Kääntäjien alaa ei enää ole- tekoäly hoitaa nykyisin kaikki käännökset
Kääntäjien alaa ei enää ole sillä tekoäly (AI) hoitaa nykyisin kaikki käännökset muilta kieliltä suomeksi olipa sitten kyseessä kirjan kääntäminen tai tekstityksen luominen elokuvaan ja televisio-ohjelmaan. Pian myös kirjailijoiden, graafikoiden, taidemaalarien, muusikoiden ja jopa elokuvantekijöiden ekosysteemi tulee katoamaan tekoälyn kehityksen myötä. Taiteen ja kulttuurin tekijöiden kannattaa kääntäjien tavoin alkaa hiljalleen miettimään itselleen varasuunitelmaa ja uutta alaa.
Kommentit (87)
Sain juuri valmiiksi Alastalon salissa -romaanin käännöksen arabiaksi ja minulle maksettiin siitä 75000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Yle pelottelee kansaa lähes päivittäin tekoälyuhkilla. Onko tarkoitus lamauttaa tulevaisuudenusko, jos sitä tällä hetkellä kenelläkään onkaan.
Yle ja vasemmisto ajaa näillä tekoäly jutuilla ja propagandalla hysteriaa ja massapsykoosia
Vierailija kirjoitti:
Ei tule taiteilijoiden ekosysteemi katoamaan koskaan. Hyvin ei makseta nytkään, mutta tietty asiakaskunta tulee säilymään, joka tahtoo ihmisen luomia kulttuurituotteita eikä tekoälyskeidaa.
Vähemmälläkin rahalla tulee toimeen.
Tavallinen massa saa tyytyä tekoälyn massatuottamaan kirjallisuuteen ja elokuviin kun taas siitä ihmisen tekemästä taiteesta ja kulttuurista tulee jälleen rikkaiden ja eliitin harvinaista luksusta ja yksinoikeus kuten se on joskus ennen ollut ennen kuin painokoneet keksittiin jolloin taide ja kulttuuri kuului vain yläluokille ja tavallinen rahvas eli ilman niitä.
Yle peloissaan kun tekoäly on vienyt pois loputkin tarpeet ja perustelut julkisten yleisradioiden olemassaololle?
No enpä tiedä. Editoin työkseni konekääntimien tuotoksia (alan parhaat käytössä) ja silti melkein joka virkkeessä on jotain korjattavaa.
Kuulema tekoälyä käytetään nykyisin myös yksinkertaistamaan ja tiivistämään vanhoja kirjoja koska ne ovat usein liian monimutkaisia, vaikeaselkoisia ja pitkiä nykylukijoille. Ruotsissa tätä on esimerkiksi käytetty Toven Muumikirjoihin jotta ne vastaisivat enemmän nykylukijoiden odotuksia ja tarpeita.
Vierailija kirjoitti:
Kuulema tekoälyä käytetään nykyisin myös yksinkertaistamaan ja tiivistämään vanhoja kirjoja koska ne ovat usein liian monimutkaisia, vaikeaselkoisia ja pitkiä nykylukijoille. Ruotsissa tätä on esimerkiksi käytetty Toven Muumikirjoihin jotta ne vastaisivat enemmän nykylukijoiden odotuksia ja tarpeita.
Ruotsissa tuosta repesi raivo. Tuossa linkit uutiseen jos joku haluaa ne itse lukaista:
https://www.voice.fi/ilmiot/muumikirjat-laitettiin-uuteen-uskoon-ruotsa…
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/f519d7f7-e32e-46d8-b4bd-7e1c69…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Minullekin tarjotaan kirjallisuuden suomennostöitä jatkuvasti, vaikka olen jo eläkkeellä.
Juu juu, kaikki uskoo 🤣👌🏼
Oletko jotenkin yksinkertainen? T. Eri
Ai jaa. Onneksi jälkieditointia riittää.
Vierailija kirjoitti:
Kirjallisuuden professorit ja asiantuntijat ovat virallisesti todenneet äänikirjat lukemiseksi eli se että kuuntelet äänikirjoja on sama kuin lukisit niitä itse.
"Lukeminen" voidaan ymmärtää toki kirjan sisällön läpikäymiseksi lause lauseelta, jolloin on sama lukeeko tekstin itse vai kuunteleeko sen.
En ole neurotieteilijä, joten en osaa yksityiskohtaisesti vastata näiden kahden eroon ja mitkä niiden seuraukset ovat, mutta sen tiedän, että aivot aktivoituvat tietenkin eri tavoilla itse lukiessa ja kuunneltaessa, eikä pelkästään aistien osalta, vaan informaatiota myös prosessoi eri tavalla. En ota tässä kantaa siihen, että mitä etuja kummassakin tavassa toiseen verrattuna on.
"Kirjallisuuden professorit ja asiantuntijat ovat virallisesti todenneet äänikirjat lukemiseksi eli se että kuuntelet äänikirjoja on sama kuin lukisit niitä itse."
Missä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajista on suurta pulaa ja niille on aina tarve sillä Suomen väestö vanhenee jatkuvasti eikä ole näkyvissä merkkejä että ihmisten ikääntyminen tulisi loppumaan vielä pitkiin aikoihin. Ja sitä työtä eivät voi AI ja robotit korvata.
Kukas niille hoitajille palkan maksaa? Vanhusten hoito ja kohta kaikki muukin hoito palautetaan suvun naisille.
Miksi juuri naisille?
Vierailija kirjoitti:
Onhan Raamatustakin tehty aina silloin tällöin uusimmat käännökset. Ihmiset elävät ja kieli sen mukana. Mikä idea on kertomuksella jos sen sisältöä ei enää ymmärrä kukaan?
Sehän on vain positiivinen ratkaisu tulevaisuuden hoitajapulaan. Voidaan lopetta ma mujen kärrääminen Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly ei rakenna taloja. Nyttenkin haetaan parhaillaan rakennusalalle satoja tuhansia uusia työntekijöitä.
Nimenomaan. "Oikeat" työt säilyvät, tietokoneen näpyttelijöiden työt vähenevät.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä on, mutta ei Suomessa eikä kellekään normi-Pirjolle, joka luki saksaa yliopistossa joskus 40 vuotta sitten.
Nimenomaan sen Normi-Pirjon ammattitaito on kysyttyä edelleenkin.
T. Normi-Minna, kääntäjä jo 35 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Vapautuva työvoima voidaan sijoittaa vanhustenhoitoon.
Olen sen verran hụllụ, että onnea jos joudut mun hoidettavakseni tulevaisuudessa.
Tv. Kuvataiteilija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Vapautuva työvoima voidaan sijoittaa vanhustenhoitoon.
Olen sen verran hụllụ, että onnea jos joudut mun hoidettavakseni tulevaisuudessa.
Tv. Kuvataiteilija.
Ole sitte työtön
Vierailija kirjoitti:
Minä en näe tässä ongelmaa. Tekoäly on normaali ja luonnollinen osa työelämän murrosta ja mullistusta haluttiinpa sitä tai ei sillä se tulee ja tapahtuu kuitenkin kuten on jo pitkään ennustettu. Kyseessä on 2000-luvun kutomakone, vaikka koneet vei aikoinaan töitä niin ei tullut massatyöttömyyttä ja nälänhätää vaan vanhojen tilalle syntyi uusia työpaikkoja ja aloja ja ihmiskunta sopeutui muutokseen.
Tässä ei ole nyt vastaavasta kyse ja asia on moneen kertaan täälläkin selitetty. Ei jää jäljelle mitään töitä sen jälkeen kun sekä ihmiskeho että ihmismieli on korjattu koneilla. Ellemme sitten kaikki ryhdy koiranulkoiluttajiksi ja somevaikuttajiksi, mutta kuka siitä maksaa ja haluammeko maailmaa, jossa työtä tehdään työn vuoksi?
Ei tule taiteilijoiden ekosysteemi katoamaan koskaan. Hyvin ei makseta nytkään, mutta tietty asiakaskunta tulee säilymään, joka tahtoo ihmisen luomia kulttuurituotteita eikä tekoälyskeidaa.
Vähemmälläkin rahalla tulee toimeen.