Iäkäs nainen kotiututettiin Tyksistä Kela-taksilla rinnat paljaina, pelkkä vaippa housuina
"Hän kökötti pyörätuolissa invataksin takaosassa pelkkään housuvaippaan ja avonaiseen paitaan puettuna rinnat paljaana. Edes peittoa ei ollut. Näky oli aivan kauhea, eläimiäkin kohdellaan paremmin, tytär kertoo ääni särkyen."
Kommentit (1710)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tommosta se on. Minutkin vietiin leikkauksen jälkeen autettuna vessaan, ja päälläni oli vain se avopaita, nauhat solmittu niskassa kiinni. Sentään sellaiset vaippahousut oli jalassa. Olin niin pökkyrässä vielä itse, että en osannut sanoa mitään, vasta siellä vessassa tajusin, että pehvani oli melkein paljaana siellä käytävällä kompuroidessani. Ei mitään kunnioitusta ihmistä kohtaan näköjään, olisivat edes aamutakin päälleni auttaneet.
Itse (nainen) heräsin rintasyöpäleikkauksesta samasta huoneesta kahden miespotilaan kanssa, kiirus oli kai ollut koska rintakehästä roikkui vielä jonkinlaiset muovihärpäkkeet joita ei oltu ehditty poistaa.
Tämä on uusi normaali, eli päivystyksestä, osastohoidosta tai toimenpiteestä kotiutuessa ihmisellä varsin usein on mm. ne EKG-lätkät ja kanyylit vielä paikoillaan...
Mitä tuo haittaa, kotona on aikaa poistaa ne lätkät. Niin oli meilläkin.
Jouduin kutsumaan ambulanssin ja piti tutkia paljon juuri lätkiä ym ym. Ensiapuväki pyysi anteeksi ,kun jäi makkariin paljon niistä roskia, mutta mitä väliä . Pääasia että potilas pääsi pillit soiden ensiapuun.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei ole "suotta rutkuttamista", ettei ketään pidä sairaalasta kotiuttaa ilman vaatteita. Jos se on vaatehävikkiä, sitten on. Joku sydänkohtauksen hoitokin - ne vaatteet ovat siinä yhteiskunnalle tulevan kustannuksen kannalta pikkuseikka. Ja mikä siinäkin olisi niin vaikeaa, että kirjataan, jos vaatteita annetaan mukaan, ja lähetetään lasku perään, jos niitä ei palauteta.
Kukaan ei ole IKINÄ kotiuttanut ketään ILMAN VAATTEITA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen myös nähnyt tapauksen, jossa vanha nainen siirrettiin laitoksesta toiseen pelkkä vaippa päällä. En tiedä, onko kyseessä jopa sama vanhus.
Tämä nainen tappeli niin paljon vaatteiden pukemista vastaan, että annettiin olla kuten halusi. Vaippa sentään oli ja peittoa päällä.
Olisiko parempi, että vaatteita haluamattomalle muistisairaalle puetaan vaatteet väkivalloin, vaikka toinen huutaa ja taistelee vastaan aivan hädässä. Jos joku tarjoutuu muistisairaskuiskaajaksi, jolla on aikaa maanitella tällaista vanhusta antamaan pukea vaatteet päälle, niin tervetuloa.
Nykyään on paljon puhetta nepsykirjolla olevista lapsista, joilla on erityisherkkyyksiä. Kuka sanoo, ettei tällaisia vanhuksia voisi olla? Ovat olosuhteiden pakosta joutuneet mukautumaan normeihin, mutta muistisairaana, kun palaavat muutenkin pikkulapsiksi, vääränlaiset vaatteet alkavat taas ahdistaa, eikä ole sanoja kertomaan siitä.
Voi näitä änkyrä,pahankurisia vanhuksia on paljon. Mihin koira karvoistaan pääsee ,tiedätte vanhan viisaan sananlaskun.
Yli 25 vuoden työkokemuksella ikäihmisten hoidossa satun tietämään, että terveenä se kaikkein lempein, herttaisin ja kilteinkin henkilö (sukupuoleen katsomatta) voi muistisairauden vuoksi muuttua täysin estottomaksi, härskejä ja rivouksia latelevaksi, sylkeväksi ja raapivaksi villikissaksi aivan silmänräpäyksessä ja muiden silmissä aivan täysin aiheetta.
Tuo on niin totta. Olen hoitaja hoivakodissa, joten tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei ole "suotta rutkuttamista", ettei ketään pidä sairaalasta kotiuttaa ilman vaatteita. Jos se on vaatehävikkiä, sitten on. Joku sydänkohtauksen hoitokin - ne vaatteet ovat siinä yhteiskunnalle tulevan kustannuksen kannalta pikkuseikka. Ja mikä siinäkin olisi niin vaikeaa, että kirjataan, jos vaatteita annetaan mukaan, ja lähetetään lasku perään, jos niitä ei palauteta.
Ei välttämättä ole mistä ottaa. Tilausmäärät ovat hyvin rajalliset, kuten aiemmin kirjoitin. Ja tosiaan kaikkea ei edes saa tilata, mm vauvansukkia ja aamutakkeja, kun ilmankin pärjää.
Niin, ei ehkä työntekijä saa tilata, mutta onhan tämä nyt selkeästi tahdon asia ja järjestettävissä, jos niin halutaan.
Sepä se kun ei haluta. Tukipalveluista säästetään vuosi toisensa jälkeen lisää. Olisi kyllä mukavaa jos joku muu huutaisi siitä seuraavat 20 vuotta, kenttää ei kuunnella. Arvovalintoja, mihin sitä rahaa riittää. Hygieniaan, ruokaan ja vaatteisiin, ei.
Mä muistan 1980-luvulta, miten Meilahden sairaalassa oli vielä sellainenkin ammattinimike kuin kylvettäjä. Välillä päivystykseen tuli huonossa kunnossa olevia nk laitapuolenkulkijoita, jotka eivät olleet peseytyneet kuukausiin. Kylvettäjä pesi heidät, repaleiset ja likaiset vaatteet heitettiin roskikseen ja sairaalasta lähtiessä potilas sai tilalle puhtaat vaatteet. Jos oikein muistan, niin sairaala sai niitä vaatteita Pelastusarmeijalta eli ihan tavallisten kansalaisten lahjoittamia itselleen tarpeettomia vaatteita. Siihen aikaan potilaita ei ollut niin kiire kotiuttaa, etteikö olisi ollut aikaa hoitaa asioita kuntoon. Ja oli tosiaan monenlaista avustavaa henkilökuntaa ja hoitajat saivat keskittyä varsinaiseen hoitoon.
1989 olin Meilahdessa keuhkosairauksien poliklinikalla sairaanhoitajana ja ensimmäistä kertaa kuulin ylemmän johdon käyttävän potilaista sanaa "suorite ". Osa siitä , mitä oli sairaanhoito-opistossa opetettu, olisi pitänyt unohtaa ja potilaita - siis suoritteita - hoitaa kuin esineitä liukuhihnalla. Nopeasti ja tehokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa on minusta oletuksia, jotka eivät kaikkien ihmisten osalta onnistu millään.
Oma tilanne: Olen ihan omatoiminen nainen, ikä oli tuolloin 63 vuotta. Sairasauto tuli kotiin aamuyöstä, minulla epäiltiin olevan sydänkohtaus tai aortan repeämä. Kun minua alettiin kiikuttamaan ambulanssiin, sanoin tarvitsevani paluumatkaa varten vaatteet ja kengät, koska olin yöasussa. Sairaala oli 114 km päässä kotoa.
Ensihoitajat sanoivat: Ei rouva, ei tässä aleta vaatteita keräilemään, nyt mennään.
Niin mentiin.
Minulla ei ollut infarktia eikä aortan repeämää. Minut kotiutettiin illalla. Yllättäen sanottiin, että voit lähteä kotiin ja saat lähetteen perässä kardiologille. Palasin sairaalasta yöasussa taksilla paljain jaloin.
Tässä keskustelussa puhutaan paljon siitä, miten "potilaan lähettäjän, esim. kotihoidon" pitää pakata vaatteet ja kengät potilaan mukaan. Perheenjäsenten (lasten ym.) pitää kuskata vaatteet sairaalaan jne.
Omat lapseni asuvat satojen kilometrien päässä, eikä heillä ole edes autoa. Minulla ei ole muita sukulaisia. Minulla ei ole sellaisia ystäviä, joille soittelisin iltayöstä, että lähdepäs kuule kuskaamaan minulle vaatteet tänne sairaalaan.
Ei kaikilla ole valtavaa turvaverkkoa, jolloin potilaan perässä kiidetään sairaalaan vaatepussukat mukana.
Sinun ilmeisesti oletettiin olevan oikeustoimikelpoinen. Et kuitenkaan älynnyt sanoa henkilökunnalle, että pitäisi saada jotkut tossut jalkaan.
Oikeasti lanssarit voivat siepata eteisestä ohikulkiessaan kengät ja takin, vaikka miten hengenhätä olisi.
Tästä keskustelusta viisastuneena olen lisännyt villasukat vielä vaatteitten lisäksi siihen laukkuun, jonka tempaisen käsiini siinä samassa kun on ambulanssi soitettu ja pidän siitä kiinni kynsin hampain. Ei sitten kotiuteta alastomana paljain jaloin vaan jotain päällepantavaa löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole IKINÄ kotiuttanut ketään ILMAN VAATTEITA.
Tässä kotiutettiin avopaita vyötäröllä roikkuen. Eli lähes alasti. Ja kylmällä ilmalla.
VIELÄKÖ TÄTÄ TÄÄLLÄ VÄÄNNETÄÄN. VAIHTAKAA JO LEVYÄ.
Taksinkuljettaja-saattaja lämmitti auton. Tödennäköisesti on autossa voinut olla joku peittokin, joka kenties on matkalla valunut. Ovat yleensä autossa. Ei sairaalastakaan yksinkertaisesti voi joka kuljetukseen peittoa antaa. Vaikka olisi vaatepussi mukana, jos siellä on ensimmäisenä vaikka pissaiset housut, ei tee mieli tutkia, olisiko siellä mitään muuta käyttökelpoista. Jokohan tuo avopaita on palautettu sairaalaan. Ei ole mitään ylimääräistä henkilökuntaa, joka kirjaa ja kyselee lainavaatteiden perään. Sihteereitä ja laitoshuoltajia on vähennetty myös raakasti ja ovat usein jonkun ulkopuolisen firman palveluksessa, jolloin tehtävät on tarkasti määritelty. Sellaista se vain nykyään on.
Miksi niitten vaatteitten perään sairaalan henkilökunta kyselisi? Ovat usein esim. pesulan omaisuutta. Ja kun hävikki on tarpeeksi suurta keksitään kyllä keinot millä seurataan missä omaisuus liikkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tommosta se on. Minutkin vietiin leikkauksen jälkeen autettuna vessaan, ja päälläni oli vain se avopaita, nauhat solmittu niskassa kiinni. Sentään sellaiset vaippahousut oli jalassa. Olin niin pökkyrässä vielä itse, että en osannut sanoa mitään, vasta siellä vessassa tajusin, että pehvani oli melkein paljaana siellä käytävällä kompuroidessani. Ei mitään kunnioitusta ihmistä kohtaan näköjään, olisivat edes aamutakin päälleni auttaneet.
Itse (nainen) heräsin rintasyöpäleikkauksesta samasta huoneesta kahden miespotilaan kanssa, kiirus oli kai ollut koska rintakehästä roikkui vielä jonkinlaiset muovihärpäkkeet joita ei oltu ehditty poistaa.
Tämä on uusi normaali, eli päivystyksestä, osastohoidosta tai toimenpiteestä kotiutuessa ihmisellä varsin usein on mm. ne EKG-lätkät ja kanyylit vielä paikoillaan...
Uusi normaali että kärrätään parin miespotilaiden kanssa samaan huoneeseen naispotilas nukutuksesta heräämään?
No, hyvä tietää. Aika karseaa kyllä jotenkin moinen protokolla . Kun nehän on täysin tuntemattomia ukkoja siinä samassa tilassa...
Vierailija kirjoitti:
Jos tytär kerran oli siellä kotona päivittelemässä, niin miksei hän tullut vaatteiden kanssa hakemaan.
Hänelle ei ilmoitettu kotiuttamisesta - vaipoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiutuessa? Hän oli heräämässä rintasyöpäleikkauksesta sairaalahuoneessa. Kahden tuntemattoman miehen kanssa samassa tilassa.
Olihan tuo hieman outoa.
Kannattaa mennä yksityiselle jos vain mahdollista. Turvallisempaa ja huomaavaisempaa taitaa olla kohtelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi normaali että kärrätään parin miespotilaiden kanssa samaan huoneeseen naispotilas nukutuksesta heräämään?
No, hyvä tietää. Aika karseaa kyllä jotenkin moinen protokolla . Kun nehän on täysin tuntemattomia ukkoja siinä samassa tilassa...
Sekahuoneet ovat olleet käytössä jo ainakin 15 vuotta. Perustuu tehokkuusajatteluun: yhtään paikkaa ei ole hetkeäkään tyhjänä siksi, että potilas on "väärää sukupuolta" kuten oli silloin, kun käytössä oli vielä miesten ja naisten huoneet.
On niissä verhot välissä ja lääkärinkierron ajaksi huonekaverit saavat peltorit korvilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiutuessa? Hän oli heräämässä rintasyöpäleikkauksesta sairaalahuoneessa. Kahden tuntemattoman miehen kanssa samassa tilassa.
Olihan tuo hieman outoa.
Kannattaa mennä yksityiselle jos vain mahdollista. Turvallisempaa ja huomaavaisempaa taitaa olla kohtelu.
Tähänhän se kokoomuspolitiikka yrittää ihmisiä ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näin oli kyllä jo joulukuussa 2012 Meilahden sairaalan verisuonikirurgisella osastolla. Kun mut tuotiin heräämöstä osastolle, neljän hengen huoneessa oli 3 miestä ja minä. Kun 3 viikkoa myöhemmin olin lähdössä kotiin, huoneessa oli 1 miespotilas ja loput naisia.
Vierailija kirjoitti:
Eikö omaisten kuulu viedä vanhukselle vaatteita?
Jep. Tätä jutun omaista ei kiinnostanut sen vertaa että olisi mennyt hakemaan äitinsä. Mutta someen jaksaa inistä siitä kuinka systeemi ei äitiä auttanut. Niin tyypillistä ajallemme. Ihmiset eivät auta edes omaa äitiään ja sitten ulvovat ympäriinsä siitä miten systeemi ei taas hoitanut ihmistä jonka omaa perhettä ei voisi vähempää kiinnostaa ennen kuin tulee tilaisuus saada julkisuutta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan tuo hieman outoa.
Mitä sillä on väliä, onko naisia vai miehiä huoneessa. Ihan tavallisia ihmisiä me kaikki ollaan. Ei siellä kukaan normaali alapäätään esittele.
Ootte te kummallisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan tuo hieman outoa.
Mitä sillä on väliä, onko naisia vai miehiä huoneessa. Ihan tavallisia ihmisiä me kaikki ollaan. Ei siellä kukaan normaali alapäätään esittele.
Ootte te kummallisia.
No välttämättä ei kaikkia kiinnosta että muutama randomi pällistelee samassa huoneessa (joo verhot välissä, toki toki) minkävuoksi joku on taju kankaalla.
Yksityisellä ihmisen yksityisyys säilyy. Turvallisempaakin taitaa olla . Ei tarvi herätä vieraiden keskellä.
Eivät naiset yleensä haluaisi, että samassa huoneessa on miehiä. Vaarallistakin se on, aina s-rikoksen riski. Mutta säästösyistähän tämäkin on tehty. Sukupuolineutraalius on silmänlumetta. Miten tämä maa on paskottu näin alas.