Rahastoni vaan sulaa ja sulaa
Olen sijoittanut tuonne vasta vuoden mutta nyt on menty alaspäin vähän liikaa. Onko arvauksia lähteekö nousuun enää koskaan?
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Sijoitin kultaan kaksi vuotta sitten ja harmittaa että ostin vaan puoli kiloa enkä kilom. Harkitsin sitä, mutta en sitten uskaltanut.
Kulta on nyt kovasti laskenut ja laskee edelleen ..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo osakekurssien heiluminen hermostuttaa, niin yksi mahdollinen tapa sijoittaa on myös osinko-osakkeisiin sijoittaminen. Siinä ostat osakkeita ja saat osinkoa tietyn määrän per osake. Osingon määrä päätetään yhtiökokouksessa eikä se muutu, vaikka pörssikurssi vaihtelisi. Päin vastoin on hyvä jos kurssi välillä myös laskee, koska se on silloin aina oston paikka. Mitä halvemmalla pystyy osakkeet ostamaaan, sitä suuremman määrän saa samalla rahalla ostetuksi osakkeita, ja sillä tavalla myös saa enemmän osinkoja.
Tuo on ihan toimiva strategia. Samalla saa niitä säästöjä suojattua inflaatiolta pitempiaikaisesti.
Se vähän riippuu kannattaako ostaa osinko osaketta ja se riippuu osakkeen hinnasta .
.minä en ostanut Nordean ja mandatumia ihan siitä syystä että osakkeen hinta on jo korkea ja osinko prosenttiin lasken aina siitä rahasta minkä olen sijoittanut yhtiöön.
Meinasin myydä kaiken pois juuri ennen sodan alkua (jota en siis odottanut), mutta en sitten tehnytkään niin ja nyt olen roimasti miinuksella ja jumissa osakkeideni kanssa. Olen lopen kyllästynyt jatkuvaan sekoiluun. Nyt menee varmaan ainakin vuosi taas ennen kuin nousee. Sama paska viime keväänä.
Verohallinto maksaa veronpalautuksille hyvityskorkoa, joka on vuonna 2026 yhteensä 0,5 %. Korkoa kertyy 1.2.2026 alkaen aina palautuksen maksupäivään saakka. Hyvityskorko on verovapaata tuloa, ja se lisätään automaattisesti veronpalautuksen päälle ilman, että sitä tarvitsee erikseen hakea.
Vero.fi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoitin kultaan kaksi vuotta sitten ja harmittaa että ostin vaan puoli kiloa enkä kilom. Harkitsin sitä, mutta en sitten uskaltanut.
Myin rahastot jotta saisin sijoituskasdan nopeaan ostoon..
Jos kulta vielä laskee niin se on vaihtoehto koska valtioiden velkaantuminen tulee joka tapauksessa nostamaan kultaa
Paniikissa tai luottojen paukkuessa myyvät tuovat leivän pöytään ns. vanhalle rahalle. Joilla osakeomistukset saattavat siirtyä eteenpäin monessakin polvessa.
Jos oma sijoitushorisontti on kuukausia tai pari vuotta, niin kyse on pikemminkin treidaamisesta kuin pitkäaikaisesta sijoittamisesta.
Sinulle ei ainakaan kovin riskialttiit sijoitukset sovi jos panikoidut. Toki tuototkin ovat alhaisemmat. Ei ne sijoitukset jatkuvasti nouse, ole sijoittanut vasta vuoden, jatka säästämistä ja rauhoitu. Nämä ovat yleensä pitkän aikavälin juttuja. Itsella sijoituksista on sulanut välillä yli kolmasosa ja silti olen tahkonnut niillä voittoa.
Eikös ne patjan alla olevat rahat olekkaan ainoita.......
terv. paha nukkua kun on niin muhkurainen patja
Vierailija kirjoitti:
Sinulle ei ainakaan kovin riskialttiit sijoitukset sovi jos panikoidut. Toki tuototkin ovat alhaisemmat. Ei ne sijoitukset jatkuvasti nouse, ole sijoittanut vasta vuoden, jatka säästämistä ja rauhoitu. Nämä ovat yleensä pitkän aikavälin juttuja. Itsella sijoituksista on sulanut välillä yli kolmasosa ja silti olen tahkonnut niillä voittoa.
Se miten rahastot sinulle tuottaa riippuu ihan siitä missä suhdannevaiheessa pistä rahaa rahastoon..
Ajoitus on tärkein ...joko laittaa pienen summan pitkällä aikavälillä tai sijoittaa isomman summan jaettuna useaan rahastoon jotka jakaantuu globaalisti ja toimialoittain.
Vierailija kirjoitti:
Nousu alkaa heti, kun olet myynyt kaikki pois?
Lohdutan itseäni tällä ajatuksella, että tein sitten miten tahansa niin vtuiks menee kuitenkin joten ei haittaa vaikkei tekisi mitään. Niin on ainakin käynyt aina kun olen hieman panikoitunut ja myynyt että nousu alkaa tasan sillä hetkellä kun painan myy-nappulaa. Tai kun joku näyttää nousevan ja päätän ostaa niin siitä alkaa heti lasku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt taitaa olla sellainen aika että heilumista on koko ajan. Onneksi Trump ja Putleri eivät ole vallassa enää kauaa.
? 3 vuotta trumpin kanssa tuntuu monelta ihmisiältä ja Putinin maailmassahan ei mitään vaaleja edes järjestetä koskaan
No äläpä olen jo keski-ikäinen ja tuntuu että koko elinikäni on Putin ollut presidenttinä Venäjällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se tekee kun vaikka arvometalleista pulaa niin taitavalla manipulaatiolla niiden hinta saadaan silti alas jotta kravattikaulat pääsee ostamaan halvalla kaikki itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Meinasin myydä kaiken pois juuri ennen sodan alkua (jota en siis odottanut), mutta en sitten tehnytkään niin ja nyt olen roimasti miinuksella ja jumissa osakkeideni kanssa. Olen lopen kyllästynyt jatkuvaan sekoiluun. Nyt menee varmaan ainakin vuosi taas ennen kuin nousee. Sama paska viime keväänä.
Itse olin JUURI päässyt viimeinkin plussalle osakkeineni ja eipä sitä iloa kauaa kestänyt, perkele. Aivan tasan sama ellei parempikin jos olisi vaan tilillä pitänyt tai laittanut indekseihin. Mitä järkeä näissä suorissa osakesijoituksissa oikein on kun takkiin tulee vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo osakekurssien heiluminen hermostuttaa, niin yksi mahdollinen tapa sijoittaa on myös osinko-osakkeisiin sijoittaminen. Siinä ostat osakkeita ja saat osinkoa tietyn määrän per osake. Osingon määrä päätetään yhtiökokouksessa eikä se muutu, vaikka pörssikurssi vaihtelisi. Päin vastoin on hyvä jos kurssi välillä myös laskee, koska se on silloin aina oston paikka. Mitä halvemmalla pystyy osakkeet ostamaaan, sitä suuremman määrän saa samalla rahalla ostetuksi osakkeita, ja sillä tavalla myös saa enemmän osinkoja.
Tuo on ihan toimiva strategia. Samalla saa niitä säästöjä suojattua inflaatiolta pitempiaikaisesti.
Se vähän riippuu kannattaako ostaa osinko osaketta ja se riippuu osakkeen hinnasta .
.minä en ostanut Nordean ja mandatumia ihan siitä syystä että osakkeen hinta on jo korkea ja osinko prosenttiin lasken aina siitä rahasta minkä olen sijoittanut yhtiöön.
Sun mielestä korkea mutta kummatkin on nyt edullisia. Vanhoihin hintoihin ei ole enää paluuta. Nordea vajaa 2 euroa halvempi ja Mandatum normihinnoissa.
Jokainen taklaa tavallansa ja salkku sen näköinen,
Nordea myös kestää lähi-idän sodan parhaiten,
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yhdessä rahastossa. Kannattaisiko ne hajauttaa useampaan rahastoon? Silloin kuitenkin kulutkin kasvaa.
Tietenkin pitää hajauttaa!
Itektää porvaripersut itketkää 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin JUURI päässyt viimeinkin plussalle osakkeineni ja eipä sitä iloa kauaa kestänyt, perkele. Aivan tasan sama ellei parempikin jos olisi vaan tilillä pitänyt tai laittanut indekseihin. Mitä järkeä näissä suorissa osakesijoituksissa oikein on kun takkiin tulee vaan.
Sä et osaa. Ei mulla ole miinuksella ja 11 kuukautta sijoittanut. Toki tippunut on sodan takia. Ei teollisuusosakkeita nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kannattaa minusta osa laittaa indeksirahastoihin.
Miksi joku ei ollenkaan hajauta? En ymmärrä.
Hölmöt tekee noin. 🤡🤪