Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on se määrä vaatteita jotka kuluu säännöllisen käytön takia?

Vierailija
22.03.2026 |

En tarkoita nyt alusvaatteita ja urheiluvaatteita tai muita joka käyttökerran jälkeen pestäviä vaatteita, vaan niitä, joita pestään vasta useamman käyttökerran jälkeen, tai neuleita, joita pestään harvoin. Kuinka paljon tälläisia vaatteita olisi sopivasti, jotta ne poistuisi käytön myötä, ehkä muutamassa vuodessa? Minulla on niin paljon vaatteita, ettei ne kulu oikein millään kun eivät ole kovassa käytössä. Onko teillä sellainen vaatekaappi, jossa kaikki käytössä noin kahden viikon aikana huomioiden vuodenajat (kesällä kesävaatteet jne)? Te joilla on, mikä on vaatteidenne keskimääräinen aika minkä kestävät ja paljonko teillä on vaatteita?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 vaatekertaa kesä ja talvi sisävaatteita. + Juhla ja urheiluvaatteet. Suurin osa kestänyt 10 vuotta. Rikkoutuneet korvattu tai korjattu. Esim. Kaikki farkut.

Vierailija
22/38 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelut nopeasta tuskastumisesta. Näköjään samaan aikaan kun kirjoitin vastaustani, sainkin muutaman ihan fiksun vastauksen. Kiitos niistä. Ja minä (aloittaja) olen 43 v ja voin kuvitella kulkevani nykyisissä vaatteissani 53-vuotiaana (iso ehkä) mutta tuskinpa 63-vuotiaana. Eli olen kriittisessä iässä 😁

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaatteeni ovat melko uusia, suurin osa alle 5 vuotta. 10 vuotta vanhoja hyvin vähän. Eli en ole kokenut omakseni enää niitä mitä 20-vuotiaana olen käyttänyt vaikka moniin olisin mahtunut. Harva niistä olisi ollut kunnossakaan ja siksi kysyin esimerkkejä nykyvaatteiden kestosta ja muutaman vastauksen sainkin. Ap

Vierailija
24/38 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en mieti tällaisia juurikaan, mutta mietin, mitä vaatteilta on lupa odottaa. Omistan vaatteita ns. liikaa, ja yritän vähentää jonkin verran. Lempivaatteeni kyllä kuluvat, kun käyttökertoja kertyy. Ihanteeni olisi, että omistaisin vain vaatteita, joista pidän niin paljon, että viitsin korjata niitä. Osittain tämä toteutuu, osittain ei. 

Huomaan odottavani, että hyvälaatuinen vaate kestäisi käytössäni kymmenen vuotta tai kauemmin. Se on ehkä hieman kova vaatimus. Viisi vuotta kovalla käytöllä ollut vaate osoittaa jo kulumisen merkkejä ja tarvitsee parsintaa. Korjaan lempivaatteistani hiutuneet kainalot tai ratkenneet vuorit. Kaikki eivät enää näytä uudenveroisilta, mutta välttävät esimerkiksi työtakin alle tai päiviin, jolloin ei ole virallisia tapaamisia. 

Jos vaate on ehjä ja oikean kokoinen, en ole ensimmäisenä laittamassa sitä kiertoon. Se saattaa päätyä käyttööni muutaman vuoden päästä. Väärät koot tai muuten sopimattomat laitan kiertoon, loppuunkuluneet sekajätteeseen. 

Vierailija
25/38 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on vain yksi joka yritti vastata kysymykseen, eli tämä: Jos sinulla on vaatteita, vain kapselivaatekaapin verran, on kierto sen verran nopeaa, että suurin osa kuluu 1 - 3 vuodessa, riippuen vaatteesta. Eli jos haluat kuluttaa vaatteesi loppuun, karsi jokapäiväisessä käytössä olevat vaatteet esim. 3+3+3 -tyyliin ja varastoi loput. Sitten voit aina varastosta ottaa vaatteita, kun vanhat ovat kuluneet loppuun.

Hänenkään vastauksesta en saanut selvää onko 1-3 vuotta hänen kokemus vai arvaus. Ja ei, en kysynyt tähän mitään sääntöä enkä arvauksia vaan kokemuksia ihmisiltä joilla on tapana kuluttaa vaatteensa loppuun. Mutta koska heitä ei ketju tavoita vaan tavoitan ainoastaan ihmisiä tai botteja jotka eivät ymmärrä lukemaansa niin lopetan tähän. Ap

No minä sanon sinulle luvun: 5 vuotta kestää vaate kuin vaate. Keskimäärin. Omasta kokemuksesta. Noin, oletko nyt tyytyväinen? 

Vierailija
26/38 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain vaatteiden ekologisuuteen ja kestävyyteen liittyvästä kirjasta luin, että perusvaatteelle (ns. siisti toimistovaate) pitäisi tulla vähintään 30 käyttökertaa. Silloin se voidaan katsoa hyväksi ostokseksi. 

Ajattelin ensin että aika vähän, ja useimmat omat vaatteeni kestävät kyllä kauemmin. Mutta ostan melko laadukasta ja pidän eri vaatteita töissä ja kotona, vaihdan usein eri kamppeet jo työmatkalle. Silloin käyttötunteja ja pesukertojakin tulee vähemmän. Nyppyyntyneet neuleet siirtyvät kotivaatteiksi, mutta kuluneille ja ryhtinsä menettäneille työhousuille ei oikein ole uusiokäyttöä. Välttelen etenkin elastaania sisältäviä materiaaleja, ne lörpähtävät nopeasti. 

Poistoon menevissä kotivaatteissa on usein lopulta niin paljon reikiä, ettei paikkaaminen enää onnistu. Jos en kehtaa mennä vaatteilla viemään roskia pihan poikki roskakatokseen, ne ovat liian kuluneet ja siirtyvät siivousräteiksi (jos kangas on riittävän imevää).

Vierailija
27/38 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt, kun vanhojen ihmisten vaatteet ja kirppisvaatteet usein haisee sille kellarille, että en siksikään halua hillota vaatteita kymmeniksi vuosiksi. Voi se olla ettei ne meillä alkaisi haista, mutta vanhojen ihmisten vaatteista niin iso osa haisee, että pidän todennäköisenä että hajua tulee ennen pitkää talossa kuin talossa.

Vierailija
28/38 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä sanon sinulle luvun: 5 vuotta kestää vaate kuin vaate. Keskimäärin. Omasta kokemuksesta. Noin, oletko nyt tyytyväinen? 

Olen tyytyväinen 😊 

Vierailija
29/38 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että jos kausikapselin 33 vaatteella pärjää ja Suomessa 3 vuodenaikaa niin noin 100 vaatetta aktiivikäytössä kestää 1-5 vuotta, keskimäärin siis 3 vuotta. Max kymmeneksi vuodeksi tarvitsen siis ehkä 300 vaatetta. Huumorintaju auttaa ymmärtämään laskeskeluni ilman että kuvittelee minun säästävän juuri 300 vaatetta ja loput pois jos yli menee. Ap

Vierailija
30/38 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tyytyväinen 😊 

Vuosimäärillä ei ole mitään väliä, jos ei ole tietoa miten usein vaate on käytössä: joka päivä viiden vuoden ajan vai kerran kuukaudessa? 

Viisi vuotta jokapäiväisessä käytössä kestävä vaate on jo poikkeustapaus. Harvoin käytetty juhlavaate sen sijaan voi kestää sukupolvelta toiselle. Itsellänikin on mummini ompelema, yhä hyväkuntoinen mekko 70 vuoden takaa.

Vierailija
31/38 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli työnantajan tarjoamat vaatteet, sama muoti kaikilla. Omien vaatteiden kuluminen vähäisempää kuin myös rahan käyttö vaatteisiin. Meitä on moneksi. Laadusta kannattaa maksaa.

Vierailija
32/38 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosimäärillä ei ole mitään väliä, jos ei ole tietoa miten usein vaate on käytössä: joka päivä viiden vuoden ajan vai kerran kuukaudessa? 

Tähän minä juuri toivoin esimerkkejä niiltä joilla vaatteet on aktiivikäytössä, eli tarkoitin vähintää kerran tai kaksi viikossa pidettävää, tietysti kausi huomioiden, eli shortseilla se on tietysti paljon vähemmän kun vain kesällä pitää, ehkä myös paksuilla neuleilla. Itseni kun moni vaate on käytössä kerran tai kaksi kuukaudessa, niin ymmärrettävästi en hyvin hahmota vaatteen todellista käyttöikää ja muutenkin kun olen uusinut vaatekaappini sisällön melkein kokonaan viimeisen noin 8 vuoden aikana.

Vierailija
33/38 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellänikin on mummini ompelema, yhä hyväkuntoinen mekko 70 vuoden takaa.

Ihan mielenkiinnosta: Haiseeko vaate kellarille kun varmaan se enimmän osan aikaa on vain ollut varastoituna? Onko vaatteita tai taloja joissa vaatteet ei ala haista?

Vierailija
34/38 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin että jos kausikapselin 33 vaatteella pärjää ja Suomessa 3 vuodenaikaa niin noin 100 vaatetta aktiivikäytössä kestää 1-5 vuotta, keskimäärin siis 3 vuotta. Max kymmeneksi vuodeksi tarvitsen siis ehkä 300 vaatetta. Huumorintaju auttaa ymmärtämään laskeskeluni ilman että kuvittelee minun säästävän juuri 300 vaatetta ja loput pois jos yli menee. Ap

Hahaa! Ei minullakaan siis ole liikaa vaatteita! Ne vain tulee mieltää kapseleiksi :Dd

Kiitos tästä, ap!

T. Ketjun kainalonparsija

Vierailija
35/38 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellänikin on mummini ompelema, yhä hyväkuntoinen mekko 70 vuoden takaa.

Ihan mielenkiinnosta: Haiseeko vaate kellarille kun varmaan se enimmän osan aikaa on vain ollut varastoituna? Onko vaatteita tai taloja joissa vaatteet ei ala haista?

Oletteko kuulleet tuuletuksesta ja pesusta?

Etikkaliotus voi auttaa, jos vaatteeseen on pinttynyt haju, samoin etikan lisääminen huuhteluveteen. 

Talohome on asia erikseen, mutta ei muutoin kauden tai parinkin yli varastoituneen vaatteen kuulu olla pilalla hajun takia. Silloin vika on käyttäjässä, ei vaatteessa. 

Vierailija
36/38 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talohome on asia erikseen, mutta ei muutoin kauden tai parinkin yli varastoituneen vaatteen kuulu olla pilalla hajun takia. Silloin vika on käyttäjässä, ei vaatteessa. 

Kysyin tuosta mekosta 70 vuoden takaa, en parin kauden takaisista vaatteista. Monista kirppisvaatteista haju lähtee aika huonosti pesussa ja tuuletuksella. Ehkä 60 asteessa lähtisi tai etikalla jos kestävät.

Vierailija
37/38 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on tapana ostaa ja käyttää kerralla yhdet housut, sellaiset chino-tyyliset. Käyttää niitä lähes päivittäin, poislukien sairaspäivät ja kesähelteet. Yhdet housut kestävät pari vuotta kunnes kuluvat puhki. 

Vierailija
38/38 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän minä juuri toivoin esimerkkejä niiltä joilla vaatteet on aktiivikäytössä, eli tarkoitin vähintää kerran tai kaksi viikossa pidettävää, tietysti kausi huomioiden, eli shortseilla se on tietysti paljon vähemmän kun vain kesällä pitää, ehkä myös paksuilla neuleilla. Itseni kun moni vaate on käytössä kerran tai kaksi kuukaudessa, niin ymmärrettävästi en hyvin hahmota vaatteen todellista käyttöikää ja muutenkin kun olen uusinut vaatekaappini sisällön melkein kokonaan viimeisen noin 8 vuoden aikana.

Alan ihmiset puhuvat käyttö- tai pesukerroista.   

Harvoinpa itse pidän mitään vaatetta päivittäin, ennemminkin viikoittain tai useamman kerran viikossa. Kaksi pitokertaa viikossa tekee noin sata käyttökertaa vuodessa, yksi kerta viitisenkymmentä. Sesonkivaatteiden kausi on tietenkin lyhyempi. Minulla on lähinnä hellevaatteet erikseen ja muu käytössä sen 9-11 kk vuodesta. Jotkin lämpöiset villat pääseväy käyttöön vain talvella. 

Jonkun toisen jo säännöksikin asettamassa viidessä vuodessa käyttövaatteeni alkavat tosiaan osoittaa käytön merkkejä. Useimmilla niistä on silloin takanaan arviolta 150-500 käyttökertaa. Se on minusta jo varsin kunnioitettava määrä kulutusta. 

Toki minulla on myös harvemmin käytettäviä vaatteita, juhlavaatteet ja muut vähän paremmat vaatteet. On mukava huomata, että monissa niistä viihdyn vuodesta toiseen. Niitäkin kuitenkin tarvitsen säännöllisesti sekä töissä että vapaa-ajalla. 

Sama kainalonparsija edelleen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi