Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on se määrä vaatteita jotka kuluu säännöllisen käytön takia?

Vierailija
22.03.2026 |

En tarkoita nyt alusvaatteita ja urheiluvaatteita tai muita joka käyttökerran jälkeen pestäviä vaatteita, vaan niitä, joita pestään vasta useamman käyttökerran jälkeen, tai neuleita, joita pestään harvoin. Kuinka paljon tälläisia vaatteita olisi sopivasti, jotta ne poistuisi käytön myötä, ehkä muutamassa vuodessa? Minulla on niin paljon vaatteita, ettei ne kulu oikein millään kun eivät ole kovassa käytössä. Onko teillä sellainen vaatekaappi, jossa kaikki käytössä noin kahden viikon aikana huomioiden vuodenajat (kesällä kesävaatteet jne)? Te joilla on, mikä on vaatteidenne keskimääräinen aika minkä kestävät ja paljonko teillä on vaatteita?

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos neuvosta kainaloparsija ja muutenkin kannustavasta keskustelusta. Kyllä nyt aina yksi tai kaksi kaunista juhlamekkoa kaappiin mahtuu vaikkei juhlia tulisikaan. Eipä tarvitse kauppaan mennä jos kuitenkin tarve joskus tulisi.

Vierailija
82/103 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viidenkymmenen vuoden kokemuksella sanoisin. Alusvaatteet ja t-paidat kestää 3-5 vuotta. Housut ja paidat 5-10 vuotta. Takit 10-20 vuotta. Kenkiä tykkään käyttää samoja päivästä ja viikosta toiseen, joten ne uusin noin 3-4 vuoden välein. Eccon perussandaalit on poikkeus. Ne on ollut yli 13 kautta käytössä. Viime kesänä ostin uudet Eccot, kun alkoi kyllästyttämään.  Hautajaisvaatteet ja juhlakengät menee 20 vuotta tai pidempään. Olen teini-iän mitoissa edelleen, joten suurempaan kokoon ei ole tarvinnut koskaan siirtyä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laadukkaat neuleet, takit ym. voivat kestää oikein hoidettuuna vuosikymmeniä. Eri asia, jos niitä kutakin olisi vain 1 kpl ja olisivat siten paljon käytössä. Joten suosittelen myymään heti pois ne, jotka eivät miellytä. 

Vierailija
84/103 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että mustia vaatteita käytän vain hautajaisissa, joten niihin en varsinaisesti kyllästy tai panosta, siksi samat tuntuvat kestävän koko eliniän.

Vierailija
85/103 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kainaloparsijalla on järkyttävän paljon vaatteita. Onko tuollainen kovinkin yleistä? 

Vierailija
86/103 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on niin paljon vaatteita, ettei ne kulu oikein millään kun eivät ole kovassa käytössä. 

Mieti mikä ongelmasi oikeasti on? Nyt kuulostaa siltä, että haluaisit ostaa lisää vaihtelunhalusta ja sinua harmittaa, etteivät vaatteet kulu. Muutenhan ei olisi huono asia, etteivät vaatteet kulu. 

Minua taas harmittaa, että vaatteet kuluvat ja pitää ostaa uusia. Mielummin pitäisin ne vanhat vaatteet. 

Millaisia vaatteita ostat?  Mulla ei kulu vaatteet käyttökelvottomiksi kymmenessäkään vuodessa. 

Kyllä ne kuluu, kun käyttää vain muutamaa vaatetta. Nyt on yhdestä reilu 10 vuotta vanhasta hameesta mennyt kuminauha huonoksi. Jos keksin miten saan siihen uusittua siististi kuminauhan, niin sillä on vielä vuosia käyttöä. Uusimmat arkivaatteet kaapissani ovat yli viisi vuotta vanhoja ja monet uutena pitämäni ovat olleet käytössä yli 10 vuotta. Mutta harmittaa luopua, kun ei ne ikuisuuksia kestä. Vaikka käytettäväksi ne onkin ostettu. 

Vierailija
87/103 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä joka kirjoitit: Kainaloparsijalla on järkyttävän paljon vaatteita. Onko tuollainen kovinkin yleistä? 

Hänellä on siis 30 mekkoa ja minulla tuplaten. Olen siis ketjun aloittaja. En tiedä onko tämä yleistä, mutta ei hirveän harvinaista kuitenkaan. Kainaloparsijalla sentään on vanhojakin vaatteita, minulla hyvin vähän. Enemmistö vaatteistani on 3-7 vuotta vanhoja. Ja vasta olen herännyt todellisuuteen mikä hulluuden markkinat tämä on eikä tee mieli ostaa mitään, eikä onneksi tarvitsekaan.

Vierailija
88/103 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä useampikin on sanonut kuluttavansa vaatteensa loppuun niin tämä kiinnostaisi, että missä ajassa vaatteet heillä noin yleensä kuluvat. Ajattelin järkevöittää vaatekaappiani ja pistää kiertoon ison osan. Voisin kuvitella että nykyiset vaatteeni mahtuvat päälleni ja ovat tyyliäni ehkä 10 vuotta, mutta vääjäämättä kroppa ja mieltymykset muuttuu vaihdevuosissa, joten en näe järkeväksi säilöä vaatteita 20 vuodeksi tai ehkä ylikin mitä arvelen niiden kestävän nykykäytölläni. Siksi vähän kiinnostaisi mitä vaatteet oikeasti nykyään kestää. Joskus muinoin minulla oli paljon vähemmän vaatteita ja ne oli kovalla käytöllä kun olin töissä maatalousalalla, mutta toisaalta vaatteet kesti silloin kauemmin (niin sanotaan että laatu heikkenee), mutta nykyvaatteiden elinkaarista minulla on huonosti kokemusta. Ymmärrän että vaatteita on erilaatuisia mutta vielä parempi jos joku sanoisi esimerkkejä mitä vaatteita heillä on ja mitä ne kestää kohtuu siisteinä että voi ihmisten ilmoilla pitää ja mitä reikiintymiseen asti.

Minä kulutan vaatteet loppuun. Ei voi sanoa mitään tiettyä aikaa missä vaatteet kuluu loppuun. Toiset kestää vuosia, toiset vuosikymmeniä.

Esimerkiksi tällä hetkellä päälläni on seuraavat vaatteet:

Vuonna 2005 USA:sta ostetut Tommy Hilfigerin nilkkasukat (pohjissa ei edes ohentumaa vielä).

Primarkista vuonna 2023 ostetut legginsit (ei mitään kulumaa vielä).

Lukioaikana Seppälästä ostetut alushousut (on jo hiukan venähtäneet, mutta voi hyvin käyttää vielä. Kirjoitin ylioppilaaksi vuonna 1994. 

Elkokselta vuonna 2016 ostettu pusero (kainaloissa pienet läikät mutta voi hyvin käyttää vielä).

Vuonna 2016 Kappahlista ostetut rintsikat. Nämä pitää olla tiukimmissa hakasissa koska ympärysmitta hiukan venynyt.

Aika pitkään siis saa vielä näitäkin käyttää, että päätyy roskiin.

Vierailija
89/103 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä joka kirjoitit: Kainaloparsijalla on järkyttävän paljon vaatteita. Onko tuollainen kovinkin yleistä? 

Hänellä on siis 30 mekkoa ja minulla tuplaten. Olen siis ketjun aloittaja. En tiedä onko tämä yleistä, mutta ei hirveän harvinaista kuitenkaan. Kainaloparsijalla sentään on vanhojakin vaatteita, minulla hyvin vähän. Enemmistö vaatteistani on 3-7 vuotta vanhoja. Ja vasta olen herännyt todellisuuteen mikä hulluuden markkinat tämä on eikä tee mieli ostaa mitään, eikä onneksi tarvitsekaan.

Löysin muuten vielä kolme mekkoa lisää! Yksi oli aiemmin aloittamassani kierrätyskassissa, olin tuominnut sen liian naftiksi. Se saattaisi kuitenkin sopia muutaman työtakkini alle sekä värin että mallin puolesta, nyt kun itsekin olen ihan vähän pienempi. Pesen sen, vaikka puhdashan se periaatteessa oli, ja sovitan ennen kuin laitan kiertoon. 

Toinen on ribbimekko, joka on ollut käyttämättä puolisen vuotta. Puen sen jonain päivänä kokeeksi töihin ja katson, viihdynkö. Jos en, saa mennä kiertoon sekin. 

En hoksannut, että sinä 60 mekon haltija olet aloittaja! Kiitos kivasta ketjusta. Sain puhtia keväiseen vaatekaapin inventaarioon :)

Vastaan tuohon kauhisteluun vielä erikseen. Aihe kiinnostaa :D

Kainalonparsija

Vierailija
90/103 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on niin paljon vaatteita, ettei ne kulu oikein millään kun eivät ole kovassa käytössä. 

Mieti mikä ongelmasi oikeasti on? Nyt kuulostaa siltä, että haluaisit ostaa lisää vaihtelunhalusta ja sinua harmittaa, etteivät vaatteet kulu. Muutenhan ei olisi huono asia, etteivät vaatteet kulu. 

Minua taas harmittaa, että vaatteet kuluvat ja pitää ostaa uusia. Mielummin pitäisin ne vanhat vaatteet. 

Millaisia vaatteita ostat?  Mulla ei kulu vaatteet käyttökelvottomiksi kymmenessäkään vuodessa. 

Kyllä ne kuluu, kun käyttää vain muutamaa vaatetta. Nyt on yhdestä reilu 10 vuotta vanhasta hameesta mennyt kuminauha huonoksi. Jos keksin miten saan siihen uusittua siististi kuminauhan, niin sillä on vielä vuosia käyttöä. Uusimmat arkivaatteet kaapissani ovat yli viisi vuotta vanhoja ja monet uutena pitämäni ovat olleet käytössä yli 10 vuotta. Mutta harmittaa luopua, kun ei ne ikuisuuksia kestä. Vaikka käytettäväksi ne onkin ostettu. 

hameen kuminauhan saa uusittua, kun joko pujottaa entisen tilalle uuden, tai jos se ei ole mahdollista, omelee nurjalle puolella kansasuikaleen ja silla tavoin tekee kuminauhalle tunnelin. toimii myös  nykyaikaisten kiinteäkuminauhaisten kalsareitten kanssa.

Vierailija
91/103 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kainaloparsijalla on järkyttävän paljon vaatteita. Onko tuollainen kovinkin yleistä? 

Saa vapaasti järkyttyä :)

Minulla on oltava työvaatteet omasta takaa, ja niille on jonkin verran vaatimuksia. Niiden täytyy kestää pesua, mekko tai toppi menee päivän käytön jälkeen pyykkiin ja työtakki ja housutkin tarpeen mukaan päivän parin jälkeen. Lisäksi niiden täytyy olla edustuskelpoiset siltä varalta, että saankin yllätysvieraaksi asiakkaan tai yhteistyökumppanin. Mielelläni pidän näitä kierrossa sen verran, että joka päivä on valinnanvaraa värin ja tyylin suhteen. 

Sen päälle tarvitsen varsinaiset edustusvaatteet, yhdet odottamaan valmiina kotiin ja toiset töihin. Esimerkiksi pikkumusta ja ehjät, ohuemmat sukkikset sekä pikkukengät. 

Tähän päälle vielä korkeimman pukukoodin juhlavarustus. 

Lisäksi hellevaatteet, mielellään sellaiset, joista on helppo sujahtaa uikkariin tai bikineihin ilman pukukoppia. Yleensä siis mekko ja pyöräilyshortsit tai vastaavat. Kesäisin tulee liikuttua aika paljon näin, ja nämäkin vaatekerrat on minusta mukavin pestä päivän käytön jälkeen. 

Varmasti pärjäisin harvemmilla vaatteilla, mutta ei ole pakko :) 

Aivan minimalistisella kolmen-neljän vaatekerran systeemillä ei kuitenkaan minun elämässäni pitkälle pötkitä. 

Minulla on hyvä ystävä, jolla usein on sesonkia kohden yksi lempivaate. Ei ole lainkaan tavatonta, että esimerkiksi keväällä ostettu pellavapaita on hänellä syksyn tullen riekaleina. Kummallakin tavalla voi hyvin elää, jopa ystävinä :)

Kainalonparsija

Vierailija
92/103 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hameen kuminauhan saa uusittua, kun joko pujottaa entisen tilalle uuden, tai jos se ei ole mahdollista, omelee nurjalle puolella kansasuikaleen ja silla tavoin tekee kuminauhalle tunnelin. toimii myös  nykyaikaisten kiinteäkuminauhaisten kalsareitten kanssa.

Joku tuollainen jälkimmäinen vaihtoehto on tehtävä, koska uuden pujottaminen ei onnistu. Vanha on sellainen leveä, joka on ommeltu sisään. Tähän tyyliin https://nanso.com/products/naisten-hame-taite-tummanvihrea?gad_source=1…

Itse olin pohtinut hankinko vain leveää kuminauhaa ja ompelen sen suoraan hameen sisäpuolelle mutten ole varma saako sitä siististi. 

Vierailija
93/103 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alushousut vuodelta 1994 😳 nyt olen kaiken kuullut 😁 kuulisin vielä mielelläni mitä materiaalia vaatteesi ovat kun kestävät käyttöä kymmeniä vuosia? Joku sanoi että välttelee elastaania koska vaatteet siitä lörpähtää helposti. Kai ennenkin käytettiin elastaania?

Vierailija
94/103 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kainalonparsija itsellesi hyvästä hengestä ketjussa. Pidän siitä että joku osaa huumorilla ja asiallisesti vastata kauhisteluihin eikä tarvi ruveta riiteleen vaikka joku toinen ajatteleekin eri tavalla kuin itse. Terveen itsetunnon merkki. 
Kiva että sait ketjusta intoa inventaarioon 😊

Vierailija
95/103 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku laittoi et takki kestää kymmeniä vuosia, no just harmikseni huomasin mun ulkoilutakki on hihansuissa kulunut pienille reijille. Puolitoista vuotta ostettu syksyllä urheiluliikkeestä. Kyllä parit farkut menee vuodessa hajalle haaroista ja urheiluleggarit ei kestä pitkään kun keväällä alkaa pyöräilee. Kyl vaatteet vaan kuluu

Vierailija
96/103 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alushousut vuodelta 1994 😳 nyt olen kaiken kuullut 😁 kuulisin vielä mielelläni mitä materiaalia vaatteesi ovat kun kestävät käyttöä kymmeniä vuosia? Joku sanoi että välttelee elastaania koska vaatteet siitä lörpähtää helposti. Kai ennenkin käytettiin elastaania?

Olin 15 v vuonna 1994. Mummilla oli tapana ostaa minulle useampi monipakkaus Sloggeja kerran vuodessa, halusin tai en. Ja malli maxi tai korkeintaan midi. Ei missään nimessä esimerkiksi tai :D 

Kyllä ne ovat kuluneet aivan rei'ille jo ajat sitten. Mitäköhän alushousuja itse ostin ysärillä? Muistan ainakin ruutukuvioiset Kappahlista, olisiko sekin ollut monipakkaus, yhdet valkoiset, yhdet siniset, yhdet gingham-kuvioiset :)

Lämmöllä muistan mummia, vaikken silloin Sloggeille lämmennytkään. 

Vierailija
97/103 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin pelastaa tässä ketjussa useampaan kertaan mainitut roskiin heitetyt neuleet tai neuletakit, joiden kyynärpäät kuluneet puhki. Ohut nahka- tai kangaspaikka reiän peitoksi, ja toimii taas. On myös tosi klassinen yksityiskohta vaatteessa. 

Vierailija
98/103 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä 10 vuotta

Vierailija
99/103 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tässä ketjussahan on melkein joka sivulla mainittu 30 v vanhat kalsarit. Onko tuo jokin harvinainen fetissi? Vai vedätys?

Vierailija
100/103 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kainalonparsija itsellesi hyvästä hengestä ketjussa. Pidän siitä että joku osaa huumorilla ja asiallisesti vastata kauhisteluihin eikä tarvi ruveta riiteleen vaikka joku toinen ajatteleekin eri tavalla kuin itse. Terveen itsetunnon merkki. 
Kiva että sait ketjusta intoa inventaarioon 😊

Kiitos ap vielä uudelleen (jos olet ap)! En olisi ikinä alkanut laskea vaatteitani ilman tätä ketjua, ja jotenkin se loksautti asioita paikoilleen. 

Nyt on viety jättipaketti Ninyesin laatikkoon odottamaan myyntiä ja yksi kassillinen Fidan laatikkoon. Paikkasin kaksi pitsireunastaan repsottavaa toppia, jotka nyt saattavat saavuttaa ainakin sen viiden vuoden iän, ja ompelin yhden kietaisumekon kiinnitysnauhan paikoilleen. Pikkuisen tekisi mieli vielä karsia varastoa. Ratsaan seuraavaksi takit. 

Kainalonparsija

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi