Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iäkäs nainen kotiututettiin Tyksistä Kela-taksilla rinnat paljaina, pelkkä vaippa housuina

Vierailija
20.03.2026 |

"Hän kökötti pyörätuolissa invataksin takaosassa pelkkään housuvaippaan ja avonaiseen paitaan puettuna rinnat paljaana. Edes peittoa ei ollut. Näky oli aivan kauhea, eläimiäkin kohdellaan paremmin, tytär kertoo ääni särkyen." 

https://www.ts.fi/a/6932926

Kommentit (1710)

Vierailija
1601/1710 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä kotiutusvaatteet tai peitto tulee huolehtia lähtövaiheessa mukaan kotoa tai hoitolaitoksesta.  Yleensä päälläolevat vaatteet ovat virtsassa ja ulosteessa sairaalaan tullessa.  Ei sairaalalla ole mitään ylimääräisiä vaatteita tai kenkiä jaettavaski.  

Vierailija
1602/1710 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan varma, että jos fb puskaradiossa pyydettäisiin lahjoittamaan ylimääräisiä pestyjä lakanoita päivystykseen, niin kyllä niitä sinne saataisiin kymmeniä hetkessä. Samoin tyks vastasyntyneiden osasto kyseli fb ssa villasukkia vauvoille, niin samat jotka kutovat vauvoille, kutoisivat varmasti sukkia myös päivystykseen. 

Olisiko ne villasukat tilanteen pelastanut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1603/1710 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin hoitsu toisinaan sanoo, että "varo vaan, mä voin olla sun hoitaja jonain päivänä." 

Joo, ei tulla toimeen, kun muija ei näe mikä törkymöykky juoppo-nisti sen mies on ja mitä mekkalaa se pitää täällä, kun rouva on töissä.

Rouva on suuttunut, kun on poliisit soitettu useaan kertaan. Sitten jälkipyykissä se sanoo tuommoisia. 

Että tuommoinen tulevaisuus mulla, näköjään pitää varoa hänen työpaikkansa. Sen verran kostonhimoselta tuntuu. :D

Vierailija
1604/1710 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 30v naiset voisi kotouttaa taksilla rinnat paljaana, eikä se minua taksikuskina haittaisi. 

Täällä on kirjoitettu kovasti sen puolesta., että on ihan normaalia lähettää päivystyksestä kotiutettavia pelkissä  vaipoissa ja rinnat paljaina. On siinä sinullle ja kaltaisillesi taksikuskeille mukava tulevaisuus, kun pääsette nauttimaan säästöleikkausten ammattinne harjoittajille  tarjoamista plussapuolista. Ehkä vaipatkin katsotaan kohta liian kalliiksi. Onneksi se turkulaista mummoa kuljettanut taksinkuljettaja oli ihmisarvoa kunnioittava ihminen.

Vierailija
1605/1710 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan varma, että jos fb puskaradiossa pyydettäisiin lahjoittamaan ylimääräisiä pestyjä lakanoita päivystykseen, niin kyllä niitä sinne saataisiin kymmeniä hetkessä. Samoin tyks vastasyntyneiden osasto kyseli fb ssa villasukkia vauvoille, niin samat jotka kutovat vauvoille, kutoisivat varmasti sukkia myös päivystykseen. 

Joo, kyllä. Minä olen valitettavasti varma, että löytyisi jokin pykälä, jonka mukaan niitä ei voi käyttää (hygienia) eikä säilyttää (tilat maksavat). Tämä on just silleen paska maa.

Vierailija
1606/1710 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, kyllä. Minä olen valitettavasti varma, että löytyisi jokin pykälä, jonka mukaan niitä ei voi käyttää (hygienia) eikä säilyttää (tilat maksavat). Tämä on just silleen paska maa.

Ei noita lasten sukkiakaan taideta pitkään säilytellä. Ne annetaan mukaan lähtiessä. Jonkun verran enemmän niitä sukkia saisi olla jos päivystylsestä lähteville villasukat mukaan anntettaisiin. Säilytystä suurempi ongelma on se että ne pitäisi pestä yms jokaisen käytön jälkeen elkei niitä sitten tosiaan anneta mukaan.

Vierailija
1607/1710 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä kotiutusvaatteet tai peitto tulee huolehtia lähtövaiheessa mukaan kotoa tai hoitolaitoksesta.  Yleensä päälläolevat vaatteet ovat virtsassa ja ulosteessa sairaalaan tullessa.  Ei sairaalalla ole mitään ylimääräisiä vaatteita tai kenkiä jaettavaski.  

Mistä sinulle on sellainen käsitys tullut, että YLEENSÄ päivystykseen tulijalla vaatteet virtsassa ja ulosteessa? Muutaman kerran olen joutunut päivystykseen, odotellut pitkään aulassa tai siellä vuoteessa, mutta yhtään kertaa en ole havainnut korvia myöten likaantunutta potilasta.

Vierailija
1608/1710 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tommosta se on.  Minutkin vietiin leikkauksen jälkeen autettuna vessaan, ja päälläni oli vain se avopaita, nauhat solmittu niskassa kiinni.  Sentään sellaiset vaippahousut oli jalassa.  Olin niin pökkyrässä vielä itse, että en osannut sanoa mitään, vasta siellä vessassa tajusin, että pehvani oli melkein paljaana siellä käytävällä kompuroidessani.  Ei mitään kunnioitusta ihmistä kohtaan näköjään, olisivat edes aamutakin päälleni auttaneet.

Ei se pylly kovin paljaana ollut, jos vaippahousut jalassa. Eikä se osaston käytävä ole mikään muotishow

Ei vessatettavalle mitään aamutakkeja pueta, tietenkään. Ei se pylly vaipassa vilku.

Ihmeellisiä nämä luulot että päivystyksessä on joku vaatevarasto. Ei ole.

No periaatteessa ihmiset eivät kulje ulkona pelkässä vaipassa tai edes vaippahousuissa. Siitä kai tämä poru aiheutuu. Vaikka totta on, että sairaalassa on normaalia, että potilas liikkuu selästä avonaisessa paidassa, vaipassa ja paljain jaloin.

Ehkä tästä voitaisiin saada uusi muoti kesähelteille.

Varsinkin sellaisilla festareilla vaippamuoti olisi kätevä, joilla on heikosti vessoja.

Vierailija
1609/1710 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhuksilla ei voi käyttää peittoa tai peittoja koska se on turvallissuus riski?

Ei tossa sanottu että kellään ei voi käyttää. Opettele lukemaan. 

Kun sun muistisairas äiti tai isä laittaa lakanan päänsä yli ja kaulasta solmuun, palaa asiaan. 

Ei ole vielä tullut vastaan vanhusta jolla ei voisi käyttää peittoa turvallisuus riskin vuoksi. Muutama vuosikymmen on tullut työskenneltyä vanhusten parissa.

Silti ei ehkä kannata tuudittautua luuloon ettäkö ei voisi tapahtua. Meidän maailman herttaisin ja ystävällisin paappa oli kerran tyynyliina päässä ja rähisi jollekulle kun mentiin käymään. Eihän tuossa hätää ollut, lähinnä oli hauskaa, mutta ymmärrän pointin ettei taksissa ole mitään ylimääräistä vanhuksilla, jotka voi oikeasti keksiä mitä vain. Tuossakin ehkä repinyt vaatteensa ihan itse päältään. Mene ja tiedä. En siis väitä ettei joku nyt tule määkymään. 

Tuossa oli avopaita takaa sitomatta eli valui pois päältä. Ei housuja, sukkia, kenkiä ym. Eli täysin törkeää toimintaa päivystyksestä. Sitä ei voi millään puolustella.

Jospa ei tehtäisi tilannearviota kun tiedossa on tadan tyttären kauhukertomus? Eihän me saada koskaan totuutta tietää ja hyvä niin. Ei kuulu meille. 

Tämäpä! Itse ajattelen että todennäköisempi selitys on useammin se oikea. Todennäköisyys sille, että vanhus on heivattu puolialasto tarkoituksella taksiin, on selvästi pienempi kuin se että hänet on laitettu taksiin ainoassa mahdollisessa asusteessa ja kotiutuspäätös on tehty täysin oikein. Samoin taksikuski on todennäköisemmin päättänyt olla käyttämättä peittoa ihan perustellusti ennemmin kuin kiusallaan. Eikä me edes tiedetä onko peittoa ollut. On soitettu läheiselle ja häntä on oltu vastassa, kukaan ei ole sanonut että vanhuksella olisi ollut jotain hätää edes. Paljon melua tyhjästä. 

Pitääkö olla hätä, jotta voisi vaatia inhimillistä toimintaa? Ei hätä, mutta MIKSI LÄHEISELLE EI SANOTTU, ETTÄ TUO TÄLLE MUMMOLLE VAATTEET, JOTTA EI TARVITSE LÄHTEÄ PUOLIALASTOMANA PALJAIN JALOIN TAKSIIN?

En ole huomannut, että tähän kysymykseen olisi yksikään kirjoittaja keksinyt vastausta.

Vierailija
1610/1710 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei tytär tuonut kotiutusvaatteita potilaalle.  Olisikohan hoitajan pitänyt antaa omat kenkänsäkin.  Ja mikä ihme tuollainen sairaalakaapu on, joita pitäisi olla jaettavissa.  Suurin osa niistä pyjamista ja aamutakeista, joita potilaalle löhtiessä annetaan, jää omaisilta palauttamatta.  Nekin on yhteisistä verovaroista hankittu ja pitäisi palauttaa, kuten ilmeisesti tuon mummon paita, jos se oli sairaalasta lainattu.

Tuhannennen kerran. Tällä vanhuksella oli vaatteita, mutta niitä ei viitsitty pukea. Eikä sairaalasta viitsitty ilmoittaa, jos vanhusta ei yrityksestä huolimatta onnistuttu pukemaan. Jolloin tytär olisi voinut tulla paikalle.

Eikä tyttärelle ilmoitettu, että pussissa olevat vaatteet ovat niin paskaiset, että ei niitä voi pukea - vai olivatko edes?

Vierailija
1611/1710 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myös nähnyt tapauksen, jossa vanha nainen siirrettiin laitoksesta toiseen pelkkä vaippa päällä. En tiedä, onko kyseessä jopa sama vanhus. 

Tämä nainen tappeli niin paljon vaatteiden pukemista vastaan, että annettiin olla kuten halusi. Vaippa sentään oli ja peittoa päällä. 

Olisiko parempi, että vaatteita haluamattomalle muistisairaalle puetaan vaatteet väkivalloin, vaikka toinen huutaa ja taistelee vastaan aivan hädässä.  Jos joku tarjoutuu muistisairaskuiskaajaksi, jolla on aikaa maanitella tällaista vanhusta antamaan pukea vaatteet päälle, niin tervetuloa. 

Nykyään on paljon puhetta nepsykirjolla olevista lapsista, joilla on erityisherkkyyksiä. Kuka sanoo, ettei tällaisia vanhuksia voisi olla? Ovat olosuhteiden pakosta joutuneet mukautumaan normeihin, mutta muistisairaana, kun palaavat muutenkin pikkulapsiksi, vääränlaiset vaatteet alkavat taas ahdistaa, eikä ole sanoja kertomaan siitä.

Vierailija
1612/1710 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen myös nähnyt tapauksen, jossa vanha nainen siirrettiin laitoksesta toiseen pelkkä vaippa päällä. En tiedä, onko kyseessä jopa sama vanhus. 

Tämä nainen tappeli niin paljon vaatteiden pukemista vastaan, että annettiin olla kuten halusi. Vaippa sentään oli ja peittoa päällä. 

Olisiko parempi, että vaatteita haluamattomalle muistisairaalle puetaan vaatteet väkivalloin, vaikka toinen huutaa ja taistelee vastaan aivan hädässä.  Jos joku tarjoutuu muistisairaskuiskaajaksi, jolla on aikaa maanitella tällaista vanhusta antamaan pukea vaatteet päälle, niin tervetuloa. 

Nykyään on paljon puhetta nepsykirjolla olevista lapsista, joilla on erityisherkkyyksiä. Kuka sanoo, ettei tällaisia vanhuksia voisi olla? Ovat olosuhteiden pakosta joutuneet mukautumaan normeihin, mutta muistisairaana, kun palaavat muutenkin pikkulapsiksi, vääränlaiset vaatteet alkavat taas ahdistaa, eikä ole sanoja kertomaan siitä.

Silloin kysymys kuuluu: Onko tuo vanhus kotiutuskunnossa?

Vierailija
1613/1710 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi taksikuski ei soittanut poliisia paikalle?

Ei nekkeä kiinnosta !

Vierailija
1614/1710 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhuksilla ei voi käyttää peittoa tai peittoja koska se on turvallissuus riski?

Ei tossa sanottu että kellään ei voi käyttää. Opettele lukemaan. 

Kun sun muistisairas äiti tai isä laittaa lakanan päänsä yli ja kaulasta solmuun, palaa asiaan. 

Ei ole vielä tullut vastaan vanhusta jolla ei voisi käyttää peittoa turvallisuus riskin vuoksi. Muutama vuosikymmen on tullut työskenneltyä vanhusten parissa.

Silti ei ehkä kannata tuudittautua luuloon ettäkö ei voisi tapahtua. Meidän maailman herttaisin ja ystävällisin paappa oli kerran tyynyliina päässä ja rähisi jollekulle kun mentiin käymään. Eihän tuossa hätää ollut, lähinnä oli hauskaa, mutta ymmärrän pointin ettei taksissa ole mitään ylimääräistä vanhuksilla, jotka voi oikeasti keksiä mitä vain. Tuossakin ehkä repinyt vaatteensa ihan itse päältään. Mene ja tiedä. En siis väitä ettei joku nyt tule määkymään. 

Tuossa oli avopaita takaa sitomatta eli valui pois päältä. Ei housuja, sukkia, kenkiä ym. Eli täysin törkeää toimintaa päivystyksestä. Sitä ei voi millään puolustella.

Jospa ei tehtäisi tilannearviota kun tiedossa on tadan tyttären kauhukertomus? Eihän me saada koskaan totuutta tietää ja hyvä niin. Ei kuulu meille. 

Tämäpä! Itse ajattelen että todennäköisempi selitys on useammin se oikea. Todennäköisyys sille, että vanhus on heivattu puolialasto tarkoituksella taksiin, on selvästi pienempi kuin se että hänet on laitettu taksiin ainoassa mahdollisessa asusteessa ja kotiutuspäätös on tehty täysin oikein. Samoin taksikuski on todennäköisemmin päättänyt olla käyttämättä peittoa ihan perustellusti ennemmin kuin kiusallaan. Eikä me edes tiedetä onko peittoa ollut. On soitettu läheiselle ja häntä on oltu vastassa, kukaan ei ole sanonut että vanhuksella olisi ollut jotain hätää edes. Paljon melua tyhjästä. 

Pitääkö olla hätä, jotta voisi vaatia inhimillistä toimintaa? Ei hätä, mutta MIKSI LÄHEISELLE EI SANOTTU, ETTÄ TUO TÄLLE MUMMOLLE VAATTEET, JOTTA EI TARVITSE LÄHTEÄ PUOLIALASTOMANA PALJAIN JALOIN TAKSIIN?

En ole huomannut, että tähän kysymykseen olisi yksikään kirjoittaja keksinyt vastausta.

Todennäköisin selitys on se, ettei kukaan viitsi/ehdi/muista katsoa tuon vanhuksen vaatteita. Lähetetään kotiin puolialasti.

Vierailija
1615/1710 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinulle on sellainen käsitys tullut, että YLEENSÄ päivystykseen tulijalla vaatteet virtsassa ja ulosteessa? Muutaman kerran olen joutunut päivystykseen, odotellut pitkään aulassa tai siellä vuoteessa, mutta yhtään kertaa en ole havainnut korvia myöten likaantunutta potilasta.

Kotihoidon lähettämä lonkkamurtumaepäily. Jotta lonkkamurtumaa epäillään, potilas on yleensä kaatunut ja kivulloinen, eikä pääse omin avuin ylös. Kotihoidon maksimikäynnit ovat 5 x vuorokaudessa, joten kyllä illalla kaatunut ehtii hyvinkin sotkea vaippansa ennen kuin hänet aamulla löydetään. En väitä, että juuri tässä tapauksessa. 

Joka kunnossa pidetään nykyään muistisairaita kotona. Naapurin rouva kulki maksimikäynneistä huolimatta paskat vaipassa kerrostalon väärissä kerroksissa ja yritti 2 kertaa sytyttää kämppänsä palamaan unohtamalla ruoat hellalle, ennen kuin hoitopaikka löytyi. Osasi kaikkien onneksi avata oven muttei hiljentää palovaroitinta, joten tuli poikettua pari kertaa.

Vierailija
1616/1710 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei tytär tuonut kotiutusvaatteita potilaalle.  Olisikohan hoitajan pitänyt antaa omat kenkänsäkin.  Ja mikä ihme tuollainen sairaalakaapu on, joita pitäisi olla jaettavissa.  Suurin osa niistä pyjamista ja aamutakeista, joita potilaalle löhtiessä annetaan, jää omaisilta palauttamatta.  Nekin on yhteisistä verovaroista hankittu ja pitäisi palauttaa, kuten ilmeisesti tuon mummon paita, jos se oli sairaalasta lainattu.

Tuhannennen kerran. Tällä vanhuksella oli vaatteita, mutta niitä ei viitsitty pukea. Eikä sairaalasta viitsitty ilmoittaa, jos vanhusta ei yrityksestä huolimatta onnistuttu pukemaan. Jolloin tytär olisi voinut tulla paikalle.

Ja olet aivan vakuuttunut siitä, että kyse on juuri viitsimisestä eikä esim siitä, että vaatteet ovat likaiset?

Tai siitä, ettei vanhus suostunut pukemaan niitä pussissa olevia vaatteita. SE ITSEMÄÄRÄMISOIKEUS, jonka kaikki täällä sivuuttaa. Kaitpa tiedätte ,mitä tuo sana tarkoittaa ja pitää sisällään.

Kyllä me tiedämme. Jos minä olisin joskus niin huonossa kunnossa, että olisin lähdössä rinnat paljaana taksiin, minut pitäisi pysäyttää hetkeksi ja pyytää vaikka tytärtäni tulemaan paikalle.

Minut vietiin kotoa kiireellisesti sairaalaan ambulanssilla. Mukaan laitettiin takki ja kengät siltä varalta, että vielä joskus kotiutuisin. Muuten olin tavallisissa vaatteissa.

Tämä olisi ollut yksi keino välttää tuo, että mummon päivystykseen toimittanut olisi laittanut mukaan kengät ja päällystakin.

Vierailija
1617/1710 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja olet aivan vakuuttunut siitä, että kyse on juuri viitsimisestä eikä esim siitä, että vaatteet ovat likaiset?

Niin niin ja sinä vetoat siihen että olivat likaset vaatteet että siksi ei voitu laittaa....

No, eikö ollut mitään peitettä sen sairaalapaidan päälle!

Aivan turhaa kyllä tämä kinastelu, mutta toivottavasti ei enää ketään tämän tapauksen jälkeen lähetetä tuollaisella tavalla kotiinsa..

No on. Sekä päivystyksessä että invataksissa. Sitähän minä olen tässäkin ketjussa jo moneen kertaan toistanutkin, täällä vaan kaipaillaan vaatteita ja kenkiä eikä kukaan kysy, missä se peitto oli.

Olisko peitosta ollut paljonkin apua ulkona paljain jaloin liikkuessa?

Vierailija
1618/1710 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin niin ja sinä vetoat siihen että olivat likaset vaatteet että siksi ei voitu laittaa....

No, eikö ollut mitään peitettä sen sairaalapaidan päälle!

Aivan turhaa kyllä tämä kinastelu, mutta toivottavasti ei enää ketään tämän tapauksen jälkeen lähetetä tuollaisella tavalla kotiinsa..

No on. Sekä päivystyksessä että invataksissa. Sitähän minä olen tässäkin ketjussa jo moneen kertaan toistanutkin, täällä vaan kaipaillaan vaatteita ja kenkiä eikä kukaan kysy, missä se peitto oli.

Olisko peitosta ollut paljonkin apua ulkona paljain jaloin liikkuessa?

Oletan, että pyörätuolipotilas siirretään siinä pyörätuolissa, kun invataksiin oli matkalla. 

Vierailija
1619/1710 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kysymys kuuluu: Onko tuo vanhus kotiutuskunnossa?

Ja oliko kotiutuskunnossa ilman saattajaa?

Minulla on pitänyt olla saattaja kotimatkalle päiväkirurgisen toimenpiteen jälkeen, vaikka olin kaikin puolin kunnossa ja kykenevä huolehtimaan itsestäni.

Vierailija
1620/1710 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörätuolissakin voidaan istua paljain jaloin, ja sitä tuolia liikutellaan ulkona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän