Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisista journalistiopiskelijoista 78 prosenttia äänestää vasemmistopuolueita

Vierailija
21.03.2026 |

Suomalaisista journalistiopiskelijoista 78 prosenttia äänestää vasemmistopuolueita (vas 44 %, vihr 20 %, Sdp 14 %).
Asia selviää Nordic Journalism Students 2025 -kyselystä, jossa oli mukana Tampereen yliopisto. Suomesta vastaajia oli 400. Kyseessä on kattavin aiheesta tehty tutkimus.

https://x.com/i/status/2035027367265972713

Eipä yllätä tulos. 

Kommentit (156)

Vierailija
41/156 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tämän huomaa, usein joutuu vaihtamaan radiokanavaa, kun nykyään aiheet ovat: huumeet, sukupuolivähemmistö, ramada & maamut, prostitoidut, vankiloiden huonot olot. EVVK

Kaikki sellainen joka ei kosketa tavallisesti tolkun suomalaista, joka noudattaa lakeja, asetuksia ja osaa käyttäytyä. 

Vierailija
42/156 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persuja piipittää ihan vaan kun mediassa eivät tanssi pilliensä mukaan.

En ole persu enkä vihervassu, mutta jos olisin niin minä haluaisin ideologiastani huolimatta uutisia jotka ovat neutraaleja ja totuudenmukaisia. Täytyyhän tässä nykyajassa olla edes joku vertailukohta josta ymmärtää millä tavalla itse on kuplautunut ja mitkä kuplassa esitetyt väitteet eivät ole linjassa todellisuuden kanssa. Muuten minusta voisi tulla sinunkaltaisesi joka näkee asiat juuri tuolla tavalla eri täysin vinoutuneesti ja ideologisten lasien läpi ja näkisin persuja tai vihervassuja joka paikassa iihan asiasta riippumatta. Tuo käytöksesi ja maailmankuvasi on vinoutunut ja epäterve.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/156 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ketjuun piti tulla ölisemään jotain persua ja suomen uutista ja mv-lehteä kun ap totesi vain faktan? Eikö asiasta voisi keskustella asiallisesti ja vaikkapa pohtia mitä tästä seikasta seuraa sen sijaan että pitää lähteä tähän normaaliin palstaölinään? Onhan se nyt selvä asia että toimittajaopiskelijoiden keskuudessa on ideologinen vinouma ja siitä on aiheellista keskustella mikäli herää epäilys että se vaikuttaa tiedonvälityksen puolueettomuuteen?

Oli aloitus mistä tahansa sinne joku tulee huutamaan provona vasemmistoa. Siihen joku vastaa ( voi olla että itse huutelija) että persu öyh öyh ja sitten keskustelu menee siihen ja lopulta poistoon.

Nyt meillä alkaa kaikki keskustelut menemään poistoon ja kuka tästä trollaus provoilusta sitten hyötyy? Mä väitän että toiminta on niin systemaattista häirintää että vastakkainasettelusta hyötyy venäjä. Eli Venäjän palkkaama trolli pyörii tällä luomassa huonoa ilmapiiriä ja se kuuluisi jo SUPOlle ja ylläpidolle alkaa toimimaan asian suhteen!

Vierailija
44/156 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan Tampereen yliopiston journalistiopiskelijoista. Et osaa lukea omaa lähdettäsi

Osaatkohan nyt itsekään. Aloitus on copy paste lähteestä :)

Vierailija
45/156 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näin saa sanoa, ketju poistoon t. journalistit

Suomimedia ei ole totuuksia varten. 

Vierailija
46/156 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hirveästi luottaisi johonkin Ukkolan x-postauksiin, se on tunnetusti muu media vastainen.

Vierailija
47/156 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ketjuun piti tulla ölisemään jotain persua ja suomen uutista ja mv-lehteä kun ap totesi vain faktan? Eikö asiasta voisi keskustella asiallisesti ja vaikkapa pohtia mitä tästä seikasta seuraa sen sijaan että pitää lähteä tähän normaaliin palstaölinään? Onhan se nyt selvä asia että toimittajaopiskelijoiden keskuudessa on ideologinen vinouma ja siitä on aiheellista keskustella mikäli herää epäilys että se vaikuttaa tiedonvälityksen puolueettomuuteen?

Oli aloitus mistä tahansa sinne joku tulee huutamaan provona vasemmistoa. Siihen joku vastaa ( voi olla että itse huutelija) että persu öyh öyh ja sitten keskustelu menee siihen ja lopulta poistoon.

Nyt meillä alkaa kaikki keskustelut menemään poistoon ja kuka tästä trollaus provoilusta sitten hyötyy? Mä väitän että toiminta on niin systemaattista häirintää että vastakkainasettelusta hyötyy venäjä. Eli Venäjän palkkaama trolli pyörii tällä luomassa huonoa ilmapiiriä ja se kuuluisi jo SUPOlle ja ylläpidolle alkaa toimimaan asian suhteen!

Nyt taisi tulla lauma huutamaan persua ja olen huomannut että se lauma päivystää aktiiviisemmin eli kyllä menee toisinpäin. Nämä huutelijalaumat kun saisi eristettyä palstalta kokonaan niin täällä voisi keskustella edes jostain aiheesta asiallisesti.

Vierailija
48/156 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan Tampereen yliopiston journalistiopiskelijoista. Et osaa lukea omaa lähdettäsi

Ai no sitten. Kaikki muut äänestävät varmasti oikealle.

Vierailija
49/156 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän korjaantuu sillä, että Tampereen yliopistoon tulee 10 000 "vapaaehtoista" persua opiskelemaan mediatiedettä.

Vierailija
50/156 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettele itse lukemaan. Suomesta mukana oli Tampereen yliopisto. Tutkimuksessa oli mukana muitakin yliopistoja pohjoismaista.

Vierailija
51/156 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En hirveästi luottaisi johonkin Ukkolan x-postauksiin, se on tunnetusti muu media vastainen.

En hirveästi yrittäisi mustamaalata lähteitä sen perusteella mitä itse postaajasta ajattelen vaan sen tutkimuksen sisältöä arvioisin. Tuo on taas noita lapsellisia keinoja mitä käytät kun et pysty argumentoimaan faktojen kanssa.

Vierailija
52/156 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jollekin sanomalle ja toisenlaiselle tulokulmalle yhteiskunnallisiin ym. asioihin on tilausta eikä sitä ole muissa medioissa riittävästi huomioitu ja käsitelty, voi yrittää haistaa markkinaraon ja perustaa oman media-alustansa tätä tyhjiötä täyttämään, demokratioissahan tämä yrittäminen on yleensä sentään mahdollista.

Sellainen missä ei ole mainoksia, videoita, eikä klikki otsikoita tyyliin "Sirpa meni aamulla ulos eikä voinut uskoa mitä näki"
Uutisia tieteestä ja mitä maailmalla tapahtuu vaikkapa Autraliassa asti ja jätetään ne 30 vuotta sitten huippu urheilijoiden ex vaimojen pääsiäis voinnit kokonaan pois!

Uutiskynnys oikein korkeaksi eikä joka päivä tarvitse 8 uutista venäjä-ukraina, Iran-Israel, Trumpista. Saman hokemista joka päivä.

Vierailija
53/156 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tämän huomaa, usein joutuu vaihtamaan radiokanavaa, kun nykyään aiheet ovat: huumeet, sukupuolivähemmistö, ramada & maamut, prostitoidut, vankiloiden huonot olot. EVVK

Kaikki sellainen joka ei kosketa tavallisesti tolkun suomalaista, joka noudattaa lakeja, asetuksia ja osaa käyttäytyä. 

🤣 Vankiloiden huonot olot? Siellä ei koskaan voi olla liian huonoja oloja. Tarkoitus on muistaa ja kärsiä rangaistusta eikä toimia hoitokotina, kuten nykyään.

Vierailija
54/156 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän korjaantuu sillä, että Tampereen yliopistoon tulee 10 000 "vapaaehtoista" persua opiskelemaan mediatiedettä.

Mistä nämä 10 000 persua löytyy?

Vierailija
55/156 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Media on vassarirottien hallinnassa ja siksi epäluotettava.

Vierailija
56/156 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele itse lukemaan. Suomesta mukana oli Tampereen yliopisto. Tutkimuksessa oli mukana muitakin yliopistoja pohjoismaista.

Hyvin kapea otanta, eikä kerro pysyvästi työelämään siirtyneistä kun niiltä ei ole kysytty.

Vierailija
57/156 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt taisi tulla lauma huutamaan persua ja olen huomannut että se lauma päivystää aktiiviisemmin eli kyllä menee toisinpäin. Nämä huutelijalaumat kun saisi eristettyä palstalta kokonaan niin täällä voisi keskustella edes jostain aiheesta asiallisesti.

Lauma vai yksi henkilö?

Vierailija
58/156 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi persut uikuttaa täällä eikä itse mene opiskelemaan sitä journalismia, eivätkö kykene? Tippuvat valintakokeissa?

Vierailija
59/156 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin kapea otanta, eikä kerro pysyvästi työelämään siirtyneistä kun niiltä ei ole kysytty.

Miten se on hyvin kapea otanta ja miten opiskelijoiden kantojen selvittäminen ei muka heijastaisi työelämään jo siirtyneiden kantoja? Nyt menee ihan naurettavaksi, jokainen työelämään siirtynyt kun on opiskellut ensin ja Suomessa ei opeteta journalismia missään muualla kuin Tampereen yliopistolla joten otanta on 100% kattava Suomen osalta.

Vierailija
60/156 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi persut uikuttaa täällä eikä itse mene opiskelemaan sitä journalismia, eivätkö kykene? Tippuvat valintakokeissa?

Voisitko lopettaa täysin turhan spämmäyksesi? Persun hokeminen ei ole keskustelua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi