Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on se määrä vaatteita jotka kuluu säännöllisen käytön takia?

Vierailija
22.03.2026 |

En tarkoita nyt alusvaatteita ja urheiluvaatteita tai muita joka käyttökerran jälkeen pestäviä vaatteita, vaan niitä, joita pestään vasta useamman käyttökerran jälkeen, tai neuleita, joita pestään harvoin. Kuinka paljon tälläisia vaatteita olisi sopivasti, jotta ne poistuisi käytön myötä, ehkä muutamassa vuodessa? Minulla on niin paljon vaatteita, ettei ne kulu oikein millään kun eivät ole kovassa käytössä. Onko teillä sellainen vaatekaappi, jossa kaikki käytössä noin kahden viikon aikana huomioiden vuodenajat (kesällä kesävaatteet jne)? Te joilla on, mikä on vaatteidenne keskimääräinen aika minkä kestävät ja paljonko teillä on vaatteita?

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna olen pannut tekstiilijätteisiin:

-Cos-farkut, ikä noin 10 v, ei edes viikottaisessa käytössä, hiutui takasauman kohdalta

-Filippa K -neuletakki, ikä noin 20 v, ei viikottaisessa käytössä, kyynärpäät puhki

-pyjamahousut, ikä noin 15 vuotta, ratkesi takamuksesta

-t-paita, ikä noin 5 v, reikiä saumoissa

-rintsikat, ikä noin 5 v, kaarituet tuli läpi

-sukkia noin 5 paria

Seuraavana kulutusprojektina kahdet farkut, yksi neuletakki ja kaksi t-paitaa. Hidasta on kuluttaa loppuun.

Vierailija
62/103 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellänikin on mummini ompelema, yhä hyväkuntoinen mekko 70 vuoden takaa.

Ihan mielenkiinnosta: Haiseeko vaate kellarille kun varmaan se enimmän osan aikaa on vain ollut varastoituna? Onko vaatteita tai taloja joissa vaatteet ei ala haista?

Ei haise. Riippuu toki siitä missä vaatteet on säilytetty. Joku pahvilaatikko tilassa, johon pääsee kosteutta, niin varmana haisee. 

Itselläni on useampi vaate mummoltani, joka kuoli 90-luvun puolivälissä. Vaatteet otin käyttöön aikuisena ehkä joskus 2010. Eipä nuo haisseet millekään, eivätkä haise vieläkään. Ovat edelleen hyvässä kunnossa ja käytössä. Toiselta isoäidiltä minulla on mekko ja pari hametta eikä niissäkään ole mitään hajuja. Mekko on 50-luvulta ja siitä ratkesi sauma, joten se pitäisi korjata. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain aloittajalta numerotartunnan ja aloin laskeskella vaatteitani. Olen kehittänyt töihin "univormun": 

- aina samalla tavalla eli hyvin istuvat alusvaatteet ja sukkahousut

- mekko

- tarpeen mukaan työtakki tai pitkä neuletakki. 

Tästä voi poiketa ja korvata mekon joko hameella tai topilla tai villisti suorastaan housuilla ja topilla :D

Laskin, että minulla on 35 mekkoa, joista työkäyttöön sopii noin 30. Lisäksi yksi iltapuku ja kaksi vastaavaa vain juhliin sopivaa vaatetta. 

Olen hävennyt, kun minulla on mielestäni niin paljon vaatteita, mutta oikeastaan tuo on todella hyvä määrä siistiä käyttövaatetta. Siihen päälle tietty vielä hameet ja housut, mutta niitä on huomattavasti vähemmän. Palaan lukujen kanssa, kun inventaario etenee. 

Kainaloparsija

Inventaario etenee. Laskin

11 paria housuja, joista 

- kahdet mustat siistit, hautajaisiinkin sopivat

- yhdet juhliin

- kahdet farkut

- yhdet kesähousut, puuvilla-pellavasekoitetta

Loput siistejä, töihin sopivia

Hameita on kahdeksan. Yksi juhlava, yksi kesäinen, loput lyhyehköjä, sopivat jakun alle. 

Lisäksi kaksi haalaria. 

Kiertoon on menossa 

-täysin ehjät, mutta hölmösti pussittavat samettihousut

-hieman liian kireät puvunhousut

- hajalle kuluneet pellavahousut

-haalari, jonka liian avaraa pääntietä en ole saanut fiksattua.

- kaksi kimonotakkia ja neljä mekkoa, nämä myyn nettikirppiksen kautta. Jos menee hyvin, ehkä loputkin ehjät

Seuraava kohde on villi länsi: topit ja t-paidat. Näissä on karsittavaa ja järjestettävää. 

Kainaloparsija

Vierailija
64/103 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on niin paljon vaatteita, ettei ne kulu oikein millään kun eivät ole kovassa käytössä. 

Mieti mikä ongelmasi oikeasti on? Nyt kuulostaa siltä, että haluaisit ostaa lisää vaihtelunhalusta ja sinua harmittaa, etteivät vaatteet kulu. Muutenhan ei olisi huono asia, etteivät vaatteet kulu. 

Vierailija
65/103 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on niin paljon vaatteita, ettei ne kulu oikein millään kun eivät ole kovassa käytössä. 

Mieti mikä ongelmasi oikeasti on? Nyt kuulostaa siltä, että haluaisit ostaa lisää vaihtelunhalusta ja sinua harmittaa, etteivät vaatteet kulu. Muutenhan ei olisi huono asia, etteivät vaatteet kulu. 

Minua taas harmittaa, että vaatteet kuluvat ja pitää ostaa uusia. Mielummin pitäisin ne vanhat vaatteet. 

Vierailija
66/103 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 3-4 vaatekertaa.

Vierailija
67/103 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrä? Sanotaan nyt vaikka 20 kg vaatteita kuluu säännöllisen käytön takia.

Vierailija
68/103 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainoa järkevä määrä on housuja. Niitä ei kerry kun en niitä osta ja niitä en osta kun en hyviä löydä kuin ani harvoin. Muita vaatteita on kymmeniä kutakin. Mekkoja esim liki 60. Noin 10 meinasin myydä / lahjoittaa. Ulkotakkeja ja liivejä on yhteensä noin 20. Mutta se onkin jo karsittu määrä kun laitoin jo UFFille 4. Paitoja en ole edes laskenut. Niitä on paljon. Hitaasti nuo kuluu. Housuissa on parit viikottaisessa käytössä olleet jo muutaman vuoden, mutta silti ovat hyvässä kunnossa. Mekkoja ei siis toivoakaan kuluttaa loppuun kun niitä on niin paljon.

Vierailija
69/103 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun ongelma ole se ettei vaatteet kulu. Totesin vain etteivät kulu, joten järkevää olisi vähentää nyt jo kun tuskin noita enää vanhana pidän ja nyt vievät tilaa. Siksi mietin sitä järkevää määrää minkä myydä pois koska en halua enää uusia ostaa paitsi sitten jos kroppa muuttuu, mutta toivottavasti en lähivuosiin. Ap

Vierailija
70/103 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minun ongelma ole se ettei vaatteet kulu. Totesin vain etteivät kulu, joten järkevää olisi vähentää nyt jo kun tuskin noita enää vanhana pidän ja nyt vievät tilaa. Siksi mietin sitä järkevää määrää minkä myydä pois koska en halua enää uusia ostaa paitsi sitten jos kroppa muuttuu, mutta toivottavasti en lähivuosiin. Ap

Eikö kannata laittaa eteenpäin ne vaatteet, joita et koskaan käytä. Älä niinkään ajattele sitä määrää, vaan myy pois ne vaatteet, jotka eivät istu sinulle, joita et ikinä valitse päällesi ensimmäisenä vaihtoehtona ja joita et ole käyttänyt vaikkapa puoleen vuoteen (pois lukien kausivaatteet eli tässä vaiheessa kesävaatteet).

Vierailija
71/103 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainoa järkevä määrä on housuja. Niitä ei kerry kun en niitä osta ja niitä en osta kun en hyviä löydä kuin ani harvoin. Muita vaatteita on kymmeniä kutakin. Mekkoja esim liki 60. Noin 10 meinasin myydä / lahjoittaa. Ulkotakkeja ja liivejä on yhteensä noin 20. Mutta se onkin jo karsittu määrä kun laitoin jo UFFille 4. Paitoja en ole edes laskenut. Niitä on paljon. Hitaasti nuo kuluu. Housuissa on parit viikottaisessa käytössä olleet jo muutaman vuoden, mutta silti ovat hyvässä kunnossa. Mekkoja ei siis toivoakaan kuluttaa loppuun kun niitä on niin paljon.

Toisaalta, jos karsit ja sinulle jää 50 mekkoa, se on vain mekko per viikko vuodessa :) 

Jos noita vähän järjestelee sesongin mukaan ja laittaa osan odottamaan uutta  suosiota, vaatekaappi on jo ihan kohtuullinen. 

On kyllä vaikea luopua istuvasta, ehjästä vaatteesta, vaikka sitä ei käyttäisikään. Pidän noin vuotta rajana, jonka jälkeen alan katsoa, voisiko vaatteen värjätä, tuunata, antaa kavereille tai laittaa kierrätykseen. Aina ei silti raaski. 

Pakkasin nyt nettikirppispaketin valmiiksi ja seuraavaksi lajittelen toppeja ja paitoja. Tänään on vapaapäivä. 

Kainaloparsija

Vierailija
72/103 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ehkä tuo 10 mekkoa riittää tähän saumaan karsittavaksi. 50 mekkoa on paljon, mutta aika paljon käytänkin mekkoja ja ovat tällä hetkellä minulle mieluisia ja sopivia ja vuoden aikana pitämättä jää aika harva. Ehkä katson ensi vuonna mitä ne oli, vaikka parikin tiedän että jää pitämättä kun ei tule niin hienoihin juhliin menoa mihin ne kävisi. Täytyy niitä kuitenkin vielä kypsytellä jos raaskisi luopua.

Vierailija
73/103 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua taas harmittaa, että vaatteet kuluvat ja pitää ostaa uusia. Mielummin pitäisin ne vanhat vaatteet. 

Millaisia vaatteita ostat?  Mulla ei kulu vaatteet käyttökelvottomiksi kymmenessäkään vuodessa. 

Vierailija
74/103 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä useampikin on sanonut kuluttavansa vaatteensa loppuun niin tämä kiinnostaisi, että missä ajassa vaatteet heillä noin yleensä kuluvat. Ajattelin järkevöittää vaatekaappiani ja pistää kiertoon ison osan. Voisin kuvitella että nykyiset vaatteeni mahtuvat päälleni ja ovat tyyliäni ehkä 10 vuotta, mutta vääjäämättä kroppa ja mieltymykset muuttuu vaihdevuosissa, joten en näe järkeväksi säilöä vaatteita 20 vuodeksi tai ehkä ylikin mitä arvelen niiden kestävän nykykäytölläni. Siksi vähän kiinnostaisi mitä vaatteet oikeasti nykyään kestää. Joskus muinoin minulla oli paljon vähemmän vaatteita ja ne oli kovalla käytöllä kun olin töissä maatalousalalla, mutta toisaalta vaatteet kesti silloin kauemmin (niin sanotaan että laatu heikkenee), mutta nykyvaatteiden elinkaarista minulla on huonosti kokemusta. Ymmärrän että vaatteita on erilaatuisia mutta vielä parempi jos joku sanoisi esimerkkejä mitä vaatteita heillä on ja mitä ne kestää kohtuu siisteinä että voi ihmisten ilmoilla pitää ja mitä reikiintymiseen asti.

Se riippuu vaatteen laadusta,.materiaalista, valmistuksesta/ompelusta ja mallista, vaatteen pesutavasta, säilytyksestä jne. 

Itselläni useampi vaate jopa 80-90-luvulta edelleen käytössä ja siisti, eikä ole kulumista, sitten taas vaatteita jotka menevät suoraan roskiin jo vuoden käytön jälkeen ja sitten taas osa vielä 3v käytön jälkeen kierrätykseen. 

Eli kysymykseen mahdotonta antaa castausta 

Vierailija
75/103 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toppeja löytyi n. 25. Yhden värjäytyneen tekokuituisen heitin suoraan menemään, muuten kelpaavat kaikki käyttöön. Muutamassa on vähän parsittavaa, irti repsahtaneita pitsejä ja sen sellaista. 

Paitapuseroita, kauluspaitoja jne. on ehkä viisi-kuusi kappaletta. Ripustin ne nyt samaan paikkaan, voi helposti valita housujen ja topin pariksi. 

Puvunhousut istuivatkin ihan hyvin, olen ilmeisesti kadottanut muutaman kilon. Pidän ne toistaiseksi, ne on helppo napata jakun kanssa johonkin skarpimpaan tilaisuuteen, kun tiedän, että sopivat taas päälle. Haalarinkin sain toimimaan, kun kokeilin vielä kaarituellisten liivien päälle sopivan väristä toppiliiviä. 

Olen ruvennut tekemään niin, että sovitan kyseenalaista vaatetta ja otan kuvat ns. kriittisistä kulmista, näkyykö alusvaatteen saumoja tai läväyttääkö kietaisupääntie istuessa koko rintavarustuksen näkyviin. Kuvista näkee myös, jos vaate on niin pukeva, että se kannattaa kuitenkin pitää. 

Jotain tuonne kierrätyslaatikkokassiinkin kuitenkin kertyy. Ja muutaman mekon ajattelin värjätä tummemmaksi, pääsevät muuhunkin kuin kotikäyttöön. 

Kainaloparsija

Vierailija
76/103 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On 90-luvultakin vaate, neuletakki kulunut kyynärpäistä, käytän kotona.  Kaikkea ei raski heittää pois.  Hyvälaatuiset t-paidat kestäneet jopa 10 vuotta.

Vierailija
77/103 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just sama, on vaikea löytää sopivia housuja.  Äsken tein onnistuneen hankinnan.

Vierailija
78/103 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ehkä tuo 10 mekkoa riittää tähän saumaan karsittavaksi. 50 mekkoa on paljon, mutta aika paljon käytänkin mekkoja ja ovat tällä hetkellä minulle mieluisia ja sopivia ja vuoden aikana pitämättä jää aika harva. Ehkä katson ensi vuonna mitä ne oli, vaikka parikin tiedän että jää pitämättä kun ei tule niin hienoihin juhliin menoa mihin ne kävisi. Täytyy niitä kuitenkin vielä kypsytellä jos raaskisi luopua.

Jos hienommat juhlamekkosi sopivat sinulle ja pidät niistä, älä ihmeessä luovu!  Minä tarvitsen omiani vuoden-parin välein, ja olen joskus lainannut luotettavalle ystävällekin. Hienommat tilaisuudet tulevat joskus eteen aika yllättäen ja silloin on todella kiva, että voi vain valita kaapista jotain pukevaa ja sopivaa. Niin hullulta kuin se kuulostaakin, olen nyt joutunut toteamaan, että minulla on parasta olla vaatekaapissa täyspitkä iltapuku kaiken varalta. Vuokratakin voi, mutta se ei ole mitenkään ilmaista, kun vuokraamoilla on minimivuokra-ajat. 

Kainaloparsija

Vierailija
79/103 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia vaatteita ostat?  Mulla ei kulu vaatteet käyttökelvottomiksi kymmenessäkään vuodessa. 

Minua taas kiinnostaa, millaisia vaatteita sinä ostat? 

Vierailija
80/103 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosimäärillä ei ole mitään väliä, jos ei ole tietoa miten usein vaate on käytössä: joka päivä viiden vuoden ajan vai kerran kuukaudessa? 

Tähän minä juuri toivoin esimerkkejä niiltä joilla vaatteet on aktiivikäytössä, eli tarkoitin vähintää kerran tai kaksi viikossa pidettävää, tietysti kausi huomioiden, eli shortseilla se on tietysti paljon vähemmän kun vain kesällä pitää, ehkä myös paksuilla neuleilla. Itseni kun moni vaate on käytössä kerran tai kaksi kuukaudessa, niin ymmärrettävästi en hyvin hahmota vaatteen todellista käyttöikää ja muutenkin kun olen uusinut vaatekaappini sisällön melkein kokonaan viimeisen noin 8 vuoden aikana.

Mulla on pari ns. laadukasta t-paitaa, jotka taisin ostaa kesällä 2023 tai 2024 ja olen käyttänyt niitä melkein joka viikko, eli noin 50 kertaa vuodessa. Molemmista on kaula-aukko venähtänyt, ikää siis 2 tai 3 vuotta, ja siksi "ns." tuossa laadukkaassa. Yö- tai kotipaidaksi kelpaavat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi