1 vuoden

Pitkähihaiset paidat ja mekot ja housut: viikoittain käytössä 2 vuotta ja joka toinen viikko käytössä 4 vuotta. 

Vierailija
46/103 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahtihameet kuluvat kovassa käytössä, niiden hankitaan myönnetään varat parin vuoden välein.

Vierailija
47/103 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon miettinyt samaa. 

Vaihtelu on suurta. 

T-paidat 1 vuoden

Legginssit 1 vuoden

Pitkähihaiset paidat ja mekot ja housut: viikoittain käytössä 2 vuotta ja joka toinen viikko käytössä 4 vuotta. 

Oikeasti? Kyllä minulla t-paidat ym. trikootopit kestävät useamman vuoden. Leggingsit juurikin vuoden, joten en ole enää ostanut niitä. Ehkä jotkut polyamidiversiot voisivat kestää, joten jos joskus palaan leggareihin, niin sellaiset. 

Vierailija
48/103 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 30 vuottakin vanhoja vaatteita käytössä, olen työtön. Myös alusvaatteita 30 vuotta vanhoja.

Vierailija
49/103 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden kauden jos pitää jatkuvasti, siis kesässä yhdet shortsit ja toiset varalle, jäävät seuraavalle kesälle joko varalle tai jokapäiväpidettäviksi jos mieluisat. Harvemmin pidettävät pari kautta, talvitakki voi mennä viisikin.

Talvitakki voi kestää kymmeniä vuosia! Vaatteita voi ja kannattaa huoltaa. 

Ei ainakaan nykytakit (eikä housut), sellaiset joita käyttää päivittäin. Edes hinta ei määrittele käyttöiän pituutta. Joko niistä hajoaa vetoketjut (goretexien vetoketjuja ei voi vaihtaa vedenpitävyyden kärsimättä), katoaa vedenpitävyys vaikka niitä käsittelee sen parantamiseksi ja ne kuluvat puhki hihansuista, helmasta tai kauluksesta. Max 3 vuotta käyttöikä. Minulla ne eivät ole urheiluvaatteita, joita pestään jatkuvasti, vaan kolme kertaa päivässä käytettäviä koiranulkoilutusvaatteita. 

Myöskään farkut, vaikka niitä minulla on kymmenkunta paria, eivät kestä enää käyttöä kuin vuoden verran. Kaikki ovat niin ohutta materiaalia ja yleensä niissä on myös elastaania, niin hiutuvat ja venyvät käytössä/pesussa. Syksyllä kaivoin esiin ehkä 15 v vanhat merkkifarkut, joita aiemmin olen käyttänyt ainakin pari vuotta, kun harmaat farkut tulivat taas muotiin. Olen pitänyt ja pessyt niitä nyt reilun puoli vuotta, ja ovat edelleen oikein hyväkuntoiset. 

Neuleissa ja trikoopaidoissa käyttöiän ratkaisee laatu ja materiaali. Halpa saattaa olla parin pesun jälkeen roskistavaraa, kalliimmat, tiheää neulosta olevat kestävät vuosia. 

Vierailija
50/103 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 30 vuottakin vanhoja vaatteita käytössä, olen työtön. Myös alusvaatteita 30 vuotta vanhoja.

Osa pikkuhousuista olen käyttänyt jo 30 vuotta. Toki pesen ne pesukoneessa.

Vierailija
51/103 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain aloittajalta numerotartunnan ja aloin laskeskella vaatteitani. Olen kehittänyt töihin "univormun": 

- aina samalla tavalla eli hyvin istuvat alusvaatteet ja sukkahousut

- mekko

- tarpeen mukaan työtakki tai pitkä neuletakki. 

Tästä voi poiketa ja korvata mekon joko hameella tai topilla tai villisti suorastaan housuilla ja topilla :D

Laskin, että minulla on 35 mekkoa, joista työkäyttöön sopii noin 30. Lisäksi yksi iltapuku ja kaksi vastaavaa vain juhliin sopivaa vaatetta. 

Olen hävennyt, kun minulla on mielestäni niin paljon vaatteita, mutta oikeastaan tuo on todella hyvä määrä siistiä käyttövaatetta. Siihen päälle tietty vielä hameet ja housut, mutta niitä on huomattavasti vähemmän. Palaan lukujen kanssa, kun inventaario etenee. 

Kainaloparsija

Vierailija
52/103 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon miettinyt samaa. 

Vaihtelu on suurta. 

T-paidat 1 vuoden

Legginssit 1 vuoden

Oikeasti? Kyllä minulla t-paidat ym. trikootopit kestävät useamman vuoden. Leggingsit juurikin vuoden, joten en ole enää ostanut niitä. Ehkä jotkut polyamidiversiot voisivat kestää, joten jos joskus palaan leggareihin, niin sellaiset. 

Bambuleggingsit kestää kauemmin, samoin merinovillaiset (kunhan ei ole liian pienet). Tässä voi vaikuttaa kanssa kropan malli. Jos reidet hankaa kävellessä yhteen, niin varmaan leggingsit ja muut housut kuluu nopeammin. Mulla ei hankaa, ja leggingsit kestää ehjinä käytössä useita vuosia.

Vierailija
53/103 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä vaatteet kiertää pesusta takaisin päälle. Muutama vaate on sellainen, jotka eksyvät päälle harvemmin. Ne eivät ehkä ole niin mieluisia tai ovat hankalammin yhdisteltävissä. Esimerkiksi yhteen pellavamekkoon minulla ei ole sopivaa pitkähihasta, joten se on jäänyt käyttämättä talvisin.

Siistimpiä t-paitoja minulla on 3, joista yksi alkaa olla tiensä päässä. Sen olen ostanut ehkä 2018 tai vuotta paria aiemmin. Merkki taitaa olla Mint & Berry. Toinen on NoaNoan paita samoilta ajoilta ja se on edelleen hyvässä kunnossa. Kolmas on äitini vanha ehkä 90-luvun alusta mutta se oli välissä parikymmentä vuotta käyttämättömänä ennenkuin päätyi omaan kaappiin. Lisäksi käytössä on pitkähihainen ohut paita, joka on Benettonin ja ehkä vuodelta 2015. Edelleen hyvässä kunnossa, eikä näy mitään kulumaa.

Mekkoja on säännöllisesti käytössä ainakin Marks & Spencerin mekko joka on ostettu ennen vuotta 2017. Ei ole mennyt miksikään. Neuleissa on pari uutta, Alpan ja North Outdoorin on ostettu ehkä 4-5 vuotta sitten. Lisäksi on pari jotain vanhempaa neuletakkia.

Vierailija
54/103 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin hei! Sillähän sitä luonnollista vaihtelua tulis jos oikeesti vaatteita olis sen verran vähän että käyttäis samoja vaatteita melkeinpä joka viikko (esim vaikka 3 asukokonaisuutta arkeen joita käyttäisi). Mutta ihmisillä on niin paljon vaatetta että vaattekappale on ehkä kerran kuussa päällä ja jotkut unohtuu vuosiksi käyttämättömiksi. Kaikki vaatteet on siis hyväkuntoisia ja uusille vaatteille ei ole tarvetta. Mutta silti ostetaan vaan lisää.

Vierailija
55/103 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ihmisillä on niin paljon vaatetta että vaattekappale on ehkä kerran kuussa päällä ja jotkut unohtuu vuosiksi käyttämättömiksi. Kaikki vaatteet on siis hyväkuntoisia ja uusille vaatteille ei ole tarvetta. Mutta silti ostetaan vaan lisää.

Mulla just näin mutta olen saanut jo vaateähkyn ja ostohaluni ovat vähentyneet merkittävästi. Mulla on ollut kyllä koko elämäni vähän niin, että on kausia jolloin ostan liikaakin ja sitten vuosia menee välissä etten osta juuri mitään.

Vierailija
56/103 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen töitä kotoa. Minulla on 3 mekkoa, joita käytän vuoronperään. N 3 viikon välein pesen ne. Kaikki vaatteet ovat olleet minulla yli 10 vuotta ja nyt ovat siinä kunnossa, että voivat mennä rikki milloin vaan.

Tätä menoa vaatteita kuluu n 1 vuodessa.

Vierailija
57/103 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farkut (normi halppikset) kuluu hylkykuntoon parissa vuodessa jos ovat käytössä vaikka töissä 4 päivää viikossa. Verkkarit ja collarit kestää 2-5 vuotta, sitten ovat pieruverkkarikunnossa eli vain kodin seinien sisäpuolella viitsii niissä rötvätä. Trikoo t-paidat käytössä alupaitoina, menee joka päivän päätteeksi pesuun, kestävät myös viitisen vuotta ja sitten kangas ei enää kestä kainaloissa.

Viime vuonna testasin sitä 5 vaatetta vuodessa haastetta, onnistuin ja jatkan taas. Tähän ei lasketa sukkia ja pikkuhousuja mutta muuten kaikki, myös kengät.

Paljon auttaa kun käyttää koti/mökkirytkyinä, aluvaatteina ja lenkkikamppeina ne kuluneimmat ihan loppuun, ne uudemmat kestää sitten kauemmin hyvinä.

Vierailija
58/103 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 52-vuotias ja vaatekokoni on suurentunut muutaman viime vuoden aikana. Vaikka aiemmin pysyin hoikkana ilman sen suurempia ongelmia, nii en enää. Ärsyttävää. 

Riippuu täysin vaatteesta, kuinka kauan kestää. 

Villatakki. Olen käyttänyt paljon. Yhden reiän olen paikannut sekä nappilistaan tulleet reiät. Edelleen siisti. 

Ribbitoppi. Pari vuotta vanhat. Alkaa olla tiensä päässä. Kangas virttynyt. Aluspaita a menee vielä. 

Ratian yöpaita. Kesti n. 20 vuotta. 

Joutsenen untuvatakki. On ollut n. 20 vuotta. 

Miehen Tokmannilta ostama pipo. Roskis kamaa yhden talven jälkeen. 

Vierailija
59/103 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on parit housut ja pari yläosaa joita pidän aina töissä, pesen viikottain. Housut kestää 1-2 vuotta, sitten alkaa kangas saumojen vierestä  hajota. Yläosat 3-4 vuotta, sitten samantapaista kulumista kankaassa. Perus ketjuliike vaatteita.

Hihattomat topit kestää +5 vuotta, t-paidat samoin, muutama siis näitä jatkuvassa kierrossa. Hameet kestää pidempään ehjänä.  

Ulkovaatteet taas kestää ainakin 5-10 vuotta, näitäkin kautta kohti 1-2 joista kaikki aktiivisessa käytössä. 

Mulla minimalistinen vaatekaappi.

Vierailija
60/103 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollut etätöissä jo neljä vuotta. Harvoin käyn asioilla, kuten kaupassa tms.

Pari kertaa viikossa roskat ja kauppa ym.

En pukeudu koskaan kotona

. Olen nakkena. Joskus sukat jalassa.

Pidän huoneenlämmön sopivana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi