Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iäkäs nainen kotiututettiin Tyksistä Kela-taksilla rinnat paljaina, pelkkä vaippa housuina

Vierailija
20.03.2026 |

"Hän kökötti pyörätuolissa invataksin takaosassa pelkkään housuvaippaan ja avonaiseen paitaan puettuna rinnat paljaana. Edes peittoa ei ollut. Näky oli aivan kauhea, eläimiäkin kohdellaan paremmin, tytär kertoo ääni särkyen." 

https://www.ts.fi/a/6932926

Kommentit (1710)

Vierailija
1661/1710 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, että aikuisten vaipat ovat palanneet tuohtumuskeskustelun ytimeen. Siitä onkin jo vuosia kun ne ja niiden riittävyys olivat keskustelupalstoilla vahvasti esillä.

Vierailija
1662/1710 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan varma, että jos fb puskaradiossa pyydettäisiin lahjoittamaan ylimääräisiä pestyjä lakanoita päivystykseen, niin kyllä niitä sinne saataisiin kymmeniä hetkessä. Samoin tyks vastasyntyneiden osasto kyseli fb ssa villasukkia vauvoille, niin samat jotka kutovat vauvoille, kutoisivat varmasti sukkia myös päivystykseen. 

Joo, kyllä. Minä olen valitettavasti varma, että löytyisi jokin pykälä, jonka mukaan niitä ei voi käyttää (hygienia) eikä säilyttää (tilat maksavat). Tämä on just silleen paska maa.

Toistan aiemman kommenttini tähän ketjuun, eli tekstiileiden pitää olla laitospesulan käsittelyn kestäviä ja ensiavussa oletettavasti myös ns. palosuojattuja, ihan jo pelkästään turvallisuussyistä jos vaikka joku kakopää saa päähänsä sytyttää petipaikkansa tuleen...

Täällä oli taannoin luteita ensiavussa. Voisin kuvitella, että tämäkin rajoittaa tekstiilien varastointi, vaikka olisivathan villasukkavarqstossa vilistävät turkiskuoriaiset vaihtelua.

Tämäkin vielä. Luteita ensiavussa?

Jep. Sinne tuodaan myös kodittomia, päihdeongelmaisia ja syrjäytyneitä. https://yle.fi/a/74-20174082

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen myös nähnyt tapauksen, jossa vanha nainen siirrettiin laitoksesta toiseen pelkkä vaippa päällä. En tiedä, onko kyseessä jopa sama vanhus. 

Tämä nainen tappeli niin paljon vaatteiden pukemista vastaan, että annettiin olla kuten halusi. Vaippa sentään oli ja peittoa päällä. 

Olisiko parempi, että vaatteita haluamattomalle muistisairaalle puetaan vaatteet väkivalloin, vaikka toinen huutaa ja taistelee vastaan aivan hädässä.  Jos joku tarjoutuu muistisairaskuiskaajaksi, jolla on aikaa maanitella tällaista vanhusta antamaan pukea vaatteet päälle, niin tervetuloa. 

Nykyään on paljon puhetta nepsykirjolla olevista lapsista, joilla on erityisherkkyyksiä. Kuka sanoo, ettei tällaisia vanhuksia voisi olla? Ovat olosuhteiden pakosta joutuneet mukautumaan normeihin, mutta muistisairaana, kun palaavat muutenkin pikkulapsiksi, vääränlaiset vaatteet alkavat taas ahdistaa, eikä ole sanoja kertomaan siitä.

Silloin kysymys kuuluu: Onko tuo vanhus kotiutuskunnossa?

Ja oliko kotiutuskunnossa ilman saattajaa?

Minulla on pitänyt olla saattaja kotimatkalle päiväkirurgisen toimenpiteen jälkeen, vaikka olin kaikin puolin kunnossa ja kykenevä huolehtimaan itsestäni.

Taksi on toiminut saattajana ja kotona on ollut omainen vastaanottamassa aloituksen vanhusta. En näe hänen kohdallaan asiassa ongelmaa.

Näin se usein on.  Taksikuski toimii saattajana inva-taksissa ja Kela-taksissa.  Tarvittaessa hakee potilaan sisältä asti ja toimittaa toisessa päässä sisälle asti. 

Vierailija
1664/1710 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tytär kerran oli siellä kotona päivittelemässä, niin miksei hän tullut vaatteiden kanssa hakemaan.

Ei sitä kaljapullo kädessä ja rööki huulessa voi tulla sairaalaan heilumaan vaatekassin kanssa.

Vierailija
1665/1710 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan varma, että jos fb puskaradiossa pyydettäisiin lahjoittamaan ylimääräisiä pestyjä lakanoita päivystykseen, niin kyllä niitä sinne saataisiin kymmeniä hetkessä. Samoin tyks vastasyntyneiden osasto kyseli fb ssa villasukkia vauvoille, niin samat jotka kutovat vauvoille, kutoisivat varmasti sukkia myös päivystykseen. 

Joo, kyllä. Minä olen valitettavasti varma, että löytyisi jokin pykälä, jonka mukaan niitä ei voi käyttää (hygienia) eikä säilyttää (tilat maksavat). Tämä on just silleen paska maa.

Toistan aiemman kommenttini tähän ketjuun, eli tekstiileiden pitää olla laitospesulan käsittelyn kestäviä ja ensiavussa oletettavasti myös ns. palosuojattuja, ihan jo pelkästään turvallisuussyistä jos vaikka joku kakopää saa päähänsä sytyttää petipaikkansa tuleen...

Täällä oli taannoin luteita ensiavussa. Voisin kuvitella, että tämäkin rajoittaa tekstiilien varastointi, vaikka olisivathan villasukkavarqstossa vilistävät turkiskuoriaiset vaihtelua.

Tämäkin vielä. Luteita ensiavussa?

Jep. Sinne tuodaan myös kodittomia, päihdeongelmaisia ja syrjäytyneitä. https://yle.fi/a/74-20174082

Pois, pois turhat kodittomat, päihdeongelmaiset ja syrjäytyneet ensiavuista luteita levittämästä!

Vierailija
1666/1710 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tytär kerran oli siellä kotona päivittelemässä, niin miksei hän tullut vaatteiden kanssa hakemaan.

Ei sitä kaljapullo kädessä ja rööki huulessa voi tulla sairaalaan heilumaan vaatekassin kanssa.

Onpa törkeää. Hänen äidillään, edelleenkin, oli joitakin vaatteita mukana. Joita kukaan ei ollut äidille pukenut. Eiköhän ne kaljapullot ja röökit huulessa ole pikemminkin noilla hoitajilla siellä kotona.

Vierailija
1667/1710 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva, että aikuisten vaipat ovat palanneet tuohtumuskeskustelun ytimeen. Siitä onkin jo vuosia kun ne ja niiden riittävyys olivat keskustelupalstoilla vahvasti esillä.

Nyt saatiin mukaan myös paljaat rinnat, mikä lisää mukavasti aiheen kiinnostavuutta.

Vierailija
1668/1710 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa törkeää. Hänen äidillään, edelleenkin, oli joitakin vaatteita mukana. Joita kukaan ei ollut äidille pukenut. Eiköhän ne kaljapullot ja röökit huulessa ole pikemminkin noilla hoitajilla siellä kotona.

Leggingsien laittaminen ilmeisesti kipeään jalkaan on äärettömän vaikeaa

Vierailija
1669/1710 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin kyseessä olevan naisihmisen tytär pistäisin tuon edellä olen nightingalen retaleen ulos virastaan. Lienee jo entinen!

Vierailija
1670/1710 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen myös nähnyt tapauksen, jossa vanha nainen siirrettiin laitoksesta toiseen pelkkä vaippa päällä. En tiedä, onko kyseessä jopa sama vanhus. 

Tämä nainen tappeli niin paljon vaatteiden pukemista vastaan, että annettiin olla kuten halusi. Vaippa sentään oli ja peittoa päällä. 

Olisiko parempi, että vaatteita haluamattomalle muistisairaalle puetaan vaatteet väkivalloin, vaikka toinen huutaa ja taistelee vastaan aivan hädässä.  Jos joku tarjoutuu muistisairaskuiskaajaksi, jolla on aikaa maanitella tällaista vanhusta antamaan pukea vaatteet päälle, niin tervetuloa. 

Nykyään on paljon puhetta nepsykirjolla olevista lapsista, joilla on erityisherkkyyksiä. Kuka sanoo, ettei tällaisia vanhuksia voisi olla? Ovat olosuhteiden pakosta joutuneet mukautumaan normeihin, mutta muistisairaana, kun palaavat muutenkin pikkulapsiksi, vääränlaiset vaatteet alkavat taas ahdistaa, eikä ole sanoja kertomaan siitä.

Minulla on pitänyt olla saattaja kotimatkalle päiväkirurgisen toimenpiteen jälkeen, vaikka olin kaikin puolin kunnossa ja kykenevä huolehtimaan itsestäni.

Taksi on toiminut saattajana ja kotona on ollut omainen vastaanottamassa aloituksen vanhusta. En näe hänen kohdallaan asiassa ongelmaa.

On tosiaan huomattu, että hoitajat eivät näe ongelmaa siinä, että potilaat ovat maaliskuussa rinnat paljaana ja paljain jaloin pelkässä ohuessa avoimessa paidassa ja vaipassa. Pelkkää tavaraa tuntuvat monelle alalla olevan. Potilaita nimitetäänkin näin: "se lonkkamurtuma", "se suolitukos" jne. 

Vierailija
1671/1710 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä puhe mistä puutet!

Vierailija
1672/1710 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tosiaan huomattu, että hoitajat eivät näe ongelmaa siinä, että potilaat ovat maaliskuussa rinnat paljaana ja paljain jaloin pelkässä ohuessa avoimessa paidassa ja vaipassa. Pelkkää tavaraa tuntuvat monelle alalla olevan. Potilaita nimitetäänkin näin: "se lonkkamurtuma", "se suolitukos" jne. 

Otin kommentillani kantaa vain ja ainoastaan aloituksen aiheen antaneen vanhuksen saattaja-asiaan, en mihinkään muuhun kuten sinä virheellisesti annat kommentillasi nyt ymmärtää.

Vierailija
1673/1710 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hänellä oli paita päällä, niin miten oli rinnat paljaana? Olisiko muistisairas ihminen kenties itse seponut ne esiin? En usko hetkeäkään, että olisi lähtenyt rinnat paljaana sairaalasta taksiin. 

Sairaalapaita voi olla nauhoilla sidottava kietaisupaita, joka jää auki kuin takki, jos nauhoja ei  sidota.

Vierailija
1674/1710 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän olisi ruskea tai musta,niin koko episodia ei olisi tapahtunut.

Vierailija
1675/1710 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotesektori = rosvosektori.

Vie kaikki rahat mutta palvelu on ala-arvoista.

Siksi törsäily kuriin -leikkaamalla suurista törsäysbudjeteista ja hallinnosta löysät pois.

Vierailija
1676/1710 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan olisi tapahtunut. Koko Sanoma oy:n väki,kokoomus,persut,hurrit ja saatananpalvojat olisivat pitäneet sellaista möykkää,että nainen olisi saanut miljoonakorvaukset.

Vierailija
1677/1710 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan olisi tapahtunut. Koko Sanoma oy:n väki,kokoomus,persut,hurrit ja saatananpalvojat olisivat pitäneet sellaista möykkää,että nainen olisi saanut miljoonakorvaukset.

Ja ihmisoikeusjärjestöt olisivat määränneet suomelle miljoonien sakkorangaistukset!  Nyt hoitohekilöstä, lähärit ja sähärit ilkkuvat ja solvaavat hoidettavia ihmisiä. No kyllähän viimeaikojen tapaukset kertovat missä tämä maa makaa.

Vierailija
1678/1710 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei ole "suotta rutkuttamista", ettei ketään pidä sairaalasta kotiuttaa ilman vaatteita. Jos se on vaatehävikkiä, sitten on. Joku sydänkohtauksen hoitokin - ne vaatteet ovat siinä yhteiskunnalle tulevan kustannuksen kannalta pikkuseikka. Ja mikä siinäkin olisi niin vaikeaa, että kirjataan, jos vaatteita annetaan mukaan, ja lähetetään lasku perään, jos niitä ei palauteta.

Ei välttämättä ole mistä ottaa. Tilausmäärät ovat hyvin rajalliset, kuten aiemmin kirjoitin. Ja tosiaan kaikkea ei edes saa tilata, mm vauvansukkia ja aamutakkeja, kun ilmankin pärjää.

Niin, ei ehkä työntekijä saa tilata, mutta onhan tämä nyt selkeästi tahdon asia ja järjestettävissä, jos niin halutaan. 

Vierailija
1679/1710 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt saatiin mukaan myös paljaat rinnat, mikä lisää mukavasti aiheen kiinnostavuutta.

Kylläpä joku elämäänsä kyllästynyt hoitaja yrittää tehdä asiasta naurunalaista. Varmaan sama asenne potilaitakin kohtaan.

Vierailija
1680/1710 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei ole "suotta rutkuttamista", ettei ketään pidä sairaalasta kotiuttaa ilman vaatteita. Jos se on vaatehävikkiä, sitten on. Joku sydänkohtauksen hoitokin - ne vaatteet ovat siinä yhteiskunnalle tulevan kustannuksen kannalta pikkuseikka. Ja mikä siinäkin olisi niin vaikeaa, että kirjataan, jos vaatteita annetaan mukaan, ja lähetetään lasku perään, jos niitä ei palauteta.

Ei välttämättä ole mistä ottaa. Tilausmäärät ovat hyvin rajalliset, kuten aiemmin kirjoitin. Ja tosiaan kaikkea ei edes saa tilata, mm vauvansukkia ja aamutakkeja, kun ilmankin pärjää.

Niin, ei ehkä työntekijä saa tilata, mutta onhan tämä nyt selkeästi tahdon asia ja järjestettävissä, jos niin halutaan. 

Sepä se kun ei haluta. Tukipalveluista säästetään vuosi toisensa jälkeen lisää. Olisi kyllä mukavaa jos joku muu huutaisi siitä seuraavat 20 vuotta, kenttää ei kuunnella. Arvovalintoja, mihin sitä rahaa riittää. Hygieniaan, ruokaan ja vaatteisiin, ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan